روزبهانی: «روز صفر» را جریمه کردند
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - صبح نو / محسن روزبهانی، مسوول جلوههای ویژه میدانی سینما و تلویزیون ایران است. از مهمترین آثار محسن روزبهانی میتوان به فعالیت در فیلم «آژانس شیشهای» و فیلم «ماجرای نیمروز» اشاره کرد. روزبهانی کار حرفهای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1364 در فیلم «عقابها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بهعنوان مسوول جلوههای ویژه میدانی فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیاش مانند سریال «نابرده رنج»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای محسن روزبهانی محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون سعید راد، جمشید هاشمپور، زری برومند و رضا رویگری را تجربه کرد. روزبهانی در سال 1388 دوره پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در سه فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم محسن روزبهانی در این سال، فعالیت در فیلم «زمهریر» به کارگردانی علی روئینتن، و فعالیت در سریال «نردبام آسمان» بهعنوان مسوول جلوههای ویژه میدانی محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین بخشهای بیوگرافی محسن روزبهانی فعالیت در سریال نابرده رنج بوده است. محسن روزبهانی سال 1388 سریال نابرده رنج بهعنوان مسوول جلوههای ویژه میدانی فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. محسن روزبهانی توانست با فعالیت در سریال نابرده رنج، تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند.
با اینکه محسن روزبهانی را بیشتر بهعنوان مسوول جلوههای ویژه میدانی میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. محسن روزبهانی علاوهبر مسوول جلوههای ویژه میدانی بهعنوان مسوول جلوههای ویژه بصری، طراح صحنه و بازیگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.
وی تاکنون موفقیتهای بسیاری در جشنوارهها کسب کرده است. محسن روزبهانی در سال 1375 برای فیلم سرزمین خورشید به کارگردانی احمدرضا درویش توانست در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه برنده شود. همچنین محسن روزبهانی سال 1382 برای فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش توانست در بیستودومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه برنده شود. روزبهانی سال 1395 برای فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان توانست در سیوپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه نامزد شود. روزبهانی سال 1390 برای فیلم ملکه به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر توانست در سیامین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه نامزد شود. محسن روزبهانی در جشنواره فیلم فجر امسال جایزه بهترین جلوههای ویژه میدانی را دریافت کرد که به دلیل عدمحضور داوران از دادن جایزه به او خودداری کردند.
آقای روزبهانی یک مقدار از «روز صفر» بفرمایید. چطور شد که شما تصمیم گرفتید با آقای ملکان در این پروژه همکاری کنید؟
من مدت زمان بسیار زیادی است که با سعید ملکان همکاری میکنم. او ابتدا در گریم و بعد از آن زمانی که کار تهیهکنندگی انجام داد و در نهایت در پروژه «روز صفر» اغلب با من همراه بود و من در بیشتر آثار با ایشان همکاری داشتهام. در این پروژه آخر هم فیلمنامه به نظرم بسیار جذاب آمد و تصمیم گرفتم جلوههای ویژه میدانی این کار را انجام دهم که امروز هم از این تجربه و هم از تجربههای گذشته بسیار راضی هستم.
کار شما در سینما به گونهای است که سختیها و لذتهای خاص خود را دارد. از کلیت کار خودتان بفرمایید؛ با توجه به اینکه شما سالها در این زمینه فعالیت داشتید و جوایز متعددی را نیز دریافت کردهاید.
به جرات میتوانم بگویم جلوههای ویژه نهتنها در ایران بلکه در تمام جهان جزو جذابترین نقشها در میان سایر نقشهای پشت دوربین است و هزینه آن هم بالاست. در ایران این شرایط تا حدودی متفاوت است و متاسفانه زمان کافی روی این موضوع گذاشته نمیشود اما سر کار آقای ملکان همه چیز از قبل مشخصشده و روشن بود نهتنها برای من که تمامی عوامل، از کل پروژه و وظیفه خود آگاه بودند. «روز صفر» یکی از معدود کارهایی بود که کاملاً آگاه بودم که چه چیزی میخواهم. آقای ملکان اولین فیلم خود را جلوی دوربین برد اما به اندازه کافی تجربه پشت صحنه داشتند و بر هر چیز مسلط بودند. کار ما هم خطرناک است و هم وقت بسیاری میبرد؛ به همین دلیل نیاز بیشتری به آرامش دارد. این آرامش سر کارهای آقای ملکان وجود دارد و تمامی عوامل با آرامش بیشتری فعالیت میکنند.
همانطور که خودتان فرمودید خطراتی حرفه شما را تهدید میکند و آرامش بسیار به شما در روند کار کمک میکند. در کارهایی که در طول این سالها انجام دادید، تا چه اندازه این آرامش وجود داشته و عوامل، خصوصاً تهیهکننده و کارگردان با شما همراهی کردهاند؟
من در اکثر آثارم این آرامش را داشتهام ولی در برخی از کارها نهتنها آرامش وجود نداشت بلکه کارگردانان با داد و فریاد سعی به پیشبرد کار داشتند، در صورتی که اینطور نیست و کار به این شکل پیش نخواهد رفت. ما وظیفه داریم خطر را از سر صحنه دور کنیم تا بازیگران و عوامل به بهترین شکل کار خود را انجام دهند. ما سر خیلی از فیلمها 70 یا 80 درصد کارهایمان پیش میرود و نتیجه کامل و صددرصدی را نمیگیریم. باید بگویم مشکلات بسیار زیاد و امکانات و وسایل، محدود است. از روز اول زمانی که جلوههای ویژه تشکیل شد، بسیاری از مواد را خود ما به دشواری شکل میدادیم؛ از مواد منفجره گرفته تا مواردی دیگر. موادی که دوستان امروزه از آن بهره میبرند، بسیار آسانتر و راحتتر از مواد و شرایط سخت گذشته است. افرادی که بهتازگی پا به این عرصه میگذارند، راهشان هموار است و تقریباً خیلی از موارد برایشان مهیاست. بهطور کلی اعتقاد من این است که جوانان باید از تجربیات ما استفاده کنند تا بتوانند با شرایط آسانتر و امکانات بهتری در سینما فعالیت داشته باشند.
آقای روزبهانی شما رکورددار دریافت جوایز در جلوههای ویژه از جشنوارههای گوناگون هستید. این دریافت جایزه تا چه اندازه برای شما اهمیت داشته و دارد؟
میتوانم بگویم که قبل از سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه برایم اهمیت داشت چون هنوز سیمرغ مرا ندادهاند. داوران و برگزارکنندگان این جشنواره اشتباهی کرده و گروه «روز صفر» را جریمه کردهاند. بهطور کلی سیمرغهای گروه ما را ندادهاند و این مساله برای من بهشخصه اهمیت ندارد. کار برای من بسیار قابل اهمیتتر است و به نظرم باید هر کسی در حرفه خود بهترین باشد تا پیشرفت کند. در کار ما خلاقیت بسیار مهم است و حرف اصلی را میزند؛ البته در حال حاضر ویژوآل آمده و کمک بسیاری در این زمینه به آثار کرده است.
-
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸:۵۳
-
۴۶ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/281188/