آریا بانو

آخرين مطالب

10 راهکار ساده و موثر برای بهبود بهداشت روانی و سلامت فکری روانشناسي

10 راهکار ساده و موثر برای بهبود بهداشت روانی و سلامت فکری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بازده / عبارت بهداشت روانی چیزی است که در سه دهه‌ی اخیر بسیار با اهمیت تلقی شده است و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از بهداشت روانی به سلامت روان و فکر تعبیر کرده اند و می گویند: سلامت فکر، عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا 10 راهکار ساده و موثر برای بهبود بهداشت روانی و سلامت فکری را بدانید.
1. برای بخشیدن زندگی کنید
از هر دست که بدهی از همان دست می‌گیری. وقتی کمک مناسب دریافت می‌کنید و در سطح درستی از اعتماد به نفس هستید، راحت تر می‌توانید به دیگران کمک کنید.
مردم باید بدانند که ارزشش را دارند. در هر سطحی از بهداشت روانی و سلامت فکری، فرد همچنان یک سری شک و تردیدها خواهد داشت. وقتی به یک نفر بخشش می‌کنید – چه به واسطه‌ی دوستی، کار داوطلبانه، نظارت یا …، دارید نشان می‌دهید که برای آن شخص ارزش قائل هستید. همچنین این کار باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد.
البته یک چیزی که باید مراقب آن باشید «هم وابستگی» یا وابستگی داشتن به نیک‌بود شخصی دیگر برای اینکه خودتان احساس نیک بود کنید. اگر خودتان در حال غرق شدن باشید نمی‌توانید به کسی کمک کنید. شما باید پیش از آن که بتوانید گزینه‌ی سلامت و سالمی برای شخصی دیگر باشید که نیازمندتان است ابتدا شخصیت محکم و استواری برای خودتان بسازید.
وقتی به دیگران بخشش می‌نید، دارید به تعاملات بشری ابراز علاقمندی می‌کنید، به معاشرت خوب و در کل به انسانیت که همین نگرش شما را نسبت به احساس و عواطف هدفمندتر ارتقاء می‌دهد. وقتی هدف داشته باشید، می‌توانید به چیزهای بیشتری برسید.
فقط باید زمان و توجهتان را صرف کسی یا کسان دیگری بکنید که شاید زمانی دوست‌شان داشته‌اید. کسی که نیازمند کمک است.
از دردتان برای هدف استفاده کنید. نباید همین حالا حتما درست به نظر برسد، یا حتی در آینده ی نزدیک. از آن برای ارتقاء خودتان به سطح نفس بالاتری استفاده کنید که می‌خواهید یک روز دیگران هم در پیش بگیرند.
2. مراقبه و مدیتیشن کنید
مراقبه و مدیتیشن در تعلیمات خوشبختی و دستیابی به سلامت روانی بسیار توصیه می‌شود زیرا منجر به کاهش استرس، کاهش اضطراب، کاهش دردهای فیزیکی و بهبود وضعیت بهداشتی می‌شود. دلیل آن هم ساده است چرا که مدیتیشن شما را وامی‌دارد اندکی بیشتر به خودتان بیندیشید و ذهن آرامتری داشته باشید.
3. به اندازه‌ی کافی بخوابید
خواب و سلامت ذهنی با هم ارتباط مستقیم دارند. کمبود خواب می‌تواند به احساس خستگی منجر شود که ممکن است بر نحوه‌ی برخورد شما با کارهای روزانه تاثیر منفی بگذارد، و موجب نگرانی یا استرس شما بشود که شاید خود همین امر به بی‌خوابی بیشتری دامن بزند. این چرخه‌ای شوم است. در ضمن، داشتن خواب کافی رابطه‌ی مستقیمی با کارآمدی ( و پوست بهتر!) دارد که به طور طبیعی باعث تقویت روحیه و خلق و خو می‌شود.
4. روابط سمی با دیگران را دوباره ارزیابی کنید
گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در مجاورت با افراد سمی سلامت روحی و روانی افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد و باعث افت عزت نفس و احساس ارزشمندی درونی می‌شود. شخصیت شما مجموعه‌ای است از 5 آدم بسیار نزدیک دور و برتان که هر روز ملاقاتشان می‌کنید. بنابراین ببینید آدم‌های دور و برتان تا چه اندازه حامی، مهربان، صادق، خوش اخلاق و سرگرم‌کننده هستند. اگر این ویژگی‌ها را در آنها ندیدید وقتش رسیده که در روابط خود بازنگری کنید.
5. طبیعی بودن احساس ناراحتی و اندوه را بپذیرید
ما مدام احساس می‌کنیم مجبوریم همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم، اما گاهی، کار درستی که می‌توان انجام داد این است که کوتاه بیاییم و فقط احساسات واقعی‌مان را بروز بدهیم. زمان‌هایی در زندگی وجود دارند که ابراز ناراحتی و احساس درونی واقعی کار درستی است تا اینکه آدم‌ها بدانند به کمک نیاز دارید. از اینکه درباره‌ی وضعیت‌تان با دیگران صحبت کنید واهمه نداشته باشید. آنچه ممکن است شما خجالت آور قلمداد کنید می‌تواند برای سایرین داستانی انگیزشی باشد.
در هر مرحله‌ای از زندگی برخورداری از سلامت ذهن و روان حائز اهمیت است و راه‌ های فراوانی برای پرداختن به این کار مهم وجود دارد. اما از همه مهم تر و حیاتی تر حضور آدم‌های حامی و دلسوز در کنارتان است. باید سعی کنیم بچه های‌مان را به گونه‌ای بار بیاوریم که اشاعه دهنده‌ی انسانیت و فرهنگ نوع دوستی و مشتاق کمک بی قید و شرط و داوطلبانه به یکدیگر باشند.
6. چیزهای جدید بیاموزید
افرادی که در سنین بزرگسالی هم همچنان به امر یادگیری مداومت می‌کنند از سلامت روانی بهتری برخوردارند. این موضوع ممکن استبهاین دلیل باشد که مغز دایما در حال تجدید و بازسازی خود است و حس موفقیت، خوش بینی و دوری از حواس پرتی را تجربه می‌کند. درواقع به شما امکان می‌دهد توانایی تمرکز خود را در مواجهه با استرس روزانه افزایش دهید. بنابراین شروع کنید به آموختن یک زبان جدید، نقاشی یا حتی آشپزی!
7. شکرگزاری کنید
یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ و تقویت سلامت روان شکرگزاری است. از خودتان بپرسید از چه مواهبی در زندگی بهره‌مند هستید که می‌توانید به خاطر آن شکرگزار باشید؛ به یکی از آن‌ها فکر کنید. این کار کمک‌تان می‌کند ذهن و حضور خود را از موضوعات پریشان کننده به موضوعات آرامش‌بخش منتقل کنید. برای این کار، حتی می‌توانید از یک دفتر یادداشت استفاده کنید. هر روز صبح یا بعد از ظهر زمانی را برای نوشتن فقط یکی از مواهبی اختصاص دهید که می‌توانید بابت بهره‌مندی از آن در زندگی شکرگزار باشید. به مرور زمان، این کار باعث می‌شود شاداب‌تر شوید؛ وضعیت سلامتی‌تان بهبود یابد؛ و چشم‌اندازتان نیز تغییر کند.
مراقبت از سلامت روان همیشه آن‌چنان چالش برانگیز نیست. در حقیقت، به آسانی می‌توانید این پنج نکته را مرحله به مرحله در زندگی‌تان رعایت کنید تا خودتان را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید. با وجود این، گاهی اوقات برای بهبود وضعیت روانی خود لازم است نزد یک متخصص روانشناس بروید و با وی مشورت کنید؛ با کمک یک متخصص می‌توانید از کارساز بودن تلاش‌های‌تان برای رسیدن به سلامت روان در طولانی مدت اطمینان حاصل کنید.
8. ورزش و فعالیت‌های بدنی را فراموش نکنید
سال‌ها است که دانشمندان به تاثیر شیمیایی ورزش و فعالیت‌های بدنی بر ذهن انسان پی برده‌اند. وقتی ورزش می‌کنید، بدن‌تان اندورفین ترشح می‌کند. این هورمون‌ها به تسکین استرس، کاهش درد، و بهبود سطوح نشاط و شادی کمک می‌کنند. خوشبختانه، با انجام برخی انواع مختلف ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی می‌تواند این هورمون‌ها را در بدن تولید کرد. خواه صخره‌نوردی، یوگا، یا وزنه برداری را ترجیح بدهید، خواه دوندگی یا دوچرخه‌سواری، انجام فعالیت‌های بدنی علاوه بر آن‌که به افزایش و حفظ قدرت بدنی کمک می‌کند، می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت روان نیز کمک کند. برای آن‌که خودتان را همواره در مسیر موفقیت قرار دهید و به سلامت جسم و روان‌تان کمک کنید، انجام فعالیت‌های بدنی و به طور کلی ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.
9. خوراکی‌های مغذی مصرف کنید
برای حفظ سلامتی و کارکرد مناسب مغز به مصرف انواع مختلفی از مواد مغذی نیاز است. وقتی بدن‌تان را با مواد غذایی کاملی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های سالم، و گوشت کم چربی تغذیه می‌کنید، به تقویت کارکرد مغزتان کمک می‌کنید؛ و به این ترتیب، می‌توانید سلامت روان‌تان را به حداکثر برسانید. هم‌چنین، توصیه می‌شود میزان مصرف کافئین، نوشیدنی‌های شیرین را به حداقل برسانید؛ این قبیل مواد غذایی عوارض جانبی مخربی برای مغز و سراسر بدن‌تان می‌گذارند – عوارضی از قبیل رخوت، خواب آلودگی، و غیره.
10. موضوعی برای خندیدن پیدا کنید
خنده قدرتمندترین سلاحی است که استرس شما را کاهش می‌دهد و خلق و خو شما را بهبود می‌بخشد. خندیدن در کنار دیگران بهترین نوع خنده است. پس همین امروز تماشای یک فیلم کمدی با دوستان‌تان را امتحان کنید. یا عصر وقتی به دیدن دوست قدیمی‌تان رفتید برای همدیگر چند لطیفه تعریف کنید و حسابی بخندید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/312855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است