آریا بانو

آخرين مطالب

تهران علیه کرونا ضدعفونی شد پزشکي

تهران علیه کرونا ضدعفونی شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: مامورانی که با لباس سرتاپا پوشیده در حال پاشیدن محلول ضدعفونی‌کننده و مواد استریل در خیابان‌ هستند، تا با بیماری خطرناک کرونا مقابله کنند.
به گزارش سلامانه به نقل از روزنامه همشهری ، پس از گمانه زنی‌های بسیار متفاوت درباره اینکه کرونا تا چه زمانی در کشورما، باقی می‌ماند و افزایش تعداد فوت شدگان، روزجمعه ضدعفونی چند معبر اصلی شهر از میدان تجریش آغاز شد. این کار با شست وشوی المان‌ها و مبلمان شهری و همین‌طور سطح معابر در طول خیابان ولیعصر تا میدان ونک، بازار تهران و میدان راه‌آهن ادامه پیدا کرد.
در این برنامه که با مشارکت سازمان‌های فضای سبز، مدیریت پسماند و آتش‌نشانی اجرا شد و نیرو‌های حریم‌بان هم در آن شرکت داشتند برخی از مدیران سازمان‌های شهرداری و همینطور نمایندگانی از ارگان‌های پزشکی حضور داشتند.«علیرضا زالی»، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران که شاهد آغاز این عملیات بود با اشاره به پاشیدن محلول‌های ضدعفونی بر سطح پیاده‌رو‌ و خیابان‌ گفت: شهرداری کار ارزنده‌ای برای صیانت از سلامت عمومی انجام ‌داد اما بهترین وسیله، کاهش تردد‌های غیرضروری است. پاکسازی و ضدعفونی نباید این اطمینان کاذب را ایجاد کند که زمینه انتقال بیماری از میان رفته است.
اگر شهروندان با همان میزان قبلی در شهر رفت و‌آمد کنند تمام اقدامات ممکن است به نتیجه منجر نشود. او اظهار کرد: ضدعفونی سطح معابر اگر چه ممکن است مفید باشد اما تأثیر آن قطعی نیست. البته این اقدام به شهروندان نشان می‌دهد که شهرداری مقابله با انتشار بیماری را انجام می‌دهد ولی اگر بخواهیم معابر را ضدعفونی کنیم محوطه مقابل بیمارستان‌ها و فضای باز‌ آنها اولویت دارد زیرا ممکن است آلوده باشد.
یکی از نقاطی که باید در ضدعفونی عمومی مورد توجه قرار گیرد دستگاه‌های خودپرداز است که این روز‌ها مورد مراجعه عمومی است.معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با تأکید بر اینکه اکنون مترو، اتوبوس‌ها، پایانه‌ها، فروشگاه‌های شهروند صبح و عصر ضدعفونی می‌شوند، اظهار کرد: تمام مکان‌های اسکان کارگری و سرویس بهداشتی سازمان میادین میوه و تره بار گندزدایی و ضد‌عفونی شد.
برای سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تمام تجهیزات به‌کار گرفته شده است.«مجتبی یزدانی» افزود: طول مسیر خیابان ولیعصر با حضور 60 اکیپ از سوی سازمان بوستان‌ها و40 اکیپ از شهربان‌ها انجام شد. ضد‌عفونی بازارچه و میدان ونک به سمت جنوب را سازمان آتش‌نشانی انجام داد و سازمان مدیریت پسماند نیز از میدان راه‌آهن به سمت شمال و سازمان بوستان‌ها از میدان تجریش به سمت پل پارک‌وی، کار گند‌زدایی را انجام می‌دهند. او بیان کرد: 1500 نفر از نیرو‌های خدمات شهری شهرداری تهران کار ضد‌عفونی معبر ولیعصر تا میدان راه‌آهن را به‌عهده دارند و تمام المان‌ها و تابلو‌های این معبر ضد‌عفونی می‌شوند.رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در حاشیه این برنامه گفت:
به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در پایتخت، سازمان مدیریت پسماند با استفاده از 30 دستگاه خودروی واترجت با ظرفیت هر یک‌هزار لیتر پایانه‌های جنوب و بیهقی و میدان میوه و‌ تره بار جنت آباد و خیابان‌های منتهی به هر یک از این نقاط را ضدعفونی کرد. «صدرالدین علیپور» اضافه کرد: محلول ضدعفونی کننده‌ای که از سوی سازمان مدیریت پسماند استفاده شد، دارای تأییدیه وزارت بهداشت است و از آلمان وارد کشور شده است. ویژگی این محلول آن است که نه‌تنها تمام سطوح را ضدعفونی می‌کند، بلکه مانع جذب ویروس تا 24 ساعت آینده می‌شود.
آب اکسیژنه بهتر از آب ژاول
ماده‌ای که برای ضدعفونی معابر و المان‌های شهری استفاده می‌شود از چه چیزی ساخته شده است؟ «مهدی داوری»، مدیرعامل آتش‌نشانی شهر تهران که نیرو‌های او بخشی از کار ضدعفونی شهر را برعهده دارند می‌گوید: ما از محلول آب اکسیژنه 3درصد و همینطور آب‌ژاول (پایه کلر) رقیق شده به نسبت یک به دوازده استفاده می‌کنیم که مورد تأیید نهاد‌های بهداشتی است. دکتر «علیرضا زالی»، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی نیز در این‌باره می‌گوید: توصیه می‌شود که از آب اکسیژنه بیشتر استفاده کنیم زیرا اثرات محیطی سوء کمتری از آب‌ژاول دارد.
مدیریت شهری تهران در خط مقدم مبارزه با کرونا
محمد سالاری از اقدامات شایسته مدیریت شهری تهران در راستای پیشگیری و کاهش ابتلا شهروندان به کرونا تشکر کرد.رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به خدمات شهرداری تهران در سطح شهر به‌منظور پیشگیری از ابتلای شهروندان به کرونا ویروس گفت: این روزها مدیران ستاد و معاونین شهردار تهران، شهرداران مناطق و علی الخصوص معاونت‌های خدمات شهری مناطق و نواحی در کنار مدیران و کارکنان خدوم سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران شهر تهران با استفاده از تمام ظرفیت شهر و شهرداری در حال انجام اقدامات لازم برای مبارزه با بحران کرونا هستند‌.
او ادامه داد: شهرداری اکنون علاوه بر ضد‌عفونی کردن قطارهای مترو و اتوبوس‌ها، ضدعفونی کردن همه میادین، فروشگاه‌های پرتردد، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، محل‌های اسکان کارگری، سرویس‌های عمومی و مبلمان شهری را در دستور کار خود قرار داده که ظرف 48 ساعت آینده در سطح معابر و ‌میادین شهر نیز بروز و ظهور پیدا خواهد کرد و این اقدامات تا عبور از بحران به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت.
سالاری اضافه کرد: من به‌عنوان عضو شورای شهر تهران از اینکه شهرداری در این مرحله حساس مبتنی بر یک مدیریت صحیح با رعایت تمامی پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت و همچنین مبتنی بر مطالبات شهروندان تمام ظرفیت خود را در این راستا بسیج کرده است و نیز از 20 هزار نیروی خدمات شهری که وظیفه جمع‌آوری پسماند را در این شرایط بحرانی به‌عهده دارند، تقدیر می‌کنم و امیدوارم همه با هم با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود از بحران کرونا عبور کنیم.
درخت‌کاری در اسفند‌ماه انجام می‌شودمواد ضدعفونی‌کننده‌ای که علیه بیماری کرونا استفاده می‌شوند، می‌توانند بر محیط‌زیست شهری تأثیر منفی بگذارند. رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید: بخشی از کاری که سازمان فضای سبز انجام می‌دهد مربوط به ضد‌عفونی المان‌ها و مبلمان موجود در بوستان‌هاست. البته مراقب هستیم که مواد شیمیایی بر گیاهان موجود در پارک‌ها تأثیر نگذارد. «علی محمد مختاری» می‌افزاید:
برنامه‌های مربوط به توسعه فضای سبز نیز طبق برنامه‌ریزی قبلی در اسفند و فروردین انجام می‌شود. در اسفند 1290هکتار درخت‌کاری در دامنه جنوبی البرز، ‌شرق تهران در انتهای بزرگراه باقری و همینطور بزرگراه بسیج انجام می‌شود. هزار درخت هم برای بازسازی فضای سبز خیابان ولیعصر جابه‌جا شده است که شب‌ها در نقاط مختلف این خیابان و برخی معابر دیگر کاشته می‌شوند. یک میلیون و 600هزار اصله نهال نیز در طرح‌کمربند سبز، معابر و بوستان‌ها کاشته می‌شوند.
او درباره توزیع نهال که معمولا در اواخر اسفند انجام می‌شد، می‌گوید: ما در هفته درخت‌کاری در 120بوستان نهال بین شهروندان توزیع می‌کنیم، البته با توجه به توصیه‌هایی که درباره انتشار بیماری کرونا شده است تلاش می‌کنیم از تجمع مردم جلوگیری کنیم. اسامی این بوستان‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام شده است.
برای یک‌ماه «شرایط ویژه» آماده هستیم؟
با افزایش صعودی تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان در اثر بیماری کرونا و همینطور ادامه نیمه تعطیل ماندن ادارات و ارگان‌‌ها، احتمال داده می‌شود که شرایط ویژه کشور تداوم پیدا کند. خبرنگار همشهری از برخی مسئولان حاضر در این برنامه سؤال کرد که اگر شرایط مقابله با کرونا همچنان ادامه داشته باشد، شهر چقدر امکانات تداوم مقابله با بیماری را دارد؟یزدانی:
بله، قبلا اینطور بود که اکیپ‌های ضدعفونی به بخش‌های مختلف اعزام می‌شدند اما از چند روز پیش هر کدام از سازمان‌ها و بخش‌ها نیرو‌های مخصوص به‌خود را دارند و به‌صورت مستقل و مداوم کار ضدعفونی را انجام می‌دهند. بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار، پایانه‌ها و هر بخش دیگر با امکانات خود این کار را انجام می‌دهد و اگر مردم با ما همراهی کنند می‌توانیم همچنان به‌این کار ادامه دهیم.علیپور: اکنون تمام زباله‌ و پسماند جمع‌آوری شده از سطح شهر دفن می‌شود و کار بازیافت را به‌دلیل اینکه موجب انتشار بیشتر بیماری می‌شود انجام نمی‌دهیم؛ زباله‌های بیمارستانی هم با شرایط ویژه دفن می‌شوند.
پیش‌بینی می‌کنیم تا یک‌ماه دیگر به این کار ادامه دهیم اما در دراز مدت باید با استفاده از زباله‌سوز همه پسماند بیمارستانی را بسوزانیم.زالی: مهم‌ترین عامل برای اینکه بتوانیم به مقابله با بیماری کرونا ادامه دهیم این است که مردم همکاری کنند. در غیراین‌صورت اگر همه زیرساخت‌های موجود در کشور را هم بسیج کنیم باز هم کافی نیست. در روز‌های گذشته همکاران ما از سازمان بهداشت جهانی به ما اعلام کردند که این بیماری تازه و نسبتا ناشناخته ممکن است چند‌ماه باقی‌بماند و در نتیجه همه کشور‌ها و ازجمله ایران باید آماده این طولانی شدن درگیری با بیماری باشد.
صیانت از حق حیات در شهر
مجید فراهانی، عضو شورای شهر در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار تمهیدات ویژه شهرداری تهران در برابر کرونا برای صیانت از حق حیات در شهر شد. در متن این نامه آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در شهر تهران و احتمال گستردگی بیشتر آن طی روزهای آتی و برای حفظ سلامت شهروندان معزز تهرانی، کارکنان خدوم و کارگران زحمتکش شهرداری؛ سپاسگزار خواهد بود دستور فرمائید به‌منظور صیانت از حق حیات در شهر، تمهیدات زیر با قید فوریت برای ادای حق به شهر در دستور کار مناطق، سازمانها، شرکت‌های تابعه قرار گیرد:1ـ ارائه خدمات و پاسخ گویی الکترونیکی و تلفنی بدون نیاز به مراجعه شهروندان با استفاده از ظرفیت‌های پرتال شهرداری و اپلیکیشن «تهران من» با اعمال محدودیت مراجعه شهروندان به ساختمان واحدها صرفاً درضروری با سنجش تب و استفاده از ماسک و دستکش.
2ـ تامین ماسک، دستکش و مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده سطوح و دست با اولویت توزیع در میان کارگران زحمتکش رفت و روب، حمل زباله، رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی و کارکنان زحمتکش شهرداری در سطح نواحی و مناطق به‌منظور ارائه بی‌وقفه خدمات با رعایت ملاحظات بهداشتی.
3ـ لغو کلیه جلسات غیرضروری بیش از 5 نفر، سمینار‌ها و همایش‌ها تا اطمینان کامل از بر‌طرف شدن خطر همه‌گیری بیماری کرونا و استفاده از ظرفیت‌های ویدئو کنفرانس و... برای موارد ضروری.4ـ آماده‌سازی‌ پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران و درمانگاه‌های شهر سالم در سطح مناطق شهرداری برای ارائه خدمات به شهروندان با هماهنگی وزرای محترم بهداشت و کشور.
5ـ استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی سازمانهای مردم نهاد، مؤسسات خیریه و بنگاه‌های اقتصادی برای تامین دستکش، ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده برای توزیع در میان ساکنان محلات کمتر برخوردار، حاشیه حریم، کودکان کار و آسیب دیدگان اجتماعی.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/278168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم