آریا بانو

آخرين مطالب

واردات فوری دارو برای مبتلایان کرونا اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایلنا / سی و سه روز پس از شیوع کرونا در کشور، 21638 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 1685 نفر فوت شده و 7913 نفر بهبود یافته‌اند.
سی و سه روز پس از شیوع کرونا در کشور، 21638 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 1685 نفر فوت شده و 7913 نفر بهبود یافته‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت حدود 68 درصد از درگذشتگان افرادی هستند که سن بالای 60 سال دارند و این یعنی ما باید توجه بیشتری به سالمندان داشته باشیم.او با تاکید بر اینکه سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی از عوامل تهدید سالمندان است، از مردم درخواست کرد؛ به علت اهمیت این گروه سنی دید و بازدیدی نداشته باشند تا با کاهش سفرها و کاهش مراودات زنجیره انتقال بیماری قطع شود.سخنگوی وزارت بهداشت بر این باور است؛ اقداماتی که در هفته های اخیر انجام شده، از جنس قرنطینه بوده و در صورت نیاز و با مصوبه ستاد و تایید رییس جمهور، تمدید خواهد شد. به گفته جهانپور احتمالا نظر برخی افراد ایجاد حکومت نظامی و وضع قوانین منع رفت و آمد با قوانین قهری است که این امر در کشور ما ممکن و مطلوب نیست و امکان برقراری آن نخواهد بود، از طرفی معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران نیز از تعطیلی فعالیت تمام اصناف به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، میادین میوه و تره بار، داروخانه‌ها و تعمیرگاه‌ها خبر داده است.
پروتکل جدید دارویی خیلی بهتر روی بیماران جواب می‌دهد
«علی رزازان» مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه این خبر که تا ده روز آینده داروی ترکیبی ایرانی کرونا به بازار می‌آید توضیح داد: مواد اولیه این دارو در گمرک و در حال ترخیص است؛ پس از ترخیص و رسیدن به دست کارخانه بین سه تا ده روز زمان می‌برد تا دارو به بازار بیاید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم به این دارو دسترسی خواهند داشت و می‌توانند آن را تهیه کنند؟ گفت: اشتباهی که همه می‌کنند این است که فکر می کنند، داروهای ضدویروس باید به راحتی در دسترس شان باشد ولی چنین چیزی نیست. هنوز دقیقا مشخص نیست، کدام یک از این ضدویروس‌ها بیشترین اثر را دارد و کدام یک مخصوص کووید 19 است. همه داروهایی که وجود دارد، داروهای ضدویروسی است که طیفی از ویروس ها را از بین می برد. کرونا ویروسی وحشی بوده، تغییر ژنتیک داده و از قبل وجود نداشته است که دانشمندان و داروسازان بخواهند روی آن کار تحقیقاتی انجام دهند و دقیقا داروی تخصصی آن را پیدا کنند.
رزازان بیان کرد: ما در حال تست داروهای مختلف هستیم و متاسفانه به دلیل اینکه ژن کرونا ویروس مرتبا جهش دارد، ممکن است همه یا یکی از این داروها جواب ندهد. پزشکان بر اساس پروتکلی که وزارت بهداشت به آنان ابلاغ کرده خط اول، دوم و سوم رژیم های دارویی مختلف را به بیمار می‌دهند تا یکی از آنها جواب دهد.
مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو بیان کرد: چیزی که می‌توانم بگویم این است که پزشکان ما در حال حاضر در این یکی دو هفته خیلی آب دیده شدند و میزان مرگ و میر شیب نزولی پیدا کرده است، از طرف دیگر نکته‌ای که پزشکان متوجه شدند این است که یکی از داروهای ضدویروسی در خط اول خیلی جوابگو نبوده و دادن یا ندادن این دارو در جهت بهبودی بیمار فرقی ندارد، زیرا در واقع این سیستم ایمنی خود بیمار است که با ویروس می‌جنگد و بهبود پیدا می‌کند. به همین خاطر پروتکل دارویی را عوض کردند. پروتکل جدیدی که آمده نسبت به پروتکل قبلی خیلی بهتر جواب می‌دهد.
جای نگرانی وجود ندارد
کمبودها نه تنها برطرف شده، بلکه بیش از نیاز دارو داریم
رزازان در واکنش به اینکه هفته گذشته معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرد یکی از شرکت های دانش بنیان با ترکیب سه مورد از داروها توانستند، طول درمان را به چهار روز کاهش دهند، گفت: همان طور که گفتم چند داروی ضدویروسی بیشتر مطرح نیست و با دوزهای مختلف روی آنها کار می‌شود، البته روی برخی بیماران جواب داده و این طور نبوده که اصلا جواب ندهد. بلافاصله تصمیم گرفتیم، مواد اولیه دارویی که مدنظر داریم بیاید تا بتوانیم در داخل این را تولید کنیم، آن هم در یکی از شرکت های داروسازی که تخصصی داروهای ضد ویروس را تولید می‌کند.
مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو بیان کرد: نکته مثبت این است که ما اکنون به حد نیازمان دارو داریم و سازمان غذا و دارو تاکنون تمام تلاش خود را کرده تا به هیچ بیماری به علت نرسیدن دارو آسیبی وارد نشود و تا الان هم چنین موردی نداشتیم و اگر مواردی می‌بینیم که بیمار نسخه‌ای دارد و با نسخه‌اش از داروخانه ای به داروخانه دیگر می‌رود به خاطر این است که او را درست راهنمایی نکرده‌اند؛ به عنوان مثال ما بعضی از داروهای ضدویروس را فقط در داروخانه‌های بخش بستری بیمارستان‌ها توزیع کردیم و آن را برای بیماران بستری گذاشتیم که اولویت ما هستند.
رزازان گفت: ممکن است برخی پزشکان برای یک سری از بیماران نسخه بنویسند و بیمار، این داروها را در سطح شهر پیدا نکند، زیرا این داروها فوق تخصصی بوده و داروی جنرال نیست که در همه داروخانه ها باشد. می‌توانم این خبر جدید را بدهم که پروتکل جدیدی که وزارت بهداشت می‌خواهد اعلام کند و اکنون روی آن کار تحقیقاتی انجام می‌شود، همه داروهایش تولید داخل بوده و همگی در کشور موجود است و حتی بیش از حد نیاز هم در کشور وجود دارد، لذا جای نگرانی نیست.
وی تاکید کرد: تقریبا می‌توان گفت در حال شکست دادن کرونا ویروس هستیم؛ در واقع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با تمام تلاش خود سعی دارند کرونا را شکست دهند، اما عاملی که باعث می‌شود مقداری جریان شکست دادن طولانی شود خود مردم هستند که باید خود را در خانه قرنطینه کنند و رفت و آمد نداشته باشند. عدم رعایت این امر کار ما را طولانی می‌کند اگر مردم همراهی می‌کردند به ضرس قاطع می‌توانم بگویم تا یکی دو هفته دیگر می‌توانستیم کرونا را کاملا در کنترل خود قرار دهیم مثل همان کاری که چین کرد. چین تقریبا بعد از دو ماه، مبتلای جدید به کرونا ندارد. انشاالله ما هم به این مرحله خواهیم رسید، اما نیازمند همراهی مردم هستیم.
رزازان در واکنش به نگرانی ها نسبت به موجی بعدی شیوع کرونا پس از تعطیلات گفت: این مساله اصلا قابل پیش بینی نیست و آمار شاید بیشتر و شاید کمتر شود، اما به هر حال ما خود را آماده‌تر و تجهیزتر می‌کنیم. اکنون دپو بعضی از داروهایمان واقعا عالی شده و نه تنها کمبود برطرف شده، بلکه بیش از نیاز داریم. بعضی از آنها تولید داخل است و برخی نیز از خارج آمده و واردات فوری بوده‌اند.
مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که داروهای وارد شده جز لیست تحریم‌ها بوده‌اند یا خیر؟ گفت: همه اینها تحریم شدند به دلیل اینکه نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی به طور کل بسته است، اما با تلاش شبانه روزی، آن هم در این اوضاع که تمام دنیا درگیر شده و ما هم درگیر هستیم این کالاها را وارد و یا تولید می‌کنیم. انجام این کار بی‌سابقه است. اگر به سازمان بهداشت جهانی گزارش دهیم قطعا خودشان متوجه می‌شوند که ایران با تمام تحریم‌ها و محدودیت هایی که داشته، چطور توانسته در برابر این بیماری مقاومت کند.
انتقاد از عملکرد صدا و سیما در توجیه مردم درباره کرونا
کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سیستان و بلوچستان
«محمد باسط درازهی» نماینده مردم سراوان و سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مردم سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: بیماری کرونا پدیده نوظهوری است که هیچ کشوری آمادگی مقابله با آن را نداشته است، حتی کشورهای پیشرفته مانند آلمان و آمریکا نیز در این زمینه زمین گیر شده اند.
وی ادامه داد: مهمترین سنگر جامعه و مردم هستند، اما احساس می شود مردم آن چنان که باید همکاری لازم را ندارند و برای عموم مردم شدت و حدت این مسئله توجیه نشده است و نیاز است صدا و سیما بیشتر در این زمینه ورود کند و من به عنوان نماینده ملت ورود صدا و سیما را در این زمینه کمرنگ می بینم.
نماینده مردم سراوان و سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان در شهرستانهای زابل، زاهدان و ایرانشهر به صورت موردی ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. در مرکز استان ما کمی نگرانی داریم در سایر شهرستانها به ویژه در حوزه انتخابیه خودم مشکل خاصی در شهرستانها نیست و شیوع و فراگیری تا حالا گزارش نشده است. مردم در سیستان و بلوچستان همکاری لازم را دارند و جز برای خرید مایحتاج مورد نیاز روزانه از خانه بیرون نمی آیند و اصناف بجز اصناف ضروری مانند نانوایی و سوپرمارکت تقریبا دیگر اصناف بسته شده اند.
درازهی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان نبود امکانات از قبل وجود دارد و این بیماری هم مزید بر علت شده است، تصریح کرد: احساس می شود که امکانات در این استان نسبت به دیگر استان ها کمتر است در جلسه ای هم که در مجلس با وزیر بهداشت در هفته گذشته داشتیم این موضوع را که استان سیستان و بلوچستان از گذشته با کمبود امکانات مواجه است و باید توجه بیشتری به آن شود تا بتواند خودش را به سطح کشور برسانند، مطرح کردیم و آقای جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت به ما قول دادند که در هفته آینده کمکی به ما می کنند. البته دو الی سه بیمارستان نیز در سطح استان وجود دارد از جمله بیمارستان 220 تخت خوابی سراوان است که امیدواریم تا دو الی سه هفته دیگر به بهره برداری برسد و این موضوع کمک بزرگی خواهد کرد چراکه این بیمارستان دارای تجهیزات بسیار خوبی است و می تواند تراز بهداشت و درمان را در استان بالا ببرد.
وی با بیان اینکه تعداد افراد مبتلا در استان سیستان و بلوچستان از برخی از استان ها بسیار کمتر است، یادآور شد: قطعا نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی در استان است، چراکه در خیلی از شهرستانها اگر دو مورد مثبت هم مشاهده شود، اگر این دو نفر در بیمارستان 60 تخت خوابی شهرستان بستری شوند، ممکن است، بخش های دیگر بیمارستان هم آلوده شود، بنابراین بیمارستان صحرایی یکی از نیازهای مبرم استان است و امیدوارم در پروژه ای که نیروهای مسلح برای بیمارستان صحرایی مد نظر دارند حتما استان سیستان وبلوچستان را نیز در نظر بگیرند.
نماینده مردم سراوان و سیب وسوران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه با کمبود ماسک و مواد شوینده بسیار مواجه هستیم و نیاز مردم در این زمینه تاکنون برطرف نشده است و امیدواریم دولت برای این منظور برنامه ای برای این استان داشته باشند.
درازهی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به شرایط دیگر شهرستانهای این استان گفت: شهرستانهایی مانند ایرانشهر، چابهار، خاش و خیلی از شهرستانهای پیرامونی تک بیمارستانی هستند یا اصلا بیمارستان ندارند به طور مثال شهرستان سیب و سوران با 100 هزار نفر جمعیت و شهرستان مهرستان با 90 هزار نفر و خیلی از شهرستانهای حوزه جنوب بلوچستان اصلا بیمارستان ندارند و با مرکز بهداشت می چرخند و بیمارستانها تنها در این مناطق بیمارستانهای مرجع شهرستانهای بزرگ است.اگر خدای نکرده بیمار کرونایی در این شهرستانها باشند، هیچ نوع دسترسی به هیچ نوع بیمارستانی نخواهند داشت و با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/284487/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت