آریا بانو

آخرين مطالب

زنان خانه دار بخوانند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شاید یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده است و عموم بانوان از آن بی خبرند، موضوع بازنشستگی زنان خانه دار باشد. اگر چه زنان خانه دار در بیرون از منزل اشتغال ندارند، اما شاید به طور روزانه به اندازه یک کارمند و یا حتی بیشتر مشغول به کار باشند. همه ما ‌‌می‌دانیم که رسیدگی به امورات منزل بسیار زمانبر و وقت گیر است. کارهایی که اگرچه سخت هستند ولی شاید هیچ وقت به چشم دیگران ارزشمند جلوه نکنند.

به گزارش بانو نیوز ، شاید یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده است و عموم بانوان از آن بی خبرند، موضوع بازنشستگی زنان خانه دار باشد. اگر چه زنان خانه دار در بیرون از منزل اشتغال ندارند، اما شاید به طور روزانه به اندازه یک کارمند و یا حتی بیشتر مشغول به کار باشند. همه ما ‌‌می‌دانیم که رسیدگی به امورات منزل بسیار زمانبر و وقت گیر است. کارهایی که اگرچه سخت هستند ولی شاید هیچ وقت به چشم دیگران ارزشمند جلوه نکنند.
زن خانه دار پس از خروج همسر و فرزندانش باید به فکر نظافت منزل و تهیه ناهار باشد. این زن در این تصورات است که با زنگ تلفن به خود ‌‌می‌آید. پشت خط یکی از دوستان خانوادگی اش است که مدت‌‌ها در شرکتی مشغول به فعالیت بوده است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد. او با خوشحالی خبر بازنشستگی اش با 10 سال سابقه کار را ‌‌می‌دهد. اگرچه مشکلی در امرار معاش ندارد و فرزندانش در خارج از کشور زندگی ‌‌می‌کنند. اما معتقد است این بازنشستگی با 10 سال سابقه ‌‌می‌تواند در بهبود زندگی و استقلال بیشترش موثر باشد. زن بازنشسته در حال صحبت در همین زمینه بود که زن خانه دار به فکر فرو رفت. او هم به دنبال راهکاری برای تضمین آینده و تامین استقلال مالی اش بود. قطعا یک راهکار مناسب ‌‌می‌توانست نتیجه ای مثبت برای روزهای ناتوانی اش داشته باشد. زن خانه دار تمام دغدغه‌‌ها و سوالاتش را از زن بازنشسته پرسید و با کمی ‌تحقیق و پرس و جو متوجه شد که خوشبختانه این امکان برای زنان خانه دار فراهم شده است که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند و با عنوان “بیمه زن خانه دار”، حقوق دریافت نمایند.
شاید شما هم جزء ان دسته از زنان خانه داری باشید که از این خدمت بی اطلاع بوده اید. اگر تمایل دارید در مورد بیمه بازنشستگی زن خانه دار و مراحل و موضوعات مرتبط با آن بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

آریا بانو


بیمه زن خانه دار چگونه است؟
از دیدگاه قانون، بیمه ای که تامین اجتماعی برای زنان خانه دار در نظر گرفته است مشمول بیمه صاحبان حرفه‌‌ها و مشاغل آزاد ‌‌می‌باشد. اگر شاغل نیستید و به دنبال روشی برای دریافت مستمری بیمه بازنشستگی زنان خانه دار ‌‌می‌گردید، فقط کافیست پس از مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی کشور و بستن قرارداد به صورت خوداظهاری و پرداخت حق بیمه، خودتان را تحت پوشش بیمه بازنشستگی قرار دهید.
چه افرادی برای دریافت بیمه بازنشستگی زن خانه دار گزینه مناسبی هستند؟
افرادی که شاغل نباشد و رابطه استخدا‌‌می‌ و یا مزدبگیری با کارگاه‌‌هایی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، نداشته باشند و به دنبال راهی برای استقلال مالی خود ‌‌می‌گردند، ‌‌می‌توانند از این خدمت بهره مند شوند.
آن دسته از زنانی که برای مدتی شاغل بوده اند و چند سالی نیز حق بیمه پرداخت کرده اند ولی پرداخت حق بیمه را ادامه نداده اند تا به مرحله بازنشستگی برسند، ‌‌می‌توانند با استفاده از بیمه بازنشستگی زنان خانه دار ضمن استفاده از حقوق و مزایای آن، سابقه بیمه خود را ادامه دهند.

آریا بانو


برای بیمه بازنشستگی زنان خانه دار چه شرایطی لازم است؟
بازنشستگی زنان در 45 سالگی و برخوردار بودن از 30 سال سابقه بازنشستگی زنان در 55 سالگی و برخورداری از حداقل 20 سال سابقه بازنشستگی مشمولین قانون کار در 42 سالگی و برخورداری از 20 سال سابقه بازنشستگی زنان فعال در مشاغل سخت با 20 سال سابقه کاری متوالی و یا 25 سال سابقه کاری متناوب بازنشستگی زنان جانباز با برخورداری از 20 سال سابقه کاری بدون در نظر گرفتن شرط سنی بازنشستگی معلولان عادی در 45 سالگی با حداقل 20 سال سابقه بازنشستگی زنان با 35 سال سابقه کار بدون در نظر گرفتن شرط سنی بازنشستگی زنان در 55 سالگی با برخورداری از 10 سال سابقه بیمه متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه. در این شرایط متقاضی ‌‌می‌تواند با حداقل 10 سال و حداکثر 20 سال سابقه بیمه ، نسبت به بازنشستگی اقدام نماید. مستمری این افراد با توجه به سنوات پرداخت حق بیمه مشخص ‌‌می‌شود که مبلغی معادل با 10 تا 20 روز حقوق خواهد بود. در این وضعیت، ماده 111 قابل اجرا نخواهد بود و چنانچه مستمری از حداقل حقوق تعیین شده کمتر باشد، تا حداقل حقوق افزایش پیدا نمی‌کند. زنانی که به سن 55 سالگی رسیده اند، اما سابقه آنها کمتر از 10 سال است، ‌‌می‌توانند حق بیمه سنوات کسری تا 10 سال سابقه را پرداخت نمایند. بدین ترتیب ‌‌می‌توانند خود را با حقوق 10روز بازنشسته کنند. لازم به ذکر است چنانچه حقوق این افراد نیز کمتر از حداقل حقوق اعلا‌‌می ‌از سوی شورای عالی باشد، تا حداقل حقوق افزایش پیدا نخواهد کرد. حقوق بازنشستگی چطور محاسبه ‌‌می‌شود؟
جالب است بدانید حق انتخابی هم برای زنانی که تمایل به دریافت مستمری بازنشستگی زنان خانه دار دارند ولی هیچ گونه سابقه پرداخت حق بیمه ندارند، در نظر گرفته شده است. این دسته از زنان ‌‌می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه ای را بین حداقل و حداکثر میزان مصوبی شورای عالی اعلام نمایند. این حق بیمه‌‌ها به شرح ذیل ‌‌می‌باشند:

آریا بانو


بیمه بازنشستگی و فوت در دوران بعد از بازنشستگی حق بیمه ای 12 درصدی دارد که بر اساس حقوق انتخابی متقاضی و میزان حداقلی و یا حداکثری بودن آن محاسبه ‌‌می‌شود. بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از دوران بازنشستگی حق بیمه ای 14 درصدی دارد که همانند مورد پیشین، محاسبه حق بیمه بر مبنای حداقل حقوق و یا حداکثر حقوقی خواهد بود که از سوی متقاضی انتخاب ‌‌می‌شود. بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از دوران بازنشستگی و از کارفتادگی حق بیمه ای 18 درصدی به همراه سرانه درمان برای خدمات درمانی را شامل ‌‌می‌شود. برای بیمه زنان خانه دار چه مدارکی لازم است؟
به منظور درخواست بیمه بازنشستگی زنان خانه دار باید در زمان مراجعه به یکی از کارگزاری‌‌های رس‌‌می‌تامین اجتماعی شناسنامه، کپی شناسنامه، کارت ملی، کپی کارت ملی و عکس پرسنلی به همراه داشته باشید.
در ادامه فرم بیمه زنان خانه دار به شما ارائه ‌‌می‌شود که باید پر کنید. در صورتی که تمایل به دریافت دفترچه بیمه دارید، باید در فرم مزبور گزینه درمان را انتخاب نمایید.
نکته قابل توجه: در صورتی که سوابق بیمه دارید، حتما آن را به کارگزاری بیمه اطلاع دهید.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/284699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد