آریا بانو

آخرين مطالب

همه‌ی آنچه از طرح ترافیک 99 باید بدانید گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - از روز شنبه شانزدهم فروردین ماه، همگام با آغاز فعالیت برخی صنوف و ادارات، طرح ترافیک 99 اجرایی خواهد شد. طرح ترافیک در سال جدید نسبت به سال 1398 تغییراتی کرده است که موجب طرح سوالات بسیاری از سوی شهروندان شده. بسیاری از رانندگان در طول روز وارد محدوده طرح ترافیک تهران می‌شوند و محل زندگی تعداد زیادی از شهروندان هم در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.
برترین‌ها: از روز شنبه شانزدهم فروردین ماه، همگام با آغاز فعالیت برخی صنوف و ادارات، طرح ترافیک 99 اجرایی خواهد شد. طرح ترافیک در سال جدید نسبت به سال 1398 تغییراتی کرده است که موجب طرح سوالات بسیاری از سوی شهروندان شده. بسیاری از رانندگان در طول روز وارد محدوده طرح ترافیک تهران می‌شوند و محل زندگی تعداد زیادی از شهروندان هم در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل جزئیات طرح ترافیک سال 1399 بپردازیم و پاسخ سوالات متداول در زمینه‌ی ساعت طرح ترافیک، خرید طرح ترافیک و دیگر نکات مربوط به سامانه طرح ترافیک را بدهیم. پس اگر درباره‌ی طرح ترافیک 99 سوالی دارید با ما همراه باشید.
ساعت طرح ترافیک در سال 99 به چه صورت خواهد بود؟
بنابر گفته‌های عمار سعیدیان فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران، ساعت اجرای طرح ترافیک در شش ماهه نخست سال 99 از 6:30 صبح تا ساعت 19 عصر تعیین شده است، اما به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری، شورای ترافیک تهران تصمیم گرفت تا ساعت طرح را برای سال جدید تغییر دهد و در حال حاضر این طرح از ساعت 8 صبح الی 17 بعدازظهر اجرایی خواهد شد. هدف این کاهش تسهیل تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر است. طرح ترافیک 99 قرار است از تاریخ 20 فرودین ماه اجرایی شود.
آیا محدوده طرح ترافیک تغییر کرده است؟
طبق اظهارات سعیدیان‌فر طرح ترافیک جدید تنها از نظر قیمت و اجرا تغییر کرده است و از لحاظ ماهیت و محدوده هیچ تفاوتی با طرح ترافیک 98 ندارد.

آریا بانو


نرخ طرح ترافیک 99 چقدر خواهد بود؟
بنابر گفته‌های سعیدیان‌فر، این نرخ با توجه به عواملی همچون معاینه فنی خودرو، زمان تردد و ورود و خروج به محدوده متغیر خواهد بود. اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، بعد از ساعت 10 وارد طرح و قبل از ساعت 16 از آن خارج شود، هزینه پرداختی این خودرو برای هر روز 164 هزار و 640 ریال خواهد بود و نرخ پرداخت به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا 82 هزار و 320 ریال در نظر گرفته می‌شود.
در حالت دوم که خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، قبل از ساعت 10 وارد طرح و قبل از ساعت 16 از آن خارج شود، به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک 235 هزار و 200 ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا 117 هزار و 600 ریال از او مطالبه خواهد شد.
در صورتی که ورود قبل از ساعت 10 و خروج بعد از ساعت 16 باشد با معاینه فنی برتر نرخ طرح در محدوده حلقه اول 352 هزار و 800 و در محدوده کنترل آلودگی هوا 176 هزار و 400 ریال است که اگر خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد این میزان در محدوده حلقه اول 504 هزار ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا 252 هزار ریال است. همچنین اگر ورود بعد از ساعت 10 و خروج بعد از ساعت 16 باشد با معاینه فنی برتر در محدوده طرح ترافیک عوارض 235 هزار و 200 ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا 117 هزار و 600 ریال خواهد بود که در همین شرایط با خودروی فاقد معاینه فنی برتر 236 هزار ریال در حلقه اول و 168 هزار ریال در حلقه دوم عوارض لحاظ می‌شود.
اما اگر وسیله نقلیه فقط یکبار در طول روز به محدوده طرح وارد یا از آن خارج شود، هزینه این خودرو به صورت زیر محاسبه خواهد شد:
اگر تردد قبل از ساعت 10 صورت گرفته و خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد، در محدوده حلقه اول عوارض 235 هزار و 200 ریال و در محدوده کنترل آلودگی هوا 117 هزار و 600 ریال برای وی هزینه محاسبه خواهد شد. در صورتی که خودرو فاقد معاینه فنی برتر باشد، این هزینه برای خودرو 236 هزار ریال در حلقه اول و 168 هزار ریال در حلقه دوم یا محدوده کنترل آلودگی هوا تعیین می‌شود.
اگر تردد خودرو در فاصله ساعات 10 الی 16 صورت گرفته باشد، برای خودرو دارای معاینه فنی برتر 164 هزار و 640 ریال و در محدوده حلقه اول 82 هزار و 320 ریال عوارض محاسبه خواهد شد. خودرو‌های فاقد معاینه فنی برتر نیز ملزم به پرداخت 235 هزار و 200 ریال در حلقه اول و 117 هزار و 600 ریال در حلقه دوم طرح خواهد بود.
در حالت سوم نیز که تردد پس از ساعت 16 صورت می‌گیرد، از خودرو دارای معاینه فنی برتر در حلقه اول 235 هزار و 200 و در حلقه دوم 117 هزار و 600 ریال اخذ خواهد شد و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی برتر باشد، 336 هزار ریال در محدوده حلقه اول و 168 هزار ریال در محدوده کنترل آلودگی هوا خواهد پرداخت.

آریا بانو


آیا طرح ترافیک 99 در روز‌های پنجشنبه اجرا خواهد شد؟
به گفته سعیدیان‌فر، طرح ترافیک در تمامی روز‌های هفته به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی اجرا خواهد شد. طرح کنترل آلودگی هوا نیز در روز‌های پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 13 اجرا خواهد شد و تنها در تعطیلات رسمی اجرای آن متوقف می‌شود. البته این ساعت برای زمان عادی است و در وضعیت فعلی و با شیوع کرونا، این زمان دچار تغییر شده است.
تخفیف دارا بودن معاینه فنی برتر برای مالکان خودرو‌ها به صورت کلی چقدر خواهد بود؟
به گفته سعیدیان‌فر، مالکان خودرو‌هایی که دارای معاینه فنی برتر باشند، از تخفیف 30 درصدی برخوردار خواهند شد. البته نرخ تعرفه طرح نیز برای آن‌ها افزایش یافته است. افرادی که خودرو آن‌ها معاینه فنی برتر داشته باشد، 13.5 درصد و افرادی که خودرو آن‌ها معاینه فنی عادی داشته باشد 21 درصد افزایش تعرفه طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا نسبت به سال 98 را تجربه خواهند کرد.
بیست روز تردد رایگان و لزوم رزرو طرح پس از آن
برای خودرو‌های پلاک تهران 20 روز و برای پلاک‌های شهرستان 15 روز تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا تهران در نظر گرفته شده است. رانندگانی که 20 روز تردد رایگان خود در این محدوده را مصرف نکرده‌اند، نیازی به رزرو طرح ندارند، اما پس از آن برای ورود به محدوده طرح ملزم به رزرو از طریق سامانه my.tehran.ir خواهند بود.
اگر طرح رزرو شده بلااستفاده بماند، جریمه خواهید شد!
رانندگان می‌بایست در صورت رزرو طرح حتما از آن استفاده نمایند در غیر اینصورت متحمل جریمه خواهند شد. برای جلوگیری از خسارات مالی، راننده تا ساعت شش صبح روز رزرو طرح وقت دارد آن را لغو کند وگرنه ملزم به پرداخت 5600 تومان از سهمیه روزانه خود به عنوان جریمه خواهد بود.
حداقل موجودی حساب هر شهروند برای رزرو طرح ترافیک چقدر باید باشد؟
حداقل موجودی برای رزرو روزانه طرح ترافیک 50 هزار و 400 تومان و برای رزرو در محدوده آلودگی هوا 25 هزار و 200 تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به این که ارقام تعرفه طرح ترافیک 99 با توجه به ساعات تردد و داشتن معاینه فنی برتر یا فقدان آن متفاوت است، مابقی رقم پرداختی به حساب شهروندان عودت داده خواهد شد.

آریا بانو


درآمد شهرداری از محل رزرو طرح چقدر خواهد بود؟
به گفته سعیدیان‌فر در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا، بسیاری از رفتار‌های ترافیکی شهروندان دچار تحولات ناخواسته شده و بنابراین پیش‌بینی میزان درآمد شهرداری از این طرح امکان ناپذیر است.
ورود غیرمجاز به محدوده طرح شامل جریمه خواهد بود
اگر راننده‌ای به صورت غیرمجاز وارد طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا شود، علاوه بر ملزم شدن به پرداخت عوارض، می‌بایست جریمه پلیس را نیز پرداخت نماید و موظف به پرداخت هر دو مبلغ خواهد بود.
طرح ترافیک 99 قابلیت رزرو سالیانه ندارد
امکان رزرو سالیانه برای طرح ترافیک 1399 در نظر گرفته نشده و نهایتا می‌توان هر هفته برای رزرو طرح اقدام نمود. مالکان خودرو‌ها می‌توانند از ساعت 12 چهارشنبه هر هفته، عملیات رزرو را برای هفته آینده انجام دهند.
خروج از طرح هم مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود
افرادی که قصد خروج از محدوده طرح را دارند نیز ملزم به پرداخت هزینه مطابق جدول اعلام شده شهرداری خواهند بود، چرا که آن‌ها یکبار تردد در این محدوده را ثبت کرده‌اند.
کیف پول شهروندی را شارژ کنید، تخفیف طرح ترافیک بگیرید
شهروندانی که با شارژ کیف پول قصد پرداخت هزینه طرح ترافیک را داشته باشند، از بیست درصد تخفیف در محاسبه عوارض بهره‌مند خواهند شد. البته باید توجه کرد که این تخفیف شامل فرصت یک ماهه برای پرداخت عوارض و دریافت تخفیف نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/288863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه