آریا بانو

آخرين مطالب

با اضطراب کرونایی چه کنیم؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - صفحات شبکه‌های مجازی‌مان را که باز می‌کنیم، در عرض چند ثانیه با ده‌ها خبر و توصیه و هشدار درباره‌ی کرونا بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم اگر نسبت به تک تک این خبر‌ها توجه نکنیم، کار خطرناکی کرده‌ایم.
برترین‌ها: با توجه به خبر‌ها و آمار و ارقامی که این روز‌ها در مورد ویروس جدید کرونا یا COVID-19 همه جا فراگیر شده، عجیب نیست که نگرانی و اضطراب تمام وجودمان را فرابگیرد و فکر و ذهن‌مان به طور مدام درگیر استرس رویارویی با این مهمان خطرناک و ناخوانده باشد.
صفحات شبکه‌های مجازی‌مان را که باز می‌کنیم، در عرض چند ثانیه با ده‌ها خبر و توصیه و هشدار درباره‌ی کرونا بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم اگر نسبت به تک تک این خبر‌ها توجه نکنیم، کار خطرناکی کرده‌ایم.
به دوستان و خانواده پیام می‌دهیم که: «یادت نرود ماسک بزنی و ...» و پیام‌های مشابه را بار‌ها و بار‌ها نیز دریافت می‌کنیم. لا به لای این پیام‌ها و توصیه‌ها، خواسته یا ناخواسته، اضطراب‌ها و نگرانی‌های‌مان را نیز با هم به اشتراک می‌گذاریم. بالاخره همه‌ی ما عزیزانی داریم و نگران سلامتی آن‌ها هستیم و آن‌ها نیز دوست‌مان دارند و می‌خواهند در این بحران تا جایی که ممکن است سالم بمانیم. ما دوست داریم از خود و خانواده‌مان محافظت کنیم و برای مقابله با این بیماری آماده باشیم.
اضطراب یک واکنش قابل درک و طبیعی نسبت به ناشناخته‌هاست.
ناشناخته‌ها بیشتر ایجاد ترس می‌کنند تا شناخته‌ها
این طبیعی است که از چیزی که نمی‌دانیم چیست بترسیم و البته ویروس جدید کرونا یکی از این ناشناخته‌هاست. ما نمی‌دانیم ویروس جدید کرونا دقیقا چه می‌کند و مدام هم می‌شنویم که فعلا واکسن و دارویی هم ندارد.
ما حتی هنوز نمی‌دانیم این ویروس تا چه زمانی قرار است همچنان به شیوع خود ادامه بدهد و اینکه اگر در حال حاضر علائمی نداریم، واقعا سالم هستیم یا نه. همه‌ی این‌ها کافی نیست تا پُر از اضطراب و نگرانی شویم؟
سلامت مسئله‌ای است که خودش به تنهایی می‌تواند اضطراب قابل توجهی ایجاد کند. بدن ما نزدیک‌ترین چیز به ماست، اما برای اینکه بدانیم درون بدن‌مان چه خبر است، به پزشکان وابسته‌ایم و به آن‌ها نیاز داریم. این روز‌ها خیلی از ما منتظر اظهار نظر‌های پزشکان و محققان هستیم تا بیشتر در مورد ویروس جدید کرونا بدانیم.
برخی از افراد بیشتر مستعد اضطراب جهان گیر مرتبط با کرونا هستند
میزان اضطراب و عمق و شدت این احساس در افراد می‌تواند متفاوت باشد، درست مانند هر هیجان یا عارضه‌ی روانی دیگری که روی افراد اثر یکسان نمی‌گذارند، اضطراب نیز تاثیرش روی همه به یک اندازه نیست.
احساس ناراحتی و ترس داشتن نسبت به ناشناخته‌ها و موضوعاتی که قطعیت ندارند، با مضطرب و پریشان بودن تا اندازه‌ی که خواب و زندگی روزمره بهم بریزد متفاوت است.
روانشناسان می‌گویند کسانی که در حال حاضر دچار اختلالات اضطرابی هستند، بیشتر نسبت به خطرات احتمالی ویروس جدید کرونا دچار ترس و نگرانی می‌شوند. زیرا چنین افرادی عادت دارند مکررا، خطر‌ها را بزرگنمایی کنند و توانایی‌شان در تکینک‌های خود مراقبتی را دست کم بگیرند.
این افراد به این دلیل که هنوز راه حل و درمان صد در صدی برای ویروس جدید کرونا وجود ندارد، به شدت نگرانند و در تلاش برای رهایی از اضطراب خود، بیشتر به دنبال کسب اطلاعات می‌روند و در این جستجو‌ها با حجم زیادی از اطلاعات درست و نادرست روبرو می‌شوند که اضطراب‌شان را بدتر و بدتر می‌کند.
برای کنترل استرس‌تان، کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی‌تان بروید و دست‌های‌تان را بشویید!
وقتی که خطری را بیش از اندازه بزرگ تلقی می‌کنید و توانایی‌تان برای تکنیک‌های مراقبتی را دست کم می‌گیرید، بیشتر می‌ترسید. تماشا و خواندن خبر‌هایی که مدام بر سرعت شیوع ویروس کرونا و در دسترس نبودن درمان موثر تاکید دارند، مانند سوختی برای آتش اضطراب شماست. دو سه منبع خبری موثق و معتبر را انتخاب کنید و روزی یکی دو بار به آن‌ها سر بزنید.
بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که مکررا دست‌های‌تان را بشویید و همان گونه که از خود در برابر سایر ویروس‌ها مراقبت می‌کنید، اکنون نیز همان کار‌ها را بکنید. این مسئله را فراموش نکنید که اجتناب از افرادی که مریض به نظر می‌رسند ضروریست.
همچنین توصیه می‌کنیم برای کنترل استرس‌تان، خوب و کافی بخوابید، در خانه ورزش کنید و باز هم یادآوری می‌کنیم که ارتباط خود را با شبکه‌های اجتماعی به حداقل برسانید.
هر چند خیلی خوب است که در جریان آنچه روی می‌دهد باشید، مخصوصا اگر در جایی زندگی می‌کنید که آمار شیوع بالایی دارد، اما باز هم باید استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود و کنترل کنید، بویژه از منابع غیرقابل اطمینان و نامعتبر. در جریان خبر‌ها قرار گرفتن هم باید حد و اندازه‌ای داشته باشد؛ تماشای 24 ساعته‌ی اخبار بدون تردید استرس برانگیز و آشفته کننده است.
اگر دچار یک بیماری تنفسی شدید یادتان باشد احتمال اینکه دچار آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی معمولی شده باشید خیلی خیلی بیشتر از ابتلا به COVID-19 است. هر دوی این بیماری‌ها علائمی مشابه COVID-19 دارند (سرفه، تب و تنگی نفس) و هر دو در حال حاضر بسیار شایع‌اند.
آمادگی‌های لازم را داشته باشید تا هراسان و دستپاچه نشوید
آگاهی کامل داشتن از تکنیک‌های پیشگیری و مراقبتی لازم است و بسیار خوب است که از قبل برای موقعیت‌هایی مانند قرنطینه‌ی خانگی و تغییراتی در برنامه‌های روزمره مانند نگهدای از بچه‌ها، کارتان و مسائل مالی و اقتصادی آماده باشید. دوراندیشی کردن باعث می‌شود وقتی در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرید، کمتر پریشان و مضطرب شوید و می‌دانید حالا چه باید بکنید. یک روش ساده که روانشناسان توصیه می‌کنند این است که اگر خودتان را در حال غرق شدن در افکار وسواسی دیدید، یک «ایست» بلند به خودتان بگویید و موقعیت‌تان را تغییر دهید و حتما مشغول کاری شوید که فکر و تمرکزتان را مشغول خودش کند.

آریا بانو


روی چیز‌هایی که می‌توانید کنترل‌شان کنید تمرکز کنید
روی یک کاغذ دو دایره‌ی بزرگ بکشید: یکی دایره‌ی نگرانی‌هایی که در کنترل شماست و دیگری دایره‌ی نگرانی‌هایی که در کنترل شما نیست. در این دایره‌ها هر آنچه را که می‌دانید در اختیار شما هست یا نیست بنویسید. در مورد ویروس جدید کرونا خواهید دید که آنچه در کنترل شماست، رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی‌تان است.
در چنین شرایط بحرانی، ممکن است به راحتی احساس کنید زندگی شما تحت کنترل خودتان نیست و روی بیهودگی و پوچی زندگی تمرکز کنید. افزایش اضطراب نسبت به یک موقعیت یا بحرانی که بیشترش در اختیار ما نیست می‌تواند باعث شود توجیه‌هایی پیش خود بتراشیم و تصمیم‌های نادرستی بگیریم و در نتیجه دست به رفتار‌هایی بزنیم که عواقب ناخوشایندی دارند، مثلا دست از تلاش و کار برای پروژه‌ای که مشغول آن بودیم برداریم.
هوای همدیگر را داشته باشید
ضمنا یادتان نرود که در این شرایط بحرانی از افرادی که نسبت به اضطراب آسیب پذیرترند و در حال حاضر با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می‌کنند حمایت کنید. مثلا به این افراد، مدام پیام‌های هول برانگیز ارسال نکنید و اگر هم با هم گپ و گفتی دارید، سعی کنید موضوعات دیگری را برای گفتگو انتخاب کنید. این ذات انسان‌هاست که در مواقع خطر و بحران به هم پناه ببرند و جمع طلب شوند.
در پایان خیلی خوب است که به خودتان یادآوری کنید، نگرانی چیزی را عوض نمی‌کند و هیچ ارتباطی میان میزان نگرانی شما و میزان خطری که شما را تهدید می‌کند وجود ندارد. به عبارت دیگر، این شمایید که باید همه چیز را تحت کنترل خود بگیرید و با رعایت تمام اصول بهداشتی و داشتن برنامه جهت آماده بودن از قبل، اضطراب و دست پاچگی را از خود دور کنید و نگران اتفاقی که هنوز نیفتاده نباشید.
منابع: sciencealert ، time
هدی بانکی

آریا بانو

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/274783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه