آریا بانو

آخرين مطالب

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

وام 50 میلیون دلاری از بانک جهانی برای مقابله با کرونا/افزایش تا 50 درصدی حقوق کارکنان سلامت اقتصادي

وام 50 میلیون دلاری از بانک جهانی برای مقابله با کرونا/افزایش تا 50 درصدی حقوق کارکنان سلامت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ضمن تشریح اعتبارات دریافت شده برای مقابله با کرونا از منابع مختلف، گفت: از سال 2005 تا کنون، برای اولین بار وامی را از بانک جهانی به میزان 50 میلیون دلار دریافت خواهیم کرد که مقدمات آن انجام شده است و با هنماهنگی دستگاه‌های ذی ربط مانند بانک مرکزی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا ، ‌ دکتر سید کامل تقوی‌نژاد در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ضمن تشکر از همکاران نظام سلامت برای مبارزه با بیماری کرونا، گفت: همانطور که می‌دانید تعدادی از همکاران ما جبهه‌های جنگ را تجربه کردند و امروز فصل دیگری از مجاهدت را برای کشور اضافه کردند. نسل امروز جبهه و جنگ را از نزدیک ندیده، ‌ اما این افراد، نوع جدیدی از مجاهدت را پیاده کرده و تفسیر جدید از آن به دست دادند و جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشتند. تعداد زیادی از همکاران ما در بخش‌های مبارزه با کرونا در صف اول بودند و جان‌شان را از دست دادند که با اجازه مقام معظم رهبری شهدای خدمت تلقی شدند. در همین راستا کارگروهی تشکیل شده که به دقت افرادی را که صرفا برای این موضوع و در صف اول بودند، شناسایی کرده و این‌ها می‌توانند از قانون جامعه ایثارگران استفاده کنند.
وی با اشاره به همکاری‌های مردم، ‌ افزود: طبق آنچه تاکنون ثبت شده، ‌ حدود 40 میلیارد تومان تاکنون از طریق مشارکت‌های مردمی از سوی اقشار مختلف در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است. در شرایط فعلی برای جلب اعتماد مردم به نظام سلامت، ‌ با هماهنگی فرابورس نماد نیکوکاری در بورس اوراق بهادار تعریف شده، بسیار باارزش است که مردم اعتماد کردند؛ دو نماد "کرونا یک" و "کرونا دو" است. در "کرونا یک" سهام خریداری شده و در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود و در "کرونا دو" سهام خریداری شده و توسط فرد نگهداری شده و منافع آن را در اختیار بخش سلامت قرار می‌دهند.
وام 50 میلیون دلاری بانک جهانی برای مقابله با کرونا
تقوی‌نژاد با اشاره به کمک‌های غیرنقدی ایرانیان مقیم خارج، گفت: از سال 2005 به بعد برای اولین بار وامی را از بانک جهانی به میزان 50 میلیون دلار داریم دریافت می‌کنیم که مقدمات آن انجام شده است و با هنماهنگی دستگاه‌های ذی ربط مثل بانک مرکزی در حال انجام است. همچنین وامی را بانک توسعه اقتصادی به میزان 130 میلیون یورو برای خرید تجهیزات قرار است برایمان فراهم کند.
وی ادامه داد: تاکنون سازمان برنامه و بودجه سه هزار و 50 میلیارد تومان در پایان سال 1398 برای مبارزه با کرونا اختصاص داده است. همچنین تاکنون 1200 میلیاراد تومان از تجهیزات خریداری شده از محل خریدهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. هدف ما تقویت شرکت‌های داخلی، طبق فرمایش مقام معظم رهبری بوده است.
افزایش تا50 درصدی حقوق همه کارکنان نظام سلامت
تقوی نژاد با اشاره به افزایش حقوق کارکنان نظام سلامت، گفت: نیروی انسانی در دایره اصلی تصمیمات وزارت بهداشت قرار دارد و وزیر بهداشت از روز نخست که در وزارت بهداشت حضور پیدا کردند، بحث معیشت کارکنان نظام سلامت را مورد توجه قرار دادند. برهمین اساس در اسفند ماه و در بحران کرونا افزایش 50 درصدی امتیازات فصل هشتم آیین‌نامه اداری استخدامی کارکنان غیر علمی دانشگاه‌ها بود که سماجت و پیگیری های زیاد انجام شد و حقوق همکاران تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است. اتفاقی که برای اولین بار در نظام سلامت اتفاق افتاد این بود که افزایش برای کارکنان قراردادی و شرکتی نیز رخ داد. همواره افزایش‌ها شامل نیروهای رسمی می‌شد، اما این بار همه نیروها با هر عنوانی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی مشمول قرار گرفتند. بنابراین این افزایش برای کارکنان قراردادی تبصره چهار و شرکتی هم لحاظ می‌شود و همه نیروها با هر عنوانی در وزارتخانه و دانشگاه‌ها فعال بودند، مشمول شدند و در قالب عدالت در پرداخت به عنوان مساله اساسی در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: وزیر بهداشت بخشنامه‌ای صادر کردند که افرادی که در بخش محیطی و ستادی در دانشگاه‌ها خدمت و در مبارزه با کرونا فعالیت کردند، تشویق شوند و تشویقی آنها در پرونده پرسنلی آنها ضبط شود. مرخصی تشویقی متناسب در دوره‌ای که در محیط کاری قرار داشتند در نظر گرفته شده است. خدمات همکاران در خط مقدم مقابله با کرونا باید در ارزشیابی سالانه قید و ثبت شود. شرایطی فراهم شد که کارکنان در سه بخش ارشد، خبره و عالی ارتقا پیدا کنند و مقرر شد تا متناسب با میزان کیفیت فعالیت کارکنان حوزه بهداشت، پاداش پرداخت شود.
نحوه محاسبه اضافه کار و کارانه پرستاران
تقوی نژاد درباره دریافتی‌ها در حوزه پرستاری نیز گفت: مهمترین مساله در حوزه پرستاری بحث تفکیک اضافه کار از کارانه است و یکی از اتفاقات مهمی بود که در سال گذشته انجام و قرار شد اضافه کار و کارانه ساعتی همکاران متناسب با کاری که انجام می‌دهند، پرداخت شود. البته در زمینه بحث تبدیل وضعیت نیروی قراردادی، مکاتباتی با سازمان اداری و استخدامی صورت گرفته و در حال انجام است.
بکارگیری 10هزار نیروی جدید در بحران کرونا
گزینش نیروهای جدید در زمانی دیگر
وی افزود: در بحران کرونا کمبود نیرو باید برطرف می‌شد. بر همین اساس در آبان سال گذشته آزمونی استخدامی برگزار کردیم و قرار بود 10 هزار نفر استخدام شوند. اعلام نتایج استخدام این دسته از افراد همزمان با بحران کرونا شد و در ایامی که ما باید با کرونا مبارزه می‌کردیم، نتیجه را اعلام کردیم و افرادی که باید چند ماه فرایند جذب آنها طول می‌کشید و باید منتظر می‌ماندند، بلافاصله در اسفند به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده شد به محض مراجعه قبول شدگان، بدون مراحل گزینش به کار گرفته شوند و بخش عمده آنها در دانشگاه‌ها در حال خدمت هستند و بعدا گزینش می‌شوند.
تقوی‌نژاد ادامه داد: همچنین مجوز به کارگیری 3000 نیرو از سازمان اداری و استخدامی کشور از محل استخدام قبلی، اخذ شد که حدود 2500 نفر از آنها نیروهای پرستار و 500 نفر هم در بخش‌های بهداشتی هستند. از سال‌های 1395 تا کنون برای 2200 نفر مجوز استفاده نشده داشتیم که خوشبختانه با سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردیم که این افراد بلافاصله به کار گرفته شوند و به نیروهایمان اضافه شوند. طبیعتا باید در زمینه تفویض اختیار به دانشگاه‌ها برای تمدید قانون خدمات پزشکان کمک می‌کردیم که در این زمینه اختیار این موضوع تفویض شد و افرادی که تمایل دارند که طرح‌شان را تمدید کنند، می‌توانند این اقدام را انجام دهند که خوشبختانه تعداد زیادی از کسانی که ممکن بود در شرایط کرونا از خدمت خارج شوند، تمدید شدند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: در بحث استفاده این همکاران از ذخیره مرخصی خودشان مطرح بود که می‌توانند مرخصی استحقاقی استفاده نشده‌شان را استفاده کنند. در زمینه داوطلبین خدمت نیز حدود 19 هزار و 426 نفر به عنوان داوطلبین امدادرسانی که در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند، شناسایی شده و مشخصات‌شان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. حدود 202 نفر پزشک عمومی مشمول طرح قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان از ابتدای اسفند تاکنون به دانشگاه‌ها اعزام شدند و عمدتا در مناطق محروم قرار دارند. همچنین 725 کارشناس پرستاری مشمول همین قانون هم در دانشگاه‌ها قرار گرفتند.
جداسازی کارانه از اضافه کار
تقوی‌نژاد همچنین گفت: تاکید می‌کنم که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه در دستور کار بوده، بحث جداسازی کارانه از اضافه‌کار بوده است که بخشنامه آن در تاریخ 27 اسفند ماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شده است که بر اساس آن پرداخت کارانه از 90 درصد جزء حرفه‌ای بیمارستان‌ها به کارکنان غیرپزشک انجام شده است.
وضعیت پرداخت معوقات پرسنل مراکز درمانی
وی افزود: در زمینه پرداخت معوقات نیز با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که در سال گذشته انجام شد، حدود 14 هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیازی که باید در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌شد، از محل‌های مختلف در اختیار قرار گرفته است. 14 هزار میلیارد تومان صرفا معوقاتی است که از سازمان تامین اجتماعی باید اخذ می‌شده و خوشبختانه این موضوع هم بسیار مهم و اساسی است. بنابراین بحث پرداخت‌های پرسنلی و عقب‌ماندگی‌هایی که کارانه‌ها داشتند و تشویقی که در این زمینه لازم بود، با موافقت رییس جمهور 200 میلیارد تومان اعتبارات، برای پرداخت پاداش به کسانی‌که در صف اول مبارزه با کرونا بودند، اختصاص یافته است که این موضوع هم قبل از عید انجام شده است.
تقوی‌نژاد ادامه داد: نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد و تاکنون موجب افتخار نظام سلامت کشور شده است، بحث آماده‌سازی زیرساخت‌هایی بود که تاکنون در نظام سلامت ایجاد شده‌اند. می‌دانیم که بخش سلامت در سالیان اخیر و در دولت یازدهم و دوازدهم جزو اولویت‌های تامین اعتبار بوده است. اگر می‌بینیم که امروز تخت‌های بیمارستانی و ویژه ما آماده است، ‌ناشی از این است که از ابتدای دولت یازدهم، ‌ 1486 پروژه عمرانی با زیربنای سه میلیون و 600 هزار متر مربع و با ظرفیت حدود 36 هزار تخت در قالب طرح احداث، تکمیل و توسعه تخت‌های بیمارستانی در طرح تحول نظام سلامت به بهره‌برداری رسیده است. همچنین 30 درصد از تخت‌های کشور، تخت‌هایی است که طی همین مدت اضافه شده‌اند. در عین حال باید توجه کرد که طی این مدت تخت‌های ویژه ما دو برابر شد. در حال حاضر نزدیک به 4000 تخت به عنوان تخت‌های ویژه در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است، تخت‌هایی است که طی این مدت برایشان سرمایه‌گذاری شده است. همچنین حدود 585 بیمارستان ما ارتقاء هتلینگ داشتند که حدود 3000 متر مربع شامل این موضوع بوده است که 50 درصد از بیمارستان‌های فعال ما هتلینگ‌شان ارتقاء یافته است.
اضافه شدن 8هزار پروژه بهداشتی به کشور در طرح تحول سلامت
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش بهداشت، ‌گفت: حدود 8000 پروژه را با زیربنای یک میلیون و 170 هزار مترمربع به بخش بهداشت کشور اضافه کردیم که حدود 34 درصد فضای بهداشتی کشور است که طی این مدت اتفاق افتاده است. آنچه که اتفاق افتاده این است که از ابتدای بحث کرونا در بخش عمرانی که از جمله وظایف معاونت توسعه است، در زمینه ایجاد بخش‌های ایزوله و قرنطینه به عنوان اولویت اول، کار را شروع کردیم؛ که برای راه‌اندازی پروژه‌های درمانی بر پایه بیمارستان‌های صحرایی، مراکز نقاهتگاهی و... بوده است.
20600 تخت نقاهتگاهی و خودمراقبتی برای مقابله با کرونا
تقوی‌نژاد ادامه داد: همچنین 7000 مورد تجهیزات مورد نیاز همکاران بهداشت و درمان در سراسر کشور، ‌طی این مدت در اختیارشان قرار گرفته است. 20 هزار و 600 تخت در مراکز نقاهتگاهی و خودمراقبتی ایجاد شده است که با کمک بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، سپاه، ارتش، هلال احمر و... ایجاد شدند. این‌ها آمادگی‌هایی است که اگر پیک مجددی از بیماری کرونا داشته باشیم می‌توانیم اقدام کنیم.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/297140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت