آریا بانو

آخرين مطالب

مسابقات سرگرم‌کننده تلویزیون؛ از «دست فرمون» تا «مافیا» فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مسابقات سرگرم‌کننده تلویزیون؛ از «دست فرمون» تا «مافیا»
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6073281
٣٠٩
٠
صبح نو / یکی از قالب‌های پرمخاطب برنامه‌سازی در تلویزیون، مسابقات گوناگون با محوریت‌های منحصربه‌فرد است. در سال‌های گذشته ساخت و پخش چنین مسابقاتی که از جذابیت و هیجان بالایی برخوردار باشند، مخاطبان بسیاری داشته است؛ اما مساله قابل اهمیت دراین‌باره کیفیت و چگونگی تولید این دست از برنامه‌هاست.
مسابقات تلویزیونی مانند سایر برنامه‌ها باید پتانسیل کافی برای جذب مخاطب را داشته باشند؛ از ایده و طرح‌های ابتدایی گرفته تا شیوه اجرا و فرم مسابقه. این برنامه‌ها به راحتی می‌توانند نظر مخاطبان از طیف‌های گوناگون را به خود جلب کنند. بینندگان علاقه‌مند هستند که رقابت شرکت‌کننده‌‌ها را برای پول و شهرت ببینند. این برنامه‌های تلویزیونی به خاطر موقعیت‌های پراسترس، فیلمبرداری شبانه‌‌روزی و حضور شخصیت‌های مختلف با یکدیگر همیشه هیجان‌انگیز و تاثیرگذار بوده است. انتقال هیجان و سرعت عمل شرکت‌کنندگان و نحوه اجرای مجریان مسابقات در کنار گرافیک و فضای متناسب با موضوع هر مسابقه و البته سوالاتی که این آزمون را جلو می‌برند همگی عناصری هستند که با نسبت‌های مختلف مواد لازم برای تهیه یک مسابقه راتشکیل می‌دهند و کیفیت هر مسابقه را تعیین می‌کنند. شاید به همین دلیل است که مسابقات تلویزیونی به‌عنوان یک گونه مهم برنامه‌سازی هیچ‌گاه از تلویزیون محو نشدند و در طول زمان متناسب با پیشرفت تکنولوژی درحال تغییر شکل و ساختار به سبک‌های متفاوت و نو هستند. ذات رقابتی و مهیج این برنامه‌ها باعث می‌شود تا توجه بسیاری از مردم به آن‌ها جلب شود. آنچه باعث ماندگاری و حفظ جذابیت مسابقات تلویزیونی در کنار دیگر سبک‌های مختلف برنامه‌سازی است، حرکات خلاقانه و هوشمندانه همگام با پیشرفت تکنیک‌های روز تولیدات تلویزیونی است. تولید مسابقات تلویزیونی می‌تواند بسیار موثر و عامل جذب مخاطب به این مدیوم از رسانه و فضای فرهنگی باشد. به همین دلیل در این گزارش به معرفی مسابقات در حال پخش آنتن رسانه ملی می‌پردازیم.
دستپخت
مسابقات آشپزی تلویزیونی در سراسر دنیا از طرفداران بسیار زیادی برخوردار هستند، ایران هم از این قائده مستثنا نیست. طی سال‌های اخیر در صداوسیما، مسابقات آشپزی هرچند کم اما پرباری پخش شده است. یکی از برنامه‌هایی که مدتی است علاقه‌مندان به آشپزی را پای تلویزیون کشانده، مسابقه تلویزیونی «دستپخت» است. «دستپخت» که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته، ساعت 20 از شبکه یک سیما پخش می‌شود، توانسته است در مدت زمان اندک، طرفداران بسیاری را به خود جذب کند. این برنامه، یک مسابقه کاملا حرفه‌ای آشپزی است که از سال 94 در شبکه یک متولد شده و تا کنون ادامه یافته است. «دستپخت» به کارگردانی سید وحید حسینی و گویندگی محسن سالاری با همکاری 9 سرآشپز نمونه کشور و سه آشپز از فارغ‌التحصیلان مدارس آشپزی بین‌المللی به‌عنوان داور اجرا می‌شود.
سبقت
«سبقت»، نخستین مسابقه تلویزیونی است که اگر کاربر اپلیکیشن مخصوص به این برنامه را داشته باشد، می‌تواند همزمان با پخش برنامه، همراه با 6 شرکت‌کننده مسابقه به سوالات پاسخ دهد و شانس خود را برای برنده‌شدن بیازماید. از سوی دیگر، «سبقت» این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا با یارکشی، بر سرنوشت شرکت‌کنندگان حاضر در برنامه تاثیر‌ بگذارند. «سبقت» همچنین، نخستین مسابقه تلویزیونی است که با این سطح از پیچیدگی، زنده پخش می‌شود. این برنامه با بینندگان خود از طریق همین اپلیکیشن در ارتباط است.
این اپلیکیشن می‌تواند پاسخگوی بیش از 30 میلیون کاربر باشد و پیام آنها را در کسری از ثانیه منتقل کند. از سوی دیگر، محیط مسابقه سرشار از پیچیدگی‌های فناورانه است. در ساخت صندلی‌های متحرک، چراغ‌های چرخان و دیگر تجهیزات دانش مهندسی سطح بالایی به کار گرفته شده است تا همه چیز بتواند هنگام پخش زنده درست کار کند. این تجربه جسورانه، «سبقت» را به مسابقه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.
میدون
«میدون» یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب‌‌وکارهای برتر نوپا، طراحی شده و با حضور پنج داور متخصص و فعال در حوزه کسب‌و‌کار نوین پخش می‌شود.
مینا مهرنوش، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب‌وکار، علیرضا یونچی، عضو مجمع عالی واردات، پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب‌دهنده و استارت‌آپ، تیم داوری مسابقه بزرگ تلویزیونی «میدون» را تشکیل می‌دهند. در انتهای هر هفته با رأی مخاطبان، «کارآفرین برگزیده» از میان نفرات برتر هر قسمت انتخاب شده و تا سقف یک میلیارد تومان وام برای تبدیل طرح منتخب به کار صنعتی به برگزیده اختصاص داده می‌شود.
چهار، سه، دو، یک
سری پنجم این مسابقه در 42 قسمت 60 دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و تدوین، تولید شده است و همچون سری گذشته یک گروه سه‌نفره داوری شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت‌کنندگان را مورد قضاوت قرار می‌دهند. «چهار، سه، دو، یک» به تهیه‌کنندگی حسین مروی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست و به صورت هفتگی دوشنبه و سه‌شنبه، ساعت 21 پخش و روز بعد ساعت 5 بامداد بازپخش می‌شود.
مافیا
مسابقه «مافیا» به کارگردانی محمدجواد رجایی و تهیه‌کنندگی علیرضا سلطانی و با اجرای متفاوت علیرام نورایی از شبکه سلامت پخش می‌شود. «مافیا» یک مسابقه خانوادگی هیجان‌انگیز است که افزایش قوه تشخیص افراد هدف آن است و در این مسابقه افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم می‌شوند و مسابقه بین آنها آغاز می‌شود؛ نقش‌های آنها به صورت پنهانی تعیین و مسابقه از تقابل آنها با شهروندان آغاز می‌شود. در مسابقه «مافیا» 45٠ نفر در سه لیگ مسابقه حضور دارند و در هر لیگ ١٠ نفر برتر انتخاب می‌شوند. پیش از این در فصل اول بهنام تشکر به‌عنوان مجری با این گروه همکاری می‌کرد.
دست‌فرمون
مسابقه «دست‌فرمون» با اجرای کامبیر دیرباز، از شبکه نسیم پخش می‌شود. این مسابقه شاهد رقابت مهیج میان علاقه‌مندان به رانندگی است. به این منظور برای اولین‌بار طراحی پیست برای این مسابقه تلویزیونی در نظر گرفته شده تا شرکت‌کنندگان به صورت حرفه‌ای با یکدیگر به رقابت بپردازند.
ایران
«ایران» در 156 قسمت برای پخش از شبکه اول سیما تولید می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته پخش آن به صورت دو روز در هفته (چهارشنبه و پنجشنبه‌شب‌ها) خواهد بود که در ایام نوروز 99 نیز این مسابقه به صورت هر شب و ویژه و با اتفاقات متنوع و جذاب روی آنتن می‌رود. علاقه‌مندانی که می‌خواهند همراه با خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها و… در این مسابقه شرکت کنند می‌توانند با مراجعه به سایت شبکه یک و دانلود اپلیکیشن «ایران» با تشکیل یک گروه پنج‌نفره آمادگی خود را برای دریافت جایزه مسابقه اعلام کنند. همچنین در این اپلیکیشن تمامی سوالات و پاسخ‌های آن وجود دارد و شرکت‌کنندگان در طول مرحله دانلود اپلیکیشن تا حضور در استودیوی برنامه هیچ‌گونه هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.
زهرا سادات مصطفوی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/269028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»