آریا بانو

آخرين مطالب

به بهانه 21مارس؛ روز جهانی سندروم داون پزشکي

به بهانه 21مارس؛ روز جهانی سندروم داون
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیناپرس / سندرم داون یک بیماری ژنتیکی و مادرزادی است که تقریبا یک نفر از هر 700 نوزاد متولد شده در سرتاسر جهان را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهد؛ در این اختلال کودک به جای 46 کروموزوم، دارای 47 کروموزوم است.
سندرم داون از شایع ترین بیماری های کروموزومی و ژنتیکی است که فرد به جای 46 کروموزوم، دارای 47 کروموزوم (3 کپی از کروموزوم 21 به جای دو کپی) است.
تقریبا یک نفر از هر 700 کودک مبتلا به سندرم داون است. احتمال بروز این اختلال در پسران و دختران برابر و تمام نژادها را تحت تاثیر قرار می دهد. این افراد معمولا تا سن 50 سالگی زندگی می کنند.
امروزه عوامل زیادی باعث ایجاد این سندرم می شوند اما تحقیقات نشان داده اند که اگر سن مادر هنگام زایمان بیشتر از 35 سال باشد، احتمال تولد نوزادی با سندرم داون بسیار زیاد است. پس از سن 40 سالگی این احتمال به 12 مورد در هر 1000 حاملگی افزایش می یابد. در حالی که پیش از سن 30 سالگی، این احتمال کمتر از 1 در 1000 است.
تریزومی 21 (trisomy 21)، رایج ترین و شایع ترین سندرم داون است. 95 درصد از موارد سندرم داون جزو این دسته هستند. در این نوع فرد مبتلا به جای 46 کروموزوم، در هر سلولی 47 کروموزوم دارد. این اختلال به‌ خاطر اشکال در تقسیم سلولی معروف به جدا نشدن ایجاد می ‌شود. این اشکال سبب شده سلول اسپرم یا تخمک، پیش یا در حین لقاح، نسخه ‌ای اضافی از کروموزم 21 داشته باشد.
5 درصد باقیمانده از موارد سندرم داون نیز موزاییک(Mosaic Down syndrome) و جابه‌جایی رابرتسونی (Robertsonian translocation) است؛ سندرم داون موزاییک زمانی ایجاد می شود که برخی سلول ‌ها در بدن عادی هستند، اما بقیه حالت تریزومی 21 دارند.
جابه‌جایی رابرتسونی نیز زمانی رخ می دهد که بخشی از کروموزوم 21 هنگام تقسیم سلولی شکسته و به کروموزم دیگری (معمولا کروموزم 14) می‌ چسبد. وجود این بخش اضافی از کروموزوم 21 باعث بروز نشانه‌هایی از سندرم داون می‌شود.
به گفته پروفسور داریوش فرهود، بنیان گذارعلم ژنتیک ایران، بیماری ‌های کروموزومی به دو علت نقص در تعداد کروموزوم ها و مشکل ساختار کروموزومی ( شکستگی، خمیدگی و حلقوی بودن کروموزوم) ایجاد می شوند.
سندرم داون از جمله بیماری های شایع کروموزمی است که باعث ایجاد نوزادانی با معلولیت ذهنی می شود. در این سندرم فرد به جای 46 کروموزوم، دارای 47 کروموزوم است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران افزود: بالا رفتن سن ازدواج و زایمان در سنین بالا، از مهمترین عامل تولد فرزندان با معلولیت ذهنی در کشور است. در مادران بیست ساله و جوان، از هر 250 نوزاد یک نوزاد معلول ذهنی متولد می شود. این اختلال پس از سن 30 سالگی مادر، روند صعودی پیدا می کند از اینرو باید تدابیر خاصی در این مورد اندیشیده شود.‏
این پژوهشگر حوزه ژنتیک، روان شناسی، انسان شناسی و اخلاق یاد آور شد: آزمایش ‌های ژنتیکی پیش از ازدواج کمک فراوانی به والدین می ‌کند تا کودکانی با سندرم داون متولد نشود. این آزمایش ها در واقع از ایجاد این مشکلات پیشگیری می کند.
با کودک مبتلا به سندرم داون چگونه برخورد کنیم؟
قطعا خانواده های دارای چنین فرزندانی با مشکلات زیادی مواجه هستند. مشکلاتی که گاهی رفع آن از توان خانوده ها خارج است.
دکتر سیما فردوسی، روان شناس در این خصوص گفت: والدین در وهله اول نمی توانند به راحتی با این مشکل کنار بیایند و واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. امکان دارد آنها در ابتدا نوعی مکانیزم دفاعی از خود بروز دهند به عنوان مثال واقعیت را انکار کنند یا خلاف نظر متخصصان را بپذیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: گاهی امکان دارد والدین پرخاشگر شوند یا نشانه هایی از شرم و خجالت در رفتار آنها دیده شود.
این کارشناس امور خانواده در صدا و سیما اظهارداشت: در این گونه موارد باید به والدین فرصت دهیم تا نسبت به این مشکل اشراف پیدا کنند و آن را بپذیرند و بتوانند واکنش های منطقی از خود نشان دهند. در این موارد گذشت زمان بسیار مفید و موثر است.
این عضو سازمان نظام روان شناسی تصریح کرد: هر قدر والدین مشکل را بهتر بپذیرند، می توانند کارهای بیشتری برای فرزند خود انجام دهند اما اگر از برخوردهای منطقی فاصله داشته باشند و برخورد آنها از نوع احساسی و عاطفی باشد ، کار زیادی نمی توانند برای فرزند خود انجام دهند.
به گفته وی، چنین خانواده هایی باید از خدمات روانشناختی و مشاوره ای بهره مند شوند تا متخصصان راهکارهای عملی را به آنها نشان دهند. همچنین والدین دارای چنین فرزندانی باید از نظر ژنتیکی نیز راهنمایی شوند تا اگر قصد ایجاد فرزند دیگری را داشته باشند، بدانند که فرزندان بعدی سالم خواهند بود یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/283787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

یک آبشار پله‌ای زیبا در نروژ

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سوالات متداول درباره هتل های آنتالیا

داستانک/ پری خوشحال

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است

استرس فوتسالیست‌ها باید کنترل شود

بازی دوستانه استقلال پشت در‌های بسته

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

پیانو نوازی با احساس ایمان قیاسی در خانه شیک و لاکچری اش / مجری جوان از هر انگشتش یک هنر میباره

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

تقویم تاریخ/ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن