آریا بانو

آخرين مطالب

خانواده معمولی از اول فروردین به تلویزیون می آیند اجتماعي

خانواده معمولی از اول فروردین به تلویزیون می آیند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سال 1391 بود که اولین قسمت این مجموعه جذاب از تلویزیون پخش شد، در همان فصل اول کاری کرد که مردم میخکوب تلویزیون شوند تا ببینند سرنوشت این خانواده معمولی چه خواهد شد.

به گزارش بانو نیوز ، سال 1391 بود که اولین قسمت این مجموعه جذاب از تلویزیون پخش شد، در همان فصل اول کاری کرد که مردم میخکوب تلویزیون شوند تا ببینند سرنوشت این خانواده معمولی چه خواهد شد. شاید سازندگان سریال «پایتخت» فکر نمی‌کردند با سریالی که می‌سازند، مردم را اینچنین شیفته این خانواده و زندگی‌شان کنند. پایتخت یک موضوع مهاجرت به تهران را انتخاب کرد و به خوبی توانست از پس آن بربیاید و با زبانی ساده اما هنرمندانه مشکلات شهرنشینی را بیان کند. اما بعد از اتمام آن، خیلی‌ها مشتاق این بودند که بدانند سرنوشت این خانواده چه خواهد شد و همین اشتیاق مردم باعث شد پایتخت تا الان به 6 فصل برسد. در این گزارش از جزئیات پایتخت 6 و روند تولید آن خواهیم گفت و گفت‌وگویی هم با الهام غفوری تهیه‌کننده این سریال داشتیم.

آریا بانو


چرا مردم پایتخت را دوست دارند؟
شاید یک دلیل دوست‌داشتنی شدن سریال پایتخت این باشد که این سریال در همه موارد سعی می‌کند اخلاق را رعایت کند، همین رعایت اخلاق و احترام به خانواده و بزرگ‌ترها، دلیل جذابیت آن است. سیروس مقدم، کارگردان پایتخت در نوشتاری درباره این موضوع می‌گوید: «من سعی کرده ام موضوع خانواده و اخلاق را در همه سریال هایم رعایت کنم. دلیل آن هم تربیت خانوادگی ماست. ما سر سفره پدرومادر بزرگ شده و ادب را یاد گرفته ایم. اینکه به بزرگ تر، اطرافیان و جامعه احترام بگذاریم تا از آنها هم احترام ببینیم. خودم هم همیشه در زندگی سعی کرده ام سلامت نفس را رعایت کنم تا اگر در سریال هایم به آن اشاره کردم، نگویند بهتر است خودت اول رعایت کنی.»
مساله دیگر که باعث می‌شود مردم آن را دوست داشته باشند این است که انگار خودشان و زندگی‌شان را در این سریال می‌بینند. مقدم درباره این موضوع می‌گوید: «پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانواده‌ای ایرانی و مسلمان که شبیه بسیاری از خانواده‌های جامعه‌مان انتخاب شده و زندگی می‌کنند. در «پایتخت» موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل می‌شوند که بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطراف‌مان هستند که با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات کمیک ناب و شخصیت‌های باورپذیر و قابل همذات‌پنداری، پدیدار شده‌اند.
ساده‌زیستی، احترام به بزرگ‌ترها و به همدیگر، اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده حتی در شرایط سخت و مهلک، صداقت در رفتار و گفتار، اعتقاد به حلال و حرام و روزی حلال، خداترسی، تعصب و غیرت و مردانگی مردان خانواده و عقل و درایت و دوراندیشی زنان خانواده و… همگی دست به دست هم داده‌اند تا «پایتخت» را با سلیقه مخاطب عجین و همراه کند. از سوی دیگر، با استفاده درست و بجا از گویش و لهجه اقوام و محترم شمردن خرده‌فرهنگ‌ها و تکیه به آداب و رسوم بومی و محلی و احیای فرهنگ یک منطقه، گویی دنیای جدیدی برای مخاطب گشوده می‌شود و با رنگ و بویی تازه، فارغ از فضاهای سرد و بی‌جان آپارتمان‌ها و ازدحام و خشونت شهری و عوارض مدرنیته، طبیعت زیبای شمال را به نمایش می‌گذارد و چشم‌نوازی می‌کند. تکیه به موسیقی اقوام و معرفی آواهای محلی و سازهای بومی که مهجور مانده‌اند نیز دیگر علت‌ حال خوب مخاطبان از دیدن «پایتخت» است. سبک زندگی خانواده معمولی، لباس پوشیدن‌شان، صداقت و راحتی در گفتارشان، سر سفره دور هم نشستن‌شان و تزئینات و وسایل ساده ولی تمیز و خوش‌رنگ و لعاب‌شان نیز مخاطب را به این فکر وامی‌دارد که چقدر این خانواده آشنا و ملموس به نظر می‌رسند. گویی دارند همسایه بغلی‌شان یا همکارشان یا… را می‌بینند.»
حاشیه‌های فصل پنجم
شاید یکی از حاشیه‌برانگیزترین فصل‌های پایتخت، فصل پنجم آن باشد که در مورد داعش ساخته شد و به خوبی توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند اما خب حاشیه‌هایی هم برای سازندگان در پی داشت. این فصل از سریال با کمک سازمان اوج ساخته شد و همین امر باعث شد عده‌ای به دنبال حاشیه‌سازی باشند. مقدم در پاسخ به این حاشیه‌ها و اینکه عده‌ای می‌گفتند طرح مسائل جنگی در سریال نوروزی نباید باشد، گفت: «در همه قسمت‌ها و فصل‌های «پایتخت»، داستان به‌گونه‌ای طراحی شده که این خانواده را در شرایط بحرانی خاصی قرار می‌دهد و آنها را محک می‌زدند تا به توانایی‌ها و نقطه‌ضعف‌هایشان پی ببرد؛
به‌عنوان مثال در «پایتخت 3» وقتی بحث کشتی و بحران «نقی» پیش می‌آید، خانواده نیز دچار چالش می‌شود، اما در کنار هم اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و به این نتیجه می‌رسند که تا وقتی «نقی» خودخواهی را کنار نگذارد و خودش را قوی نکند، نمی‌تواند برنده کشتی باشد. در سایر فصل‌ها نیز این شرایط بحرانی به گونه‌های مختلفی وجود داشت. در «پایتخت 5» نیز خانواده در شرایط سخت‌تری مثل داعش و جنگ سوریه قرار گرفت. اتفاقا روابط خانوادگی و دوستی این خانواده در مواجهه با این بحران بهتر و بیشتر بیان می‌شد. خانواده در خطر بود و ما می‌دیدیم اعضای خانواده که پیش از آن مدام با هم کل‌کل داشتند، چطور در این شرایط بحرانی و برای حفظ کیان خانواده با هم همدرد شدند و جان‌شان را برای هم دادند. بهتر از این چطور می‌توان یک خانواده را در شرایط سخت ارزیابی کرد و به تصویر کشید؟»
شرایط ساخت فصل ششم
بعد از تمام‌شدن فصل پنجم، خیلی‌ها منتظر بودند، ببینند درنهایت بعد از بازگشت از سوریه چه اتفاقی برای این خانواده می‌افتد، برای همین دنبال این بودند که آیا قرار است فصل ششمی در کار باشد یا نه؟ اما سیروس مقدم سه شرط را برای ساخت پایتخت 6 عنوان کرد و گفت: «اگر سه شرط برآورده شود؛ حتما. شرط اول اینکه آیا مردم تمایلی به دیدن ادامه «پایتخت» دارند؟ و آیا مردم دوست دارند باز هم از خانواده «پایتخت» حرف‌های جدیدی بشنوند؟ خانواده معمولی شرط دوم اینکه آیا مدیران فرهنگی، مدیران سازمان و مدیران تربیتی و آموزشی ما اعتقادی به برآورده کردن این نیاز مردم دارند که بخواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند؟ و شرط سوم که مهم‌ترین است، آیا نویسندگان «پایتخت» حرف جدیدی برای گفتن دارند؟ چراکه به هرحال توقعات مردم از «پایتخت» به مراتب بالاتر رفته و اگر قرار است به ورطه تکرار بیفتیم، ترجیح می‌دهیم ادامه ندهیم و مردم خاطرات خوشی از همین پنج‌گانه «پایتخت» داشته باشند.»
اما تقریبا چند ماه بعد از صحبت‌های سیروس مقدم قرار بر این شد تا سریال ساخته شود و حتی می‌خواستند برای عید نوروز 98 فیلم سینمایی جدیدی را هم بسازند، اما با فوت خشایار الوند، نویسنده این سریال همه‌چیز به هم ریخت و گروه نتوانست برای فیلم سینمایی که می‌خواستند شروع کنند کاری انجام بدهند برای همین همه تمرکز را برای سریال جمع کردند تا بتوانند آن را به نوروز 99 برسانند.
بیشتر بخوانید:
چگونه بر استرس کرونا غلبه کنیم؟ خصوصی سازی حیاط خلوت دولت است آب در آسیاب دشمن ریختن از طریق کرونا
در پایتخت 6 قرار است چه ببینیم؟
خیلی‌ها در مورد این صحبت کردند که فضای «پایتخت 6» قرار است چه چیزی باشد. اما وقتی اولین عکس از محسن تنابنده بیرون آمد، همه حرف‌ها و حدیث‌ها برای موضوع این سریال به باد رفت. عکسی که نشان می‌داد او قرار است نقش یک شخصیت سیاسی را در این قسمت داشته باشد. مقدم درباره موضوعاتی که در این قسمت به آن پرداخته‌اند، توضیح داد و گفت: «در مازندران و به‌خصوص قائمشهر و این خطه که ما در آن کار می‌کنیم فوتبال ریشه‌ای قدیمی دارد. ما ششم دی‌ماه بخش‌هایی از این سریال را در حاشیه دیدار دو تیم نساجی خانواده معمولی و پرسپولیس ضبط کردیم، تیم نساجی سال‌هاست شکل گرفته و در تمام فراز و نشیب‌ها خود را حفظ کرده و الان هم می‌بینیم تیمی بسیار خوب و گربه‌سیاه تمام تیم‌هاست.
اما در مورد نقش نقی معمولی و اینکه او قرار است چه کاری در این قسمت انجام بدهد نمی‌توانم فعلا چیزی بگویم. بگذارید سریال پخش شود تا هیجانش باقی بماند. شگفتی جدید بازگشت بهبود به قصه است که ما بهبود را زنده کردیم و اتفاقا از شاخ آفریقا پیدا می‌شود و به قصه برمی‌گردد. بهرام افشاری در فصل جدید پررنگ‌تر می‌شود و در واقع یکی از نقش‌های کلیدی سریال را برعهده دارد که محسن تنابنده به خاطر فیزیک و قد و قامتش یک کار جدید برای او خلق کرده که با کلاه پیترچکی در تست گریم دیدید و به بهانه این موقعیت، مخاطب وارد فضاهای جدیدی در قصه و روایت می‌شود که کار را بسیار دیدنی می‌کند.»
آرش عباسی و محسن تنابنده نگارش فیلمنامه این سریال را به عهده داشته‌اند و البته این را هم بدانید که این فصل هم مانند فصل پنجم، در خارج از کشور هم لوکشین داشته و صحنه‌هایی از آن در خارج فیلمبرداری شده است.
پخش سریال از اول فروردین
الهام غفوری، تهیه‌کننده این سریال که همسر سیروس مقدم هم هست از ابتدا در کنار همسرش برای ساخت این سریال قرار گرفت. با او تماس گرفتم تا بدانم تولید و فیلمبرداری تمام شده است یا نه؟ که در پاسخ گفت: «هنوز قسمت‌هایی از فیلمبرداری باقی مانده است، البته زیاد نیست ولی خب همچنان کار فیلمبرداری را انجام می‌دهیم.»
از تدوین و پخش کار می‌پرسم که می‌گوید: «قرار است سریال از همان اول خانواده معمولی فروردین شروع شود، زودتر از آن کار را شروع نمی‌کنیم و برنامه‌ریزی‌مان برای همان زمان است. تدوین را هم همزمان انجام می‌دهیم که برای پخش مشکلی پیدا نکنیم. اما می‌توانم بگویم 90 درصد کار انجام شده است.»
شایعاتی در فضای مجازی پخش شده بود که به دلیل ویروس کرونا، خانواده معمولی کار فیلمبرداری نیمه‌تمام مانده که غفوری این مساله را همان زمان پخش شایعه تکذیب کرد. از او درباره این می‌پرسم که مشکلی با وجود این بیماری برای تولید سریال نداشته‌اند که می‌گوید: «خدا را شکر مشکلی نداشتیم اما همه نکات بهداشتی که این روزها گفته می‌شود را رعایت کردیم تا بتوانیم سریال را طبق قولی که به مردم داده بودیم، برسانیم. خانواده معمولی همه هدف‌مان این بود که مردم را برای نوروز خوشحال کنیم تا کمی این تلخی‌هایی که در سال 98 وجود داشت را برایشان شیرین کنیم.»
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/279071/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان