آریا بانو

آخرين مطالب

شهری که به نفت درمانی شهرت دارد! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / سالانه 15 هزار نفر به شهر کوچک نفتالان در جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند تا از خواص درمانی نفت خام این منطقه بهره‌منده شوند.از زمانی که اولین چاه نفت جهان در جمهوری آذربایجان حفر شد، این کشور بهترین بهره را از طلای سیاه خود برده است. اکنون که بیش از 170 سال از کشف نفت در این سرزمین می‌گذرد، نفت خام سبک همچنان ارزشمندترین منابع طبیعی آن به شمار می‌رود؛ اما در شهر کوچک نفتالان که در فاصله 320 کیلومتری غرب باکو در دامنه رشته‌کوه قفقاز کوچک واقع است، نوعی نفت خام محلی و غیرعادی به نام «نفتالان» (Naftalan)، صدها سال است که گردشگران زیادی را به اینجا می‌کشاند.
نفت خام یادشده به‌قدری غلیظ است که نمی‌توان از آن برای مصارف تجاری و سوخت استفاده کرد؛ اما گفته می‌شود، خواص درمانی دارد و به همین جهت، مردم از قدیم در آن حمام می‌کنند و طی سال‌های اخیر، حمام نفت در نفتالان دوباره احیا شده است. با ادامه این مقاله از کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این حمام نفت جالب در اختیارتان قرار دهیم.
در سال 1926 در این شهر اقامتگاه‌های تفریحی تأسیس شد. این اقامتگاه‌ها در دوران اتحاد جماهیر شوروی و در روزگاری راه‌اندازی شدند که آمادگی جسمانی از محبوبیت زیادی در بین عموم برخوردار بود. طی سال‌های اخیر، در فصل‌های بهار و پائیز، نفتالان به اوج شلوغی خود می‌رسد و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با ازدحام مهمانانی از سرتاسر جهان مواجه می‌شوند.
سالانه بیش از 15 هزار نفر به اینجا می‌آیند تا در نفت خامی حمام کنند که محلی‌ها به آن «خون غلیظِ زمین» می‌گویند. نفت نفتالان برای درمان بیش از 70 بیماری پوستی، استخوانی و مفاصل شهرت دارد. همین طور به‌عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب و حتی ماده‌ای بی‌حس‌کننده نیز به کار می‌رود.
با وجود پژوهش‌های اخیر، مردم محلی از دیرباز از خواص درمانی نفت نفتالان باخبر بوده‌اند؛ با این حال، اکنون به‌خوبی ثابت شده است که نفت خام این منطقه برای درمان بیماری‌های سیستم عضلانی اسکلتی‏، پوستی، بیماری‌های زنان و به‌ویژه درمان روماتیسم، تأثیر مثبتی دارد.
اولین اسناد مربوط به خواص درمانی نفت نفتالان به سده ششم هجری باز می‌گردد؛ دوره‌ای که نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌گوی در نوشته‌های خود از نفت خامی صحبت کرد که به‌وسیله کاروان‌های تجاری به کشورهای همسایه صادر می‌شد. بنا بر برخی متون، خواص درمانی نفت خام نیز به‌صورت تصادفی کشف شده است؛ نظیر اینکه، روزی شتری بیمار می‌شود و از کاروانش جا می‌ماند. شتر وارد یک حوضچه‌ی نفت خام می‌شود و هنگامی که کاروانیان پس از چند هفته از آنجا عبور می‌کنند، شتر را در صحت و سلامت کامل می‌بینند.
مارکو پولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز در قرن هفتم هجری در سفرنامه خود نوشت که نفت برای درمان بیماری‌های پوستی در شتر و همین‌ طور مقاصد دیگر به کار می‌رود و به همین جهت مردم از نقاط دوردست‌ به این منطقه می‌آیند.
وجه تمایز نفتالان با سایر نفت‌ها در چیست؟ خاصیت معجزه‌آسای نفتالان بیشتر به‌دلیل غلظت بسیار بالای حدود 50 درصدی نفتالین است. نفتالین، هیدروکربنی است که از مواد اصلی در ساخت صابون‌های زغال‌سنگ است. این نوع صابون‌ها برای درمان عارضه‌های پوستی مانند صدفک و اگزما به کار می‌روند. نفتالین به‌عنوان دفع‌کننده‌ی بید نیز کاربرد دارد.
در اقامتگاه‌های تفریحی نفتالان، قبل از اینکه معالجه بیماران آغاز شود، بیماران چک‌آپ کامل می‌شوند. نفت‌درمانی به‌هیچ‌وجه برای بیماران مبتلا به عارضه‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و همین طور کسانی که در حال معالجه سرطان هستند، توصیه نمی‌شود. پس از انجام آزمایش‌های خون، سونوگرافی و استنشاق، در صورتی که بیماران مشکلی نداشته باشند، می‌توانند راهی اولین نفت‌درمانی یا همان حمام نفت خود شوند. بسته به بیماری و تجویز پزشک، نفت‌درمانی می‌تواند به‌صورت موضعی یا عمومی باشد. میانگین سنی بیماران نیز حدود 40 سال است؛ با این حال، کودکان بالای 6 سال نیز مجاز به نفت‌درمانی هستند.
با وجودی که هنوز هیچ ارتباطی بین درمان با نفت و سرطان کشف نشده است؛ اما برخی از سازمان‌های بهداشتی مانند مرکز جهانی تحقیقات سرطان و سازمان بهداشت جهانی، نفتالین را به‌عنوان یک ماده‌ی بالقوه سرطان‌زا دسته‌بندی کرده‌اند؛ هرچند مسئولان اقامتگاه‌های تفریحی نفتالان، با استناد به نزدیک به 1500 تحقیق علمی و 270 پایان‌نامه‌ای که در این خصوص تهیه شده‌اند، نفت‌درمانی را بی‌ضرر دانسته‌اند و اذعان دارند که خواص درمانی نفت خام به‌‌لحاظ علمی ثابت شده‌اند. شاید شما هم به این فکر کرده باشید که استحمام در نفت خام چطور است؟ باید بگوییم بسیاری از بیمارانی که در نفت خام حمام کرده‌اند، استحمام در نفت خام با دمای 39 درجه سانتی‌گراد را شبیه به شکلات داغ دانسته‌اند.
نفت خام، بوی چندان نامطبوعی ندارد؛ اما افراد زیادی از بوی آن فراری هستند. با این حال، برخی از مهمانان اقامتگاه‌های تفریحی نفتالان ترجیح می‌دهند، بوی نامطبوع گوگرد را تحمل کنند؛ اما درمان شوند. هر نوبت حمام نفت، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و دوره‌های نفت‌درمانی هم بنا بر شرایط هر بیمار از سه روز تا سه هفته متغیر است.
در همین حال، ممکن است بسته به نظر پزشک معالج، بیمار در وان پر یا نیمه پر نفت قرار بگیرد. چنانچه برای کسی حمام کامل توصیه نشود، نفت می‌تواند به‌صورت موضعی در محل موردنظر مالیده شود. مهمانان به‌هیچ‌وجه اجازه ندارند، به‌تنهایی حمام نفت بگیرند؛ هرچند به‌دلیل لغزنده بودن حمام نفت، این کار امکان‌پذیر نیست.
پس از پایان هر نوبت نفت‌درمانی، بدن بیماران با برس مخصوصی پاک می‌شود و سپس باید دوش بگیرد. همان طور که حدس می‌زنید، پاک کردن بدن از نفت و به‌خصوص از بین بردن بوی آن، نیاز به شستشو و تمیزکاری زیادی دارد. واکنش اکثر بیماران به نفت‌درمانی معمولا خستگی است، به همین جهت به بیماران توصیه می‌شود پس از حمام نفت، حداقل 40 دقیقه استراحت کنند.
در اقامتگاه‌های تفریحی نفتالان به‌جز حمام‌های نفت، امکانات بسیار زیاد دیگری نیز برای رفاه حال مهمانان فراهم شده است و بر حسب برنامه‌های درمانی خود می‌توانند از فیزیوتراپی، ماساژهای آبی، پارافین درمانی و هیدرو ماساژ (ماساژ با دوش آب) نیز بهره‌مند شوند. همین طور آن‌ها می‌توانند از سونا در بشکه سدر نیز بهره ببرند که گفته می‌شود خاصیت افزایش سوخت‌وساز بدن پس از نفت‌درمانی را تقویت می‌کند. یک سالن ورزشی، استودیوهای یوگا و پیلاتس، استخر روباز، ماساژ در فضای باز، ویتامین بار و اتاق چای نیز در اقامتگاه‌های تفریحی نفتالان وجود دارد.
گفته می‌شود، بیماران پس از حدود یک ماه می‌توانند نتایج نفت‌درمانی را به‌خوبی ملاحظه کنند؛ اما برخی بیماران گفته‌اند که تنها پس از سه نوبت حمام با نفت، شاهد نتایج مثبت آن بوده‌اند. اگر از خودتان می‌پرسید، چه اتفاقی برای نفت‌ پس از حمام می‌افتد؟ باید بگوییم که بعد از هر حمام، نفت به یک مخزن بزرگ منتقل می‌شود و پس از تصفیه، برای حمام‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/269734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود