آریا بانو

آخرين مطالب

تاریخچه انتخابات در دنیا و ایران؛ از انتخابات بدوی آتن تا اولین انتخابات مجلس در ایران/ زنان در سوئیس تا دهه 70 رای نمی‌دادند گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اولین انتخابات مستقیم در ایران بعد از انقلاب مشروطه در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار وحکومت مشروطه در ایران تشکیل شد. این انتخابات مربوط به مجلس شورای ملی بود.

هر چند بسیاری معتقدند که مشارکت مردمی در اولین جوامع انسانی(شهرها و روستاها و قبایل اولیه) نیز وجود داشته و ریشه های آن را به دوره ودایی در هند و جوامع اولیه سومری و سامی بر می‌گردانند اما آنچه اکثر مورخان بر سر آن اجماع دارند این است که اولین انتخابات به معنی دموکراتیک خودش در یونان باستان و در آتن شکل گرفت. در آتن قرون 5 و 6 قبل از میلاد است که سیستم حکومتی دموکراسی(به معنی قدرت مردم) شکل گرفت. در این دوره شهروندان آتنی(مردان بزرگسال آتنی الاصل) هر ساله در شورایی شرکت کرده و قدرت را به یکی از شهروندان می‌دانند. این مردان هر کدام هم سهمی در قدرت داشته و هر شهروند هر روز وظیفه اداره مجلس کوچک آتن(بولسیس) را بر عهده داشت.

آریا بانو

مشخص است که دموکراسی آتنی و انتخاباتش بسیار بدوی و باستانی بوده و شباهت زیادی با انتخابات امروزی ندارد با این حال، سنت انتخابات از یونان به روم رفت و تا قدرت گیری اگوستوس در سال 27 ق . م در جمهوری روم برگزار می‌شد. اعضای مجلس سنای روم توسط شهروندان و شارمندان رمی انتخاب می‌شدند.
با ورود اروپا به دوران قرون وسطی و قدرت گیری سیستم عریض و طویل کلیسا، سیستم‌های سیاسی دموکراتیک نیز کمرنگ شد؛ با این حال، در داخل سیستم کلیسا و ذیل فرآیند انتخاب پاپ و برخی تصمیمات مهم، مجامعی از اسقفها و کاردینالها تشکیل می‌شد و کشیش‌ها این تصمیمات را به صورت انتخاباتی و شورایی می‌گرفتند. با مرور زمان و ورود به عصر رنسانس، ستایش برخی متکلمان مسیحی از دموکراسی و انتخابات بیشر شد تا جایی که فیلسوفانی مانند مارسیلیوس پادوایی و نیکولای کوزایی نظام دموکراسی را شبیه ترین نظامها به نظام الهی(نظام سیاسی خواست خداوند) می‌دانند. در همین دوران، برخی دولت – شهرهای مهم ایتالیایی و امپراتوری مقدس روم مانند ونیز به طور کامل در قالب دموکراسی و توسط انتخابات هدایت و اداره می‌شدند.
با سپری شدن رنسانس، رشد رفورمیسم مذهبی و استقلال ملتها و پادشاهان اروپایی از نفوذ کلیسا نظامهای مشروطه و شبه جمهوری نیز در اروپا رشد یافتند و کشورهای پادشاهی اروپایی یکی پس از دیگری به صورت پادشاهی مشروطه در می‌آمدند. با آغاز جنبش فکری فرانسه در قرن 18 و 19 و ظهور افرادی مثل منتسکیو، ولتر و روسو بود که گرایشات دموکراتیک اوج گرفت. این اندیشه ها نهایتا باعث ایجاد انقلابهای جمهوری خواهانه‌ای در آمریکا و فرانسه شد.

آریا بانو

می‌توان نخستین انتخابات امروزی را در آمریکای بعد از انقلاب دید. ایالات متحده آمریکا یک نظام جمهوری به شکل و شمایل امروزی خود بود که نه تنها مجلس و رییس جمهور خود را با رای مردم انتخاب می‌کرد بلکه انتخاب شهردار، کلانتر و شورای شهر نیز توسط مردم صورت می‌گرفت. البته این انتخابات در بسیاری از موارد مستقیم نبوده و نیست. انتخاب رئیس جمهور و سناتورها در آمریکا به صورت غیر مستقیم و بر اساس آراء ایالتی الکترال صورت می‌گیرد. این اتفاق در برخی کشورهای اروپایی مهم مانند فرانسه تا حدی به شکل متفاوتی صورت می‌گیرد. از این جهت سیتم انتخاباتی آمریکا با اروپا فرقهایی دارد.
با اینکه آمریکا و تا حدی فرانسه و هلند یکی از بنیانگذاران انتخابات نوین بوده اند اما نباید فراموش کرد که سیستم انتخاباتی در آمریکا( و بالتبع در اروپای قرن 19 و 20) ایرادات بسیاری داشته و به مرور تکمیل شده است.
برتری مردان سفید پوست بالغ از زمان آتن باستان تا واشنگتن قرن 18 تداوم یافته بود. تا قرن 19 سیاه پوستان و زنان حق رای نداشتند. بعد از جنگهای انفصال و لغو برده داری بود که سیاه پوستان رسما جواز شرکت در انتخابات را پیدا کردند. با این حال، در آن زمان هم محدودیتهای بسیاری برای سیاه پوستان وجود داشت و تا سال 1960 که قانون انتخابات فدرال اصلاح شد، آنها عملا رای نمی‌دادند.
همچنین زنان تا سالها در اروپا و آمریکا حق رای نداشتند. ابتدا در سال 1920 بود که زنان حق رای به دست آوردند. نکته وحشتناک این است که در برخی کشورها مانند سوئیس این حق تا ابتدای دهه 70 قرن بیستم به زنان اعطا نشد.
تاریخچه انتخابات در ایران

آریا بانو

بسیاری معتقدند ایالات و حکومتهای مادها در غرب ایران به صورت شورایی و بر اساس انتخابات اداره می‌شدند. برخی دیگر معتقدند در دوره هخامنشیان نیز رگه هایی از دموکراسی وجود داشته هر چند هرگز به فعلیت نرسیده است. هرودوت در کتاب تاریخ خود گزارش مباحثه‌ای با موضوع تصمیم‌گیری درباره نوع حکومت ایران را در سال 522 ق. م ذکر می‌کند که در آن مباحثه، اوتانس به نفع دموکراسی، اصل برابری در مقابل قانون، و دولت پاسخگو استدلال می‌کند.
همچنین در دوره اشکانیان، شاهان توسط مجلس مهستان انتخاب می‌شدند. نمایندگان این مجلس دو گروه بودند: دانشمندان و مغ‌ها از سراسر کشور و گروه دوم اعضای خانواده سلطنتی. در این روش شاه نماینده همه کشور محسوب می‌شد. البته هیچ شاهدی وجود ندارد که این افراد توسط مردم انتخاب می‌شده اند. به نظر می‌رسد که مغ ها، شاه و بزرگان قبایل اعضای مجلس مهستان را انتخاب می‌کردند.
با وجود این، اولین انتخابات مستقیم در ایران بعد از انقلاب مشروطه در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار وحکومت مشروطه در ایران تشکیل شد. این انتخابات از آن مجلس شورای ملی بود. بعد از آن، انتخابات مختلفی در ایران مشروطه شکل گرفت اما بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که شکل رای گیریها تفاوت پیدا کرد. همه پرسی انتخاب نظام جمهوری اسلامی، شاید مهم ترین رای گیری تاریخ ایران باشد.

آریا بانو

پس از انقلاب اسلامی ایران انتخابات با نظارت شورای نگهبان ادامه یافت. هم‌اکنون طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، قوه مجریه و مقننه و مجلس خبرگان توسط مردم انتخاب می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/270711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!