آریا بانو

آخرين مطالب

رقابت زنان برای دستیابی به 229 کرسی مجلس اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی فردا (جمعه) برگزار می‌شود که زنان ایرانی می‌توانند در 229 حوزه برای کسب کرسی بهارستان رقابت کنند و در 61 حوزه انتخاباتی زنان حضور ندارند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درحالی برگزار می شود، که در فضای رقابت ایام تبلیغات کاندیداها، حدس و گمان ها درباره چگونگی و ترکیب منتخبان مردم در این مجلس، به گونه ای است که از ابعاد مختلف نمی توان پیش بینی دقیقی ارائه داد.
عمده حدس و گمان های صورت گفته در خصوص گرایش و وزن سیاسی مجلس یازدهم است؛ اما در این گزارش به یکی از مولفه های غیرسیاسی، اما مورد توجه جامعه می پردازیم. طی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی مسئله تعداد حضور نمایندگان زن یکی از آمارهای حساسیت برانگیز خصوصا در ابتدای شروع به کار مجالس است. مولفه ای که تاثیر عمیق و به سزایی در دیده شدن، نیازها، مشکلات و مطالبات نیمی از جامعه دارد که معمولا از نگاه نمایندگان مردم مورد غفلت قرار می گیرد.
رکورد حضور زنان در مجالس شورای اسلامی، متعلق به دهمین دوره با حضور 17 نماینده خانم از نقاط مختلف کشور است. البته در تمام ادوار مجالس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره شاهد حضور زنان در میان نمایندگان منتخب مردم بوده ایم، اما کمیت حضور این زنان از حداقل 4 نفر در سه دوره ابتدایی مجلس آغاز می شد و با رشدی قابل توجه در پنجمین دوره به 14 نفر رسید. اما این روند رو به رشد در ادامه معکوس شد تا جایی که در هشتمین دوره مجلس تنها شاهد حضور 8 نماینده زن بودیم.
افزایش چشمگیر سطح تحصیلات دانشگاهی بانوان طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین و رشد محسوس حضور موثر زنان در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که انتظار افزایش سهم زنان از کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی را مبدل به امری بدیهی و منطقی می کند. انتظاری که از دوره پنجم مجلس به بعد، متناسب با وضعیت حضور زنان ایرانی در مناسبات مختلف، رشد نداشته است.
اما در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خصوصا با توجه به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که همه نگاه ها را به نسل های جوان تر جلب کرده است، امید وجود دارد که در مجلس یازدهم شاهد افزایش محسوس در تعداد کرسی های نمایندگان زن جوان، تحصیلکرده و متخصص ایرانی در بهارستان باشیم.
بر همین اساس در این گزارش مروری اولیه بر تعداد و امکان حضور نامزدهای زن در جریان رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داریم. این مرور بر اساس فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده ای است که روی وبسایت وزارت کشور قرار گرفته است. با توجه به این که بعضا برخی از نامزدها در آخرین لحظات از ادامه حضور در عرصه انصراف می دهند، ممکن است آمار ارائه در ذیل با آمار مربوط به نامزدهایی که در روز دوم اسفند در پای صندوق های رای خود را در معرض قضاوت مردم قرار می دهند، اندکی اختلاف داشته باشد.
آمار و ارقام نامزدهای زن مجلس شورای اسلامی
به هر ترتیب از میان حدود هفت هزار و 100 نامزد نهایی معرفی شده، 736 نفر زن هستند. به عبارت دیگر به نسبت حدود هر 10 مرد، یک زن در این رقابت حضور دارد. همچنین به طور متوسط برای هر کدام از کرسی های 290 گانه مجلس شورای اسلامی نیز حداقل 2 خانم در رقابت ها حضور دارند.
اما این تناسب قابل قبول، زمانی به هم می خورد که بدانیم، تقسیم جغرافیایی زنان نامزد در حوزه های انتخابیه سراسر کشور، توزیع یکسانی ندارد. به عنوان مثال در استان تهران به طور متوسط برای هر کرسی نمایندگی حدود 7 زن کاندیدا حضور دارند یا در استان های قم، گلستان و مرکزی برای هر کرسی بیش از 3 کاندیدای خانم در انتخابات حضور دارند. اما در استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، و مازندران حتی نسبت یک زن کاندیدا برای هر کرسی استان هم برقرار نیست و تعداد خانم های کاندیدای حضور در مجلس کمتر از تعداد کرسی های استان در مجلس شورای اسلامی است.
در نتیجه چنین توزیع نامتناسب جغرافیایی مهمترین عدد این بررسی خود را نشان می دهد. برای تصاحب 61 کرسی مجلس شورای اسلامی، هیچ کاندیدای زن در رقابت انتخابات حضور ندارد. به بیانی دیگر اگر مردان ایرانی در جریان رقابت های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صورت اقبال آرای مردمی، امکان و فرصت جلوس بر هر 290 کرسی مجلس شورای اسلامی را دارند، اما این امکان و فرصت برای زنان ایرانی در 229 کرسی وجود دارد. به عنوان مثال در استان تهران که گفته شد به طور متوسط برای هر کرسی نمایندگی 7 کاندیدای زن در رقابت حضور دارند، اما در حوزه های انتخابیه پاکدشت، دماوند و هشتگرد، هیچ نامزد خانمی در رقابت انتخاباتی حضور ندارد. اما در حوزه انتخابیه تهران برای هر کرسی بیش از 8 زن کاندیدا حضور دارند. بر اساس این بررسی مشخص می شود که در شهر تهران زنان بیشترین اقبال را برای قرار دادن خود در معرض رای مردمی داشته اند.
همچنین در این بررسی مشخص شد تنها در 10 استان چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، قم، گلستان، مرکزی، هرمزگان و یزد است که برای تمام کرسی های نمایندگی، حداقل یک نامزد زن در رقابت انتخابات حضور دارند. یعنی در صورت اقبال گسترده مردمی تنها استان هایی که می توانند مجمع نمایندگان کاملا زنانه تشکیل دهند این 10 استان خواهند بود.
البته نکته حائز اهمیت دیگری باعث می شود امید برای تشکیل مجمع نمایندگان کاملا زنانه، تقریبا غیرمحتمل به نظر برسد، این که حتی در میان 229 کرسی که نامزدهای خانم امکان رقابت برای تصدی کرسی نمایندگی مجلس را دارند، تعداد زیادی از آن کرسی ها با تنها یک نامزد زن امکان رقابت برایشان فراهم شده است. به عنوان نمونه در استان یزد که چهار حوزه انتخابیه دارد و در هر حوزه یک کرسی نمایندگی در نظر گرفته شده و جزو لیست دهگانه استان هایی است که در تمام کرسی ها نامزد زن برای رقابت دارد، در هر حوزه تنها نام یک نماینده زن در لیست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده بر روی وبسایت وزارت کشور دیده می شود.
راه سخت زنان برای رسیدن به کرسی های بهارستان
اگر این آمارها را در کنار نسبت 10 به 1 نامزدها مرد و زن در میان لیست نهایی نامزدها قرار بدهیم، آنگاه مشخص می شود راه زنان ایرانی برای کسب کرسی نمایندگی مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بسیار سخت تر از مردان است. اما با این وجود هنوز این امید می رود که در صورت اقبال و تایید مردم، بتوان در مجلس یازدهم رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی را تا حد معنا داری، نسبت به مجلس دهم افزایش داد.

ردیف استان تعداد کرسی نمایندگی تعداد نامزدهای زن تعداد کرسی های بدون حضور نامزد زن
1آذربایجان شرقی19364
2آذربایجان غربی12172
3اردبیل7131
4ایلام312
5اصفهان19324
6بوشهر4110
7تهران382633
8چهارمحال و بختیاری440
9خراسان جنوبی451
10خراسان رضوی18722
11خراسان شمالی470
12خوزستان18254
13زنجان591
14سمنان460
15سیستان و بلوچستان8142
16فارس18356
17قزوین4120
18قم3110
19کردستان671
20کرمان10214
21کرمانشاه8163
22کهگیلویه و بویراحمد312
23گلستان7230
24گیلان13232
25لرستان9142
26مازندران1297
27مرکزی7240
28هرمزگان580
29همدان9133
30یزد440
31اقلیت های مذهبی505
جمع کل 290 736 61

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند سال جاری برگزار می شود. بنا به اعلام ستاد انتخابات استان تهران، شمار افراد واجد شرایط حق رای در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان، تعداد 9 میلیون و 644 هزار و 981 نفر است که تعداد 200 هزار و 198 نفر رای اولی هستند.
در کل کشور 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 2 میلیون و 931 هزار و 766 نفر کسانی هستند که با رسیدن به سن 18 سالگی برای اولین بار می توانند در انتخابات شرکت کنند. تعداد 6 هزار و 689 شعبه اخذ رای نیز در استان تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری پیش بینی شده که از این تعداد، 6 هزار و 112 شعبه شهری، 577 شعبه روستایی و 461 شعبه سیار اخذ رای است.
با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری به طور همزمان در روز دوم اسفند ماه برگزار می شود در مجموع حدود 13 هزار و 378 صندوق اخذ رای و 11 میلیون برگ تعرفه در شعب اخذ رای استان تهران پیش بینی و توزیع شده است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی وزارت کشور حقوق زنان مجلس یازدهم
پروندهٔ خبری
گام پنجم انتخابات مجلس، تبلیغات نامزدها

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/271255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لباس عروس مناسب برای متولدین هر ماه

با متولدین هر ماه چه چیزی حال میده؟

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب