آریا بانو

آخرين مطالب

حضور بیش از 4 هزار نفر از بانوان در مدیریت دهیاری‌های کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از بکارگیری بیش از 4 هزار نفر از بانوان کشور در سمت دهیار، مسئول امور مالی و امور فنی در دهیاری‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید رضا جندقیان با بیان این خبر در آستانه میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مقام والای مادر، ضمن تبریک این روز فرخنده به تمامی زنان سرزمین ایران به خصوص زنان شاغل در دهیاری‌های کشور گفت: مدیریت 2961 روستای کشور توسط 2855 دهیار زن انجام می‌شود که وضعیت تحصیلی دهیاران زن فعال در پنجمین دوره فعالیت شوراهای اسلامی روستا گویای آن است که 59 درصد از دهیاران منتخب دارای تحصیلات دانشگاهی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد ،دکتری و حوزوی) هستند.
وی افزود: این امر گویای حضور موثر دختران روستایی در مراکز علمی و دانشگاهی و کسب توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم برای پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی در عرصه‌های مختلف می‌باشد. هر چند که در مقایسه با تعداد دهیاری‌های کل کشور می‌بایست بیش از پیش زمینه‌های حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی فراهم شود ولی روند روبه رشد آمارها حاکی از ایجاد زمینه‌های لازم در این خصوص می‌باشد.
وی در ادامه افزود: همچنین 1087 نفر از مسئولان امور مالی دهیاری‌ها و 77 نفر از مسئولان امور فنی دهیاری ها را زنان تشکیل می‌دهند که رقمی معادل 30 درصد از مسئولین امور فنی و مالی دهیاری‌های کل کشور می‌باشد.
وی ادامه داد: بر اساس آمار اخذ شده از استان‌های کشور از 2383 مسئول امور مالی بکار گرفته شده در دهیاری‌ها، 1087 نفر آن، معادل 46 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که حدود 71 درصد از آنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی می‌باشند که این رقم برای کل مسئولین امور مالی حدود 67 درصد می‌باشد. همچنین 14.31 درصد از مسئولین امور مالی شاغل در دهیاری‌های کشور دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند که برای مسئولین مالی زن این رقم حدود 16.56 درصد می‌باشد.
جندقیان درخصوص نیروهای فنی شاغل در دهیاری‌های کشور نیز افزود، از تعداد بالغ بر 1500 نفر نیروی فنی بکارگرفته شده در دهیاری‌ها، 77 نفر زن هستند که رقمی معادل 5 درصد کل نیروهای شاغل فنی را در برمی‌گیرد که از این تعداد 70 درصد آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و 30 درصد از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می باشند و 45 نفر (معادل 58 درصد) دارای مدرک تحصیلی در یکی از گرایش‌های عمران و الباقی دانش آموخته معماری هستند.
جندقیان در ادامه گفت: به استناد ماده 6 اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و در اجرای ماده 3 دستورالعمل شورای پژوهش، آموزش و انتشارات سازمان شهرداری‌های کشور برای اولین بار یکی از دهیاران زن تحصیلکرده و دارای سوابق موثر پژوهشی، با حکم ریاست محترم سازمان به مدت دو سال به عنوان عضو شورای پژوهش، آموزش و انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال 1398 منصوب شده است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر با تاسیس و راه‌اندازی نهاد عمومی غیردولتی دهیاری در مناطق روستایی کشور شاهد حضور فعال، موثر و رو به گسترش زنان در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم. به طوری که تعداد دهیاران زن در دوره پنجم شوراهای اسلامی روستا با رشد 32 درصدی نسبت به پایان دوره چهارم از 2167 به 2855 نفر رسیده است که در حال حاضر این بانوان مدیریت 2961 روستای کشور را بر عهده دارند.
وی افزود: آمار و اطلاعات فوق حاکی از آن است که، حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی طی دولت یازدهم و دوازدهم رشد چشمگیری داشته و این امر نمایانگر نقش فعالانه این قشر از جمعیت در توسعه کشور است، چرا که زنان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند و کشور عزیزمان و دولت خدمتگزار نیز توانسته است با ایجاد شرایط و بسترهای لازم، موجبات بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان روستایی را در عرصه مدیریتی، بیش از پیش فراهم سازد.
به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جندقیان در پایان ضمن ارزیابی مثبت حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... در جامعه علی‌رغم هجمه‌های منفی کشورهای بیگانه نسبت به کشورهای اسلامی افزود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره زنان کشور ایران توانسته‌اند با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند و این مشارکت در تمامی سطوح مدیریتی (ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی) از جمله مدیریت روستایی کشور قابل ملاحظه و چشمگیر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/268118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن