آریا بانو

آخرين مطالب

منتقدان درباره برنامه تلویزیونی «کتاب باز» چه گفتند؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - منتقدان درباره برنامه تلویزیونی «کتاب باز» چه گفتند؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6084053
١٥٨
٠
باشگاه خبرنگاران / دو منتقد آثار تلویزیونی ارزیابی خود را درباره برنامه «کتاب باز» با اجرای سروش صحت مطرح کردند.
شب گذشته آخرین قسمت فصل چهارم برنامه «کتاب باز» با حضور مهران مدیری پخش شد. برنامه‌ای که با محوریت کتابخوانی و بالابردن فرهنگ مطالعه چند سالی است با اجرای سروش صحت از شبکه نسیم پخش می‌شود و مهمانان آن افراد سرشناس همه حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند. همزمان با خاتمه پخش فصل چهارم این برنامه، دو تن از منتقدان نظرشان را درباره «کتاب باز» مطرح کردند که در ادامه آن را می‌خوانید:
سیدرضا صائمی: «کتاب‌باز» فقط برای کتاب‌خوان‌ها نیست!
در برنامه‌های ترکیبی و غیرنمایشی که به شکل روتین پخش می‌شوند به جز مواردی که در مناسبت‌های مختلف روی آنتن می‌روند نظیر برنامه «ماه عسل»، کم‌تر برنامه‌ای بوده است که در چندین فصل تولید شود و ادامه‌دار باشد و این خود نشان‌دهنده موفقیت «کتاب‌باز» است.
در این برنامه نقش مجری بسیار پراهمیت است. اگر نقش و ویژگی‌های مجری نسبت به ماهیت برنامه را با سایر برنامه‌های تخصصی تلویزیون مقایسه کنیم، متوجه اهمیت این مولفه می‌شویم. برای مثال برنامه «هفت» با وجود اینکه با اجرای افراد مختلف روی آنتن رفته است، اما بیشتر افراد اعتقاد دارند دوران اوج «هفت» زمان اجرای فریدون جیرانی بود؛ چرا که فریدون جیرانی عاشق سینما است و اطلاعات بسیاری در این حوزه دارد. به گونه‌ای که به او تاریخ شفاهی سینمای ایران می‌گویند. در واقع مجری می‌تواند به برنامه هویت داده و آن را تبدیل به یک برند کند. فکر می‌کنم عامل موفقیت «کتاب‌باز» نیز موقعیتی است که سروش صحت در ارتباط با موضوع برنامه دارد.
به عبارتی همان نسبت که جیرانی و «هفت» داشتند، میان صحت و «کتاب‌باز» نیز وجود دارد. چه بسا اگر مجری برنامه تغییر کند، «کتاب‌باز» بسیاری از موفقیت‌های خود را از دست بدهد. این برنامه مجری‌محور نیست بلکه موضوع‌محور است؛ اما به شدت بر برند بودن، هویت و ویژگی‌های مجری آن تاکید دارد.
نکته دوم این است که در دعوت از مهمان‌ها تنوع مناسبی وجود دارد. دعوت از آرش خوشخو به عنوان یک روزنامه‌نگار برای من جالب بود و اگر سروش صحت که خود در مطبوعات می‌نویسد و با اهالی رسانه آشنایی دارد در برنامه نبود، حضور بعضی از مهمان‌ها امکان‌پذیر نمی‌شد؛ بنابراین نقش تاثیرگذار مجری اینجاست که آشکار می‌شود.
مورد بعدی این است که «کتاب‌باز» فقط برای کتاب‌خوان‌ها نیست؛ بلکه این برنامه مانند قطاری است که در هر ایستگاه افراد متفاوتی به عنوان کتاب‌باز سوار آن می‌شوند؛ یعنی زمانی که مخاطب برنامه را تماشا می‌کند به آن علاقه‌مند می‌شود و به جمع کتاب‌باز‌ها می‌پیوندد. درواقع تماشای «کتاب‌باز» عادت جدیدی در مخاطب ایجاد می‌کند. در مجموع می‌توان از این برنامه به عنوان عاملی ترغیب‌کننده برای مطالعه کتاب نام برد.
من فکر می‌کنم «کتاب‌باز» مصداق آن ضرب‌المثل آسیای شرقی است که «اگر می‌خواهید کسی را یک روز سیر کنید به او ماهی بدهید؛ اما اگر قرار است برای همیشه ماهی داشته باشد، به او ماهیگیری یاد بدهید».
درست است که در این برنامه کتاب معرفی می‌شود؛ اما «کتاب‌باز» محل معرفی کتاب نیست. کمااینکه برنامه‌هایی وجود دارند که کارشناسان با حضور در آن‌ها پیرامون کتاب مشخصی بحث و گفتگو می‌کنند، اما «کتاب‌باز» آیین رونمایی از کتاب‌ها نیست بلکه ترویج فرهنگ مطالعه است.
علاوه بر این‌ها این برنامه صرفا مخاطب را به کتاب‌خواندن به مفهوم سرگرمی و یا حتی آگاهی محدود نمی‌کند؛ در واقع آنچه که در پس این کتاب و کتاب‌بازی‌ها است و پیام اصلی این برنامه محسوب می‌شود، انگیزه مطالعه‌کردن است. به طور کلی «کتاب‌باز» برنامه‌ای انگیزشی است. از طرفی نوع گفت‌و گویی که میان مجری و مهمان شکل می‌گیرد، تصنعی و نمایشی نیست که تمام این موارد به موفقیت برنامه کمک می‌کند.
گذشته از این در خصوص فرم، «کتاب‌باز» نوعی زیبایی‌شناسی بصری در دکور، انتخاب رنگ‌ها، تنوع آیتمی و انتخاب سردیس‌ها دارد که برنامه را از حالت کسل‌کننده برای مخاطب خارج می‌کند. شاید برخی تصور کنند کتاب‌خواندن کار کسالت‌بار و برنامه‌ای پیرامون کتاب نیز خشک و خسته‌کننده است و مانند برنامه‌های شبکه چهار سیما مخاطب خاص دارد، اما در «کتاب‌باز» فرم و نوع نگاهی که به محتوای آن وجود دارد در کنار مجری‌گری سروش صحت باعث شده تا این برنامه موفق باشد و به حیات رسانه‌ای خود ادامه دهد.
جبار آذین: «کتاب‌باز» به امتیاز‌های خوبی در میان مردم دست یافته است
«کتاب باز» یکی از برنامه‌های پویا، تاثیرگذار و موفق تلویزیون در عرصه فرهنگ‌سازی توجه به کتاب، کتاب‌خوانی و جایگاه فرهنگی و اجتماعی صاحبان آثار و مخاطبان کتاب‌های گوناگون است.
«کتاب‌باز» با طی کردن مسیری پر پیچ‌و خم در فصل چهارم توانست با کیفیتی برتر، ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب‌تر با اقشار مختلف فرهنگی و اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات، جایگاه فرهنگی کتاب و کتاب‌خوانی را به درون خانه‌ها و میان خانواده‌ها ببرد.
بدیهی است تولید و پخش چنین برنامه‌هایی که عنوان حرکت پیش‌تازانه فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهند و در‌های رسانه ملی را به سوی استقبال ملی باز می‌کنند، خواهد توانست افزون بر اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه نوعی آشتی مجدد بین تلویزیون و مردم برقرار کنند. اجرا و پردازش هنری سروش صحت در این برنامه و همچنین دعوت از صاحب‌نظران، فرهنگیان و اهالی هنر از اقشار مختلف از جمله امتیاز‌های خوب «کتاب‌باز» در فصل چهارم بود.
علاوه‌بر این تنوع پرسش‌ها و چگونگی پاسخ به سوال‌های مطرح شده از زوایای گوناگون از دیگر امتیاز‌های قابل توجه این برنامه مبتکرانه فرهنگی و اجتماعی است.
در مجموع «کتاب‌باز» توانسته به عنوان حرکتی اثرگذار و فرهنگی علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی را افزایش دهد و توجه مسئولان را جلب کند تا آن‌ها در جهت فرهنگی کردن جامعه از طریق ارتباط با کتاب و فضا‌های فرهنگی حرکت کنند. همچنین این برنامه به ترغیب حامیان فرهنگی در دستگاه‌هایی که به شکل‌های مختلف به امور کتاب و کتاب‌خوانی می‌پردازند از جمله وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و تمامی دستگاه‌هایی که به فرهنگ این مملکت خدمت می‌کنند، کمک کرده است. به طور کلی می‌توان گفت «کتاب‌باز» به امتیاز‌های خوبی در میان مردم دست یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/271171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایش عکس های واقعی عروسی فرشته حسینی و نوید محمدزاده در سریال نمایش خانگی

تیزر تصویری از آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

دو نشانه ی انسان نادان

حضور پلنگ در کوهسرخِ خراسان رضوی

بز های غش کننده!

ذوق زدگیِ لاک پشت برای غذایش

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه

میز بیلیاردی که خودش را با امواج در کشتی تراز می کند

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

سیب زمینی تنوری و سس قارچ

زن در چه شرایطی مالک نصف دارایی مرد می‌شود؟

گلایه‌های مهدی هاشمی‌نسب از میثاقی در نشست خبری

فردوسی‌پور: خوب شد جلوی بیانیه نویسی ها گرفته شد

ادموند بزیک: امتیاز هفته های پایانی خیلی مهم است

محمد خاکپور: علاقه‌ای ندارم در این فضا کار کنم

صحبت جالب آنچلوتی با پپ

نوروزی به نمایندگی از وزیر ورزش و جوانان از پیروانی عیادت کرد

بلینگام کاپیتان سابق یونایتد را شوکه کرد

گل اول افغانستان به ایران در رقابت های فوتسال

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

قلبی که برای پوست شیر می‌تَپد!

زندگی به کام است چون یار منی در خیالم

آره قرص هامو نخوردم قاطی کردم!

چیدمان میز ناهار دو نفره سروین بیات با منظره رویایی و آرام‌بخش/ چقدر خوش سلیقه اس

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

کمک به دیگران

40 مکان مقدس و تاریخی در بقیع تخریب شد

آخرالزمان در دبی

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

بهترین روش نگهداری کاهو بدون تغییر رنگ

علت تنفس با دهان در شب

خداحافظ نبوغ!

زمین گرد است!

دقیقی: دنبال بازی سریع، روان و پرموقعیت برابر استقلال هستیم

گل اول ایران به افغانستان در بازی های فوتسال آسیایی

سیو تک دست دیدنی از دروازبان ایران

برتری خفیف ایران برابر افغانستان در نیمه اول

حمید استیلی: قهرمان از بین پرسپولیس ‌و استقلال است

هاشم بیک زاده: ترجیح دادم از کادرفنی استقلال جدا شوم

هاشمی نسب: قانون جدیدی وضع نشود صدر می‌مانیم

چهره ها/ عکس متفاوت از بازیگر «خانه به دوش» در مزار شهدا

تصویر قدیمی از ترلان پروانه در کنار آقای سوپراستار

روژان به «نون خ 5» برگشت

تخیلات ذهنی حبیب!