آریا بانو

آخرين مطالب

زنان، پرورنده زیست بانان آینده اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- نقش زنان و مادران در حفظ محیط زیست بر هیچ فردی پوشیده نیست اما اصلی ترین و مهمترین نقش زنان، پرورش نسلی نو و تربیت فرزندانی است که زیست‌بانان آینده باشند، نقشی که با انتقال فرهنگ زیست محیطی به اکران عمومی خواهد رسید.

محیط زیست مقوله‌ای مهم در جامعه امروزی است که از حالت فانتزی خارج شده و محوریت یافته است، اما توسعه بی رویه زنگ خطر تخریب آن را به صدا در آورده است که به اعتقاد برخی کارشناسان، استفاده از پتانسیل و توانمندی های زنان می‌تواند در کاهش این تخریب تاثیرگذار باشد. چرا که زنان نخستین مربیان کودکان و خانواده خود هستند که در ایجاد فضای فرهنگی دوستدار محیط زیست در خانه نقش اساسی دارند. در اهمیت این موضوع همین بس که آخرین روز از هفته زن و بزرگداشت مقام زن، به «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
ارائه شیوه های رفتاری درست والدین بخصوص مادر است که می تواند الگوی فرهنگی و رفتاری مناسبی برای فرزندان در حفاظت از محیط زیست باشد. او است که در ساده ترین اقدامات آموزشی به کودک می آموزد زباله را از شیشه اتومبیل، در شهر یا در محلی که برای گردش یا مسافرت رفته است، بیرون نریزند. او است که می آموزد دوستی با گل و گیاه و جانوران نشاط آور و خشونت علیه آنان ناخوشایند است و او است که وقتی پس مانده غذا را جداگانه برای پرندگان یا گربه ها و سگ های بی خانمان می برد، دوستی با حیوانات و احترام به سایر موجودات را به فرزندان می آموزد.
موضوعی که «مه لقا ملاح» ملقب به مادر محیط زیست ایران و مدیر عامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بر آن تاکید دارد و درباره اشاعه این فرهنگ از مادر به فرزند به خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا می گوید: پیشنهاد من این است که در چندین پارک، فضایی دوستانه و صمیمی برای کودکان ایجاد کنیم تا علاوه بر بودن کنار مادر یا مادربزرگ خود، از شنیدن کتاب های محیط زیستی در دل طبیعت لذت ببرند و به حفظ آن تشویق شوند. زیرا کودکان در حکم پاس‌دارندگان زمین، روی پدران و مادران هم تاثیر گذاشته و حتی می‌توانند از اثر ویران‌گری آن‌ها کاسته و پیشگیری کنند.
وی یادآور می شود: مادران و زنان را مدنظر قرار دادم چرا که معتقد هستم زنان در نهاد خود ‌آموزگار و پرورنده‌ هستند و به همین دلیل نقش اصلی را در تخریب یا حفظ محیط زیست ایفا می‌کنند.
پرورش نسلی محیط بان با شیوه های آموزشی صحیح
مسوولیت پذیر کردن کودکان در برابر محیط زیست و چگونگی نگهداری از آن، ضرورتی است که به باور کارشناسان، با آموزش امروز به کودکان، می تواند فردایی بهتر برای این یگانه زیستگاه بشری رقم زد اما نباید فراموش کرد شیوه آموزش و فرهنگ سازی در حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر از شیوه های آموزشی غلط استفاده شود نه تنها فرزندان از والدین الگو نمی گیرند بلکه والدین به یک ضد الگو برای آن ها تبدیل می شوند.
ضمن این که چنانچه فرهنگ زیست محیطی در مادران رسوخ کند و زنان، قوانین اکوسیستم را بشناسند، در آن صورت بخوبی می توانند این میراث معنوی را به فرزندان منتقل کنند. در این باره، «محمد درویش» فعال محیط زیست می گوید: اصولا زنان به دلیل ماهیت وجودی از خشونت فضایی که در آن قرار دارند، می کاهند، مقاومت در برابر سخنان درست را به شدت کاهش می دهند و می توانند نقش مجاب کنندگی را به شکل بهتر و موثرتری ایفا کنند
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه می دهد: به همین علت است که سازمان ملل همیشه بر نقش زنان در کاهش خشونت و بهبود توان اکولوژیک سرزمین تاکید کرده است و زنان یکی از مهمترین سفرایی هستند که در حوزه صلح و محیط زیست استفاده می کند زیرا معتقد است در این حوزه می توانند کارآمدی زیادی داشته باشند.
درویش با یادآوری این که مهمترین مولفه های محیط زیستی مانند مصرف آب، پلاستیک و انرژی اغلب در محیط خانه اتفاق می افتد، تاکید می کند: اگر زنان نسبت به این مولفه ها حساس باشند و بتوانند آنها را خوب مدیریت کنند می توانند علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، اثرگذاری زیادی هم در اقتصاد خانواده و کشور و آینده محیط زیست داشته باشند.
هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال 1398 همزمان با تولد ضرت فاطمه (س) 26 بهمن آغاز و 2 اسفند ماه خاتمه می یابد. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
برچسب‌ها
مدیریت پسماند آموزش محمد درویش تخریب محیط زیست

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/271377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟