آریا بانو

آخرين مطالب

وقتی "شهربازی" مسابقه تلویزیون شد فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / تهیه‌کننده "شهربازی" تلویزیون اعتقاد دارد که برنامه‌های تلویزیونی ظرفیت اشاعه و معرفی فرهنگ یک جامعه را دارند اما بستگی به گروه سازنده دارد که چطور بتواند برنامه‌ای را به سرمنزل مقصود برساند.
در گذشته که تکنولوژی به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود و گوشی‌های هوشمند به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل نشده بودند، خانواده‌ها از فرصت در کنار هم بودن برای بازی‌های دسته‌جمعی استفاده می‌کردند. اسم فامیل از جمله این بازی‌های خاطره‌انگیز بود. گروه برنامه‌ساز «شهربازی» در اقدامی نوآورانه و برای اولین‌بار این بازی سنتی ایرانی را با تکنولوژی امروز تلفیق کردند؛ برنامه‌ای که به قولِ تهیه‌کننده قرار است فصل‌های متعدد دیگری داشته باشد.
این مسابقه زنده تلویزیونی به تهیه‌‌کنندگی سهیل سلیمانی، کارگردانی امیر اصانلو، سردبیری افشین صادق‌زاده و اجرای امیر کاظمی و وحید رونقی هر روز در دو نوبت روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. "شهربازی" از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری تهران تحت عنوان "نوروز خانه" برای سال نو برنامه‌ریزی کرده است. "نوروز خانه" طرحی است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن مردم جایگزین طرح سالانه "نوروزگاه" شده تا با تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده همراه مردمی که در خانه مانده‌اند، باشد.
به بهانه پخش مسابقه "شهربازی" گفت‌وگویی با تهیه‌کننده و یکی از مجری‌های برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
* «شهربازی» تا چه اندازه پتانسیل هم‌سو کردن مخاطب و توجه به موضوع مشارکت را با خود دارد؟
سلیمانی: این برنامه ظرفیت بالایی برای هم‌سو کردن مخاطب با موضوعی که می‌خواهد به آن بپردازد را دارد. به‌طور مثال در بخش نمایشی «خشایار» مسائل مربوط به ویروس کرونا و راه‌های پیش‌گیری از آن مطرحمی‌شود و با طرح سوال از میان مطالب ارائه شده مخاطب همراه با موضوع می‌شود. درخصوص مسائل و موضوعات دیگر هم همینطور و می‌توانم با جدیت بگویم «شهربازی» توان صددرصدی در هم‌سو کردن مخاطب با خود را دارد. همچنین حجم وسیع بازخوردهایی که تا به امروز داشته‌ایم نشان‌دهنده اثرپذیری بالای این برنامه است.
* تصور می‌کنید یک برنامه تلویزیونی چقدر ظرفیت اشاعه و معرفی فرهنگ یک جامعه را داراست؟ «شهربازی» تا چه حد از این قاعده پیروی می‌کند؟
سلیمانی: به‌طور کلی برنامه‌های تلویزیونی ظرفیت اشاعه و معرفی فرهنگ یک جامعه را دارند و بستگی به گروه سازنده دارد که چطور بتواند یک برنامه را به سر منزل مقصود برساند. از طرفی مسابقات تلویزیونی که طیف وسیع‌تری از مخاطبان را به خود جذب می‌کنند، می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و بر بستر صحبت‌ها روی این موضوع هدف‌گذاری کرده و باعث اشاعه یک ظرفیت فرهنگی بشوند. در بخشی از آن مخاطب متوجه موضوع می‌شود و در مواردی هم بدون جلب توجه بیننده می‌توانند به این مهم دست یابند. «شهربازی» نیز در کنار بازی، هیجان و جایزه می‌تواند در اشاعه فرهنگ یک جامعه اثرگذار باشد و این ظرفیتی که باید حفظ شود.
* بازخورد مخاطبان در این مدت کوتاه چطور بوده است؟
سلیمانی: با توجه به تجربه‌ای که در ساخت برنامه‌های تلویزیونی داشتم، تصور می‌کردم که «شهربازی» بتواند مخاطب را جذب کند چراکه کاری نو در رسانه ملی است اما انتظار نداشتم که به این سرعت مورد استقبال قرار گیرد. تا به امروز که 13 قسمت از برنامه را پشت‌سر گذاشته‌ایم نزدیک به 30 هزار دانلود فعال و 40 هزار دانلود کلی ثبت شده است. البته بازخوردی که گرفته‌ایم تنها مربوط به افرادی که در برنامه شرکت می‌کنند نیست. زیرا «شهربازی» علاوه بر مسابقه آیتم‌های نمایشی و سرگرمی هم دارد که به تایید شبکه طیف وسیعی از مخاطبان حدود 3 میلیون‌نفر را از سراسر ایران به خود جذب کرده است. بازخوردها عالی بوده و امیدواریم بتوانیم سطح کیفیت برنامه را افزایش داده و هربار شگفتانه‌ای برای مخاطب داشته باشیم.
مجری "شهربازی": ذات برنامه هیجان است
وحید رونقی یکی از مجریانی است که با شوخ‌طبعی‌ها و بده بستان‌های درستی که با امیر کاظمی دیگر مجری برنامه دارد به هیجان‌انگیزتر شدن برنامه کمک می‌کند؛ رونقی گوینده رادیو، صداپیشه و مجری باسابقه رسانه ملی است. از او درخصوص اجرای متفاوتش در برنامه "شهربازی" پرسیدیم:
* شما و امیر کاظمی در زمان کوتاهی که برنامه دارد چقدر هماهنگ شدید و این اجرای دونفره چگونه شکل گرفت؟
امیر کاظمی بسیار باهوش است و در کنار آن لحظه‌های ایجاد طنز و شوخی را به خوبی می‌شناسد که در بازیگری‌اش هم نمود داشت. قبل از برنامه در معاشرت‌هایی که باهم داریم تلاش می‌کنیم به هماهنگی برسیم و توانی‌ها و روحیه طنزو بازیگویی که امیر کاظمی در اجرا دارد هم به این مسأله کمک می‌کند. زمانی هم که شرکت‌کننده‌ها به سوالات پاسخ می‌دهند شوخی‌هایی بین ما و راجع به مسائل مختلف شکل می‌گیرد که به اجرای بهتر برنامه کمک می‌کند. به طور کلی ذات برنامه هیجان است.
* «شهربازی»یک بازی سنتی ایرانی که برای نسل‌های گذشته خاطره‌ساز هست را با تکنولوژی امروز که نسل جدید درگیر آن هستند تلفیق کرده است این موضوع چه میزان در جذب مخاطب موثر و برای او هیجان‌انگیز است؟
این موضوع می‌تواند مخاطبی را که اهل اپلیکیشن هست به سمت تلویزیون جذب کند چراکه بخشی از اتفاقات در تلویزیون می‌افتد و بلعکس مخاطب تلویزیون را به سمت اپلیکیشن هدایت کند. به همین جهت سلیقه‌ها و علایق هر دو گروه را پوشش می‌دهد و در عین‌حال برای هر دو سرگرم کننده است.
* درخصوص تیزر برنامه که کار متفاوتی بود، توضیح بدهید.
سناریویی برای تیزر نوشته شده بود و قرار بود من هم همان را اجرا کنم اما بخش‌هایی با فکر جمعی در حین ضبط اضافه شد. چیزی که در ابتدا نوشته شده بود همین بود اما طور دیگری پیشرفت و نظرات و پیشنهادهای ما به آن اضافه شد. این نکته مثبتی است که من فکر کنم اگر نظری می‌دهم مورد توجه قرار می‌گیرد و طبیعتا راحت‌تر با کار ارتباط می‌گیرم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/286530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود