آریا بانو

آخرين مطالب

سیروس مقدم: هیچ سانسوری روی سریال «پایتخت6» صورت نگرفته است فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - میزان / کارگردان سریال پایتخت گفت: من و همکارانم از پایتخت محافظت می‌کنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می‌شود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند و آن را تعدیل می‌کنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی‌گیرد.
«سیروس مقدم» کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون که هم اینک سریال «پایتخت6» به کارگردانی وی از شبکه یک سیما در حال پخش است، درخصوص برخی انتقادات اخیر نسبت به این مجموعه گفت: بهتر است اول درباره واژه طنز صحبت کنم. آنچه ما از بزرگان این عرصه یاد گرفتیم این است که طنز نشان دادن واقعیت تلخ و دردناک به زبان شیرین و گزنده، اما امیدبخش است با این تعریف از طنز متوجه تفاوت طنز و هجو و هزل و... خواهیم شد. طنز، واقعیت اجتماعی است که شامل مسائل اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و... است.
در واقع طنز واقعیات دردناک و گاهی بسیار تلخ را با لحن شیرین و مفرح به مخاطب نشان می‌دهد و امیدبخش است. سریال پایتخت هم از بدو خلقت آن که به ده سال گذشته می‌رسد، شاکله اش بنیاد خانواده و حول محور این جامعه کوچک (خانواده) شکل گرفت و مسائل اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و... حول این خانواده به مسائل جامعه ارتباط دارد در واقع خانواده یک نمونه کوچک کل جامعه است.
• وظیفه ما در قبال نقد مجموعه ها چیست؟
وی ادامه داد: سریالی که پس از ده سال در شش فصل تولید شده و مورد توجه مخاطب و اهل فن قرار گرفته حائز اهمیت است. دیروز نظر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره سریال را خواندم وی نیز سریال را مورد توجه مخاطب دانسته است. علت علاقه و توجه مخاطب تنها این مهم است که پایتخت آینه تمام قد جامعه است. بهتر است عزیزان به این مهم توجه کنند که «خودشکن آینه شکستن خطاست». سوال این است که پرخاشگری، دروغ و بی احترامی در جامعه امروز دیده نمی‌شود؟ عصبیت و زودرنجی وجود ندارد؟ وظیفه ما سازندگان سریال به تصویر کشیدن این حقایق و در نهایت به نقد کشیدن و تقبیح آن است.
• از شوخی‌های «پایتخت» برداشت سیاسی نکنید
کارگردان «پایتخت» درباره شوخی با سیاسیون در «پایتخت 6» گفت: تصور این بوده و هست که آستانه تحمل و صبر در جامعه باید بالا برود. باید سعه صدر وجود داشته باشد؛ در همه اقشار جامعه از جمله سیاسیون و طیف همکاران. باید به شوخی‌ها و طنز «پایتخت» تنها از نگاه و زوایه شوخی نگاه کرد و از آن برداشت سیاسی نشود.
• سیاسیون از شوخی‌ها برداشت سیاسی نمی‌کنند
وی اضافه کرد: یکی از دلایل علاقمندی مخاطب به سریال، ناشی از این است که توانسته با شخصیت‌ها همذات پنداری کند. این شوخی‌ها در جامعه امروز دیده می‌شود؛ بسیار گسترده‌تر از آنچه در «پایتخت» به آن اشاره می‌شود. شاید یک صدهزارم این شوخی‌ها در پایتخت استفاده شده است. جالب است که خود سیاسیون این موضوع را کاملا درک کرده و به آن به عنوان شوخی و مزاح می‌نگرند.
• شوخی‌های «پایتخت» دیوار بتنی میان مردم و مسئولین را از بین می‌برد
وی درباره استفاده از این شوخی‌ها در سریال توضیح داد: این شوخی‌ها باعث می‌شود فضای تفاهم، علاقه و صمیمیت در میان سیاسیون بیشتر شده و مرز‌ها و دیوار‌های بتنی که بین مردم و مسئولین کشیده می‌شود را برداریم. سیاسیون خود را از مردم بدانند. به عقیده من سیاسیون خوشحال می‌شوند این دیوار‌ها برداشته شده و فضای صمیمیت بیشتری میان خود و مردم شکل گیرد.
• منتقدان سریال صبر کنند و زود قضاوت نکنند
مقدم درباره برخی انتقادات به سریال گفت: بالاخره وقتی سریال می‌سازی که در این حجم مورد توجه قرار می‌گیرد اقلیت ناچیزی که درصد کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، سوءبرداشت دارند و سریال را برنمی تابند. آمار و ارقام نشان از اقبال بیش از 80 درصد مخاطبین از مجموعه دارد. شبکه‌های خارجی و دنیا آرزو دارند که به نصف این درصد از مخاطب دست یابند. این میزان مخاطب، آمار‌ها در تلویزیون ایران و دنیا را جابجا می‌کند. باید به منتقدین یادآور شوم که صبر کنند و زود قضاوت نکنند.
• در «پایتخت 5» هم عده‌ای زود قضاوت کردند
وی افزود: در فصل 5 سریال تا قسمت 12 ما را متهم به بسیاری از موارد از جمله تبلیغ سفر به ترکیه را می‌کردند، اما بالاخره متوجه شدند که این گونه نیست. در این فصل هم کمی حوصله کنند، باید بی ادبی را نشان دهیم تا ادب رخ بنماید.
• شخصیت‌های پایتخت در این 10 سال همراه با اتفاقات جامعه دچار تحول شدند
کارگردان سریال پرمخاطب «پایتخت» ادامه داد: 10 سال از عمر پایتخت سپری می‌شود. در این 10 سال دچار تحول در اجتماع بودیم؛ تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... همه این احوالات بر روی انسان تاثیر می‌گذارد. ما نمی‌توانیم بگوییم انسان ده سال قبل هستیم که اگر بگوییم فاقد احساس و روح هستیم. خانواده نقی معمولی هم از آدم‌های این جامعه هستند، همراه با اتفاقات جامعه دچار تغییر و تحول شدند؛ به دلیل همین تحولات و تغییر رفتار‌ها برای مردم قابل باور و دوست داشتنی هستند.
• خصوصیت پایتخت این است که از بحران‌ها عبور کند
سیروس مقدم در ادامه درباره روند سریال توضیح داد: در مجموعه پایتخت شاهد خانواده و روابط آن هستیم. در خانواده بحران، تنش و بی اخلاقی دیده می‌شود همچنین افراد ممکن است به جان هم بیافتند، اما خانواده پتانسیل حل مشکلات و فائق آمدن بر آن را دارد و خوب و خوشحال کنار هم قرار می‌گیرند. ذات «پایتخت» این گونه طراحی شده است. برای بهتاش و ارسطو چالش‌هایی را در این بخش شاهد هستیم، اما این خصوصیت پایتخت است که از بحران‌ها عبور کنند و سرفراز بیرون می‌آیند. بهتاش در فصل گذشته در شرایط حمله داعش سیگاری استفاده کرد، اما وقتی پای دفاع از ناموس به میان آمد اسلحه برداشت و به سمت داعش نشانه رفت، مخاطبان را به تحمل و صبر تا پایان سریال دعوت می‌کنم.
• به خوبی خطوط قرمز صدا و سیما را می‌شناسم
مقدم درباره این که گفته می‌شود سریال «پایتخت» از خطوط قرمز سازمان عبور کرده است گفت: من از جمله افراد باسابقه و با تجربه در میان گروه سازنده پایتخت هستم که با سابقه 41 سال در عرصه ساخت سریال و همکاری با سازمان صدا و سیما به خوبی به خطوط قرمز و محذورات آن اشراف دارم. اگر بازنشسته شوم سازمان می‌تواند مرا به عنوان ناظر پخش استخدام کند. تیم سازنده پایتخت از جمله بنده و الهام غفوری و دیگر دوستان، پایتخت را به مانند فرزند خود می‌دانیم و از آن مواظبت می‌کنیم تا به جا‌های بد نرود و الفاظ بد به کار نبرد.
• سانسوری در کار نیست
این کارگردان پیشکسوت تلویزیون به حذفیات مجموعه اشاره کرد و بیان کرد: من و همکارانم از پایتخت محافظت می‌کنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می‌شود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند و آن را تعدیل می‌کنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی‌گیرد. ممکن است بعضی از کلمات یا دیالوگ‌ها را برای اکثریت مخاطب مناسب نبینیم؛ بنابراین ملاحظات را رعایت می‌کنیم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و دچار سوء برداشت و سوءتعبیر نشویم؛ این به معنی سانسور نیست. این نوع اصلاحات را که به محتوای اثر لطمه نمی‌زند سانسور نمی‌دانم.
• تعامل خوبی با سازمان صدا و سیما داریم
سیروس مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: «پایتخت» با ملاحظات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه آماده می‌شود و مانند فرزندمان مراقبش هستیم. با سازمان تعامل خوبی داشته و داریم. تمام فیلمنامه توسط دوستان سازمان خوانده شد و مهدی فرجی به عنوان مشاور و نماینده سازمان با گروه همکاری دارند و همچنان هم کنار ما هستند و با هم جلو می‌رویم. وی مورد قبول ما و سازمان است و با این روش کار را مدیریت می‌کنیم و به آنتن می‌رسانیم. من خواهشم از همه دوستان این است که به این کوتاه کردن و کم و زیاد شدن‌ها با این زاویه نگاه کنند. تنها موردی که باعث دلخوری من شد قسمت 8 سریال بود.
•‌ می‌دانم چه فشاری بر معاونت سیما وارد می‌شود/ از حمایت شان تشکر می‌کنم
وی ادامه داد: تیم پایتخت از جمله خودم، الهام غفوری، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، مهران احمدی، بهرام افشاری و... همه می‌دانیم مدیران سازمان از همه جهت تحت فشار هستند و معذوراتی دارند. می‌دانیم چه فشاری بر معاونت سیما و دیگر دوستان وارد می‌شود تا پایتخت به سلامت روانه آنتن شود برای ما قابل درک است و از حمایت شان تشکر می‌کنم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/286725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

شوک بزرگ خانه صمت به کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403 و افزایش تعطیلات آخر هفته!

تصویر منتشر شده از مازیار لرستانی با استایل عجیب در اولین ایفای نقش در یک فیلم با هویت جدیدش!

جزئیات جدید منتشر شده از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور و جوانی که متهم به ترغیب خانم بازیگر به خودکشی بود!

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

معبدی اسرار آمیز که از دل کوه به بیرون آمده است

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

با این کپه ترکیه ای خانواده را غافلگیر کنید

ساندویچ مرغ فوق خوشمزه

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

اکثر خودکشی های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است

نجمه جودکی مجری سابق تلویزیون با استایل متفاوت در کنسرت علیرضا طلیسچی

پشت صحنه مهمونی 3 ایرج طماسب با حضور صدا پیشه های بچه و ببعی

لبخند جذاب کمند امیر سلیمانی آذر پدر سالار در کودکی / چقدر ناز و مو فرفری بوده

سلفی تینای گناه فرشته در خودروی شخصی اش / زیبایی نفس بازغی در سن نوجوانی نظر همه را جلب کرد

تصاویر جنجالی از عیادت بازیگران معروف از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان؛ آخرین وضعیت سلامتی خانم بازیگر!

آهنگ دلی «دال» را با اجرای حمید هیراد تماشا کنید

ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

عاقبت ضرب و شتم یک گاو نر با چوب

صبح زیبا با نمایی از کوه رینیر در آمریکا

روش تهیه سالاد رژیمی

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن