آریا بانو

آخرين مطالب

نحوه مراقبت از پوست در دختران نوجوان خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کاویاب / مراقبت از پوست در هر سنی ضرورت دارد. پوست کودکان دارای لطافت و زیبایی طبیعی است اما در دوره بلوغ و با آغاز نوجوانی پوست دچار مشکلاتی می‌شود که نیازمند رسیدگی است. افزایش ترشح چربی و پیدایش آکنه از مشکلاتی است که اکثر نوجوانان با آن دست به گریبان هستند و اگر مراقبت درستی از پوست خود داشته باشند از پوستی زیبا و بی‌نقص در دوره نوجوانی بهره‌مند خواهند شد.
چه نوع پوستی دارید؟
قبل از اینکه بتوانید از پوستتان مراقبت کنید و آن را سالم نگه دارید، باید نوع پوستتان را شناسایی کنید. عمدتاً چهار نوع پوست داریم:
معمولی
خشک
چرب
ترکیبی
مراقبت از پوست معمولی
پوست معمولی رنگی ملایم و یکدست، و بافتی لطیف دارد و هیچ‌گونه پوسته، جوش یا نقطه قرمزی روی آن مشخص نیست. منافذ پوست به‌سختی دیده می‌شوند و سطح پوست نه خشک است نه چرب. پوست معمولی عیوب زیادی ندارد زیرا مقدار آب و چربی آن متعادل است و خون در آن به‌خوبی گردش می‌کند. اگر پوستتان معمولی است، روزی دو تا سه بار آن را با شوینده ملایم یا صابون و آب بشویید تا چرک و عرق از روی آن پاک شود.
مراقبت از پوست خشک
پوست خشک، کدر، زبر، پوسته‌پوسته و همراه با خارش است و منافذ تقریباً نامرئی دارد. پوست معمولاً به دلیل پوست‌اندازی غیرمعمول سلول‌های لایه خارجی، خشک می‌شود. در حالت عادی، روان کننده‌هایی که حاصل روغن‌های طبیعی بدن هستند، کمک می‌کنند تا آب پوست از بین نرود. اگر پوستتان خشک است، هرروز صورتتان را با شوینده ملایم بشویید. این کار از خشک‌تر شدن پوست جلوگیری می‌کند. پس از شستشو، پوستتان را با لوسیون غیرالکلی و غیر عطری مرطوب کنید. از دوش خیلی داغ، دماهای بالا و رطوبت زیاد هم بر حذر باشید زیرا رطوبت پوستتان را از بین می‌برد. حتی استفاده از صابون و شستشوی یا مالش بیش‌ازاندازه هم خشکی پوست را افزایش می‌دهد. بسیاری از نوجوانان در طول زمستان پوست خشک‌تری دارند زیرا رطوبت هوا کم است و بخاری‌ها هوای داغ و خشک را وارد اتاق‌های بسته می‌کنند.
اگر پوستتان خیلی خشک است، حدود 20 دقیقه حمام گرم بگیرید. از صابون یا محصولات خشک‌کننده دیگر استفاده نکنید. وقتی از وان خارج شدید، بدنتان را آهسته خشک کنید سپس به کل بدنتان روغن معدنی (که در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها موجود است) یا لوسیون غیرالکلی و غیر عطری بمالید. دوباره بدنتان را آهسته خشک کنید. روغن یا لوسیون رطوبت را که موجب نرم و لطیف شدن پوست می‌شود، در پوست حبس می‌کنند.
مراقبت از پوست چرب
پوست چرب در معرض آکنه قرار دارد و دارای منافذ باز، جوش سرسیاه، کورک و براق است. به دلیل اینکه هورمون‌ها بر تولید چربی تأثیر می‌گذارند، پس هر چیزی بر هورمون‌ها تأثیر بگذارد، پوست شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی متخصصان معتقدند که استرس یا خواب ناکافی، ممکن است موجب بروز آکنه شود. بسیاری از نوجوانان می‌دانند که خود آکنه هم استرس را زیاد می‌کند!
برای تمیز نگه‌داشتن پوست چرب، آن را سه بار در روز با صابون و آب بشویید. اگر باید صورتتان را در مدرسه تمیز کنید، می‌توانید از دستمال‌های پاک‌کننده موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید تا چربی و چرک اضافی سطح پوست را از بین ببرد. اگر کورک زده‌اید هرگز آن را فشار ندهید یا نترکانید زیرا التهاب آن بیشتر می‌شود، آکنه بدتر می‌شود و حتی جای آن روی پوستتان می‌ماند. از محصولات مخصوص پوست و مواد آرایشی «غیر جوش زا» استفاده کنید زیرا منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. موهایتان را توی صورتتان نریزید و هرروز آن‌ها را بشویید تا چربی کاهش یابد.
مراقبت از پوست معمولی/ترکیبی
احتمالاً پیشانی، بینی و چانه چربی دارید و پوست نقاط دیگر بدنتان خشک است. منافذ پوستتان بزرگ است و احتمالاً جوش سرسیاه دارید. پوست معمولی/ترکیبی یا بسیار خشک یا به شدت چرب است و گونه‌ها زبر هستند. بسته به فصلی که در آن هستیم میزان چربی و خشکی پوست هم تغییر می‌کند. پوست معمولاً در آب‌وهوای سرد، خشک‌تر است. اگر پوستتان معمولی/ترکیبی است برای از بین بردن چربی اضافی روی پوست، روزی دو یا سه بار صورتتان را با آب و صابون بشویید. نقاط خشک پوست را مرطوب کنید.
نکات مفید برای مراقبت از پوست دختران نوجوان
استفاده از لوسیون برای بدست آوردن پوست مناسب در دوران جوانی مزایای زیادی دارد. همانطور که قبلا اشاره شد استفاده از لوسیون مخصوص برای پاک کردن آرایش مناسب است. لوسیون مناسب دیگر مربوط به ضد آفتاب‌های با SPF 30 است. SPF 30 برای اغلب نوجوانان مناسب است ولی بهتر است ضد آفتاب مناسب پوست خود را انتخاب کنید. گاهی اوقات بعضی پوست‌های حساس SPF بالاتری نیاز دارند. در طول زمستان بهتر است از لوسیون‌هایی که مرطوب کننده نیز هستند استفاده کنید یا اگر پوست شما خشک است همیشه از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
رژیم غذایی مناسب
استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان جهت داشتن پوست شفاف و مناسب لازم است. اغلب نوجوانان عادت‌های غذایی بدی دارند. نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مناسب است و باعث شفاف و صاف شدن پوست می‌شود. برخی از مواد غذایی در مبارزه با آکنه موثرند، مانند زردآلو ، هویج ، پرتقال ، کلم بروکلی و توت فرنگی. مواد غذایی که حاوی ویتامین هستند برای پوست ضروری است.
ورزش
ورزش به داشتن پوست خوب کمک می‌کند. ورزش مراقبت مستقیم از پوست نیست اما بر روی پوست تاثیر زیادی می‌گذارد. وقتی ورزش می‌کنید، زیاد عرق می‌کنید و به از بین رفتن سموم بدن کمک می‌کنید. اگر این سموم در بدن شما بماند اثرات آن بر پوست شما ظاهر می‌شود. بنابراین ورزش در دوران نوجوانی به مراقبت از پوست شما کمک می‌کند. با روش‌های یاد داده شده می‌توانید مراقبت از پوست را به همین زودی شروع کنید دقت کنید که مشکلات پوستی اگر به موقع رسیدگی نشوند بعدها جدی‌تر می‌شوند. اگر می‌خواهید از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنید بهداشت را حفظ کنید.
مراقبت روزانه
صبح‌ها پس از بیدار شدن صورت خود را بشویید.
این کار چربی و عرقی را که در طول شب روی پوست جمع شده پاک می‌کند و براقی پوست را از بین می‌برد همچنین باعث سرحال شدن شما می‌شود. در شستن صورت هیچ وقت از صابون استفاده نکنید، تنها شوینده‌هایی که فاقد صابون و سولفات باشند برای استفاده شما مجاز هستند. استفاده از شوینده‌های صابونی باعث خشک شدن پوست و التهاب آن می‌شود و ترشح چربی را بیشتر می‌کند و آکنه‌ها از همین جا آغاز می‌شوند. شستشوی صورت را با آب ولرم یا سرد و شوینده مناسب انجام دهید تا چربی پوست تعدیل شود و سپس با حوله تمیز صورت خود را خشک کنید.
از پس صرف صبحانه و مسواک زدن از بالم لب استفاده کنید
بیشتر افراد این نکته را فراموش می‌کنند و در طول روز دچار خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب می‌شوند. اگر به طور مرتب از بالم لب استفاده کنید لب‌هایی نرم و سالم خواهید داشت و عوامل محیطی مثل آلودگی به لب‌های شما آسیب نخواهد زد. فراموش نکنید که استفاده از بالم لب طبی به استفاده از برق لب و رژ لب ارجحیت دارد چون تاثیر بیشتری دارد.
کرم دست بزنید
دستان شما در طول روز بر اثر شستن و صابون زدن دچار خشکی می‌شود و لازم است که هرروز از کرم نرم کننده دست استفاده کنید. استفاده از این کرم در روزهای سرد اهمیت بیشتری دارد چون سرما باعث ترک خوردن و زخم شدن دستان خشک خواهد شد.
در طول روز مراقب پوست خود باشید
برخی نوجوانان تصور می‌کنند ضدآفتاب مخصوص بزرگسالان است اما شما در هر سنی از جمله نوجوانی به ضدآفتاب مناسب نیاز دارید. اگر در طول روز پوست شما زیادی چرب می‌شود از دستمال‌های مخصوص جذب کننده چربی استفاده کنید و چربی اضافی پوست را بگیرید. در طول روز صورت خود را نشویید چون پوستتان خشک و آسیب‌پذیر خواهد شد و این کار را به شب موکول کنید.
شب در مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد
یک پاک کننده مناسب برای پوست خود بخرید و قبل از خواب از آن استفاده کنید تا چربی و آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوست شما جمع شده پاک شود و هیچ وقت با این آلودگی‌ها به رختخواب نروید چون این کار باعث آسیب پوستی خواهد شد.
پس از پاک کردن پوست، مرطوب کننده و بالم لب بزنید
اگر این کار را انجام ندهید به آکنه مبتلا خواهید شد یا این که آکنه شما بدتر خواهد شد. هنگام تهیه مرطوب کننده مناسب دقت کنید که این مرطوب کننده مخصوص صورت باشد و سبک باشد و صورت شما را بیش از حد چرب نکند. انواع بدون چربی مرطوب کننده بیشتر توصیه می‌شود چون باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند.
سپس از لوسیون استفاده کنید
تنها جایی که باید مراقب آن باشید پوست صورت نیست بلکه پوست بدن نیز در دوره نوجوانی نیاز به مراقبت دارد و بهتر است شب‌ها قبل از خواب و یا پس از حمام از لوسیون بدن مناسب پوست خود استفاده کنید.
یک بار در هفته لایه‌برداری کنید
در دوره نوجوانی لایه‌برداری تنها یک بار در هفته کافی است و بیش از این نیازی به لایه‌برداری ندارید. اما این کار را حتما انجام دهید به خصوص اگر مبتلا به آکنه هستید و یا پوست چربی دارید. اگر شدت چربی پوست شما زیاد است دوبار در هفته هم می‌توانید این کار را انجام دهید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید مثل استفاده از مواد لایه‌بردار آماده موجود در بازار از برندهای معتبر و یا استفاده از ترکیبات خانگی مثل شکر و عسل که روی پوست ماساژ داده می‌شود. همچنین می‌توانید این کار را با حوله مرطوب روی پوست مرطوب انجام دهید.
دو هفته یکبار تا ماهی یکبار از ماسک صورت استفاده کنید
ماسک‌های صورت بسته به نوع آن‌ها مزایای زیادی برای پوست دارند، مواد سمی را از روزنه‌ها و سطح پوست بیرون می‌کشند، روزنه‌های پوست را تمیز کرده و کوچک می‌کنند و همچنین سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از سطح پوست می‌زدایند. در دوره نوجوانی شما نیاز به استفاده زیاد از ماسک ندارید و یک بار در ماه تا دوبار در ماه برای شما کافی است. ماسک را بر اساس شرایط پوست و نیازهای آن انتخاب کنید و مطابق دستورالعمل آن مورد استفاده قرار دهید.
روزنه‌های پوست و جوش‌های سرسیاه را پاک کنید
این کار را می‌توانید با چسب‌های مخصوص انجام دهید که در بازار موجودند. چسب را روی بینی و قسمت‌هایی که دانه‌های سیاه وجود دارند بفشارید و اجازه دهید خشک شود سپس آن را بکنید تا همه جوش‌های سرسیاه و آلودگی‌های داخل روزنه‌های پوست را پاک کند. این چسب‌ها برای بدن هم می‌توانند استفاده شوند و حتما قبل از استفاده دستورالعمل روی آن را بخوانید.
برخی از دختران نوجوان سعی می‌کنند با آرایش کردن، مشکلات پوستی خود مانند انواع آکنه را بپوشانند، آیا این روش درست است؟
مراقبت از پوست و آرایش کردن نوجوانان
قطعا درست نیست اما خیلی از دختران نوجوان این کار را می‌کنند. مثلا بیش از اندازه از کرم‌های سفید کننده استفاده می‌کنند در حالی که باید خیلی مراقب باشند چون اغلب کرم‌های سفیدکننده، منافذ پوست‌شان را مسدود می‌کند و در این صورت ذرات گرد و غبار روی پوست‌شان می‌نشیند و در نهایت به بروز آکنه ختم می‌شود. نوجوانان باید این را به خاطر داشته باشند که هر آنچه برای دوستان‌شان به خوبی جواب داده، ممکن است برای آنها جواب ندهد. توصیه می‌شود دختران نوجوان کمتر از لوازم آرایش استفاده کنند و اگر در شرایطی هستند که باید از این لوازم استفاده کنند، احتیاط کنند و محصولاتی را بخرند که ضد حساسیت هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/286156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان