آریا بانو

آخرين مطالب

واقعیت‌های دردناک درباره کودکانی که به علت کرونا عزادار می‌شوند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان واقعیت‌های دردناک سوگ کودکانی که عزیزی را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند بیان و اقداماتی را که برای کودکان سوگوار می­‌توان انجام داد، تشریح کرد.
یک ماه است پای ویروس کرونا در کشورمان باز شده و سلامت و جان هموطنانمان را نشانه گرفته است. در این مدت 19 هزار و 644 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، 6 هزار و 745 نفر توانسته‌اند این ویروس را شکست دهند و یک هزار و 433 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
اما آمار افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، حکایت تلخی به همراه دارد؛ حکایتی تلخ از خانواده‌هایی که در روزهای پایانی سال به جای ثبت خاطره‌های خوش باید با جای خالی عزیزان از دست رفته‌شان دست و پنجه نرم کنند و بدون برگزاری مراسم سوگواری و در آغوش کشیدن اطرافیان خود برای التیام این زخم دردناک، این روزهای سخت را به تنهایی و با سختی دوچندان سپری کنند.
در این بین کودکان شرایط سخت‌تری را سپری می‌کنند و آثار و لطمه‌های مرگ عزیزی که از دست داده‌اند برایشان دشوارتر می‌کند از این رو وظیفه‌ و مسئولیت بزرگسالان بیشتر می‌شود و لازم است با به کارگیری توصیه‌های افراد متخصص از درد، رنج، لطمه‌ها و آلام کودکان در این روزها و شرایط بکاهیم. به طور قطع اگر رفتارها و نحوه برخورد با کودکان در این شرایط، به درستی صورت گیرد اثرات و لطمه‌های روحی این ضایعه در شرایط فعلی کشور کمتر خواهد شد.
فریبا عربگل درباره کاهش اثرات روحی کودکانی که عزیزی را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، اظهار کرد: کودکان در طی رشد و بزرگ شدن‌شان ممکن است با رخدادهایی روبرو شوند؛ مانند مرگ یکی از والدین به دنبال حادثه یا بیماری، زندانی شدن پدر، طلاق و جدایی والدین و غیره ولی اکنون دوران خاصی از درد و اندوه را تجربه می کنیم.
وی با اشاره به واقعیت‌های دردناک سوگ کودکانی که عزیزی را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌­دهند، ادامه داد: تفاوت‌های دردناکی بین سوگ ناشی از فقدان عزیزی به دنبال ابتلا به کرونا و سوگ‌هایی که متعاقب سایر حوادث و رخدادها به وجود می آید، وجود دارد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: در سوگ معمولا اطرافیان نقش حامی به خود می‌گیرند و با بودن در کنار کودک کمکش می‌­کنند تا بتواند با این فقدان آسان‌­تر کنار بیاید. ولی در شرایطی که یکی از اعضای خانواده در اثر بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده و یا فوت کرده، وضعیت ویژه‌ای ایجاد می‌شود.
وی افزود: کودک نمی‌تواند با بیمار ملاقات داشته باشد، اطرافیان و اقوام نمی‌توانند برای همدردی و همراهی در کنار کودک باشند. حتی پس از مرگ عزیز از دست رفته به خاطر احتمال ابتلای سایرین، محدودیت تماس فیزیکی با اطرافیان و بازماندگان که خود نیز ممکن است مبتلا یا ناقل ویروس باشند، تا چندین هفته ادامه می‌­یابد و این زمانی طلایی است که از دست رفتن آن ، فرایند حل سوگ را دچار مشکل می کند.
عربگل با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مراسم و مناسک سوگواری محدود است و یا اصلا وجود ندارد، گفت: مراسم و آداب مناسب خاکسپاری و سوگواری کمک می‌کند تا بتوانیم مراحل سوگ را راحت‌تر بگذرانیم و در نهایت به پذیرش مرگ و فقدان برسیم ولی تغییراتی که در روند سوگواری عزیز از دست رفته بر اثر ابتلا به کرونا ایجاد می­شود برای کودک و اطرافیان ناملموس، غریب و دردناک است.
وی ادامه داد: آنها نمی‌­توانند عزیزشان را به شیوه­ معمول به خاک بسپارند، نمی‌توانند سر بر شانه عزیزان بازمانده بگذارند، آنها را در آغوش بگیرند و دست مهربان و گرمی نیست که اشک­‌هایشان را پاک کند، تمام این محدودیت‌­ها بر درد و اندوه کودکان و اطرافیان سوگوار آنها می‌افزاید و سوگشان را پیچیده می‌کند.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه در این وضعیت فقدان‌های متعدد ایجاد می‌شود، تصریح کرد: پیش از آنکه کودکان عزیزشان را به دلیل بیماری کرونا از دست بدهند، به خاطر شرایط ویژه‌ ثانویه به این بیماری فقدان‌های دیگری را نیز تجربه کرده‌اند. به دنبال ابتلای عضو خانواده به بیماری کرونا، برنامه‌های روزانه و معمول کودکان تغییر می­کند، مدرسه تعطیل می‌­شود، دوستان، همکلاسی‌ها و معلم‌هایشان را ملاقات نمی­‌کنند و بزرگ­‌ترها درگیر مسائل اقتصادی، اجتماعی، بیماری و غیره شدیدا مشغول هستند و ممکن است از کودک غافل شده باشند. در چنین شرایط غیرمعمولی است که کودک عزیز خود را از دست می‌دهد و سوگ او با فقدان‌های متعدد همراه می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه برای کودکان سوگوار چه می‌­توان کرد؟ گفت:تمام سختی‌­هایی که شرایط ابتلا به کرونا برای کودک و خانواده ایجاد می­‌کند، باید یک فرد بزرگسال سالم مراقبت از کودک را به عهده بگیرد و همراه او باشد. فردی حمایتگر و پذیرا که همزمان نکات بهداشتی را نیز رعایت کند تا سوگ کودک با از دست دادن یا بیمار شدن عضو دیگری از خانواده دوچندان نشود.
عربگل خاطرنشان کرد: شرایطی فراهم کنید تا کودک بتواند با سایر بازماندگان با روشی امن و کم‌خطر در ارتباط باشد مانند ارتباط تلفنی و تصویری و بتواند احساساتش را ابراز کند. به کودک اجازه ابراز و بیان احساساتش را بدهید. خاموش یا سرکوب کردن احساسات کودک باعث ازمان و پیچیده شدن سوگی می‌شود که به خودی خود پتانسیل پیچیده شدن را دارد.
وی افزود: مواظب گفته‌ها و توصیه‌های خودتان باشید. برخی جملات که از روی دلسوزی و به قصد کمک به کودک گفته می‌شود ممکن است ترس، ناراحتی و اضطراب او را بیشتر کند مانند "دیگه بسه، گریه نکن، اینجوری که گریه می‌کنی، خودت هم مریض می­‌شوی. خواندن‌ داستان‌هایی با مضمون سوگ و از دست دادن عزیزان می­‌تواند به کودک کمک کند تا در نظر خودش تنها انسانی نباشد که چنین رنجی را تحمل می‌کند. همچنین این روش کمک می­کند تا کودک با شخصیت داستان همانند سازی کند و احساساتش را بروز دهد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در ادامه گفت: شرایطی را فراهم کنید تا کودک از راه­های غیرکلامی نیز احساساتش را نشان دهد مثل کشیدن نقاشی. همچنین با کمک کودک جعبه‌ای تهیه کنید و بگویید که می‌تواند احساسات و افکارش را بنویسد (در مورد کودکان کوچک‌تر از نقاشی کمک بگیرید) و داخل جعبه بیندازد. علاوه بر این می‌توانید به او بگویید اگر دوست دارد می‌تواند نوشته‌اش را برای شما بخواند وگرنه این جعبه خصوصی است و هیچ کس اجازه ندارد آنها را بخواند.
وی ادامه داد: انجام برخی روش‌های غیررسمی می‌تواند جایگزین مراسم و مناسک رسمی شود و کودک از طریق آنها احساساتش را با دیگران مشارکت مطرح کند مانند ساخت کلیپی از عکس‌های عزیز از دست رفته. هر کودکی منحصر به فرد است و به روش خاص خودش سوگواری می کند، تلاش نکنید واکنش آنها را یکنواخت و محدود به یک الگوی خاص کنید. تجربه هر نوع احساسی توسط آنها اعم از خشم، اندوه، غم ، نفرت، حسادت و غیره پذیرفته است. برای نمونه ممکن است آنان با دیدن کودکی که در آغوش پدر یا مادرش است احساس خشم و بی‌عدالتی، تنفر و یا حسادت داشته باشند. کودکان را بپذیرید و در کنار آنها بمانید تا این راه سخت را به تنهایی طی نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/284538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!