آریا بانو

آخرين مطالب

نقد فیلم چاقوکشی (Knives Out)؛ یک داستان پلیسی دوست‌داشتنی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - این داستان اصلی در چاقوکشی Knives Out است و تقریبا به اندازهٔ رمان‌های جنایی و پلیسی آگاتا کریستی که حدود 100 سال پیش تا پیش از مرگش در سال 1976 می‌نوشت، مدرن است. اما جانسون با دنبال کردن فرمول اصلی، پروژهٔ خودش را شکل داده است.
بلاگ نماوا: معمولا بازاریاب‌ها بر این عقیده‌اند که تماشاچیان همیشه تشنهٔ چیزی جدید هستند. اما اگر آن‌ها ناخودآگاه به دنبال چیزی قدیمی باشند چه؟ اثر بی‌نظیر جنایی، مرموز و کمدی ریان جانسون به نام چاقوکشی Knives Out الهام‌گرفته از یکی از استعاری‌ترین نمایش‌نامه‌های پلیسی قدیمی است: اعضای یک خانواده و چند تن دیگر پس از قتل وحشیانهٔ پدر خانه دور هم جمع شده‌اند تا به قتل مرموز او پی ببرند. آن‌ها خواستار پیدا کردن قاتل برای مرگ زودهنگام پدر عزیزشان هستند، اما در واقع می‌خواهند بدانند که پس از مرگ پدر ثروتمندشان چه میزان دارایی نسیب آن‌ها خواهد شد.
این داستان اصلی در چاقوکشی Knives Out است و تقریبا به اندازهٔ رمان‌های جنایی و پلیسی آگاتا کریستی که حدود 100 سال پیش تا پیش از مرگش در سال 1976 می‌نوشت، مدرن است. اما جانسون با دنبال کردن فرمول اصلی، پروژهٔ خودش را شکل داده است. نتیجه کار لذت‌بخش است، اما حتی با وجود بخش‌های نوستالژیک لذت‌بخشی در آن، این فیلم با توصیف نگرانی‌ها و بدتر از آن بی‌فکری‌های دنیای مدرن، مطابقت پیدا کرده است.
هارلن ترومبی (کریستوفر پلامر) پیرمرد عجیب، ترشرو، اما منطقی به عنوان یک نویسنده مشهور رمان‌های جنایی ثروت زیادی به‌دست آورده است. در صبح روز تولد 85 سالگی‌اش جسد او پیدا می‌شود و ظاهرا با دستان خودش به قتل رسیده است. آخرین کسی که او را زنده دیده بود، زن پرستاری به نام مارتا (آنا د آرماس) است که برای مراقبت از او استخدام شده بود.
مارتا یک مهاجر لاتینی است که با کار کردن خرج خانواده‌اش را می‌دهد. هارلن همیشه مارتا را می‌ستایید و کسانی که دور و بر او بودند ادعا می‌کردند که عاشقش هم بود: دخترش لیندا (جیمی لی کرتیس) که یک تاجر با رفتار‌های خاص خودش است، والت (مایکل شنون) پسر فلک‌زده، اما بی‌آلایش او، جانی (تونی کولت) بیوهٔ پسر دیگر هارلن، همه این موضوع را تأیید می‌کنند.
همه آن‌ها با صدای بلند از خوب بودن مارتا حرف می‌زنند، هرچند این سوال پیش می‌آید که کدام یک از آن‌ها او را به خوبی می‌شناسد. کمی بعد پلیس (با بازی کیت استنفیلد و نوآ سیگان) وارد صحنه می‌شود تا اعضای خانواده را بازجویی کند.
یک کارآگاه مشهور با لحن کشدار و آهسته و اسم جالبش، بینویت بلان (با بازی دنیل کریگ که مشخص است از این نقش لذت می‌برد)، هم برای نظارت بر این پرونده وارد داستان می‌شود. او با شیطنت خاصی اعضای دیگر خانواده (از جمله ریچارد (دان جانسون) شوهر لاغراندام لیندا و رنسوم (کریس ایوانز) نوهٔ لوس هارلن) را حین تعریف روایت‌شان از شب قبل از حادثه و سؤظن سنگینی که به مارتا دارند تماشا می‌کند.

آریا بانو


ایدهٔ چاقوکشی Knives Out یک مسیر پیچیده، حیرت‌آور و لذت‌بخش دارد. حتی اگر پیش خودتان حدس زده‌اید که قاتل چه کسی نیست، حدس زدن قاتل واقعی کار آسانی نخواهد بود. شخصیت‌های داستان هرکدام به خوبی معرفی شده‌اند. آن‌ها در برابر یکدیگر وانمود به طرفداری از هم می‌کنند و بعد آمادهٔ مبارزه با یکدیگر می‌شوند و این موضوع یکی از لذت‌های اصلی فیلم است. چاقوکشی Knives Out مملو از نیرنگ، طمع، تهدید و ناخوشایندی‌های کلی است که خنده‌دار هم هست. یکی از شخصیت‌ها هنگام ملاقات با آقای بلان فریاد می‌زند: «من یک توییت دربارهٔ مقاله‌ای در نیویورکر دربارهٔ شما خواندم!»، طنزی که در آن نهفته است از اکثر فیلم‌های جانسون هم بیشتر است.
با این حال فیلم قبلی او «جنگ ستارگان: آخرین جدای» در سال 2017 یکی از بهترین فیلم‌های «جنگ ستارگان» بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
چاقوکشی Knives Out مجموعه بازیگران خوبی دارد و به‌نظر می‌رسد آن‌ها در این فیلم حسابی تفریح کرده‌اند. د آرماس که در «بلید رانر 2049» ساختهٔ دنی ویلنوو نقش فراموش‌نشدنی داشت، در این فیلم ظرافت و لطافت دقیقی را به نقش منتقل کرده است. در فیلمی که مملو از شخصیت‌های غالبا طنز است، او نقش کسی را بازی می‌کند که شبیه دیگران نیست. مارتا مثل دیگر شخصیت‌ها هنرنمایی نمی‌کند؛ او فرد مهربانی است که سرش به کار خودش گرم است.
در کنار سرگرم‌کننده بودن چاقوکشی Knives Out این فیلم نکات زیرپوستی زیادی در خود دارد. یکی از ایده‌های این فیلم دربارهٔ این موضوع است که مهاجر‌ها (کسانی که زندگی در آمریکا را انتخاب و برای ادامهٔ زندگی از خودگذشتگی‌های زیادی کرده‌اند) اغلب نسبت به کسانی که آنجا به دنیا آمده‌اند، به آمریکایی‌های بهتری تبدیل می‌شوند. این فیلم با وجود تمام حقه‌های هوشمندانه و دلپذیرش، دربارهٔ یک موضوع کاملا روراست است: فیلم برای علم و کسانی که می‌دانند مشغول به انجام چه کاری هستند، احترام ویژه‌ای قائل است.
در این فیلم متخصص‌ها و باهوش‌ها برنده می‌شوند؛ هیچ‌کس به‌خاطر احمق یا بدجنس بودنش تشویق نمی‌شود. با توجه به این نکته، چاقوکشی Knives Out تنها یک فیلم پیچیدهٔ زیبا نیست. این فیلم بصیرتی آرمان‌شهر-گونه دارد.

آریا بانو


سایر منتقدان درباره این فیلم چه گفته اند:
مایک لاسال | سانفرانسیسکو کرونیکل
اگرچه سبک فیلم یادآور دهه‌های پیشین است، یکی از لذت‌های متداوم چاقوکشی Knives Out این است که فیلم‌نامهٔ آن یک پاسخ درخور و شوخ‌طبعانه به دنیای امروز می‌دهد.
جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال
یک سرگرمی هوشمندانه، شوخ‌طبع، شیک و هیجان‌انگیز که هر سینمارو و عاشق فیلمی در آرزوی آن است. نام بردن از این فیلم به‌عنوان فیلمی که دیگر کمتر ساخته می‌شود، وسوسه‌کننده است. اما نمونه‌های زیادی از این سبک فیلم وجود ندارد.
دیوید سیمس | آتلانتیک
هنر داستان‌های جنایی مرموز سینمایی در جمع کردن سرنخ‌های مشکوک است که تماشای آن را ارزشمند کند. بازی مسرورانهٔ کریگ، بهترین نقش‌آفرینی د آرماس و به نمایش در آمدن علاقهٔ جانسون به این ژانر، چاقوکشی Knives Out را به فیلم باشکوهی تبدیل کرده است.
جاستین چانگ | لس‌آنجلس تایمز
بی‌شک با یک فیلم بسیار جالب و خنده‌دار روبرو هستیم؛ مجموعه‌ٔ با ارزشی از جوک‌های دوپهلو، اهانت‌ها و مونولوگ‌ها که داستان کلاسیک کارآگاهی را با جدیت و ابهتی که لایق آن است به نمایش می‌گذارد.

آریا بانو


منبع: time

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/273695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید