آریا بانو

آخرين مطالب

3 راه حل عالی و موثر برای رفع اختلافات خانوادگی خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بازده / با این‌که روابط خانوادگی می‌توانند حمایت، لذت، و فواید فوق‌العاده‌ای دیگری برای‌ زندگی‌مان به همراه داشته باشند، همین روابط می‌توانند باعث ایجاد استرس نیز بشوند؛ به خصوص وقتی درگیری و رنجش حل نشده‌ای بین افراد خانواده ایجاد شده باشد. زیرا رها کردن درگیری‌ها و رنجش‌ها و اختلافات خانوادگی ، به جای تلاش برای ایجاد روابط دوستانه، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بیش‌تری شود؛ درگیری‌های حل نشده بین اعضای یک خانواده می‌تواند به شکل عجیبی دردناک باشند.
همه‌ی ما انتظارات خاصی از وجود اعتماد و صمیمیت در میان اعضای خانواده داریم، و درک این حقیقت که شاید وجود این دو عامل در میان همه‌ی اعضای خانواده ممکن نباشد، می‌تواند بسیار ناامید کننده به نظر برسد.
استرس ناشی از اختلافات خانوادگی
درگیری‌های حل نشده میان خانوادگی می‌تواند استرس اضافه‌ای بر خانواده، و به خصوص در دورهمی‌های خانوادگی، تحمیل کند. درگیری‌های حل نشده‌ی گذشته می‌توانند به یک فیل در اتاق تشبیه شوند که توسط همه‌ی اعضای خانواده احساس می‌شود، ولی مستقیما و به موقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این وضعیت می‌تواند قبل از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و در طول آن، برای همه‌ی اعضای خانواده استرس‌زا باشد؛ هم‌چنین، گاهی اوقات، این وضعیت می‌تواند استرس طولانی مدتی برای آن‌ها ایجاد کند.
بدون گفتگو و بحث صادقانه و صمیمی، عذرخواهی یا اشکال دیگری از راه‌حل‌های مثبت، اعتماد میان طرفین کاهش می‌یابد، و ممکن است طرفین ندانند در آینده باید چه انتظاراتی از فرد مقابل داشته باشند. (برای مثال، یک بار انتقاد مادر شوهرتان از آشپزی شما ممکن است آن‌چنان تاثیری در ذهن‌تان بگذارد که هر بار وی به خانه‌تان می‌آید، به شدت دچار استرس شوید و دیگران نیز این تنش را در شما احساس کنند.)
این وضعیت می‌تواند باعث شود بسیاری از آدم‌ها هنگام تفسیر رفتارهای دیگران در حال و تعاملات آینده، به جای آن‌که از نعمت تردید در غرض‌ورزی – نظیر آن‌چه در برخورد با آدم‌هایی که به آن‌ها اعتماد داریم، انجام می‌دهیم – بهره ببرند، همیشه بدترین حالت را فرض ‌کنند. هم‌چنین، خاطرات و اثرات به جای مانده از درگیری‌های گذشته می‌توانند همیشه جلوی چشم‌مان بیایند و باعث تازه شدن درد و ناراحتی شوند.
هنگامی که یک درگیری برای مدتی به فراموشی سپرده می‌شود، حتی اگر طرفین این درگیری آن را به روی خود نیاورند و یا یکدیگر مودبانه رفتار کنند، احساس رنجش و بی اعتمادی معمولا زیر پوشش این رفتار مودبانه برای مدت طولانی پنهان می‌ماند، و حل و فصل این مشکل را دشوار می‌کند: تلاش برای تازه کردن ناراحتی‌های گذشته به منظور حل آن‌ها معمولا می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد، زیرا در این وضعیت طرف مقابل ممکن است احساس کند از سمت شما مورد حمله‌ی جدیدی قرار گرفته است؛ از طرف دیگر، خودداری از گفتگو و رفع همیشگی این اختلافات می‌تواند آن‌ها را برای همیشه در قلب طرفین زنده نگه دارد و هنگام برگزاری دورهمی‌های خانوادگی باعث ایجاد احساسات سمی شود.
راه‌های کاهش اثرات درگیری‌های گذشته
بنابراین، وقتی می‌خواهید در یک دورهمی خانوادگی شرکت کنید که در آن، فردی که از قبل با وی دچار درگیری حل نشده‌ای هستید نیز حضور دارد، چه کار باید بکنید؟ فقط مودب باشید.
بر خلاف آن‌چه بسیاری از آدم‌ها احساس می‌کنند، دورهمی‌های خانوادگی زمان مناسبی برای باز کردن دوباره‌ی درگیری‌های قدیمی نیست؛ زیرا چنین گفتگوهایی پیش از آن‌که به مرحله‌ی حل و فصل برسند، دچار آشفتگی می‌شوند – حتی اگر به مرحله‌ی حل و فصل نزدیک هم بشوند، هم‌چنان حرف‌های ناگفته‌ای باقی خواهد ماند. بار دیگر متذکر می‌شویم، مودب باشید، گفتگوهایی را درباره‌ی موضوعاتی که ممکن است به درگیری منجر شوند، منحرف کنید، و تا آن‌جا که می‌توانید سعی کنید بسیار مودبانه از فردی مورد نظر دوری کنید.
حتی اگر سایر آدم‌ها نتوانند از این توصیه پیروی کنند، اگر شما بتوانید تمرکزتان را بر مدیریت این درگیری به شیوه‌ای کاملا صلح‌طلبانه حفظ کنید، قادر خواهید بود احتمال بروز یک جنگ تمام عیار را در دورهمی‌های خانوادگی به حداقل برسانید و صلح را در خانواده ترویج دهید. با این کار، از تاثیر مثبت قابل توجهی که بر روحیات اعضای خانواده‌‌، احساسات شخصی خودتان، و کاهش سطح استرس ناشی از آن در دورهمی‌های خانوادگی گذاشته‌اید، شگفت‌زده خواهید شد.
رفع اختلافات خانوادگی
در برخوردهای آینده‌ای که قرار است با فرد طرف درگیری داشته باشید، می‌توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید:
1. سعی کنید این درگیری را حل و فصل کنید
هنگامی که هنوز تمام اعضای خانواده دور هم جمع نشده‌اند، از طرف مقابل بپرسید آیا وی مایل است درباره‌ی هر آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده است، صحبت کنید و آن را رفع کنید. اگر (و فقط اگر) هر دوی شما مایل باشید اختلافات گذشته را حل کنید و آماده‌ی شنیدن حرف‌ها و نقطه نظرات یکدیگر هستید، این روش می‌تواند سازنده و مفید باشد. ببینید هر یک از شما در کدام موارد نسبت به حرف‌ها و رفتارهای دیگری دچار سوء برداشت شده است، یا چه رفتاری از خود نشان داده‌اید که با تغییر آن می‌توانید دل طرف مقابل را به دست بیاورید؛ از یکدیگر صادقانه عذرخواهی کنید. رفع این درگیری‌ها با هر روشی می‌تواند رابطه‌تان را برای آینده بهبود ببخشد.
2. ببخشید و فراموش کنید
اگر به نظر برسد رفتار منطقی و متمدنانه‌ی بالا احتمالا کارساز نیست یا غیر ممکن است، سعی نکنید به زور این کار را انجام دهید. شاید بهتر باشید سعی کنید طرف مقابل را ببخشید و همه چیز را فراموش کنید. بخشیدن به این معنی نیست که خود را بار دیگر در معرض رفتارهای نامناسب طرف مقابل قرار دهید؛ بخشیدن فقط به این معنی است که احساسات مربوط به رنجش و خشم را از خود دور کنید. باید مراقب باشید در آینده چه انتظاراتی از این فرد دارید؛ یعنی بدون این‌که بار دیگر مجبور باشید رفتارهای آزاردهنده‌ی وی را تحمل کنید، بهترین بهره را از این رابطه و حضور در دورهمی خانوادگی ببرید.
3. تماس‌تان را با وی به حداقل برسانید یا وی را از زندگی‌تان پاک کنید
اگر آن‌چه طرف مقابل در موردتان انجام داده، بسیار توهین‌آمیز و ناراحت‌کننده بوده است، و قطعا هیچ نشانه‌ای از پشیمانی یا دلیلی در وی نمی‌یابید که در آینده بتواند نسبت به شما تغییر رفتار بدهد، می‌توانید برخوردهای‌تان را به این فرد به شدت محدود کنید، یا به طور کلی وی را از زندگی‌تان حذف کنید. این روش معمولا آخرین گزینه‌ است، ولی گاهی اوقات در موارد سوء استفاده یا رفتارهای به شدت توهین‌آمیز، برای حفظ سلامت روانی و هیجانی‌تان لازم است آن را به عنوان گزینه‌‌ی اصلی انتخاب کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/304034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

دلنوشته احساسی مژده خنجری مجری تلویزیون برای تولد 6 ماهگی مهدیار پسرش / مبارکا باشه

پست عاشقانه‌ نوید محمدزاده برای تولد 27 سالگی فرشته حسینی / این زن و شوهر هر روز متفاوت تر از دیروز

محمد صادقی بازیگر جنجالی سریال بی همگان به طور غیر منتظره ای از ایران خارج شد

تصاویر کمتر دیده شده از استاد محمدرضا شجریان در جوانی

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

صفر تا صد طبخ شامی کباب لرستانی

سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

سیکس پک چند؟ / هزینه‌های نجومی برای خوش‌اندامی یک‌شبه!

بنری که خواننده مطرح پاپ را به شدت شاکی کرد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

گفتگوی آخرین خبر با بانوی ورزش ایران

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم