آریا بانو

آخرين مطالب

خاطرات یک پزشک از عالم‌گیری آنفلوآنزای 1918 در انگلستان: پرستاران تا اخرین لحظه برای نجات بیماران می‌جنگیدند گوناگون

خاطرات یک پزشک از عالم‌گیری آنفلوآنزای 1918 در انگلستان: پرستاران تا اخرین لحظه برای نجات بیماران می‌جنگیدند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نشریه گاردین یک گزارش تکان دهنده از خاطرات پزشکی منتشر کرده است که از نزدیک شاهد فداکاری پزشکان و پرستاران برای درمان بیماران در جریان عالم گیری آنفلوآنزای سال 1918 در انگلستان بوده است.

نشریه گاردین یک گزارش تکان دهنده از خاطرات پزشکی منتشر کرده است که از نزدیک شاهد فداکاری پزشکان و پرستاران برای درمان بیماران در جریان عالم گیری آنفلوآنزای سال 1918 در انگلستان بوده است. این گزارش به قلم مارک هانس باوم مورخ پزشکی با این جملات آغاز می‌شوند: اگر پیش بینی‌های مربوط به شیوع Covid-19 صحیح باشد، بیمارستان جدید NHS Nightingale در مرکز اکسل در دوکلند لندن به زودی می‌تواند سونامی بزرگی از بیماران مبتلا به کرونا را مشاهده کند.
بسیاری از آن‌ها علائم حاد تنفسی خواهند داشت و به دستگاه‌های ونتیلاتور احتیاج دارند، به همین دلیل است که در اتاق‌های جدید 4000 تختخواب وجود دارد که دارای تجهیزات اکسیژن هستند. امید است که این حمله هرگز رخ ندهد و نرخ موارد ابتلا با سرعت کمتری نسبت به پیش بینی‌ها گسترش یابد. اما اگر بدترین اتفاق بیفتد، پزشکان و پرستاران چه شرایطی خواهند داشت؟
در ادامه گزارش گاردین می‌خوانیم: کارمندان NHS می‌توانند تجربه‌ای به مراتب بدتر از 100 سال پیش داشته باشند. تجربه یک بیمارستان دیگر لندن که در طول عالم گیری آنفلوآنزای اسپانیا مردم زیادی را قربانی کرد. این روزها، آن بیمارستان به نام سنت چارلز شناخته می‌شود، اما در سال 1918 به St Marylebone Infirmary معروف شد و 744 تخت برای بیماران فقیر داشت بیمارکه بسیاری از آن‌ها سل و سایر بیماری‌های مزمن ریه را داشتند.
در اکتبر سال 1918، موج دوم آنفلوآنزای اسپانیایی در سراسر انگلیس پخش د. و این بیماری با علائم ذات الریه حاد همراه بود. طبق خاطرات سرپرست پزشکی این بیمارستان، باسیل هود، بیمارستان به معنای واقعی کلمه اصلاح شد. هود 30 سال بعد در خاطرات خود یادآوری کرد: «همه آموزش‌ها و در واقع هر نوع مقدمه‌های درمان کنار رفت و پرستاران با تمام قوا تلاش می‌کردند فقط بیماران را زنده نگه دارند. سطح پایین‌ترین پرستاران نیز به اندازه پرستاران حرفه‌ای درگیر جنگ با بیماری بودند چرا که بسیاری از پرستاران خود در بستر بیماری بودند.»

آریا بانو


در شرایط عادی، St Marylebone Infirmary می‌توانست به اندازه کافی با بیماری مقابله کند. اما در سال 1918 شرایط عادی نبود: تا نوامبر، هنگامی که جنگ جهانی اول به پایان رسید، حدود نیمی از پرستاران بیمارستان به خدمت سربازی فراخوانده شده بودند. بسیاری از پرستاران نیز که از آتش جنگ فرار کرده بودند قربانی آنفولانزا شدند.
هود در این خصوص نوشت: «هر روز مشکلات افزایش و پرستاران کاهش پیدا می‌کنند. پرستاران بی شماری را فراموش نمی‌کنم که جان خود را در این فاجعه از دست دادند و همانطور که می‌نویسم می‌توانم بعضی از آن‌ها را هم اکنون ببینم که به معنای واقعی کلمه برای نجات دوستان خود در حال جنگیدن هستند و سپس خود نیز بیمار می‌شوند و میمیرند.»
هود باعث شد پرستاران ماسک بپوشند و به آن‌ها توصیه کرد که در نزدیکی افرادی که سرفه‌ها بیش از حد دارند، چهره خود را بپوشانند. اما وقتی نوبت به مراقبت از یک پرستار دیگر می‌رسید، بسیاری از ترس ناراحتی همکار خود، از پوشیدن ماسک خودداری می‌کردند. در مورد یک پرستار، هود خاطرنشان کرد: «هیچ کاری که من بتوانم انجام دهم یا بگویم تا او دست از جانفشانی بردارد وجود نداشت. او با وجود همه خطرات بدون محافظت از خود کار می‌کرد و در نهایت نیز جان خود را از دست داد. این پرستار مبتلا به عفونت ریه شد و خیلی زود درگذشت.»
در ماه دسامبر، هود خسته شد و به مرخصی رفت. هنگامی که در ماه فوریه بازگشت، این بیماری عالم گیر همچنان شایع بود و دو پرستار دیگر نیز جان باختند و تلفات را به 9 نفر رساندند. هود نوشت: «به یاد می‌آورم یکی از پرستاران فقیر، با ذات الریه شدید و آنفلوآنزای حاد، آن قدر مضطرب شد که نتوانست در رختخواب بماند و اصرار داشت که در رختخواب خود در مقابل دیوار بایستد و این کار را تا زمانی انجام داد که از ضعف و خونریزی جان باخت.»
با بازخوانی یادداشت‌های خود در دوران بازنشستگی، هود این بیماری عالم گیر را "بدترین و آزاردهنده‌ترین بخش زندگی حرفه‌ای خود" خواند. در کل، بیمارستان 850 بیمار مبتلا به آنفولانزا را پذیرفته بود. در دور‌های قبل از واکسن و آنتی بیوتیک‌ها، تقریباً نیمی از آن‌ها دچار ذات‌الریه شده بودند، بسیاری به دلیل عفونت‌های باکتریایی ثانویه درگذشتند. با پایان یافتن عالم گیری، در آوریل 1919، 250، 000 انگلیسی نابود شدند.

آریا بانو

البته کرونا یک بیماری بسیار متفاوت از آنفلوآنزا است. برخلاف آنفلوآنزای اسپانیا که بیشترین خطر را برای بزرگسالان ایجاد می‌کرد Covid-19 در سنین 20 تا 40 سالگی نیز دیده می‌شود و برای افراد بالای 70 سال و کسانی که دارای شرایط پزشکی مزمن هستند، کشنده تراست.
نکته دیگر این است که در سال 1918 تقریبا همه در معرض نوعی آنفولانزا قرار داشتند، بنابراین بسیاری از افراد دارای میزانی از ایمنی بودند. آنفلوآنزای اسپانیا فقط یک سوم از جمعیت جهان را آلوده کرده است. در مقابل، هیچ کس از کروناویروس جدید مصون نیست، چون ویروسی جدید است و به همین دلیل تخمین زده می‌شود که 80 ٪ از جمعیت انگلیس تا زمان پایان بیماری عالم گیر کرونا آلوده شوند.
اندکی پس از تأسیس NHS در سال 1948، هود نگران نبود که با وجود ورود واکسن‌ها و دارو‌های جدیدی مانند پنی سیلین، سیستم بیمارستان برای مقابله با ویروسی به خطرناکی آنفلوآنزای اسپانیایی آماده نباشد. هود در خاطراتش نوشت: «ناتوانی ما اکنون تقریباً به پایان رسیده است.»
به نظر می‌رسد حداقل شرایط برای کادر درمانی بهتر شده است. اگرچه کرونا نیز از کادر درمان قربانی می‌گیرد. اما تعداد این قربانی‌ها به مراتب کمتر از سال 1918 است. پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های بزرگ دارای تجهیزات حفاظت شخصی مدرن هستند، از جمله برای استفاده در هنگام لوله گذاری بیماران یا انجام برونکوسکوپی، ماسک‌های تنفسی FFP3 با بالاترین سطح محافظت را نیز در دسترس را دارند. با این حال هنوز هم خط مقدم درمان کرونا بیش از سایرین در خطر ابتلا قرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/291851/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

یک غذای فوری با نان تست

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

افزایش ماندگاری رنگ مو با 12 ترفند کاربردی

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

خواستگاری کاظم نوربخش بازیگر معروف «نون خ» از تیفانی دختر ترامپ که وایرال شد!

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

روش تهیه خمیر پیتزای رستورانی

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد