آریا بانو

آخرين مطالب

علائم سندرم افسردگی زنان خانه دار اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ افسردگی در زنان خانه دار یکی از معضلاتی است که در جوامعی مانند ایران که تعداد زنان شاغل در آن‌ پایین‌تر است بیشتر دیده می‌شود. البته خانه دار بودن به تنهایی منجر به بروز مشکلات سلامت روان نمی‌شود بلکه اگر با احساس ناکارآمدی و وابستگی زیاد به همسر همراه باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. معمولا این نوع افسردگی با علائم جسمی و روانی همراه است و به علل گوناگونی مانند نداشتن استقلال کافی در زندگی و نپرداختن به امور مورد علاقه به وجود می‌آید. راهکارهای گوناگونی از جمله ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشید.
علائم افسردگی در زنان خانه دار
اگر شما زن خانه داری باشید که به افسردگی مبتلا شده‌اید ممکن است احساس کنید که دیگر هیچ علاقه‌ای به کارهای خانه ندارید و آنچه که در گذشته موجب احساس لذت و نشاط در شما می‌شده امروزه برایتان بی‌معنی است. همچنین احتمال دارد که دائماً در طول روز احساس غمگینی کنید و حتی بی‌دلیل زیر گریه بزنید. احساس پوچی و بی‌ارزشی از جمله دیگر مسائل آزاردهنده‌ای هستند که می‌توانند موجب ناراحتی شما شوند.
توجه داشته باشید که افسردگی می‌تواند با علائم جسمانی نظیر بی‌اشتهایی و کاهش وزن نیز خود را نشان داده و یا باعث شود که شما اختلالاتی را در خواب تجربه کنید. بسیاری از زنان خانه داری که دچار افسردگی می‌شوند، در ارتباط با همسر خود نیز تعارضات جدی را تجربه می‌کنند و در اغلب موارد کاهش میل جنسی را گزارش می‌دهند. در صورتی که علائم افسردگی را در خود جدی نگیرید احتمال تشدید شدن آن افزایش می‌یابد و می‌تواند به افکار بسیار آسیب‌رسانی نظیر مرگ و خودکشی نیز منجر شود. البته در بسیاری از موارد دوره‌های افسردگی به طور خود به خود فروکش می‌کنند. با این حال برای پیشگیری از شروع دوره‌های بعدی جست و جوی خدمات حرفه‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است.
علل افسردگی در زنان خانه دار
خانه دار بودن به تنهایی به افسردگی نمی‌انجامد بلکه در این مسیر عوامل مختلف دیگری نقش دارند که توجه به آن‌ها بسیار ضروری است. از جمله این موارد می‌توان به نداشتن استقلال کافی در زندگی، عدم امنیت مالی، وابستگی بسیار به شوهر، نپرداختن به امور مورد علاقه و درگیر شدن در زندگی روزمره اشاره کرد.
در حقیقت بسیاری از افراد هستند که با وجود خانه دار بودن از روحیه بسیار خوبی برخوردارند و در زندگی احساس پویایی و سرزندگی می‌کنند. این افراد زنانی هستند که توانسته‌اند در کنار کار کردن در خانه راهی برای احساس ارزشمندی در وجود خود پیدا کنند و به این ترتیب عزت نفس و کارآمدی خود را حفظ کرده‌اند. یادگیری هرگونه مهارت و پرداختن به علایق شخصی نظیر هنر و موسیقی از جمله مواردی است که از زنان در برابر احساس رکود محافظت می‌کند و آن را از افسردگی در امان نگاه می‌دارد.
در مقابل اگر احساس کنید که بالاجبار باید تمام وقت خود را صرف خانواده کنید و هیچ گونه وقتی برای استراحت، لذت و علاقه مندی‌های شخصی خود قائل نباشید احتمال اینکه دچار مشکلات سلامت روان شوید تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
راه‌های مقابله با افسردگی در زنان خانه دار
راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا با وجود خانه دار بودن زندگی شادتری را تجربه کنید و به احتمال کمتری افسردگی و مشکلات سلامت روان را تجربه کنید.
در تعریف خود در مورد خانه‌دار بودن تجدید نظر کنید
از نظر شما خانه دار بودن به چه معناست؟ آیا یک زن خانه دارکسی است که دائماً در حال رسیدگی به امور خانه است؟ آیا زنان خانه دار باید همواره در حال فداکاری به نفع اعضای خانواده باشند و برای خود حقی قائل نباشند؟ جواب شما به این سؤال‌ها تا حد زیادی کیفیت سلامت روان شما را تعیین خواهد کرد. برای اینکه بتوانید از افسردگی پیشگیری کنید کمی با خود در مورد مفهوم خانه داری بیاندیشید و تلاش کنید به تعریف جدیدی در مورد آن دست یابید.
شما با برنامه‌ریزی درست می‌توانید در کنار رسیدگی به امور خانه کارهایی را در جهت رشد و شکوفایی فردی خود انجام دهید و این موضوع هیچ منافاتی با همسر یا مادر خوب بودن ندارد. در واقع همه چیز به این بستگی دارد که بتوانید تعادل را در زندگی خود حفظ کنید و هیچ‌کس حتی خودتان را برای رسیدن به اهداف خانوادگی فدا نکنید.
ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی از راهکارهای مقابله با افسردگی در زنان خانه دار
بسیاری از زنان خانه دار از ارتباطات اجتماعی محدودی برخوردارند و در واقع به نوعی منزوی و گوشه‌گیر هستند. مطالعات نشان می‌دهند که هرچقدر افراد احساس تنهایی بیشتری را تجربه کنند احتمال مبتلا شدن آن‌ها به افسردگی بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید تنهایی حتی می‌تواند روی سلامت جسمانی شما نیز تأثیر بگذارد و به تشدید بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و ... بیانجامد.
به همین خاطر لازم است تا تلاش کنید ارتباطات خود را گسترش دهید و یک سیستم حمایت اجتماعی را برای خود ایجاد کنید. معاشرت با دوستان صمیمی، اقوام و داشتن ارتباط سالم با خانواده خود به خصوص با مادر و خواهر می‌تواند تأثیر بسزایی بر روحیه شما داشته باشد. اگر احساس می‌کنید که در زندگی‌تان هیچ پشتوانه دیگری به جز همسرتان ندارید مراجعه به یک روانشناس و کمک گرفتن از او می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشید و بر موانع موجود بر سر راه روابطتان غلبه کنید.
زمان‌هایی را نیز به خودتان اختصاص دهید
اگر شما در عین خانه دار بودن فرزند هم داشته باشید اغلب زمان کمی برای رسیدگی به خود پیدا می‌کنید. ممکن است روزها بگذرد و شما هیچ گونه تفریح یا زمان آزادی برای خود نداشته باشید. این امر به مرور می‌تواند موجب احساس فرسودگی در شما شده و باعث شود که احساس کنید که در زندگی نادیده گرفته شده‌اید.
برای مبارزه با این مشکل باید تلاش کنید تا برای فعالیت‌های روزانه خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهید و در هفته زمان‌های مشخصی را برای رسیدگی به خود و انجام امور مورد علاقه‌تان صرف کنید. برای این کار لازم نیست حتماً فعالیت‌های خیلی خاصی را در نظر بگیرید. گاهی دعوت کردن خود به یک فنجان قهوه، گوش دادن به یک موسیقی لذت بخش و حتی چند ساعت استراحت و گذراندن ساعاتی بدون مشغله نیز می‌تواند به تجدید روحیه در شما کمک کند.
سؤالات متداول درباره افسردگی در زنان خانه دار
- آیا کار کردن و شاغل شدن در زنان خانه داری که دچار افسردگی هستند می‌تواند راه حل خوبی باشد؟
بله. شاغل بودن با ایجاد استقلال مالی و احساس زایندگی می‌تواند به کاهش افسردگی در شما کمک کند. با این حال بسیاری از زنان شاغل به دلیل داشتن مسئولیت‌های مضاعف در زندگی استرس‌های شدید و مزمنی را تجربه می‌کنند و به نحو دیگری در معرض آسیب‌های سلامت روان قرار دارند. در نتیجه شاغل شدن نسخه‌ای نیست که بتوان برای هرکسی با هر شرایط خانوادگی تجویز کرد.
در بسیاری از مواقع شما می‌توانید یک زن خانه دار بمانید اما بهداشت روان خود را بهبود بخشید و به موفقیت بیشتری در زندگی خود دست یابید. مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای خودتان را پیدا کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/274971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی

حمایت جالب مهندس پرتغالی از کاپیتان تراکتور

دو گل زیبا و پنالتی از دست رفته سادیو مانه مقابل الفیحا

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تفریحات بهاری نفیسه روشن با چهره ای برنزه در ساحل مالدیو / باغی از بهشت روی زمین

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

طرز تهیه خمیر هزارلا

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی که هر کسی نمی‌داند!

غذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

خواص «وَالزَّیْتُونِ» معجزه‌گر

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!