آریا بانو

آخرين مطالب

دیابت بیماری که با کمبود دارو رو به رو است اجتماعي

دیابت بیماری که با کمبود دارو رو به رو است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - این کلمه از دو واژه نورون به معنی سلول عصبی و پاتی به معنی بیمار شدن و آسیب دیدن تشکیل شده است. آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را “نوروپاتی دیابتی” می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است.

به گزارش بانو نیوز ، بیماری دیابت یک بیماری متابولیک رایج محسوب می‌شود. دیابت تیپ یک یا وابسته به انسولین، به دلیل تخریب ایمنی سلو‌ل‌های بتای پانکراس و با منشا ژنتیکی رخ می‌دهد، ولی دیابت تیپ دو یا غیروابسته با انسولین به خاطر مقاومت به انسولینایجاد می‌شود…
این نوع دیابت، هشت برابر رایج‌تر از تیپ یک است. علایم گوارشی در بیماران دیابتی در مقایسه با جمعیت عادی رایج‌ترند و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی آن‌ها می‌گذارند.
در بیماری دیابت طول کشیده، علایم گوارشی ممکن است ماهیتی مزمن و غیرقابل برگشت پیدا کنند. بسیاری از علایم مزمن از نوروپاتی اتونوم احشایی منشا می‌گیرند که به نظر می‌رسد پیامد اختلال عملکرد متابولیسمی اعصاب محیطی ناشی از هیپرگلیسمی طولانی‌مدت باشد. وقتی قند خون با تجویزهای مکرر روزانه انسولین در محدوده طبیعی نگه داشته شود، شروع نوروپاتی به تاخیر می‌افتد و حتی ممکن است نوروپاتی به وجود آمده تا حدی بهبود یابد.
درد شکمی حاد مرتبط با تهوع و استفراغ، یافته‌های معمول در کتواسیدوز حاد دیابتی هستند و با طبیعی شدن قند خون برطرف می‌شوند. درد شکمی شدید پایدار ممکن است نشان‌دهنده این واقعیت باشد که کتواسیدوز به خاطر اتفاقات جدی داخل شکمی دیگری ایجاد شده و باید همیشه پانکراتیت حاد، کله‌سیستیت،‌ ایسکمی روده، آپاندیسیت و دیورتیکولیت مدنظر باشند.
علی توانا ، عضو هئیت علمی دانشگاه مشهد با بیان این‌که «بعضی از بیماران انتظار دارند با نسخه خود انسولین دو تا سه ماه آینده را هم دریافت کنند»، اظهار کرد: انسولین وجود دارد ولی داروخانه‌ها آن را مدیریت می‌کنند و کمتر از آن چیزی که در نسخه پزشک است، در اختیار مردم قرار می دهند. این در صورتی است که انسولین موجود است و کوتاهیی از طرف دارو خانه ها می باشد .
عضو هئیت علمی دانشگاه مشهد با بیان اینکه میزان کمبود داروهای خاص نسبت به سال گذشته بیشتر است، افزود: علت این مسئله روشن نیست، اما شاید به دلیل نقص در تولید و یا محدودیت در واردات مواد اولیه است.

آریا بانو


بیماری دیابت
توانا در ارتباط با وضعیت تأمین دارو در داروخانه‌های اصفهان، اظهار کرد: هم‌اکنون داروهایی که به‌طورمعمول در بازار مورد مصرف قرار می‌گیرد مثل آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای مربوط به فصل زمستان در داروخانه‌ها موجود است و در این زمینه کمبودی نداریم، اما متأسفانه برای یکسری داروهای خاص مثل داروی بیماران قلبی، فشارخون و … با کمبود مواجه هستیم.
وی تبادلات مالی و تحریم‌ها را باعث اختلال در این حوزه عنوان کرد و افزود: با توجه به مصرف بالای انسولین به محض یک وقفه کوتاه در بازار، موجودی به صفر خواهد رسید، ولی بدین معنا نیست که اصلاً این دارو وجود نداشته باشد و این مشکل به‌زودی رفع خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
چگونه بر استرس کرونا غلبه کنیم؟ خصوصی سازی حیاط خلوت دولت است آب در آسیاب دشمن ریختن از طریق کرونا همچنین بیماران دیابتی در استان تهران طی روزهای اخیر از کمبود انسولین “نوُورپید” در شهرستان گلایه دارند و با وجود مراجعه مکرر به داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز را تأمین کنند. دیابت یکی از بیماری‌های قرن جاری است که به دلیل نحوه زندگی، وراثت، کمبود تحرک و نوع تغذیه شیوع زیادی در جامعه دارد.
یکی از بیماران دیابت که با کمبود آمپول انسولین مواجه است در گزارش میدانی به خبرنگار تهران نیوز گفت: من هر روز این دارو را تزریق کنم، اما هر بار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم می‌گویند انسولین را ندارندیا خط دکتر خونا نیست . چند سال است این دارو را تزریق می‌کنم و هر زمان که به هر دلیل دارو تزریق نشود دچار سرگیجه،حالت تهوع ، فشارخون می‌شوم و گاهی حتی نفسم هم در نمیاد واقعا شرایط برای ما دشوار است .کاش مسئولین برای ما کاری بکنند .
وزیر بهداشت: کمبود انسولین در کشور نداریم
اخیرا سعید نمکی ، وزیر بهداشت با ادعای اینکه هیچ کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم، گفت: برخی از فرم‌های خاص انسولین دچار کمبود شده بود که این فرم‌ها نیز تامین و توزیع شدند.
وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فشارهای سنگین آمریکایی ها و دشمنان برای بستن همه راه ها جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته است اظهار کرد: ما امروز وضعیت مطلوبی در خصوص تامین دارو و تجهیزات داریم.
وزیر بهداشت درباره داروی انسولین نیز گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه دشمن همه داروها را تهیه کرده‌ایم و بیش از سال قبل کمبودها جبران شده است و البته ممکن است در مقاطعی برخی از فرم‌های دارویی مثل انسولین با کمبود روبرو شده ایم که باید بگوییم هیچ کمبودی در خصوص انسولین نداریم اما برخی بیماران به فرم خاصی از این دارو نیاز دارند که آن فرم خاص در برخی مناطق دچار کمبود شده بود که تامین و توزیع شد.
نمکی در ادامه در رابطه با بحث آنفلوآنزا نیز بیان کرد: خوشبختانه هم موج آنفلوآنزای جدید در حال مهار شدن است و هم داروی آن به اندازه کافی در همه مراکز بهداشتی و درمانی موجود است.
وی در خصوص این که داروی آنفلوآنزا در برخی مراکز به عنوان داروخانه خصوصی توزیع نشده است نیز یادآور شد: به دلیل جلوگیری از سوء مصرف دارویی و همچنین جلوگیری از مقاومت در درمان‌های بی مورد و بی رویه این مورد صورت گرفته است.
وزیر بهداشت همچنین در اظهاراتی دیگر گفته بود: خوشبختانه انواع انسولین در کشور داریم، اما یک نوع آن که انسولین پن بود با کمبودهایی مواجه شد اما در این هفته در کل کشور توزیع می شود.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/279814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دسته گل زیبا و لاکچری رضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی برای افتتاحیه سالن ساره بیات

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار نوروزپور همراه با بغض

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

یک پاستای خوشمزه پنیری و راحت درست کن

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

چگونه پل پوگبا از فوتبال محروم شد

حضور وزیر ورزش در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

حضور درویش،خطیر و نبی در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

قهرمان قایقرانی آسیا: مدال طلا را مدیون مربی‌ام هستم

تقدیر ستاره پیشین بارسا از والیبالیست بلغارستانی

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

اشک امیرعلی نبویان بخاطر عشق زیاد به همسرش

فرار لحظه آخری اسماعیل

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

نگاهی به تفریح لاکچری دو نفره نیلوفر استخری و همسرش در هلند / رستوران روباز در شهر زیبای ماستریکت جلب توجه کرد

نیم نگاهی دکوراسیون شیک و منحصر به فرد خانه ساره بیات / چیدمان خاص میز پذیرایی با شمعدانهای زیبا و گل رز

تبریک تولد آیین جعفری برای پسر عموی بازیگرش علیرضا جعفری / پ ن : پسر هاشم آقا در سریال متهم گریخت 30 ساله شد

تصاویری فوق العاده از صحرای بزرگ عربستان «حومه آخرالزمانی ریاض» که پربازید شد

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها

برخی از آزمایشگاه ها برای فرار از ورشکستگی برگه های تقلبی آزمایش صادر می‌کنند

آهنگ جدید/ «بارون بارونه» با صدای سینا درخشنده

گزارشی از تک آهنگ‌های جدید/ شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت

قتل پدر با اجیر کردن 2 مرد؛ دختر جوان: پدرم نمیگذاشت در یک خانه مجردی زندگی کنیم

نوحه‌خوانی مداح معروف شهر نجف اشرف درباره حمله موشکی سپاه

ماشین پرواز کرد!

مکالمه جهت آموزش در دعا کردن مابین امام علی(ع)و پیامبراکرم(ص)!

تاحالا رشته پلو با لوبیا چیتی خوردی؟

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

از این سن به بچه تلاش کردن و کم نیاوردن رو آموزش میدن

دختر 10ساله‌ام زباله‌‌ها را در کمدش قایم می‌کند

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا