آریا بانو

آخرين مطالب

چطور با همسفر بدسفرتان به درگیری و مشکل برنخورید! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - لست سکند / سفر رفتن راهی شگفت‌انگیز برای تقویت دوستی بین دو یا چند نفر است. البته در مقابل اگر عصبانی باشید، خسته باشید یا مثلا در سفر زمینی، جایتان در اتوبوس مناسب نباشد، سفر می‌تواند برایتان کمی استرس‌زا باشد و در صحبت با همسفر هم خلق ‌و خوی ناملایمتان را انتقال دهید. همچنین فشار اضافی ناشی از قرار گرفتن در یک موقعیت ناآشنا می‌تواند نسبت به زمانی که در یک موقعیت و مکان آشنا قرار دارید، کمی رفتارها را حساس‌تر کند؛ بنابراین موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که احتمال جر و بحث و پیش آمدن درگیری وجود دارد! در لست سکند قصد داریم چند مورد را که می‌تواند باعث شود این مسائل با گفتگو حل شود را با شما در میان بگذاریم، پس اگر اهل سفر با دوستان و نزدیکانتان هستید و یا کلا به سفرهای گروهی و دسته جمعی علاقه دارید، با ما همراه باشید.
درک این موضوع که چرا باید مشکل را حل کرد!
هنگام سفر پذیرش تفاوت‌ها بخش مهمی از درک طرف مقابل است، از طرفی این موضوع که کسی تمایل نداشته باشد مشکلات را با گفتگو حل کند تقریباً امری فراگیر است و اکثر افراد ترجیح می‌دهند از شرایط دشوار دوری کنند. معمولاً طیف وسیعی از بهانه‌ها برای این فرار از گفتگو و شرایط دشوار وجود دارد؛ مانند اینکه دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند یا اینکه بهتر است تحمل‌کنم و بهانه‌هایی از این‌ دست! ولی واقعاً این راه‌ حل خوبی نیست! چراکه در بلندمدت صدمات جدی مثل شدید شدن تنش و ناراحتی و غیر قابل‌ حل شدن آن از طریق گفتگو را در پی دارد! بنابراین بهتر است از طریق گفتگو مشکلتان را همان ابتدا مطرح کنید تا در ادامه به مسئله‌ای غیر قابل‌ حل تبدیل نشود!
ناراحتی را پنهان نکنید!
شاید این ایده که کمی استراحت کنید، بخوابید و یا بعضی حرف‌ها را نشنیده بگیرید، بتواند به شما آرامشی موقت دهد! ولی مطمئناً نمی‌شود برای روزهای متوالی با این شیوه ناراحتی خود را پنهان کنید و خود را تسکین دهید و این موضوع می‌تواند خسته‌کننده باشد. فکر کنید چرا می‌خواهید از این طریق آرام شوید، شاید در گذشته گفتگوی دشواری داشته‌اید که نتایج مطلوب نداشته است و این تجربه منفی باعث می‌شود به گفتگوی جدیدی فکر نکنید. اگر این‌طور است بهتر است عمیق‌تر به بازدهی گفتگو به‌عنوان یک‌راه حل جدی فکر کنید.
برای رو‌به‌‎رو شدن با چنین موقعیت‌هایی برنامه‌ریزی کنید
از قبل باید برای بعضی از مسائل آماده باشید و پیش از شروع گفتگو، پایه و اساس آن را مهیّا کنید؛ یعنی بهتر است برای روبرو شدن با مسائل از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. ازجمله مواردی که در برنامه‌ریزی برای شروع یک گفتگو بهتر است در نظر داشته باشید؛ اطمینان از استراحت، تغذیه کافی و وجود آرامش ذهنی برای شروع گفتگو و در نظر گرفتن یک مکان خصوصی مطلوب است تا بتوانید بدون اینکه دیگران صحبت‌های شما را متوجه شوند به‌راحتی در مورد مسائلتان با یکدیگر صحبت کرده و مشکلات را حل کنید.
مستقیم سر اصل مطلب بروید
بعضی از افراد از این موضوع که مستقیم بر سر اصل مطلب بروند و مقصود و منظور خود را بیان کنند، خجالت می‌کشند و نگران هستند که این کار بی‌ادبی محسوب شود؛ اما اگر بخواهید با این روش پیش بروید احتمالاً به هدف خود در گفتگو نخواهید رسید و نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. پس قبل از شروع گفتگو مطمئن شوید که هدف نهایی خود را در ذهن دارید و برای بیان آن از تمرکز کافی برخوردار هستید. اگر بخواهید در این میان به مسائل کوچک بپردازید شاید مفهومِ اصلیِ بحثِ شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین همواره سعی کنید لحن و زبانِ بدن خود را به‌صورت دوستانه حفظ کنید.
مسیر مکالمه را در نظر داشته باشید و آن را حفظ کنید
اگر از آن دسته افرادی هستید که با کمی عصبانیت از مسیر مکالمه خارج می‌شوید و در لحظه، صحبت‌های خود را فراموش می‌کنید، بهتر است نکات را از قبل یادداشت کرده و مسیر را برای خود مشخص کنید. همچنین اگر هم‌سفرتان مسائل دیگری را مطرح کرد که گفتگو از بحث اصلی خارج شد سعی کنید با لحنی دوستانه مسیر گفتگو را به سمت مسیر اصلی سوق دهید. این کار را بدون آنکه حالت تهاجمی داشته باشید یا مضطرب به نظر برسید انجام دهید؛ و اگر نیاز بود سایر مسائل را یادداشت کنید و بگویید بعداً در مورد آن‌ها صحبت خواهید کرد.
به احساسات توجه کنید
احتمالاً هیچ راه درست و غلطی در مورد احساسات طی مکالمه‌ای همراه با جروبحث وجود ندارد، ولی برای پاسخ دادن و واکنش می‌توان روشی استاندارد را در نظر گرفت. در چنین گفتگوهایی حال و هوای خودتان را در مقابل واکنش‌های طرف مقابل در نظر داشته باشید و به این موضوع که هر کس برای ابراز پشیمانی راه خاص خود را دارد، توجه کنید. اگر فکر می‌کنید حین گفتگو احساساتی می‌شوید برای حفظ مسیر گفتگو کمی وقت بگیرید؛ مثلاً یک قهوه بنوشید یا کمی پیاده‌روی کنید. به همین طریق اگر در زبان بدن سرخوردگی یا عصبانیت را مشاهده می‌کنید، سعی کنید ابتکار عمل را در دست بگیرید و به خودتان و طرف مقابلتان فرصتی برای تنفس و آرام شدن بدهید.
کمی ریتم گفتگو را کند کنید و به‌ طرف مقابل هم اجازه صحبت دهید
شاید تخلیه عصبانیت و ناراحتی احتمال لجبازی را افزایش دهد، سعی کنید بین جملات مکث کنید و از طرف مقابل در فواصل زمانی منظمی نظرش را در مورد مسائل مطرح‌ شده در گفتگو بپرسید. با این کار علاوه بر اینکه میزان انتقال پیام خود را می‌توانید اندازه‌گیری کنید و مکالمه‌ای منسجم‌تر داشته باشید، هضم مسائل را نیز برای طرف مقابلتان آسان می‌کنید. همیشه به یاد داشته باشید که این مکالمه‌ای دوطرفه است نه یک‌طرفه!
مثبت نگر باشید
این نگاه، امری دوطرفه است، همزمان که شما قصد دارید به هدف خود در مکالمه برسید، طرف مقابل هم نیازهای خاص خود را در هنگام برقراری مکالمه دارد. سعی کنید راه‌حلی را پیدا کنید که هردوی شما را خوشحال کند و هر دو طرف را در نظر گرفته باشد. شاید کلمه‌ای مانند «بله اما ...» را بتوان جایگزین «نه!» کرد. این کلمات همان منظور را با نگاهی مثبت نگرانه‌تر بیان می‌کنند. همچنین طی گفتگو همواره به یاد داشته باشید که اختلاف‌نظر داشتن اصلاً مسئله مشکل سازی نیست و می‌توان راه‌حلی را پیدا کرد که برای هر دو طرف تا حدودی مطلوب باشد؛ بنابراین به‌جای اینکه دنبال پیروزی باشید، به فکر یافتن راهی بهتر برای سفر مشترک باشید.
انتخاب اینکه آیا واقعاً یک گفتگوی جدی همراه با جروبحث نیاز است؟
در هر صورت سازش بخش مهمی از سفرهای دو یا چند نفره است. در مورد کارهای مختلف، یا علاقه دارید آن کار را انجام دهید یا نسبت به انجام آن بی‌تمایل هستید! ابتدا بهتر است فکر کنید و در این میان کمی هم نسبت به هم‌سفر خود توجه داشته باشید که او نیز حقوقی دارد، پس در نهایت کمی نیز انعطاف به خرج دهید. شاید برای انتخاب یک ناهار نیاز به جروبحث نباشد و بتوان با کمی سازش از یک جروبحث پیشگیری کرد. همواره در این موارد نسبت به لحن خودآگاهی داشته باشید و بدانید این موضوع بسیار مهم است.
با یادگیری مهارت مکالمه سازنده از خود مراقبت کنید
ابراز نیازهای شما بخش مهمی از سفرهای دو یا چند‌نفره است. حال اگر فکر کنید که گفتگویی بی‌پایان دارید و به قسمت سخت گفتگو رسیده‌اید. خب چه می‌کنید؟ شاید فکر کنید فقط کمی ناسازگاری است و شاید هم همسفر شما رفتاری تند و زننده داشته باشد! شاید در این موارد به‌جای داشتن درگیری‌های پی‌درپی به فکر ادامه سفر به‌صورت تنها بیفتید! ولی این مورد هم احتمالاً گفتگویی دشوار را در پی دارد و در هر صورت بهتر است بتوانید برای داشتن یک تجربه سفر خوب تا جای ممکن توانایی تبدیل موقعیت‌های دشوار به گفتگویی مثبت و سازنده را داشته باشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/269697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی