آریا بانو

آخرين مطالب

توقعات منطقی دختران از خواستگار کدام است؟ خانواده

توقعات منطقی دختران از خواستگار کدام است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / بررسی مورد به مورد درخواست‌های پیامکی یک دختر از خواستگارش که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است
چند وقتی است پیامک دختر خانمی خطاب به خواستگارش حسابی مورد توجه قرار گرفته است. در بحث مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی دو مقوله آمادگی و هماهنگی مطرح است که با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسش نامه‌ها قابل دست یابی است. یعنی علاوه بر این‌که هر دو طرف باید آمادگی‌های لازم برای متاهل شدن را داشته باشند، از هم کفو بودن هم نباید غافل شوند. حالا با انتشار درخواست‌های پیامکی آن دخترخانم از خواستگارش در 9 بند بهتر می توان به موضوع آمادگی و شرایط ازدواج پرداخت و بررسی کرد آیا چنین شرایطی درست است یا نه؟
شغل ثابت| منطقی است اما منعطف‌تر باشید
این توقع تا حد زیادی به جاست و حق با خانم است. چنین درخواستی، نشان دهنده کسب آمادگی‌های لازم برای ازدواج است چرا که یک دختر باید با مردی ازدواج کند که شغل داشته باشد. البته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال جامعه باید کمی منعطف‌تر به این درخواست نگریست و طبیعتا داشتن شغل دولتی و قرارداد رسمی، نباید معیاری باشد که نتوان به آن تخفیف داد. توصیه می‌شود به سیستم حمایت گرانه خانواده خواستگار به عنوان تسهیل کننده ازدواج هم در این زمینه توجه شود.
خانه جداگانه داخل شهر| خرید خانه توقع بی‌جایی است
دومین درخواست این خانم، خانه جداگانه داخل شهر است. به طور کلی این که آقا شرایط فراهم کردن خانه برای زندگی مشترک را دارد یا خیر، جزو آمادگی‌هایی لازم برای ازدواج است که باید داشته باشد اما اگر منظور این خانم، خرید خانه است توقع بی‌جایی محسوب می‌شود چون در شرایط فعلی، برای همه جوانان آماده ازدواج این امکان فراهم نیست.
خودرو | این درخواست جاه‌طلبانه است
سومین درخواست این خانم، باید خیلی موضوع مهم‌تری از داشتن خودرو باشد. این درخواست، ربطی به داشتن آمادگی یا هماهنگی برای ازدواج ندارد و جاه‌طلبانه است.این درخواست کمی جای تامل دارد و به کارکرد خودرو در ذهن این خانم برای شکل‌گیری زندگی باید پرداخت ، شاید با گفت‌وگو نظرشان از طریق دیگری تامین شود ولی به طور کلی، توقع داشتن خودرو از خواستگار آن هم برای شروع زندگی، درست نیست.
احترام متقابل| مهم و بسیار ضروری
درخواست احترام متقابل، جزو هماهنگی‌های ضروری دو طرف برای داشتن ازدواجی موفق است. بحث تعدیل انتظارات و داشتن توافق یا تفاهم در این زمینه مهم است. بنا به تیپ‌های شخصیتی، این درخواست قابل قبول است و وقتی فرد این توقع را به عنوان شرایط پیش‌نیاز ازدواج مد نظر دارد یعنی باید از منظر طرف مقابل هم مهم باشد و به طور کلی یکی از رموز خوشبختی، احترام گذاشتن زوج ها به یکدیگر است.
افراطی نبودن در مسائل مذهبی| از لحاظ اعتقادی هم‌کفو باشید
پنجمین درخواست این دختر از خواستگارش این است که گفته از افراطی بودن در مسائل مذهبی خوشم نمیاد. اولا منظور از افراطی بودن در نگاه این دختر باید واکاوی شود. البته هم کفو بودن از منظر اعتقادی، جزو مهم‌ترین ملاک‌هایی است که توافق درباره آن‌ها ضروری است. لازم است زوجین در زمینه اعتقاد و انجام آداب و سلوک اعمال مذهبی هم عقیده باشند و این ملاک به دلیل بار ارزشی داشتن و تاثیر بر نظام فکری فرد می‌تواند پیش‌بینی کننده قوی برای موفقیت در ازدواج باشد.
حق آزادی| درخواستی مبهم و کلی
توقع داشتن حق آزادی، درخواستی مبهم و کلی است. به طور کلی، مطرح کردن چنین درخواست‌هایی از خواستگار، توصیه نمی‌شود چراکه معمولا پاسخ‌هایی کلی خواهد داشت و به نتیجه مشخصی نخواهد رسید. البته که این موضوع در دسته هم کفو بودن زوجین قرار می‌گیرد و اگر زوجینی از لحاظ اجتماعی با هم هم کفو باشند، در این زمینه مشکلات کمتری خواهند داشت اما مسئله اختیارات، جای بحث زیادی دارد و باید دید که دقیقا در چه زمینه‌هایی مدنظر این دختر است؟
مخالف نبودن با داشتن رفیق زیاد| لحن بیان اصلا خوب نیست
هفتمین درخواست این دختر این است که من رفیق زیاد دارم، نباید با این موضوع مخالف باشید. این مورد، توقعی است که زوجین باید درباره‌اش هم نظر باشند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند و البته به نظر می‌رسد که مصداقی از همان توقع حق آزادی است که این‌جا به صورت جداگانه مطرح شده است. در این که انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به دوست دارد، شکی نیست اما نحوه بیان این درخواست، جای تامل دارد. لحن درخواست‌های این دختر به خصوص در مورد 5 و 7، لحن تحکم آمیزی دارد که ظاهرا از طرف مقابل، انتظار پذیرش بی چون و چرا دارد و حاضر نیست درباره این مسائل، وارد گفت‌وگو شود. بهتر است چنین درخواست‌هایی با دقت بیشتری از سوی خواستگار صورت گیرد و بداند که این لحن بیان، نشان از حساس بودن مسئله برای طرف مقابل و خط قرمز بودن دارد. همچنین باید توجه داشت که اگر داشتن رفیق زیاد به روابط زوجین در زندگی‌مشترک صدمه بزند، قطعا نشان دهنده نداشتن آمادگی‌های لازم در دختر برای ازدواج است.
گیر ندهید| زندگی‌مشترک یا جنگ قدرت؟
«به باشگاه علاقه دارم، نباید گیر بدین»، باز هم درخواستی زیر مجموعه آزادی و این همه درخواست اختیار و آزادی از سمت دختر، نیاز به بررسی ابزاری تشخیصی مثل پرسش نامه شخصیتی دارد که به نظر می‌رسد ایشان میل به قدرت و کنترل گری بالایی دارند که در صورت پایین بودن این ویژگی در فرد مقابل‌شان، زندگی مشترک قابل تحمل می‌شود وگرنه جنگ قدرت در انتظار هر دو نفرشان است.
نه به دخالت خانواده‌ها| این درخواست بی‌فایده است
آخرین درخواست هم این است که «نباید اجازه بدی، فامیل تو زندگی‌مون دخالت کنند». انتظار از همسر برای تحت تاثیر خانواده نبودن با گفت‌و‌گو قابل بررسی است. باید بررسی کرد که خواستگار می‌تواند چنین تفکیکی در دریافت و بررسی نظرات دیگران در زمینه‌های مشورت و گاه نظرات تحمیلی داشته باشد یا خیر؟ بنابراین این درخواست به صورت مستقیم، بی‌فایده است چراکه اول این که نمی‌توان به طور 100 درصد مانع دخالت اطرافیان شد و دوم این که، داشتن شخصیتی برای مدیریت این ماجرا لازم است که در گفت‌و‌گو مشخص می‌شود.
باور نادرستی از شوهر نداشته باشیم
به عنوان جمع‌بندی و با نگاه فراتحلیلی، به نظر می‌رسد که این دختر با یک باور نادرست از نقش همسر در ذهنش درگیر است و طبق آن، درخواست‌هایش را شکل داده است. شاید آن چه موجب نارضایتی ایشان در کودکی در کسب حمایت از نقش‌های حمایت گرانه زندگی‌اش شده، به شکل توقعاتی برای ازدواج از همسر آینده در وی متبلور شده است که مدیریت آن نیاز به آشنایی با مسئولیت‌ها و نقش‌های همسر در زندگی مشترک دارد تا موجب تعدیل خواسته‌هایش شود.
نویسنده : صدیقه معدنی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/308282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن