آریا بانو

آخرين مطالب

معتادان خیابانی هر چه سریعتر غربالگری شوند/استفاده از نقاهتگاه‌ برای نگهداری موقت این معتادان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رییس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه براساس تحقیقات، احتمال عفونت‌های ویروسی در مصرف‌کنندگان مواد مخدر و دخانیات، بالاتر از افراد عادی است، هشدار داد که اگر می‌خواهیم شناسایی بیماران کروناویروس را به بهترین نحو انجام و کرونا را شکست دهیم، نه تنها نباید مصرف‌کنندگان مواد مخدر را به امان خدا رها کنیم، بلکه باید سیستمی راه‌اندازی کرد تا شناسایی این افراد نسبت به حالت عادی دوچندان شود؛ لذا لازم است این افراد هرچه سریع‌تر شناسایی، غربالگری و درمان شوند.

محمدهادی فرحزادی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: سبک زندگی مصرف‌کنندگان مواد مخدر، چه مصرف‌کنندگان تزریقی و چه بی‌خانمان‌ها دچار تخریب شده است؛ آنها اصولا سبک زندگی ناسالمی دارند یعنی به وظایف فردی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، اصولا به وضعیت سلامت و اقدامات بهداشتی کم‌اهمیت‌اند. در غربالگری و کمیته‌های ملی تشخیص بیمارهای مختلفی وارد نمی‌شوند و ... که البته عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است.
وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان مواد مخدر از اینکه مشخصاتشان در سیستم دولتی ثبت شود می‌هراسند و دوست دارند گمنام باشند از طرفی دیگر به دلیل اینکه مصرف‌کننده مواد مخدر هستند اغلب فعالیت آنها به جستجوی مواد مخدر و در شب خلاصه می‌شود و در زمان‌های اداری خواب هستند، همین مسائل باعث می‌شود آنها اغلب از مراجعه به سیستم‌های بهداشتی امتناع می‌کنند. از سوی دیگر نیز مصرف‌کنندگان مواد مخد به دلیل اینکه دچار اختلال در قضاوت و تصمیم‌گیری هستند نمی‌دانند که در شرایط حادی مانند اکنون که باید شرایط را ارزیابی کنند، تصمیم درستی برای رعایت مسائل بهداشتی بگیرند.
رییس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور افزود: دسترسی مصرف‌کنندگان مواد مخدر به منابع اطلاعاتی و برنامه‌های پیشگیرانه بسیار کم است و از طرفی دیگر آنها برای مصرف مواد مخدر ناگزیرند که در پاتوق‌ها و محافل شبانه که فاصله اجتماعی استاندارد در آن رعایت نمی‌شود، حضور داشته باشند این درحالیست که معتادان در این اماکن برای مصرف مواد مخدر مجبورند از وسایل و تجهیزاتی به صورت مشترک استفاده کنند. همه این عوامل باعث می‌شود آنها نتوانند امیال خود را کنترل کنند یا نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنند.
به گفته فرحزادی، سیستم ایمنی مصرف‌کنندگان موادمخدر به ویژه معتادان خیابانی به دلیل مصرف مواد مخدر مختل و سیستم دستگاه تنفسی آنها تخریب شده و چون تغذیه مناسبی ندارند، ممکن است به عنوان افراد پرخطر ناقل عفونت کرونا و عفونت‌های ویروسی محسوب شوند. مطالعات انجام شده در این زمینه نیز نشان داده احتمال عفونت‌های ویروسی در مصرف‌کنندگان مواد مخدر و دخانیات، بالاتر از افراد عادی است.
این درمانگر اعتیاد معتقد است: اگر می‌خواهیم شناسایی بیماران کروناویروس را به بهترین نحو انجام دهیم و کرونا را شکست دهیم نه تنها نباید مصرف‌کنندگان مواد مخدر را به امان خدا رها کنیم، بلکه باید سیستمی راه‌اندازی کنیم که شناسایی این افراد نسبت به حالت عادی دوچندان شود؛ لذا لازم است این افراد هرچه سریع‌تر شناسایی و غربالگری شوند.
وی تصریح کرد: باید غربالگری بیماری کروناویروس برای تمامی معتادان انجام شود؛ معتادانی که جواب آزمایش آنها مثبت است درمان و قرنطینه شوند و معتادانی که جواب آزمایش کروناویروس آنها منفی است در مکان‌هایی تحت مراقبت قرار گیرند و آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دریافت کنند.
رییس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور خاطرنشان کرد: رئیس ستاد مبارزه با کرونا شخص ریاست جمهوری است و از طرف دیگر رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز شخص ریاست جمهوری است؛ به نظر می‌رسد اگر این موضوع توسط مراجع ذیصلاح مانند وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان بهزیستی پیگیری شود و حتی طرح این موضوع در رسانه‌ها صورت گیرد، با مصوبه‌ای می‌توان گرمخانه‌ها و مراکز نگهداری افراد بی‌خانمان را فعال کرد.
بنابر اظهارات فرحزادی، در حال حاضر در هر استانی از کشور که شیوع کرونا بالاست نقاهتگاهی توسط سپاه و ارتش راه‌اندازی شده تا بهبودیافتگان بیماران کرونا پس از ترخیض در این مراکز نگهداری شوند. به نظر می‌رسد به علاوه این نقاهتگاه‌ها می‌توان سالن‌های دیگری در نظر گرفت تا معتادانی که غربالگری می‌شوند و به کروناویروس مبتلا هستند نیز در این مراکز نگهداری و درمان شوند و آنهایی که جواب آزمایششان منفی است نیز در نقاهتگاه‌ مخصوص بستری شوند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انجمن صنفی درمانگران اعتیاد کشور نیز می‌تواند به این موضوع ورود کند و برای بیماران درمان‌های استانداردی انجام دهد. اگر این پیشنهادات در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود، پیشنهادهای کامل‌تر و جامع‌تری نیز در پی آن ارائه خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/289258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات 2پای چینی با موفقیت آزمایش شد

رمان «تارِ تاریکی» منتشر شد

تماشای بازی تراکتور - سپاهان رایگان شد

برترین تقابل‌های گواردیولا با آرسنال

آخرین وضعیت ورزشگاه شهدای هفت تیر بابل

از سرگیری تمرینات پرسپولیس در سال جدید

شانس قهرمانی لیگ برتر از نگاه ابررایانه اُپتا

گل‌های تماشایی از هوگو آلمیدا مربی سپاهان در لیگ فوتبال ترکیه

روزی که تیاگو مسی پدرش را شوکه کرد

عجیب‌ترین ضربات پنالتی در لیگ فوتبال هلند

15 گل برتر و شگفت‌انگیز که دنیا را شوکه کرد

وقتی علی پروین هندوانه شوت کرد!

رکورد ماندگار کنعانی‌‌زادگان در پرسپولیس

مدیرروستا: تیم‌ ملی همچنان ضعف دفاعی دارد

برنامه بازی‌های ایران در بسکتبال با ویلچر انتخابی پارالمپیک

جرایم سنگین فدراسیون، سرمربی و بازیکنان تیم ملی توسط AFC

آخرین وضعیت سعید راد که در بیمارستان بستری شد

تجربه عشق از زبان امیر حسین مدرس

پخش «نون خ 5» از 15 فروردین ماه

سینمایی‌های بریتانیا برای غزه پول جمع می‌کنند؛ کن لوچ تا مایک لی

غایبان موسیقی در بهار امسال

سخنگوی شهرداری تهران: اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند، دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست

وضعیت فاجعه‌بار؛ ذخیره 14 سد مهم کشور زیر 20 درصد است

حمله گرازها به مزارع کشاورزی در کاشان

آتش سوزی فجیع در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت

آموزش گل با خیار برای تزیین سالاد

علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح‌ چیست؟

نشانه‌های طلایی ازدواج هوشیارانه

زمان روشن شدن مشعل المپیک پاریس اعلام شد

بلیت بازی مقابل سپاهان رایگان شد

بوفون: انگیزه ندارم 9 ماه است که ورزش نکرده‌ام!

جریمه سنگین قلعه‌نویی، فدراسیون فوتبال و سپاهان

علت دوری امیر حسین مدرس از قاب تلویزیون از زبان خودش

زمان تعطیلی سینماها در شب‌های احیا

رپ خواندن یوسف تیموری در شب خوش

اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

ترافیک در آزاد راه تهران شمال سنگین است

بغض سنگین «کریم منصوری» قاری قرآن

تلاوت حمید شاکرنژاد

زرشک پلو با مرغ و هویج

آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد

پرتاب ماهواره‌های جدید «استارلینک» به تعویق افتاد

کتاب «های هانیه های» روانه بازار نشر شد

هاشمی‌نسب یک سر و گردن بالاتر از مدافعان استقلال!

بلینگام: در برنابئو خودم را نیشگون می‌گیرم

غوغای سرمربی تیم ‌ملی والیبال ایران در اوکراین

پیشنهاد 715 میلیاردی الهلال به ستاره سابق اینتر

خشم مردم بارسلونا از دنی آلوز

مصطفی نائیج‌پور به نفت آبادان پیوست

شوخی مولر با سرود معروف ستاره آرسنال