آریا بانو

آخرين مطالب

9 نکته روانشناسی برای خودمراقبتی در برابر کرونا روانشناسي

9 نکته روانشناسی برای خودمراقبتی در برابر کرونا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: یک ‌مشاور خانواده و کودک راهکارهای خودمراقبتی و تقویت بهداشت روان برای مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.
به گزارش سلاماه بیژن براتی در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص اهمیت حفظ بهداشت روانی کودکان در شرایط فعلی با وجود بحران ویروس کرونا، اظهار کرد: برای بهداشت روان خانواده و اینکه کودکان بتوانند از این بحران عبور کنند نکته اول این است که خانواده‌ها باید شرایط را بپذیرند و در خصوص برخی از کارها و رفتارهای خود بازنگری داشته باشند و این اتفاق نباید باعث نگرانی و اضطراب افراد شود.
وی با بیان اینکه همیشه در زندگی این شرایط را تجربه کردیم، افزود: در واقع پذیرش این شرایط خاص زمانی به خوبی اتفاق می‌افتد که تغییر رفتار داشته باشیم و بتوانیم خود را بر اساس شرایط روحی و روانی با شرایط وفق دهیم و در این حالت تأثیر انسان بر محیط رخ می‌دهد.
این مشاور کودک و خانواده، تصریح کرد: کسانی که پذیرش شرایط خاص را ندارند محیط بر روی آنها اثر می‌گذارد اما پذیرش این شرایط به اشخاص کمک می‌کند که بر روی محیط اثر گذاشته و آن را تغییر دهند تا امکان خوب زندگی کردن را داشته باشند.
وی با تاکید بر اهمیت تغییر رفتار و افزایش مراقبت در شرایط کنونی جامعه، گفت: باید در ارتباط با اقوام و دوستان مراقبت لازم را داشته باشیم، از حضور در تجمعات، مهمانی‌ها، عروسی‌ها و دورهمی ها خودداری کنیم و با پذیرش این شرایط می‌توانیم تغییر در هنجارها و برنامه‌های خود داشته باشیم.
تهدید را تبدیل به فرصت کنیم
براتی ادامه داد: نکته دوم اینکه باید از این شرایط خاص استفاده لازم را برده و و اکنون که در تهدید یک ویروس قرار گرفتیم تلاش کنیم تا تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و مطابق توصیه‌های وزارت بهداشت کمتر از منزل خارج شده و نکات بهداشت فردی و خود مراقبتی را مد نظر قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه نکته سوم حائز اهمیت در شرایط کنونی توجه به کودکان است، اظهار کرد: در زندگی روزمره رفتن به پارک، مهمانی، مدرسه و مهد کودک برای کودکان وجود دارد اما در شرایط فعلی نگه داشتن کودکان در خانه به خصوص برای مادران کار بسیار سختی بوده و نیازمند برنامه ریزی برای استفاده مطلوب از اوقات فراغت آنها، دادن مسئولیت و مهارت آموزی و آموزش سواد رسانه‌ای است، باید این آموزش‌ها متنوع و بر اساس ذوق و سلیقه کودکان باشد.
این خانواده درمانگر نکته چهارم را اهمیت امید آفرینی در شرایط خاص فعلی دانست و افزود: متأسفانه طی هفته‌های اخیر در خانواده و در فضای مجازی شاهد انتشار خبرهایی هستیم که موجب ایجاد دلهره، یاس و ناامیدی در بین مردم شده است، به طور یقین این یاس و ناامیدی تأثیر بسیار نامطلوبی بر روی کودکان به دنبال دارد. به دلیل اینکه کودکان زیر سن هفت سال تفکر انتزاعی برای تحلیل بسیاری از مسائل را ندارند و این اتفاق باعث می‌شود دچار تحول‌های ناسازگاری شوند که در آینده با رفتارهای نامطلوب بروز می‌کند.
وی تاکید کرد: از خانواده‌ها انتظار داریم که از دنبال کردن اخبار این بیماری به خصوص در مورد تعداد مرگ و میر و تعداد افراد درگیر و گسترش آن در کشورهای مختلف به طور جدی خودداری کنند و در حضور کودکان حرف‌های ناامید کننده و یاس آور نزنند.
براتی نکته پنجم را ارائه آموزش‌های به خود مراقبتی به کودکان در فرصت پیش آمده دانست و ادامه داد: برای اینکه کودک بیاموزد در مقابله با یک بیماری ویروسی چه نکاتی رعایت کند به طور یقین آموزش‌های خود مراقبتی به کودکان و دادن مسئولیت به آنها در مورد ضدعفونی کردن محیط خانه باعث افزایش عزت نفس آنها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیگیری اخبار ویروس کرونا منابع غیر معتبر و رسانه‌های جعلی ششمین نکته قابل توجه است، اظهار کرد: متأسفانه اکنون بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مختلف در فضای مجازی و در رسانه‌های دیداری و شنیداری به مردم ایران القا می‌کنند که این ویروس خطرناک بوده، امکانات بهداشتی کشور جوابگو نیست و مسئولیت پذیری در این زمینه کم است و با این ترفند باعث ایجاد وحشت مردم، یاس و نا امیدی و معضل شکنجه خاموش آنها شده و مردم را آماده پذیرش مرگ خاموش می‌کنند.
این مشاور کودک و خانواده، خاطرنشان کرد: بهترین دفاع حمله است و نکته هفتم استفاده از این استراتژی است، برای دفاع در مقابله با ویروس کرونا است، بنابراین با مجهز کردن خود و آمادگی روحی، روانی، رفتاری، ذهنی و عملی می‌توان به مقابله با این ویروس پرداخت.
خطای فاجعه سازی و بزرگ نمایی
وی با بیان اینکه نکته هشتم که مورد تاکید روانشناسان است اینکه در این شرایط افراد دچار دو نوع خطای شناختی بزرگ نمایی، فاجعه سازی، خطای شناختی، ساده انگاری و کوچک نمایی می‌شوند، افزود: طی دو هفته اخیر شاهد بودم بعضی از شهروندان از خطای شناختی اول استفاده کرده در برابر این ویروس فاجعه سازی و بزرگ نمایی کردند که مرگ شأن قطعی است.
به گفته براتی، در مقابل این تفکر افرادی نیز بودند که نسبت به این موضوع با ساده انگاری و کوچک نمایی برخورد کرده و از این خطای شناختی استفاده می‌کنند، این اشخاص هنگامی که با توصیه و سفارش روانشناسان و شهروندان مواجه می‌شوند استفاده از اصطلاحاتی مانند «ما منتظر این ویروس هستیم»، «حالا مگر چی هست» استفاده می‌کنند که کلمات مناسبی نیست و باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت.
این خانواده درمانگر نکته نهم را توجه به بهداشت روان به منظور بهبود سیستم دفاعی و بهداشتی بدن دانست و گفت: متأسفانه اکنون در جامعه شاهدیم که استرس و نگرانی در افراد به وجود آمده و این اتفاق ناخودآگاه باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده افراد را در مقابل این ویروس ناتوان‌تر می‌کند، باید بهداشت روان خود و خانواده را در این شرایط حفظ کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نکته دهم اینکه متأسفانه در فضای مجازی شاهد هستیم افرادی با استفاده از موضوعات مذهبی در قالب دینی و مسائل مذهبی می‌خواهند بعضی از رفتارهای درست علمی را زیر سوال ببرند، گفت: مطابق توصیه ائمه و معصومین (ع) دین اسلام دین عقلانیت بوده و خرافی نیست و به نظافت و بهداشت توصیه زیادی دارد. توسل و توکل به خدا و ائمه و استفاده از دعا و فضای مذهبی منافاتی با رعایت نکات بهداشتی ندارد و باید از انتشار کلیپ‌های گمراه کننده که باعث وهن دین اسلام و سو استفاده دشمنان می‌شود در فضای مجازی اجتناب کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/276895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه