آریا بانو

آخرين مطالب

روانشناسان 4030 روزانه به 10هزار تماس کرونایی پاسخ می دهند روانشناسي

روانشناسان 4030 روزانه به 10هزار تماس کرونایی پاسخ می دهند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، از پاسخگویی روزانه به 10 هزار تماس در حوزه سلامت روان سامانه 4030 توسط 600 روانشناس خبر داد.

احمد حاجبی، با اشاره به خدمات ارائه شده از طریق سامانه 4030، گفت: ضرورت پاسخگویی به نیازهای عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزه‌های مختلف بیماری کووید 19 از همان ابتدای بروز نشانه‌های این همه گیری در کشور مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: راه اندازی سامانه تلفنی 4030 به درخواست وزارت بهداشت و با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده است.
وی ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی و پویایی خدمات روانشناختی ارائه شده از طریق این سامانه که به درخواست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در معاونت بهداشت وزارت بهداشت راه اندازی شده، همواره و در طول ارائه خدمات مدنظر بوده است.
حاجبی گفت: اکنون با گذشت بیش از 50 روز از آغاز بحران همه گیری ویروس کرونا در کشور، می‌توانیم به جرأت بگوییم که همکاران ما در این حوزه به خوبی توانسته‌اند ضمن برقراری ارتباط با هموطنان، تجربیات ارزنده‌ای را نیز در زمینه شناسایی نیازهای در حال تغییر آنان در طول این مدت به دست بیاورند که به طور منظم در اختیار تیم تخصصی قرار گرفته، تحلیل می‌شود و به دنبال آن، تدابیر لازم در سریع‌ترین زمان ممکن اتخاذ می‌شود.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر حدود 600 نفر روانشناس در سه شیفت (از 8 صبح تا 12 شب) پاسخگویی به تماس‌ها را به عهده دارند و آمارهای موجود نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط حدود 10 هزار تماس از طریق کد 8 سامانه 4030 که مختص همکاران روانشناس است، پاسخ‌دهی می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای در حال تغییر عموم شهروندان، بیان کرد: متناسب با تغییر شرایط مرتبط با وضعیت بیماری، پیامدهای آن و سیاست‌های اجرا شده در کشور، سیمای مشکلات و به تبع آن نیازهای روانشناختی نیز در حال تغییر است و نظام سلامت توانسته تا حد زیادی این نیازها را شناسایی و به آنها پاسخ دهد.
حاجبی در مورد این تغییرات توضیح داد: در ابتدا یکی از مداخلات اصلی ما تلاش برای مدیریت واکنش‌های حاد استرس در میان مردم و به خصوص کمک به گروه‌های سنی آسیب پذیر از جمله کودکان و نوجوانان برای سازگاری با شرایط جدید بود.
وی افزود: این مداخلات شامل اطلاع رسانی پیرامون خود مراقبتی در شرایط همه گیری ویروس و آموزش برخی تکنیک‌های آرام سازی به افراد و مداخلات مختصر تلفنی بوده است.
وی ادامه داد: با شروع همه گیری و همزمان با اینکه نیازهای اولیه همچنان وجود دارند، نیازهای روانشناختی جدیدتری ایجاد شده‌اند، به طور مثال، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، تعداد خانواده‌های درگیر بیشتر شده‌اند و هر چه پیش می‌رویم، تعداد موارد بهبود یافته نیز رو به افزایش می‌رود، بنابراین با مشکلات جدیدی نظیر تنش‌های روانشناختی پیش آمده به دنبال انگ ناشی از بیماری کرونا در مبتلایان و در کسانی که قرنطینه شده بودند، مواجه می‌شویم. بیماران و خانواده‌های آنها، بعضاً به دلیل عدم آگاهی در میان برخی مردم، دچار مشکلاتی در بازگشت به شرایط عادی و معمول زندگی شده‌اند.
حاجبی بیان کرد: اصولاً مدیریت سلامت روان در شرایط قرنطینه خانگی موضوع گسترده و مهمی است که باید به ابعاد مختلف آن در گذر زمان توجه شود. یکی از این ابعاد، افزایش تنش و احتمالاً ناسازگاری در بین اعضای یک خانواده است که ممکن است سال‌ها به نوع دیگری از تعادل در نظام خانواده خو گرفته باشند و در شرایط فعلی نتوانند به درستی از مهارت‌های ارتباطی خود برای مواجهه با شرایط دشوار جدید بهره گیرند.
وی همچنین به مشکلات روانشناختی در میان خانواده‌هایی که عزیزانشان را ازدست داده‌اند نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در شرایط فعلی، امکان برگزاری فرآیندهای طبیعی سوگواری و برگزاری مراسم‌هایی که می‌تواند به سازگاری افراد با فقدان کمک کند، وجود ندارند، بنابراین باید سعی کنیم هر چه سریع‌تر با مداخلات روانشناختی تخصصی و به موقع برای این افراد، تعداد مواردی که ممکن است در آینده به مشکلات پیچیده‌تر روانشناختی مبتلا شوند را کاهش دهیم.
حاجبی درباره چگونگی اجرای مداخلات در افراد سوگوار توضیح داد: برای مداخله در سوگ، نیاز به برنامه ریزی و مطالعه قبلی و رجوع به منابع معتبر بود. خوشبختانه تیمی تخصصی از روانپزشکان و روانشناسان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در حوزه معاونت بهداشت با دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بر روی این موضوع همکاری کرده، در حال حاضر بسته مداخلاتی را متناسب با شرایط خاص فرهنگی کشورمان برای سازگاری مناسب‌تر با واکنش سوگ در بازماندگان، تدوین کرده است و به دنبال آن فرآیندهای خدمات و دستورالعمل اجرایی آن تهیه شده است.
وی افزود: یک نکته بسیار مهم که در هنگام تدوین ضوابط اجرای هر چه بهتر این بسته مداخلاتی در نظر گرفته شده است، این است که خدمت توسط کسانی ارائه می‌شود که دارای تجربه کافی در کار با جمعیت عمومی بوده و حضوری پایدار در طول زمان در نظام سلامت داشته‌اند.
حاجبی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه در کشور ما این ظرفیت در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه وجود دارد و کارشناسان سلامت روان شاغل در نظام سلامت از هفته آینده مداخلات را آغاز خواهند کرد. لازم به ذکر است که همکاران ما در اداره مددکاری اجتماعی حوزه معاونت درمان نیز در زمینه ارائه حمایت‌های اجتماعی به اعضای خانواده فرد متوفی برحسب نیاز و متناسب با ظرفیت‌ها و توانایی موجود، خدمات تکمیلی را ارائه خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/300215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند