آریا بانو

آخرين مطالب

راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا چیست؟ این روزها اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا تمام صفحات مجازی را اشغال کرده و به داغ‌ترین موضوع مورد بحث در میان افراد تبدیل شده است. این ویروس به دلیل قدرت بالایی که در انتشار دارد ترس و اضطراب همگانی را برانگیخته و با توجه به آسیب پذیری روانی متفاوت افراد جامعه، باعث بروز علائم اضطرابی بسیار شدید در برخی افراد شده است. البته راهکارهایی مانند افزایش آگاهی، محدود کردن استفاده از فضای مجازی و استفاده از تکنیک‌های آرامش بخش می‌تواند به کاهش ترس و اضطراب کمک کند. اگر شما هم این روزها با نگرانی و اضطراب بسیار زیادی روبه‌رو هستید مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما سودمند باشد.
اهمیت غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از کرونا
این روزها با فراگیر شدن اخبار ویروس کرونا اکثر ما میزانی از ترس و اضطراب را تجربه کرده‌ایم. با این حال شدت گرفتن علائم اضطرابی می‌تواند زنگ خطری جدی برای همه ما باشد چرا که استرس و اضطراب زیاد یکی از اصلی‌ترین عواملی هستند که میزان پاسخ‌دهی سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در نهایت منجر به سرکوب این سیستم می‌شوند. از آنجایی که تقویت سیستم ایمنی مهم‌ترین راه مبارزه با این ویروس محسوب می‌شود کاهش اضطراب به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری مهم تلقی شده و لازم است که همه افراد جامعه نسبت به آن گاهی کافی داشته باشند و در جهت آن کاری انجام دهند.
راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا | تشخیص اضطراب سالم از اضطراب بیمارگون
درست است که اضطراب باعث ایجاد حالات ناخوشایندی در ما می‌شود. اما تجربه اضطراب به خودی خود امری منفی نیست و اتفاقاً می‌تواند برای انسان سودمند باشد. برای مثال تجربه سطح متوسطی از استرس به شما کمک می‌کند تا بتوانید از خطرها و آسیب‌های پیرامون خود آگاه باشید و برای پیشگیری و محافظت از خود کاری انجام دهید. در حقیقت سطح خفیف تا متوسط استرس برای واداشتن انسان به انجام اعمال خود مراقبتی لازم است. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این اضطراب شدت بسیاری پیدا کند و باعث شود که اعمال و عملکرد روزانه شما تحت تأثیر آن کاهش یابد.
علائمی که به شما کمک می‌کنند تا اضطراب ناسالم یا بیمارگون را در خود تشخیص دهید موارد زیر را شامل می‌شوند.
- داشتن تفکر فاجعه ساز (برای مثال این فکر که کرونا همه ما را نابود خواهد کرد یا نمی‌توانیم از این موضوع جان سالم به در ببریم).
- داشتن افکار مزاحم و وسواسی در مورد بیماری به طوری که نتوانید افکار استرس‌زای مرتبط با این بیماری را از سر خود بیرون کنید.
- انجام رفتارهای بسیار افراطی برای پاکیزگی به طوری که نسبت به دیگران بسیار غیر نرمال به نظر بیاید و بیشتر از پیشگیری به اعمالی آسیب‌زا تبدیل شود.
راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا
ما در ادامه به چند توصیه مهم پرداخته‌ایم که در شرایط بحران به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در عین حال که آرامش خود را حفظ می‌کنید برای سلامت خود و خانواده‌تان تلاش کنید.
توجه به دستاوردهای مثبت در علم پزشکی
همان طور که گفته شد بسیاری از افراد در این شرایط دچار تفکر فاجعه سازی می‌شوند. آن‌ها احساس می‌کنند که هیچ راه فراری ندارند و این ویروس همه چیز را نابود خواهد کرد. در این شرایط به یاد آوردن تجربیات مشابه تاریخی و توان بشر در غلبه کردن به آن‌ها می‌تواند در کاهش افکار آزاردهنده مؤثر باشد. در واقع ویروس‌های بسیار سخت‌تر از کرونا نیز در گذشته در بین مردم شایع شده و در نهایت علم پزشکی توانسته بر آن غلبه کند. در نتیجه باید بتوانید دیدگاه معتدلی در این باره داشته باشید و بدانیم که این مشکل نیز در نهایت کنترل خواهد شد.
آگاهی در مورد بروز رفتارهای وسواسی از راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا
بسیاری از افرادی که در این شرایط دچار رفتارهای وسواسی می‌شوند به دلیل استرس بسیار شدید آگاهی چندانی از نامتعارف بودن رفتارهای خود ندارند. همین امر باعث می‌شود که این رفتارها تداوم پیدا کرده و آسیب‌های بیشتری را به بار بیاورند.
یکی از تفاوت‌های مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که رفتارهای وسواسی اغلب از نوعی آیین‌مندی خاص برخوردارند. برای مثال ممکن است که شما هر بار احساس کنید که باید به دفعات خاصی مثل 7 بار دست‌های خود را بشویید تا از تمیز بودن آن اطمینان پیدا کنید. همچنین ممکن است رفتارهای شست‌وشو را به شیوه‌های خاص و منحصر به فردی انجام دهید که همه این‌ها نشانگر رفتارهای وسواسی هستند و به مداخله روان شناختی نیاز دارند.
در این شرایط برای کاهش اضطراب خود و پایان دادن به رفتارهای آسیب‌زا با یک درمانگر روانشناس در تماس باشید. اگر به خاطر ترس از واگیر بیماری نمی‌خواهید به مراکز درمانی مراجعه کنید استفاده از مشاوره آنلاین و تلفنی می‌تواند گزینه‌های جایگزین مناسبی باشد.
محدود کردن استفاده از فضای مجازی و منابع خبری ناموثق
یکی از منابع بسیار تأثیرگذار در افزایش استرس و اضطراب شما همین گوشی‌ها و ابزار الکترونیک است. شما با باز کردن هر شبکه اجتماعی امروزه با سیلی از اخبار نگران کننده در مورد ویروس کرونا مواجه می‌شوید که ظرفیت روانی شما را کاهش می‌دهند و باعث بروز واکنش‌های ناسالم می‌شوند.
برای اینکه بتوانید استرس و اضطراب خود را کنترل کنید ساعات استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در این روزها محدود کنید و تنها چند خبرگزاری معتبر را برای دریافت آموزش‌های بهداشتی لازم دنبال نمایید. البته رعایت کردن این نکته برای بسیاری از افراد به خصوص در این روزها که بیشتر مشاغل و دانشگاه‌ها تعطیل هستند دشوار است. با این حال باید تلاش کنید تا جایگزین‌های مناسبی به جای گوشی همراه پیدا کنید و اوقات فراغت خود را بهتر مدیریت کنید.
استفاده از تکنیک‌های آرامش بخشی از راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا
در روانشناسی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند اضطراب‌های حاد را مدیریت کنید و کنترل اوضاع را در دست داشته باشید. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به ریلکسیشن، مراقبه، تمرین‌های ذهن آگاهی و تکنیک‌های تنفسی اشاره کرد. اگر در این زمینه اطلاعات چندانی ندارید کمک گرفتن از روانشناسان و مراجعه به کتاب‌های خودیاری می‌تواند به افزایش مهارت شما در این زمینه کمک شایانی کند.
سؤالات متداول
- من در برابر اخبار مرتبط با کرونا ویروس هیچ واکنش اضطرابی را تجربه نمی‌کنم و ترس خاصی از این موضوع ندارم آیا مسئله امری غیر طبیعی است؟
همان طور که در طول متن گفته شد تجربه سطحی از اضطراب به شما کمک می‌کند تا بتوانید از خطر موجود در پیرامون خود آگاه شوید و برای انجام اقدامات بهداشتی احساس ضرورت کنید. اگر آرامش و عدم اضطراب شما در حدی باشد که باعث نوعی سهل انگاری شود و مانع اقدامات ضروری شما درباره پیشگیری از ویروس کرونا باشد به عنوان یک واکنش ناسالم در نظر گرفته می‌شود که به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.
- استرس چگونه باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود؟
در حالت استرس بدن در شرایط خاصی قرار می‌گیرد که به آن واکنش جنگ و گریز گفته می‌شود. در این شرایط تمام اندام‌ها برای نوعی اقدام فوری آماده می‌شوند. برای مثال خون به سرعت به سمت اندام‌های انتهایی نظیر کف دست‌ها انتقال پیدا می‌کند و به همین خاطر شما علائمی نظیر تعریق در کف دست و افزایش ضربان قلب را احساس می‌کنید.
حال اگر این شرایط برای مدت طولانی پایدار بماند، به مرور بدن تحت تأثیر هورمون کورتیزول که در زمان استرس ترشح می‌شود، دچار آسیب‌های فراوان می‌شود که یکی از نتایج آن تخریب سیستم ایمنی است. همچنین عدم خون رسانی به اندام‌های داخلی می‌تواند به بروز مشکلات متعدد جسمانی نظیر احساس درد در ناحیه معده و احساس تنش در عضلات نیز بیانجامد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/274999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید