آریا بانو

آخرين مطالب

نقش ورزش در نشاط اجتماعی بانوان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - متخصص زنان و زایمان و خانواده معتقد است ورزش برای همه زنان مهم و ضروری است زیرا این امر سلامت جامعه را تضمین می‌کند به شرط آنکه استانداردهای آن رعایت شود.

امروز (یکشنبه) 27 بهمن ماه، دومین روز از هفته زن به «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی» نامگذاری شده است؛ زنانی سلامت و با نشاط که پرورش دهنده خانواده و سازنده جامعه ای پر از نشاط اجتماعی خواهند بود.
اینکه در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز، زنان چگونه می توانند سلامت و نشاط خود را حفظ کنند؛ موضوعی است که خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایران در گفت وگو با ترانه همتاپور پزشک متخصص زنان و خانواده به آن پرداخته است.
همتاپور یکی از راهکارهای رسیدن به شادی، سلامت و نشاط زنان را ورزش می داند و درباره آثار مثبت ورزش بر جسم و روح آنان می گوید: ورزش برای تمامی زنان مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند زیرا نبود آن در سبد روزمرگی، باعث افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی، اجتماعی و اختلالات ارتباطی می‌شود که درمانی هزینه بر به دنبال دارد.
ورزش هوازی یکی از راههای رسیدن به نشاط اجتماعی
وی با بیان این موضوع که از نظر فواید کلی، ورزش مرگ و میر را کاهش داده و در کنار رژیم غذایی مناسب مهمترین جز در کنترل وزن است، ادامه می دهد: از نظر روانی هم ورزش باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی شده و همچنین روند زوال عقل را به تاخیر می اندازد.
به گفته همتاپور، در کنار فواید گفته شده، در خانم ها در دوره های مختلف زندگی ورزش تاثیر بسزایی دارد به گونه ای که در دوران جوانی و سنین باروری، ورزش و فعالیت های هوازی در بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک و کاهش اختلالات چرخه قاعدگی موثر است. همچنین در بهبود پاسخ به درمان نازایی و بهبود کیفیت تخمک آزاد شده به دنبال تحریک تخمک گذاری موثر است.
این متخصص زنان، کاهش بسیاری از علائم سندرم قاعدگی از جمله تهوع، نفخ، تورم، دردهای شکمی، افسردگی، نوسانات خلقی و تحریک پذیری را از دیگر فواید ورزش برای زنان عنوان و خاطرنشان می کند: پیاده روی، تمرینات ایروبیک سبک در دوران قاعدگی مناسب هستند اما ورزش های قدرتی سنگین، خونریزی قاعدگی را تشدید می کند. تمرینات کششی مثل یوگا و پیلاتس در کاهش دردهای شکمی و دردهای کمر و لگن موثرند. البته بهتر است تمرینات به صورت ایستاده انجام شود.
تغییر مسیر ورزش از احیای سلامتی به زیان بار بودن
وی تاکید می کند: ورزش استانداردهایی دارد که در صورت رعایت نشدن، عوارض سویی به دنبال خواهد داشت اما متاسفانه امروزه ورزش در برنامه روزانه درصد زیادی از زنان جامعه ما، جایگاه کمرنگی دارد و آن چه به کار می رود بیشتر برای کاهش وزن و نه احیای سلامتی انجام می شود که گاه غیر استاندارد و مضر است.
این پزشک خانواده یادآور می شود: هرگونه فعالیت که در آن گروهی از عضلات درگیر شوند را تحرک بدنی می گویند ولی ورزش منظم به هر فعالیتی که با هدف بهبود یا حفظ تناسب اندام انجام شود گفته می شود و ورزشی منظم است که به طور متوسط حداقل به مدت 30 دقیقه و پنج بار در هفته یا بیشتر انجام شود.
ضرورت مشاوره پزشکی قبل از برنامه ورزشی
همتاپور در پاسخ به این پرسش که برنامه ورزشی مناسب چیست، توضیح می دهد: در افرادی که تا به حال ورزش نکرده یا مدت طولانی بی تحرک بوده اند، قبل از برنامه جدی ورزشی، مشاوره پزشکی لازم است و برنامه ورزشی باید از سطح سبک شروع شود.
وی ادامه می دهد: در یک برنامه ورزشی مناسب، ابتدا گرم کردن جهت جلوگیری از آسیب به عضلات به مدت پنج تا 10 دقیقه به صورت ایروبیک سبک انجام شده و سپس ورزش سنگین تر و در نهایت با انجام حرکات ملایم جهت جلوگیری از گرفتگی عضلات و مفاصل، پایان می یابد.
در دوران بارداری، ورزش متناسب با وضعیت مادر انجام شود
همتاپور درباره دغدغه ورزشی زنان باردار یادآور می شود: در دوران بارداری برنامه ورزشی باید بر اساس سلامت مادر، سابقه بیماری زمینه ای، تاریخچه بارداری کنونی و بارداری های قبلی مادر و سطح فعالیت بدنی او قبل از بارداری و وضعیت کنونی وی اجرا شود. اما به طور کلی ورزش در مادران باردار با کاهش ریسک افزایش بیش از حد وزن، کاهش شانس ابتلا به دیابت و کنترل بهتر قند خون، کاهش ابتلا به دیابت بارداری، کاهش کمردرد و شل شدگی عضلات واژن و کف لگن، کمک به روند زایمان طبیعی و همچنین کاهش بروز افسردگی پس از زایمان همراه است.
وی از جمله ورزش های مناسب برای دوران بارداری را پیاده روی، شنا، دوچرخه ثابت، ایروبیک سبک و یوگای بارداری عنوان می کند و متذکر می شود: ورزش هایی که در آن احتمال تروما به شکم مادر و یا ورزش هایی که احتمال زمین خوردن مادر وجود دارد مانند اسکی، اسب سواری و غیره نباید انجام شود.
همتاپور ادامه می دهد: در دوران میانسالی یا یائسگی ورزش به خصوص ورزش های ایستایی با افزایش توده استخوانی در خانم ها و حفظ توده استخوانی در خانم های یائسه، در پیشگیری از استئوپروز موثر بوده و شانس شکستگی را کاهش می دهد. ضمن این که با تقویت عضلات و با تعادل بهتر، شانس آسیب به دنبال زمین خوردن و دردهای مفاصل و آرتروز و شانس ابتلا به افسردگی در این دوران هم با ورزش کاهش می یابد.
وی تاکید می کند: یادمان نرود تمرینات ورزشی باید به صورت مستمر و با برنامه منظم انجام شود زیرا فواید آن با توقف شدن ورزش از بین می رود.
هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال 1398 همزمان با تولد حضرت فاطمه (س) از 26 بهمن تا 2 اسفند ماه برگزار می شود. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
برچسب‌ها
ورزش همگانی بارداری سرمایه اجتماعی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/268866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!