آریا بانو

آخرين مطالب

یک پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده بررسی کرد

جایگاه مادران در جامعه امروزی ما گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده گفت: اگر زنان جامعه ما به دنبال حقیقت وجودی خود بگردند، به این نتیجه می رسند که حقیقت زن همان وظیفه مادری و تربیت فرزندان مفید برای جامعه است. خداوند طبیعت زن را برای این کار آفریده و او از پس وظیفه مادری بهتر از هر کار دیگری بر می آید.

هاجر استکی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فرزندآوری و مسائل مربوط به آن در جامعه کنونی، اظهار کرد: فرزندآوری امروز دچار چالش و مشکلاتی شده و بانوان به یک یا در نهایت دو فرزند اکتفا می‌کنند. از جمله مضامینی که در این مورد می‌توان به آن توجه کرد انگیزه است، به طوری که بعضی از مادران خود در خانواده‌های با جمعیت زیاد متولد شده و شاهد برکات وجود فرزندان زیاد بوده‌اند.
وی که در خصوص فهم ادراک مادران کمتر از 35 سال و دارای 3 فرزند یا بیشتر بوده‌اند تحقیق کرده است، افزود: رده سنی این زنان از 28 تا 35 سال بوده که جزء نسل زنان امروزی محسوب می‌شوند و نمی‌توان فرزندآوری زیاد آن‌ها را ناشی از فرهنگ خانواده‌های نسل قبل دانست.
استکی گفت: بعضی از زنان در این تحقیق، در خانواده‌های کم جمعیت بزرگ شده و برخی مشکلات خود را ناشی از این مسئله می‌دانستند. به گفته برخی از این مادران کمبودهایی که در بزرگسالی مشکل‌ساز شده، ناشی از تنهایی در دوران کودکی است. آن‌ها معتقد بودند که کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت به دنیا می‌آیند به رشد و پختگی همه جانبه‌ای می‌رسند.
پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده همچنین به انگیزه‌های مذهبی اشاره کرد و افزود: بسیاری از آیات قرآن و روایات امامان مربوط به فرزندآوری و مسائل مربوط به آن است؛ بسیاری از سخنرانی‌ها نیز که بیانگر هویت و حقیقت اصلی زن که همان فرزندآوری است، باعث انگیزه در این خانواده‌ها شده بود.
این پژوهشگر در مورد دیگر انگیزه‌ها گفت: فرزند آوریِ بیشتر باعث زنده شدن روح خانواده می‌شود، وجود فرزندان زیاد با اختلاف سنی کم باعث ایجاد یک سیر تربیتی در خانواده می‌شود، به این صورت که نقش و دخالت والدین کمتر شده و بچه‌ها در تعامل با یکدیگر مهارت‌ها و نقش‌ها را به خوبی می‌آموزند، مخصوصا اگر والدین در تربیت فرزند اول دقت بیشتری به کار ببرند.
استکی به افزایش شادی در خانواده‌های پرجمعیت اشاره کرد و افزود: با ورود هر فرزند به خانواده از نظر مادی و معنوی تحولی شکل گرفته که چالش‌ها و مسائل مختلف را به همراه دارد و زندگی را از ابتلا به یکنواختی یا روزمرگی نجات می‌دهد. هر فرزند همراه با خود برکاتی به همراه داشته که باعث شگفتی والدین می‌شود و آن‌ها را ترغیب می‌کند که برای فرزند بعدی اقدام کنند.
وی طی تحقیقات خود به زنان شاغلی که از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار بودند مثل پزشک، وکیل و استاد دانشگاه پرداخته که به گفته این مادران برای کسب موفقیت در زمینه شغلی و خانوادگی به برنامه ریزی و مدیریت دقیق و قوی نیاز است و بدون برنامه ریزی برای زندگی، کسب موفقیت غیر ممکن است.
این پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده یکی از نکات مورد توجه را سلب آزادی از زنانی دانست که فرزندان زیاد دارند، اما به گفته همین مادران این مورد اجتناب ناپذیر است و طبیعی است که آزادی از زن گرفته می‌شود، اما در مقابل محاسن بسیار برای خود مادر، فرزندان و به خصوص خانواده به همراه دارد که به راحتی می‌توان از آزادی سلب شده چشم پوشی کرد. در این مسیر با سختگیری مادر نسبت به خود مثل بی‌خوابی کشیدن‌های بسیار می‌توان به موفقیت رسید، اما به تلاش و تحمل سختی نیاز است.
استکی به مادرانی اشاره کرد که با کار خارج از منزل موافق نیستند و معتقدند که اگر زن قرار است که کار کند، این کار باید در راستای وظایف مادری و خانه‌داری باشد. این بانوان خانه داری را به طور کامل پذیرفته و معتقد بودند که مشاغل فرهنگی و تربیتی بسیار برای زنان مناسب‌تر است.
وی به عنوان دسته سوم زنان، کسانی را معرفی کرد که با فرزندآوری زیاد مخالف هستند و فردیت زن را مهمتر از هر چیزی می‌دانند. به عقیده آنان، خود زن باید تصمیم بگیرد که آیا فرزند داشته باشد و بعد از آن چه تعداد؛ هیچ کس حق اجبار زن به فرزندآوری را ندارد، زیرا فرزند وقت مادر را بسیار می‌گیرد و فعالیت او بسیار محدود می‌شود.
پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده به نقش مرد در این خانواده‌ها پرداخت و تصریح کرد: در تعداد زیادی از خانواده‌های پرجمعیت تصمیم برای فرزندآوری زیاد با توافق زن و مرد بوده و در تعداد معدودی این رویداد به صورت ناخواسته انجام شده است؛ اما بعد از تولد فرزندان و در بخش، همکاری شوهر برای تربیت و نگهداری از آن‌ها در بعضی از خانواده‌ها مشکلاتی وجود دارد.
استکی با بیان این مطلب که بعضی از مردان از زیر بار مسئولیت فرزندان شانه خالی می‌کنند، گفت: برخی از بانوان بسیار از این مسئله گلایه‌مند هستند و همه بار خانواده و فرزندان به عهده مادر خانواده است، اگر شاغل بودن مادر را نیز به این وظایف اضافه کنیم، شرایط بسیار دشواری برای زن به وجود می‌آید که بدون همکاری و کمک شوهر امکان رسیدگی به آن وجود ندارد.
پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده به مسئله بسیار مهم رزق و روزی اشاره کرد که با وضعیت اقتصادی کنونی جامعه از اهمیت جدی برخوردار است و افزود: نکته قابل توجهی که این مادران به آن پرداخته‌اند رزق و روزی هر فرزند است که آن را به عینه مشاهده می‌کردند؛ به این صورت که هر فرزند با ورود به خانواده رزق خود را به همراه دارد. آن‌ها این تغییرات و مشاهده آن را ناشی از عقیده افراد می‌دانستند و می‌گفتند که اگر چنین عقیده‌ای نباشد مسلما برکات نیز دیده نمی‌شوند.
استکی گفت: به اشاره یکی از مادران رزق هر فرزند تنها مخصوص خود اوست و در مواقعی هر چقدر که ما تلاش می‌کردیم امکان صرف هزینه برای رفع دیگر مخارج وجود نداشت؛ انگار که آن پول باید تنها برای فرزندمان هزینه می‌شد.
این پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده در مورد جایگاه مادران در جامعه امروزی اظهار کرد: وجود زنانی که تن به فرزندآوری زیاد بدهند در جامعه امروز بسیار کم شده و با تلاش زیاد می‌توان تعداد قابل توجهی از آن‌ها را یافت. به عقیده من زن ایرانی امروز هویت اصلی خود را گم کرده و همچنان در این وادی حیران و سرگردان است.
استکی به آشفتگی زنان امروز جامعه اشاره کرده و ادامه داد: این سرگردانی در مادران ما بسیار معدود و کمرنگ بود، اما درحال حاضر به وضوح قابل مشاهده است. زنان امروز آن طور که شایسته است وظیفه مادری خود را انجام نمی‌دهند و از طرف دیگر از پس مشاغل بیرون از خانه نیز به درستی بر نمی‌آیند.
نتیجه‌ای که وی طی تحقیقات خود به آن دست یافته بود را می‌توان اینگونه بیان کرد که: اگر زنان جامعه ما به دنبال حقیقت وجودی خود بگردند، به این نتیجه می‌رسند که حقیقت زن همان وظیفه مادری و تربیت فرزندان مفید برای جامعه است. خداوند طبیعت زن را برای این کار آفریده و او از پس وظیفه مادری بهتر از هر کار دیگری بر می‌آید، همچنین به دنبال آن رضایت خداوند و هم رضایت شخصی مادر را به همراه دارد.
پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده با اشاره به این سخن حضرت علی (ع) که می‌فرمایند:" اگر یک انسان را تربیت کنیم مثل این است که جهانی را مورد تربیت قرار داده‌اید" گفت: بعضی مادران پس از تولد فرزندشان اعتماد به نفس زیادی به دست می‌آورند و با یادآوری این سخن گران مایه برای تربیت و ورود فرزندشان به جامعه تلاش بیشتری می‌کنند.
استکی در آخر به تاثیر رسانه‌ها در فرهنگ سازی و تعیین نقش برای زنان اشاره و خاطر نشان کرد: رسانه‌ها باید در یافتن حقیقت و اصالت زن امروزی به اعضای جامعه کمک بسیار کنند. در جهان امروز رسانه‌ها انسان را از هر طرف محاصره کرده‌اند و تاثیر آن‌ها از هر چیزی بیشتر است پس با ارائه الگوهای مناسب و نشان دادن حقیقت زنان به افراد جامعه به داشتن اعضای بهتر و فعالتر کمک می‌کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/267922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم