آریا بانو

آخرين مطالب

این خوراکی ها دشمن استرس اند پزشکي

این خوراکی ها دشمن استرس اند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / محسن پویان، محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مواد غذایی نقش به سزایی در کنترل استرس و اضطراب افراد دارند و افراد می توانند با مصرف آن ها باعث افزایش سلامت روحی و جسمی خود شوند.
او ادامه داد: اگر به دنبال راهی آسان برای کنترل اضطراب خود هستید، می توانید با مصرف زیاد آب اضطراب خود را کنترل کنید. همه اندام های بدن از جمله مغز برای عملکرد درست خود نیازمند آب کافی است. یافته ها نشان داده است کمبود آب حتی به صورت خفیف بی قراری و استرس را افزایش می دهد.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: لیمو، لیموترش، پرتغال، روغن گریپ فورت، ترنج، نارنگی و نارنج در رژیم های ضد استرس به علت خاصیت بالا بردن سطح خلق وخو استفاده می شود؛ همچنین ثابت شده که مرکبات تأثیرات قابل توجهی بر افسردگی و اضطراب در موش ها و میمون ها داشته است بنابراین می توان همین نتایج را برای انسان ها پیش بینی کرد.
پویان گفت: عسل با داشتن 200 فاکتور مغذی مهم مانند فروکتوز، گلوکز، آمینواسید های مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در تغییر خلق وخوی افراد دارد. کرایسین که یک فلاونوئید است، به عنوان یکی آنتی اکسیدان مهم و همچنین ضد اضطراب در عسل وجود دارد.
کاهش استرس با دارو های گیاهی
او بیان کرد: افراد می توانند با مصرف گیاهانی مانند بادرنجوبه، چای سبز( به دلیل آلتینین موجود در چای) و ریشه سنبل الطیب از استرس خود بکاهند. فراد به یاد داشته باشید قبل از مصرف این گیاهان حتما با پزشک خود در خصوص استفاده هر یک از این ها و مقدار آن ها مشورت کنید.
پویان گفت: طبق تحقیقات، افرادی که ویتامین B1 مصرف می کنند از احساس آرامش و اعتماد به نفس بهتری برخوردار هستند. ویتامین B1 در غلات سبوس دار، حبوبات، گوشت و ماهی وجود دارد.
او تصریح کرد: پیریدوکسین در صد ها واکنش متابولیکی مهم بدن دخیل است که از جمله این واکنش ها می توان به واکنش های مربوط به ساخت انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و گابا اشاره کرد. اگرچه ویتامین B6 بر اضطراب تأثیرگذار است، اما بیش از اضطراب تأثیر خود را بر مشکلات ثانویه ای مانند خستگی و افسردگی، که در نتیجه اضطراب به وجود می آید.
او ادامه داد: در مطالعات مشخص شده افرادی با سطح افسردگی و اضطراب بالا با کمبود ویتامین D مواجه هستند برای اینکه بدن دچار کمبود ویتامین D نشود پیشنهاد می شود پوست دست و پای خود را روزانه به مدت 30 دقیقه در مقابل آفتاب، بی واسطه (از پشت شیشه تأثیر نمی گذارد) قرار دهید.
پویان افزود: مشاهده شده رژیمی که در آن لیزین (یکی از بیست اسید آمینه ی اصلی یاخته های زنده) اندک است، می تواند سطح استرس را بالا ببرد. طبق تحقیقات افرادی که گندم غنی شده با لیزین را جزو اصلی رژیم غذایی خود قرار داده اند؛ استرس کمتری دارند. برای تأمین لیزین مورد نیاز بدن باید به مقدار کافی لبنیات و غذا های دریایی مصرف شود.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد با اضطراب بالا بهتر است روز خود را با منابع غنی تریپتوفان مانند تخم مرغ، بوقلمون، توفو، ماهی غزل آلا، حبوبات، آجیل، دانه ها، شیر و پنیر شروع کنند. تریپتوفان، سروتونین خون را که یک هورمون شادی بخش است، افزایش می دهد و سطح اضطراب را پایین می آورد.
پویان در پایان گفت: مصرف حداقل سه وعده از ماهی های روغنی (سالمون، غزل آلا، تن، ساردین) در هفته اسید چرب مورد نیاز بدن را برطرف می کند. اسید چرب برای سلامت مغز لازم است و باعث کاهش اضطراب و استرس در افراد می شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چند توصیه برای حفظ سلامت روان در دوران خانه‌نشینی

جانشینان احتمالی آیت‌الله بروجردی چه کسانی بودند؟

وقتی نقی نماینده مجلس را دیوانه می‌کند

چهره ها/ پشت صحنه شکست عشقی رحمت در «پایتخت»

گاف دیگری در سریال «پایتخت»!

چهره ها/ محسن تنابنده مجلسی آدم می‌شود

برخورد با 3330 خودروی مراجعه کننده به بوستان‌های پایتخت

عصبی شدن بهبود با فکر ازدواج مجدد فهیمه

روایت مهران مدیری از بلایی که کرونا بر سر سرمایه‌داران آورد

حسادت نقی به بهبود بخاطر دعوت احسان علیخانی گل کرد

بهتاش زبونش بند اومد!

چهار مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بسته شد

سقوط مرگبار خودرو سواری به دره‌

اعلام برنامه مدرسه تلویزیونی برای دوازدهم فروردین

سیزده به خونه!

از شما/شام قرنطینه ای

از شما/با نان تست

13 به خونه!

چهره ها/ امیر مهدی ژوله و دخترش گندم

چهره ها/ کنایه رضا رفیع به پوشش مهناز افشار در لایو اخیرش

وقتی بازیگران ایرانی برای یک وعده غذا به ترکیه می روند!

آمار مخاطبان شش فصل سریال «پایتخت» منتشر شد

شهردار تهران مهمان برنامه «دو نیمه ماه» می‌شود

وقتی نقی پز دسته و دلبازی نماینده مجلس را می‌دهد

بحث ارسطو با نقی سر وضو گرفتن

تیکه فهیمه به گرانی‌های چند سال اخیر

انتصاب جدید در معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش

اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره انتشار نسخه کاغذی رسانه ها

درد و دل با خانواده داغ دیده شهدای سلامت

مرامِ امام سجّاد علیه السلام

مواردی که قبل از عاشقی باید بدانید

سلام به امام مهربانی ها از راه دور

نمای رنگین‌کمان از آسمان!

هنری جذاب برای آرامش درون

جدال خونین دو شکارچی با شیر شجاع

بوسه امام سجاد علیه السلام بر دست فقیر

صوت/ سوره‌ای که امنیت شما را تامین می‌کند

تهیه مافین با شکلات در قرنطینه

ساده ترین و خوشمزه ترین فیله سوخاری

فوت و فن های تهیه سالاد الویه مرغ

از شما/چلبک

از شما/بادمجان شکم پر

در روزهای قرنطینه این غذاها را نخورید

آموزش نقش حنای هندی دخترانه

با ساخت کاردستی سیزده را به در کنید!

چهره ها/ قیافه خندان و شادان غزل شاکری در قرنطینه

سوتی جدید در سریال «پایتخت»؛ حضور تصویربردار در کادر تصویر

چهره ها/ چالش عکس سیاه و سفید پردیس احمدیه

ناگفته‌هایی از «ایل‌ دا» و ابتلای عوامل به کرونا

سریال «دوپینگ» یک کمدی در ژانری غیرتکراری