آریا بانو

آخرين مطالب

تغذیه‌ی مناسب برای پیشگیری از کرونا پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - این روز‌ها با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مانند مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌هایی مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای می‌توان مانع از ابتلا به بیماری شد.
روزنامه خراسان: این روز‌ها با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مانند مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌هایی مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای می‌توان مانع از ابتلا به بیماری شد.
با مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن تأمین می‌شود. هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر وبرگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A است. از طرفی شست وشوی کامل مواد غذایی، سبزی و میوه و ظروف تهیه و پخت غذا هم جزو نکاتی است که باید با دست تمیز انجام شود. در ادامه به رژیم غذایی مناسب این روز‌ها می‌پردازیم:
روزانه چه میزان میوه و سبزی مصرف کنیم؟
به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سه واحد سبزی‌ها (به جز سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، ذرت و...) و دست کم دو واحد میوه توصیه می‌شود. کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که دارو‌های کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر درمعرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت کنند: هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند. از کدوحلوایی در غذا‌های روزانه استفاده شود. مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود. از مصرف سوسیس، کالباس و دیگر فست فود‌ها و غذا‌های چرب و سنگین اجتناب کنید. استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است. کمبود ریز مغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. از منابع غذایی این دو ریز مغذی مثل حبوبات به‌عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات وسبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود. از خوردن غذا‌هایی که خوب پخته نشده است (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود. از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خودداری شود.
در صورتی که علایم سرماخوردگی دارید، از غذا‌های آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید. از جوانه‌های گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و ... استفاده کنید. تاثیر ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن
کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را کاهش دهد؛ بنابراین اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس‌کرونا برای بدن سخت‌تر می‌شود. تامین ویتامین D کافی از طریق غذا واقعاً امکان پذیر نیست؛ ویتامین D به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود (منظور ما از آفتاب مستقیم، آفتابی است که بدون ابر ومانع شیشه و به صورتی است که حداقل 5 درصد بدن در معرض آفتاب قرارگیرد.)
چگونه ویروس کرونا بدن را ضعیف می‌کند؟
ویروس کرونا سراسر بدن فرد را درگیر می‌کند. ریه ها، دستگاه گوارش، گردش خون، کبد و کلیه‌ها از جمله اعضایی است که ویروس کرونا آن‌ها را به شدت درگیر می‌کند.

آریا بانو


ریه‌ها
ویروس کرونا مانند دیگر بیماری‌های تنفسی، از ریه آغاز می‌شود و در همان جا پایان می‌یابد. این بیماری مانند آنفلوآنزا، با تب و سرفه شروع و به مرور باعث التهاب ریه‌ها می‌شود. کرونا ویروس جدیداز روز‌های ابتدایی عفونت به ریه‌ها حمله می‌کند.
دستگاه گوارش
بیماران مبتلا به کروناویروس‌های قبلی یعنی بیماری‌های سارس و مرس، از اسهال و درد‌های شکمی رنج می‌برند، اما در کرونا ویروس جدید یا بیماری کووید-19 این موضوع مشاهده نشده است.
گردش خون
سایتوکاین‌ها که پروتئین‌هایی برای از بین بردن بافت‌های آلوده در سیستم ایمنی بدن است، در مواجهه با کروناویروس بدون هیچ کنترلی در ریه‌ها انباشته می‌شود. در نتیجه تنها سلول‌های آلوده مورد هدف قرار نمی‌گیرند، بلکه به بافت‌های سالم نیز آسیب می‌رسد.
سایتوکاین‌ها در رگ‌های خونی نیز التهاب ایجاد می‌کند و باعث انتقال مایعات به داخل کیسه‌های هوا می‌شود. در نتیجه سیستم گردش خون دچار مشکل می‌شود و اندام‌های مختلف را درگیر می‌کند.
کبد
کبد رگ‌های فراوانی دارد بنابراین ویروس به راحتی می‌تواند به آن وارد شود. دانشمندان هنوز دقیق نمی‌دانند که کووید-19 در کبد چگونه عمل می‌کند.
کلیه
مطالعات نشان می‌دهد 6 درصد از مبتلایان به سارس و یک چهارم بیماران مبتلا به مرس به آسیب حاد کلیوی دچار شده اند. کروناویروس جدید نیز می‌تواند کلیه‌ها را دچار مشکل کند. به نظر می‌رسد کروناویروس‌ها بیش از هر چیز بر مجاری کوچک کلیوی تاثیر می‌گذارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/277976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

الویه مهمانی ها رو اینطوری تزئین کنید

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر