ویروس زنده کرونا روی مدفوع بیماران مشاهده شد پزشکي

آریا بانو - دانشمندان ویروس زنده کووید-19 را از مدفوع جدا کرده و وجود RNA را روی سطوح آن تشخیص دادند.

مدیکال اکسپرس گزارش داد، براساس گزارشی که روز گذشته در مجله Emerging Infectious Diseases منتشر شد، محققان چینی ویروس زنده کووید-19 را از مدفوع بیمارانی که در اثر این بیماری درگذشته‌اند، جدا کرده‌اند.
گروه دیگری از محققان چینی در همین مجله از شناسایی RNA ویروس "SARS-CoV-2"؛ ویروسی که عامل ابتلا به کووید-19 است، بر روی سطوح اتاق‌های هتل‌هایی که برای قرنطینه افراد مشکوک به این بیماری استفاده شده است، خبر دادند. این محققان به این نتیجه رسیدند که ذرات معلق برخاسته از مدفوع می‌تواند ناقل بیماری باشد.
در مطالعه اول، محققان پرونده یک بیمار 78 ساله مبتلا به کووید-19 را که به تازگی به ووهان چین سفر کرده و در 17 ژانویه در گوانگژوی چین بستری شده بود، توضیح دادند. این مرد مبتلا به سرفه، تب پراکنده و سی‌تی اسکن‌های غیرطبیعی قفسه سینه بود.
این بیمار در تاریخ 22 ژانویه پس از وخیم شدن وضعیتش به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شد. واکنش زنجیره‌ای رونویسی-پلیمراز معکوس(RT-PCR) وجود RNA کروناویروس جدید را در چهار نمونه مدفوع جمع آوری شده از 27 ژانویه تا هفتم فوریه شناسایی کرد. آنتی‌ژن‌های ویروس نیز بر روی سطح سلول‌های دستگاه گوارش جمع‌آوری شده از یک نمونه بیوپسی یافت شد. این بیمار در تاریخ 20 فوریه درگذشت.
پادژِن یا آنتی‌ژن به ترکیباتی گفته می‌شود که پس از ورود به بدن موجب برانگیختن واکنش‌های ایمنی می‌گردند که در جریان آن موادی به نام پادتن(آنتی‌بادی) تولید می‌شود.
نمونه‌های مدفوع حاوی بارهای بیشتری از DNA ویروس نسبت به نمونه‌های تنفسی جمع آوری شده بین 17 تا 28 روز پس از شروع علائم بودند و محققان نتوانستند ویروس زنده را از نمونه‌های مدفوع جمع آوری شده در روزهای بعد از آن جدا کنند، اگرچه "RT-PCR" به شناسایی RNA ویروس ادامه داد.
محققان نوشتند: آنها فقط نشان دهنده بخش‌های RNA و نه ویروس‌های عفونی در مدفوع این بیمار هستند.
هنگامی که محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری، بقایای یک نمونه را مشاهده کردند، ذرات ویروسی کروی با پروتئین مشخصه "SARS-CoV-2" را مشاهده کردند.
آنها همچنین از 27 بیمار دیگر نمونه مدفوع جمع آوری کردند که 11 مورد آنها حداقل یک بار RNA ویروس را نشان دادند. محققان توانستند SARS-CoV-2 زنده را از دو مورد جدا کنند که نشان می‌داد ویروس عفونی در مدفوع نشان دهنده عامل ابتلا به کووید-19 است.
محققان می‌گویند یافته‌های آنها نشان می‌دهد پرسنل بیمارستان پس از ترخیص یا فوت یک بیمار مبتلا به کووید-19 باید سطوح را برای جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس از مدفوع آنها، به دقت تمیز و ضد عفونی کنند.
محققان در این راستا به یک مطالعه که در سال 2004 و در پی شیوع بیماری مسری سارس انجام شده است، اشاره کردند که در آن، فاضلاب معیوب یک ساختمان در هنگ کنگ منجر به ابتلای 329 نفر ساکن این ساختمان و کشته شدن 42 نفر شد.
محققان می‌گویند: جداسازی "SARS-CoV-2" عفونی از مدفوع، احتمال انتقال از مدفوع به دهان را از طریق ذرات معلق برخاسته از مدفوع نشان می‌دهد.
در مطالعه دوم، محققان RNA کروناویروس جدید را در 8 مورد از 22 سطح(36 درصد) و نمونه‌هایی از تخت خواب‌های موجود در دو اتاق هتل پس از تأیید ابتلای دو مهمان که دارای علائم کووید-19 بودند، کشف کردند.
این میهمانان، دو دانشجوی چینی بودند که پس از تحصیل در خارج از کشور در تاریخ 19 و 20 مارس به چین بازگشتند. اگرچه بدون علامت بودند، اما به مدت 14 روز در هتل قرنطینه شدند و پس از دو روز تست آنها مثبت شد. بعد از بستری شدن این دو نفر، نمونه‌های گرفه شده از بینی و گلو، خلط و مدفوع آنها مقدار زیادی از RNA ویروس را نشان دادند. هر دو دچار تب و سرفه بودند و یکی از آنها دارای سی‌تی اسکن غیرطبیعی قفسه سینه بود.
حدود 3 ساعت پس از اینکه آزمایش بیماران مثبت شد، محققان از دستگیره درب‌ها، کلیدها، دستگیره‌های شیر آب، دماسنج‌ها، ریموت تلویزیون، بالشت‌ها، ملحفه‌ها، روتختی‌ها، حوله‌ها و دستگیره درب حمام و توالت دو اتاق هتل و یک اتاق دیگر که که بدون استفاده مانده بود، نمونه برداری کردند. از آنجا که هتل از 24 ژانویه تا 18 مارس بسته شده بود، فقط این دو دانشجو در آنجا مانده بودند.
شش مورد از 11 نمونه(55 درصد) گرفته شده از اتاق یک بیمار از جمله ملحفه، روتختی، بالشت و حوله که بیمار با آنها تماس طولانی مدت داشت، دارای میزان زیادی RNA کروناویروس تشخیص داده شد. آزمایش روبالشتی در اتاق بیمار دیگر نیز مثبت شد.
محققان با تأیید بر اینکه آنها ویروس زنده را از نمونه‌ها جدا نکردند، نوشتند: بیماران بدون علامت دارای میزان زیادی از ویروس‌های عفونی، می‌توانند به راحتی محیط اطراف خود را در مدت کوتاهی آلوده کنند.
محققان توصیه می‌کنند که هنگام جدا شدن بیماران از تخت خواب، ملحفه‌ها تکان داده نشود و قبل از استفاده مجدد کاملاً تمیز و خشک شود.

زکی‌پور: داشتیم 12 نفره به جم می‌رفتیم

مورینیو نشست خبری خود را نیمه‌کاره رها کرد

رقابت سوریان با 13 کاندیدا برای عضویت در اتحادیه جهانی کشتی

اورلوف: زنیت تحت هیچ شرایطی نباید به آزمون و جیوبا اجازه جدایی بدهد

19 تیر 1345؛ مجازات تقلب در مواد غذایی اعدام است

عشق و علاقه ایرانی ها به ته دیگ از نگاه مهران مدیری

روایت دردناک کیانوش گرامی از بیماری کرونا

تحلیل پوشش اهالی هم‌گناه؛ رُژ قرمز، موی فِر و بلوند

5 علت رایج سرگیجه

آهنگ جدید/ «گل بی نقص» از سهراب پاکزاد

به کدام خواب رویای صادقه می گویند؟

راه رفتن کودکان در خواب به چه معناست؟

چگونه به سوگواران کرونایی کمک کنیم؟

ورود افراد بدون ماسک به ادارات ممنوع شد

ماجرای اعدام خبرساز یک جوان در مشهد

آیا خط مستقیم زاده ذهن انسان است؟

اعتراض 8:46 دقیقه‌ای آنری در آمریکا علیه نژادپرستی

کویت و عمان میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را تکذیب کردند

حدادی مصدوم شد

طالقانی در قرنطینه: حالم خوب است

داستانک/ دادگری را باید آموزش داد

ترک پاهایتان را در خانه درمان کنید

تقویت اسپرم با راه‌های طبیعی و راحت

ناراحتی شدید بازیگر هالیوود در شب تولدش

چهره ها/ استغاثه علی ضیا به در گاه خدا

سقوط تیر چراغ برق جان یک دختر را گرفت

انفجار ترقه در عروسی حادثه آفرید

کرونا در پمپ بنزین ها جا خوش کرده است!

حکمت/ چگونه می‌توان طعم ایمان را چشید؟

کشف شورانگیز تکه‌های یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های قرن شانزدهم

حضور مادر سردار در جشن قهرمانی زنیت

ترس لیورپول از غیبت طولانی مدت هندرسون

علیرضا بیرانوند تهران را به مقصد بروکسل ترک کرد

اولین بازی تدارکاتی یاران پورعلی گنجی در قطر بعد از شیوع کرونا

مرگ مشکوک دروازه‌بان سابق عراق

جف بزوس: کسب و کارهای سنتی ازبین خواهند رفت! پس وب سایت بساز

سردار و طارمی ستاره‌های 14 گله ایران در اروپا

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

سینماآنلاین سود مالی دارد؟

روسیه از سومین داروی کرونا هم رونمایی کرد

تقویم تاریخ/ حمله آزادی‏ خواهان و مشروطه ‏طلبان برای تصرف تهران

میز اردور/ آموزش تهیه مربای لیمو

خطری که گریه کردن طولانی مدت نوزاد برای او دارد

توسعه الگوریتم هوشمند برای تشخیص و طبقه بندی تشنج

عربشاهی: استقلالی‌ها فرافکنی می‌کنند!

بخشی از کتاب/ هیچ‌وقت نباید به دنبال خوشبختی کامل بود!

تأثیر پرتوی فرابنفش در از بین بردن کروناویروس