آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه به همسر خود غُر بزنیم؟! / تکنیک‌های مدیریت غُر و لَند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - غُرزدن و شِکوه در این روزهای خانه‌نشینی اگر بی ملاحظه و با ذهنیت منفی انجام شود محیط خانه را به آشوب کشیده جهنم می‌کند؛ اما اگر بتوانیم آنرا مدیریت کنیم، آنگاه به نقطۀ آغاز حل مسائل و مشکلات تبدیل می‌شود.

غُرزدن و شِکوه در این روزهای خانه‌نشینی اگر بی ملاحظه و با ذهنیت منفی انجام شود محیط خانه را به آشوب کشیده جهنم می‌کند؛ اما اگر بتوانیم این رفتار غریزی و مفید برای کاهش استرس و ناراحتی را مدیریت کنیم، آنگاه به نقطۀ آغاز حل مسائل و مشکلات تبدیل می‌شود. پس بیایید غُرزدن را از نو بیاموزیم.
همه ما با غُرزدن آشناییم. همه ما گاهی غُر می زنیم و حتی گاهی به غُر زدن دیگران، غُر می زنیم. غُر زدن یا شِکوه کردن از ابتدایی ترین غرایز جانوران است که البته در ما انسانها به تکامل رسیده است.
از شوخی گذشته بر اساس مستندات علمی غُرزدن واکنش طبیعی آدمی در شرایط و موقعیت‌های بحرانی است. بنا به مطالعات در یک مکالمه عادی هر فرد در دقیقه لااقل یک بار به مخاطب خود غُر می زند.
غرزدن
غُرزدن چیست؟
اول ببینیم معنای غُرزدن چیست؟ لغت نامه دهخدا غُرزدن را چنین معنا می کند: غر زدن . [ غ ُ زَ دَ] (مص مرکب ) آهسته سخن گفتن از سر خشم . غُرغُر کردن . سخن گفتن اعتراض آمیز. با کلماتی نامفهوم ناخرسندی نمودن . لَندیدن . غُر و لَند کردن.
ما ایرانی ها بین خودمان به غُرزدن مشهوریم. از قضا ترور بلَک نویسنده کتاب "سه مرحله ساده" در این مورد می گوید: "هیچ چیز بهتر از یک مخالفت کوچک نمی‌تواند مردم را با یکدیگر متحد سازد".
روان- جامعه شناسان دریافته‌اند، آسان‌ترین راه ممکن برای برقراری یک رابطه دوستانه، ارتباط‌گیری از طریق چیزهای منفی است! دقیقاً به همین علت است که انسان ذاتاً علاقه زیادی به غُرزدن چه در حوزه های عمومی و چه فردی، خصوصی و حتی در خلوت با خود دارد. (شما را نمی‌دانم اما من، وقتی کار نوشتن خوب پیش نمی‌رود خودم به خودم غُر می‌زنم.)
غُر و لَندهای روابط زناشویی
در این درس به غُرزدن در حوزه عمومی کاری نداریم، به غُرزدن‌های فردی هم ورود نمی‌کنیم؛ در عوض با تازه‌ترین یافته‌های مطالعات عصب شناسی و روانشناسی در مشهورترین غُرغُر ها یعنی "غُر و لَندهای روابط زناشویی" آشنا می‌شویم و چند تکنیک را برای مدیریتِ این غریزی‌ترین رفتار مرور می کنیم.
غُرزدن دائمی آسیب مغزی و اختلال شناختی در پی دارد
بنابه نتایج پژوهشی که در دانشگاه استنفورد انجام شده، وقتی ما شروع به غُرزدن می‌کنیم مغز فرمان ترشح هورمون استرس یا همان کورتیزول را به غدد فوق کلیوی صادر می کند.
استمرار دائمی غُرزدن و ترشح هورمون کورتیزول می تواند به ارتباطات نورونی مغز آسیب بزند.
علاوه بر این عصب شناسان نشان داده‌اند که غُر و لَند نواحی مغزی فعال برای حل مسئله و عملکردهای شناختی را در ما مختل می کند.
به بیان سادۀ دکتر ترویس برادبری در کتاب "هوش هیجانی 2.0": با شکایت های مکرر، مغز شما وارد چرخه‌ای معیوب می‌شود که در آن بستر برای غُرزدن های بیشتر در آینده هموار است.
با گذشت زمان، صرف نظر از اتفاقاتی که در پیرامون ما رخ می‌دهد، غُرزدن تبدیل به بخشی از عادت‌های روزمره می شود: شِکوه جای خود را به عنوان رفتارِ پیش فرضِ ما باز می‌کند و طبعاً نحوه برخورد دیگران نیز با ما تغییر خواهد کرد.
عصب شناسان دانشگاه استنفورد اثبات کرده اند که غُر و لَند دائمی می‌تواند منجر به کاهش اندازه بخشی از مغز و به اصطلاح آب رفتن هیپوکمپوس شود؛ ناحیه ای از مغز که نقش مهمی در حل مسئله و تفکر هوشمندانه دارد. حتی تصور آسیب به این منطقه نیز وحشتناک است. این ناحیه از جمله اولین مناطقی است که در بیماری آلزایمر تحلیل می رود.
اما این تنها یک بخش از داستان است. رابطۀ دو سویۀ دود سیگار در غُرزدن هم حاکم است: به این معنی که تمامی عوارض غُرزدن متوجه شنوندۀ غُر و لَند نیز خواهند بود و بدین ترتیب تنها محدود به فرد غُرغُرو نیست!
دوسویه بودن عوارض غُرزدن اهمیت سازش با همسر را برای به حداقل رساندن شکایت‌های کلامی و عملی دوچندان می کند.
خبر خوب این است که غُرزدن به طول عمر آدم می افزاید. مطالعه‌ای از مجله علوم اعصاب نشان می‌دهد که سرکوب احساسات و عدم ابراز آنها، منجر به کاهش طول عمر انسان خواهد شد. بدین ترتیب زمانی که خود را با غُرزدن خالی می‌کنیم، از آن احساسات منفی مخرب هم رها می‌شویم
خبر خوب: غُرزدن به طول عمر می‌افزاید
اما اگر غُرزدن تماماً منفی است چگونه با اصل "انتخابِ طبیعی" و این که یکی از ابتدایی‌ترین غرایز آدمی است، می‌خواند؟
خبر خوب این است که غُرزدن به طول عمر آدم می افزاید. مطالعه‌ای از مجله علوم اعصاب نشان می‌دهد که سرکوب احساسات و عدم ابراز آنها، منجر به کاهش طول عمر انسان خواهد شد. بدین ترتیب زمانی که خود را با غُرزدن خالی می‌کنیم، از آن احساسات منفی مخرب هم رها می‌شویم.
چگونه غُر بزنیم؟
روانشناسان و روان درمانگران اصولی را توصیه می‌کنند که با رعایت آنها می‌توان ضمن برخورداری از فواید غُرزدن آسیب‌های آن را کاهش داد.
در ادامه با تکنیک‌ها و توصیه های کاربردی برای مدیریت غُرزدن آشنا می شوید تا با رعایت آنها از کیف غُرزدن برخوردار شوید.
- هدفمند غُر بزنید
غُرزدن زمانی مفید است که برای رفع یک نگرانی خاص انجام شود. شادن فرانسیس روان درمانگر خانواده و متخصص ازدواج، غُرزدن هدفمند را از راهکارهای کاهش عوارض ناخواسته غُر و لَند میان زوج ها معرفی کرده و می‌گوید: بهتر است هدف خود را از غُر زدن مشخص کنید. در این صورت همسر شما نیز به نحو موثری می‌تواند برای حل مشکل پیش‌آمده، به شما کمک کند؛ درست مانند یک بازی برد- برد.
در واقع استفاده از متد هدفمندسازی در غُرزدن می‌تواند تجربیات مثبتی همچون ذهن آگاهی و احساس خوشبختی را در انسان زنده کند.
- در زمان مناسب غُر بزنید
برای غُرزدن زمان مناسبی را انتخاب کنید. رابین اِم. کوالسکی استاد روانشناسی دانشگاه کلمسون می‌گوید: انتخاب زمان مناسب برای غُرزدن بخشی از ماهیت استراتژیک شِکوه است. این که بدانید بهترین زمان غُرزدن به همسرتان دقیقا چه موقع است!
مطالعات روانشناسی اجتماعی در مورد ارتباط میان ذهن آگاهی، شادمانی، خوشبختی و تجربه غُر زدن در زوج‌های داوطلب نشان داده، زوج هایی که بیشتر از بقیه احساس خوشبختی می‌کردند، آنهایی نبودند که عادت به غُرزدن نداشتند؛ برعکس زوج‌هایی احساس خوشبختی بیشتری داشتند که از مهارت تنظیم زمان شِکوه کردن برخوردار بودند و بهترین زمان غُرزدن را می‌دانستند.
- با لحن مناسب غُر بزنید
غُرزدن زمانی مفید فایده است و به دعوا و مشاجره تبدیل نمی‌شود که علاوه بر زمان مناسب در شرایط و با لحن درست انجام شود. به عبارت دیگر با توجه به روحیات و نقاط ضعف و قوت همسر خود باید بدانید به چه ترتیبی لحن غُرزدن خود را مدیریت کنید.
توصیه می شود، غُرزدن را با کلمات محبت آمیز مثل عزیزم، قربانت شوم، عزیز دلم و ... آغاز کنید.
اگر همسر شما در شرایط روحی مناسبی نیست، غُرزدن را به وقت دیگری موکول کنید. بدانید که بی ملاحظگی در غُرزدن می‌تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد. بدین ترتیب در غُرزدن به همسر خود همواره احتیاط کنید و میانه رو باشید.
به قصد رفع مشکل غُر بزنید
ذهنیت همه چیز است، حتی زمانی که غُر می‌زنیم. زمانی که با یک ذهنیت مثبت و با هدف رفع مشکل شِکوه می‌کنید به اندازه یک دنیا تفاوت ایجاد خواهید کرد تا زمانی که با ذهنیت منفی شِکوه کنید.
نتایج مطالعه‌ای که توسط گروه تیلور و فرانسیس منتشر شده نشان می‌دهد: رویکرد کلی انسان در غُر و لَند شامل دو نگرش منفی و مثبت با پس زمینه تلاش برای حل مسئله است.
غُرزدن بدون در اختیار داشتن راه حلی احتمالی و یا قصد قبلی مثبت که در نهایت به رفع مشکل منتج شود، تنها آتش ماجرا را شعله ورتر خواهد ساخت و بر عصبانیت زوج ها از یکدیگر خواهد افزود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/284928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند

تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص

حمله یک فیل به خودرو بازدید کننده ها در طبیعت

ترس کودکان هندی از دیدن پهپاد برای اولین بار

حکمت/ تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید

وقتی هنوز مرگت نرسیده!

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

ترفند تهیه دلمه فلفل دلمه!

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

فرزام پس از تاریخ‌سازی رویینگ: انتظاری نداریم، انتظاری هم نداشته باشند!

سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد