تأثیرهای مثبت و منفی مدرسه در انتخابهای آینده
اجتماعي
بزرگنمايي:
آریا بانو - خراسان / نوجوانی و جوانی دوره تصمیمگیریهای بزرگ است؛ تصمیمهایی که نقش تعیینکنندهای در شکلگیری آینده دارد. درواقع آینده شغلی، رشته تحصیلی و زندگی همه افراد در گرو تصمیمها و تلاشهای دوره نوجوانی است. این تصمیمگیری و هدفگذاریها تحت تاثیر عواملی شکل میگیردکه گاهی اوقات تاثیر مثبتی در شکلگیری آینده دارد و گاهی هم تاثیر منفی، نظام آموزشی و معلمها از مهمترین این عواملاند. این دورهمی چند روز قبل از شیوع کرونا با حضور «سیدامین حسینی»، «علیرضا علوی» و «علی کوشکی» 17ساله درباره نقش نظام آموزشی بر تصمیمهای مهم نوجوانی برگزار شد.
نقش معلمها در تصمیمات مهم نوجوانی
علیرضا بحث را شروع میکند: «به نظر من به دلیل تجربه بالای معلمها و اینکه خیلی از دانشآموزان و نوجوانان معلمهایشان را الگوی خود قرار میدهند، تاثیرگذاری معلمها کم نیست. معلمها میتوانند به دانشآموزان کمک کنند که با توجه به علاقه خود برای آینده شغلی و تحصیلیشان تصمیمگیری کنند اما معلمها و نظام آموزشی تنها عوامل تاثیرگذار نیستند؛ وضعیت جامعه و خانواده هم در آینده یک نوجوان نقش دارند». امین با علیرضا موافق است و میگوید: «معلمی که از تجربه بالایی برخوردار است اختلاف سنی بیشتری با دانشآموزان دارد و این اختلاف سنی زیاد میتواند از عوامل منفی تاثیرگذاری معلم بر دانشآموز باشد اما معلمهایی که اختلاف سنی کمتری دارند میتوانند با استفاده از تجربه معلمهای باسابقه و ایجاد یک پیوند دوستی با دانشآموز و تاثیرگذاری بیشتر، او را در تصمیمگیریهایش کمک کنند». علی در ادامه صحبتهای دو دوستش میگوید: «تاثیرگذاری معلمها بر دانشآموزان حتی از پدرومادر بیشتر است چون معلم بهدلیل ارتباط گستردهاش با نوجوانان در توصیههای خود به دانشآموزان به جای نصیحت کردن و بازداشتن از کارها به تحلیل و بیان جنبههای مثبت و منفی کارها و رفتارها میپردازد و این عامل، حرفشنوی دانشآموز از معلمها را بیشتر میکند».
کنکور، غولی برسر راه تصمیمگیری
علیرضا در پاسخ به این سوال که چه عواملی در آینده نوجوانان و دانشآموزان تاثیرگذار است، میگوید: «متاسفانه این روزها آینده شغلی و تحصیلی همه ما دانشآموزان به کنکور وابسته است. نظام آموزشی ما و به ویژه کنکور طوری دانشآموزان را تربیت میکند که بر مبنای آن تصمیمگیری کنند و این عامل باعث میشود که دانشآموز آینده خودش را بر مبنای علاقه انتخاب نکند بلکه اهدافش را بر مبنای اوضاع جامعه و کنکور تعیین کند». امین با علیرضا موافق است و اضافه میکند: «تصمیمگیریهای ما باید بر پایه علاقه به رشته تحصیلی و شغل باشد که کنکور این اجازه را به دانشآموز نمیدهد. چندسالی است که میبینیم دانشآموزان به صرف آینده شغلی که در بعضی مواقع هم دقیق نیست، به سمت رشتههای تجربی و ریاضی میروند». علیرضا در تکمیل صحبتهای دوستش میگوید: «یکی از عوامل سوق پیداکردن دانشآموزان به رشته تجربی، آینده آرمانی و آرزوهای خانواده های شان است». علی میگوید: «جامعه نیاز دارد که در زمینههای مختلف علمی پیشرفت کند و با وجود مهم بودن علاقه در انتخاب رشته باید دانشآموزان در رشتههای تجربی، ریاضی و انسانی تحصیل کنند تا باعث آبادانی کشور شوند».
تکبعدی نباشیم
امین در صحبتهای پایانیاش میگوید: «من اگر در آینده معلم شوم، تمام تلاشم را میکنم تا دانشآموزانم را به مسیری هدایت کنم که علاقه و شایستگی آن را دارند چون جامعه به تمام رشتهها و شغلها نیاز دارد. همچنین معتقدم مسائل پرورشی باید از دوره ابتدایی آموزش داده شود و دانشآموزان از سن پایین در کنار مسائل آموزشی بیشتر به یادگیری مسائل پرورشی بپردازند نه اینکه نکات پرورشی تازه از دوره اول متوسطه آغاز شود». علی معتقد است یادگیری در هر سنی امکانپذیر است و میگوید: «من با این نظر مخالف هستم که یادگیری تنها در سنین کودکی امکان دارد. انسان در هر سنی توانایی یادگیری مسائل جدید از جمله مسائل پرورشی را دارد و با توجه به نیازهای آیندهاش باید مهارتآموزی کند». علیرضا کمی با نظر علی مخالف است و میگوید: «بزرگترین مشکل نظام آموزشی ما پرورش دانشآموختگان تکبعدی است؛ با اینکه در دوره اول و دوم متوسطه کتابهایی با مضامین پرورشی تالیف شدهاست، چون این مسائل فقط به صورت تئوری آموزش داده میشود شاهد آن هستیم که دانشآموزان بدون یادگیری عمیق از این مباحث رد میشوند. به نظر من در کنار آموزش این مسائل باید سازوکاری طراحی شود تا دانشآموزان این مهارتها را در یک موقعیت از پیش تعیینشده یاد بگیرند».
نویسنده : امیرمحمد ملکزادگان| خبرنگار افتخاری
-
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳:۳۳
-
۲۶ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/276480/