آریا بانو

آخرين مطالب

با رئیس یا همکار بدرفتارمان چطور باید کنار بیاییم؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزیاتو / احتمالاً همه‌ی ما تجربه‌ی کار با رئیس یا همکار بدقلق را داشته ایم. در چنین مواقعی هر کسی ترجیح می‌دهد این محیط عذاب آور را ترک کند و سراغ کار دیگری رود. اما واقعیت این است که این کار همیشه ممکن نیست. ممکن است این شغل را بعد از مدت‌ها جستجو پیدا کرده باشیم، درآمد خوبی از آن داشته باشیم، برای پرداخت بدهی یا وامی به درآمدش نیاز داشته باشیم، یا به هر علت دیگری – دست کم فعلاً – چاره‌ای جز ادامه‌ی این شغل نداشته باشیم. بدیهی است که سرو کله زدن با یک رئیس یا همکار بدقلق شرایط سختی ایجاد می‌کند، اما همین مسأله درس بزرگی در مورد کنار آمدن با آدم‌های بدقلق برای ما دارد.
پس وقتی که استعفا برایمان امکان پذیر نیست، در ادامه چند استراتژی برای مدیریت این شرایط به شما یاد خواهیم داد.
1- هر چه که می‌توانید را مستند کنید
وقتی با رئیس یا همکار بدرفتاری سر و کار پیدا می‌شوید، باید هر چه می‌توانید مدرک بیشتری از اظهارات و رفتار‌های ناپسند او داشته باشید. با رجوع به حافظه نمی‌توانید دفاع خوبی از خودتان داشته باشید، بنابراین بهترین راه این است که هر چه که میان شما و آن شخص می‌گذرد را به شکلی منظم و سازمان یافته مستند کنید.
توصیه می‌شود همه‌ی مکالماتی که بین تان رخ می‌دهد، به خصوص آن‌هایی که مربوط به کار هستند را مستند کنید.
برای این کار از ایمیل یا هر چیز دیگری که رئیس یا همکارتان از آن برای صحبت کردن با شما درباره‌ی مسائل کاری استفاده می‌کند کمک بگیرید. در جواب هر خواسته‌ای که از شما دارد یک ایمیل یا پیغام بفرستید و برداشت تان از خواسته‌ی او را توضیح دهید. اگر چیزی به شما گفته شد که قابل مستند کردن نیست، در اولین فرصت صدای خود را ضبط کنید یا یک ایمیل برای خودتان بفرستید و در آن اتفاق رخ داده را با ساعت و تاریخ شرح دهید.
2- با بخش منابع انسانی محل کارتان صحبت کنید
بسته به وسعت شرکتی که در آن کار می‌کنید و زیرمجموعه‌های آن، احتمالاً باید کسی در محل کارتان باشد که بتوانید با او به عنوان نماینده‌ی بخش منابع انسانی صحبت کنید و از او در مورد وضعیتی که پیش آمده کمک بگیرید.
اگر این امکان برایتان وجود دارد، توصیه می‌شود با کسی در بخش منابع انسانی شرکت درباره‌ی این موضوع شفاف صحبت کنید.
اگر کسی در محل کارتان رفتار نامناسب یا آزاردهنده‌ای دارد، به بخش منابع انسانی شفاف بگویید که 1) قصد استعفا ندارید و 2) سعی دارید به بهترین شکلی که می‌توانید بدون صدمه زدن به سلامت روان خود از پس این مسأله بربیایید. با این حال باید در نظر داشته باشید که اگر شما با رئیس یا همکارتان دچار مشکل باشید، به احتمال زیاد در محل کارتان کس دیگری هم هست که این شرایط را داشته باشد؛ بنابراین بخش منابع انسانی باید در جریان این موضوع قرار گیرد تا در مسأله مداخله کند، از شما حمایت کند و بداند که عامل استرس زایی درون شرکت وجود دارد که ممکن است کسب و کار آن را به خطر اندازد.
3- هنر واکنش نشان ندادن را یاد بگیرید
وقتی با رئیس یا همکار بدقلقی سروکار پیدا می‌کنید، با احساسات ناخوشایندی که در این میان رد و بدل می‌شوند هم درگیر می‌شوید. گرچه شما با خودتان فکر می‌کنید که کاش می‌توانستید آن شخص را سرزنش کنید و با او از رفتار وحشتناکی که با شما داشته بگویید، اما شما می‌دانید که در واقعیت نمی‌توانید این کار را انجام دهید. با این حال، می‌توانید یاد بگیرید که چطور عکس العمل هایتان را مدیریت کنید که شما هم رفتار پرخاشگرانه‌ای به رئیس یا همکارتان نشان دهید.
گرچه کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد، اما یادگیری آن را می‌توانید با تمرینات ذهن آگاهی شروع کنید.
تمرینات ذهن آگاهی منبع خوبی برای یادگیری تکنیک‌های مختلفی مثل پاسخ بدون عکس العمل هستند. شما باید این را درک کنید که اتفاق افتادن چیزی آن را واقعی نمی‌کند. میان افکار و واکنش هایتان فاصله ایجاد کنید. اگر حرف‌ها یا کار‌های کسی فوراً احساساتی یا خشمگین تان می‌کند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که موقعیت پیش آمده را به شکل دیگری برای خود پردازش کنید. تکنیک‌ها و تمرینات ذهن آگاهی می‌توانند به شما کمک کنند یاد بگیرید برخوردی عاری از قضاوت نسبت به خودتان و شخصی داشته باشید که رفتار نامناسبی با شما دارد. به علاوه می‌توانید یاد بگیرید که در موقعیت‌های پر تنش حس شفقت و همدردی خود را به کار گیرید.
4- با تأیید درماندگی اش خلع سلاحش کنید
از تکنیک‌های مذاکره‌ای استفاده کنید که می‌توانند رئیس یا همکارتان را متوجه رفتاری که با شما دارند و نامناسب بودن نحوه‌ی ارتباط شان کنند. اولین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از هنر گوش دادن فعال (Active Listening) است.
وقتی سر و کارتان به رئیس یا همکار بدرفتاری افتاده باشد، استفاده از مهارت‌های گوش دادن فعال تأثیر زیادی در به حداقل رساندن سوء تفاهم‌ها خواهد داشت.
یکی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که وقتی رئیس یا همکارتان درخواستی از شما می‌کند، همان چیزی که شنیده اید را تکرار کنید. مثلاً بگویید: «پس چیزی که متوجه شدم این است که شما می‌گویید … منظورتان همین بود؟» این کار به رئیس یا همکارتان اجازه می‌دهد دیدگاه خود را از زاویه‌ی شخص دیگری بشنود و فرصتی برای او فراهم می‌کند تا در مورد دیدگاه خود شفافسازی کند.
در قدم بعدی، سعی کنید او را با تأیید درماندگی اش خلع سلاح کنید. از دست کسی که احساس تان را کاملاً درک کرده باشد، سخت می‌شود عصبانی یا ناراحت بود.
مثلاً بگویید: «درماندگی ات را کاملاً درک می‌کنم. ذره‌ای هم به خاطر ناراحتی ات سرزنشت نمی‌کنم. ناراحتی ام اگر بیشتر از تو نباشد، کمتر نیست.» این نوع تأیید به او این امکان را می‌دهد که بداند حرف هایش شنیده می‌شود، تدافعی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند نیروی مخرب دگرگونی عاطفی او را از بین ببرد.
سر و کله زدن هر روزه با یک رئیس یا همکار بدرفتار هم خسته کننده است، هم انرژی بر. اما ارزش امتحان کردن را دارد که فکر کنید چه برنامه‌ای می‌توانید در مورد رئیس یا همکار بدقلق تان در پیش بگیرید، اینکه تعاملات تان را مستند کنید و آن را به بخش منابع انسانی محل کارتان ارائه دهید، یا اینکه یاد بگیرید با رفتار جسورانه‌ی خودتان او را به خود آورید تا متوجه رفتاری که با شما دارد شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/292109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟