آریا بانو

آخرين مطالب

آیا نور موبایل کوری و بیخوابی می آورد؟ پزشکي

آیا نور موبایل کوری و بیخوابی می آورد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آیا نور موبایل کوری و بیخوابی می آورد؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6066357
١٨٩
٠
مهر / تحقیقات نشان داده است استفاده از وسایلی مانند موبایل و تبلت هنگام خواب باعث نابینایی موقتی در افراد می شود. همچنین در کیفیت خواب و ساعت داخلی بدن اختلال ایجاد می کند.
نور موبایل موقع خواب
بر اساس انتشار گزارشی از سوی مجله پزشکی «نیو اینگلند»، محققین بر این باور هستند که استفاده بیش از حد موبایل و تبلت می تواند منجر به نابینایی موقت در کاربران شود.
به گفته محققین استفاده از این وسایل پیشرفته ارتباطی به هنگام دراز کشیدن در رختخواب می تواند به از بین رفتن دید به صورت موقتی و تاثیر سوء بر روی خواب افراد منجر شود. در واقع استفاده از تلفن همراه در رختخواب و آن هم در شب باعث اختلال در الگوی خواب افراد می شود.
ضمن اینکه نگاه کردن به صفحه نمایشگر گوشی در زمان دراز کشیدن می تواند منجر به کم سو شدن دید یکی از چشم ها شود. در این گزارش آمده، بعد از استفاده تلفن همراه به صورت خوابیده، چند دقیقه ای زمان می برد تا دید دو چشم به حالت طبیعی باز گردد و این روند در بلندمدت می تواند منجر به پدیده ای تحت عنوان «نابینایی موقت» شود.
به گفته محققین راه حل ارائه شده برای رهایی از این عارضه این است که بعد از هر 20 دقیقه استفاده از گوشی همراه، کاربر به چشمان خود استراحت دهد و یا به جای استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب، مشغول خواندن کتاب شود.
نور موبایل اختلال خواب می آورد
نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان داده است که سازندگان تلفن های همراه برای سلامت کاربران باید علاوه بر «حالت پرواز» روی موبایل ها، «حالت خواب» را نیز در نظر بگیرند. نور آبی صفحه های نمایشگر، مهم ترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است.این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می کند.
همه ما سال هاست که با «حالت پرواز» در تلفن های همراه آشنا شده ایم، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که نور نمایشگرهای تلفن همراه و لپ تاپ ها باعث اختلال در ساعت بدن و به هم ریختن کیفیت خواب می شود. در این تحقیق آمده است که سازندگان تلفن همراه باید مسئولیت پذیر باشند و وضعیت «Bed Mode» را روی تلفن همراه در نظر بگیرند تا جلوی نور آبی صفحه های نمایشگر در زمان نزدیک شدن به ساعت خواب طبیعی گرفته شود.
این نور آبی به گفته محققان باعث اختلال در ساعت بیولوژیک بدن و بیدار ماندن بیش از حد کاربران گجت های مختلف (بی خوابی) می شود. نور آبی صفحه های نمایشگر، مهم ترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است. این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می کند و ترشح آن از هنگام عصر برای آماده شدن بدن برای خواب شروع می شود.
به گفته دانشمندان نمایشگرهای جدید هر روز با اندازه بزرگ تر، کنتراست و شفافیت بیشتر این وضعیت را بدتر می کنند. نور و کیفیت آنها برای روز خوب است، اما با استفاده از یک نرم افزار باید در هنگام شب نور آبی نمایشگرها را فیلتر کرد.
اپلیکیشنی مانند «a.Flux» در حال حاضر این کار را انجام می دهد و بر اساس ساعت روز نور سبز-آبی نمایشگرها را کاهش می دهد. اختلال در ساعت بیولوژیک بدن و خواب، نقش زیادی در ابتلا به دیابت، چاقی، افسردگی و بیماری های سیستم عصبی از جمله آلزایمر دارد.
تاثیر نور آبی بر خواب بچه ها
نور آبی وسایل هوشمند مانند کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه می تواند باعث اختلالات خواب در بچه ها شود. لذا شب هنگام و در زمان خواب، کودکان نباید در معرض آنها قرار گیرند. یک بررسی جدید شواهد تازه ای را ارائه داده تا والدین را بیشتر از قبل متقاعد کند که باید موبایل، تبلت و کامپیوترها را از اتاق خواب بچه ها دور کنند. هر چه نور صفحه نمایشگر وسایل الکترونیک در ساعات ابتدایی شب بیشتر باشد، میزان افت هورمون ملاتونین هم بیشتر می شود.
این بررسی نشان داده است که نور این وسایل می تواند میزان هورمون ملاتونین را که خواب را کنترل می کند تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیر برای بچه هایی که تازه وارد دوران بلوغ شده اند بیشتر است و نور مانیتور دستگاه های ذکر شده در این بچه ها میزان هورمون ملاتونین را تا 37 درصد کاهش می دهد.
مطالعات قبلی نشان داده است که 96 درصد نوجوانان در ساعات قبل از خواب حداقل از یکی از وسایل دارای مانیتور مانند تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنند. محققان با بررسی 30 فرد در رده سنی 9 تا 15سال و 29 نفر دیگر با سن 11 تا 16 سال متوجه شدند که هر چه نور صفحه نمایشگر وسایل الکترونیک در ساعات ابتدایی شب بیشتر باشد، میزان افت هورمون ملاتونین هم بیشتر می شود.
آنها می گویند بخصوص در شروع دوران بلوغ مغز بسیار به نور حساس می شود و سیکل خواب در شب و روز دچار تغییر می گردد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توبکتومی یا بستن لوله‌های رحم چیست و چگونه انجام می‌شود؟

توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماران خاص برای پیشگیری از "کرونا"

چرا پاشنه‌های پا ترک می‌خورند؟

خارخاسک؛ از رفع فشار خون تا درمان سرطان

سرطان‌های شایع در زنان کدامند؟

چگونه در مقابله با کرونا از کودکان مراقبت کنیم؟

پیشنهادی کامل برای تغذیه فرزندان در سنین رشد

روش‌هایی برای از بین بردن چربی‌های ران پا

5 راه ساده برای آن که بوی بد دهان را از بین ببریم

5 نوشیدنی بسیار مؤثر برای آرامش اعصاب

قند؛ متهم ردیف اول بیماری‌های خطرناک!

چطور در مکان‌های عمومی از کرونا در امان باشیم؟

همه چیز درباره علائم و درمان سکته مغزی

از علائم کمبود این ویتامین ریزش مو است

باورهای درست و غلط درباره آب خوردن

احتمال بازگشت کروناویروس به بدنِ برخی از درمان‌شدگان

صابون زردچوبه را برای شفافیت و درخشانی پوست در خانه بسازید

قند مایع چیست؟

نمک چطور باعث چاق شدن ما می‌شود؟

علت تاخیر در اعلام ورود ویروس کرونا به کشور از زبان دکتر گویا

نظر سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از ماسک برای کرونا

طبعِ سردِ "کرونا"/ توصیه‌های طب ایرانی برای تقویت ریه‌ها

ماهی قرمز سالم چه نشانه هایی دارد؟

تشخیص سریع اوتیسم با اسکن چشم

نحوه صحیح پوشیدن و دورانداختن ماسک

تشخیص سرطان ریه از روی وضعیت ناخن ها

کدام قسمت دست ها درست شسته نمی شوند؟

با این روش ها استرس ناشی از کرونا را کنترل کنید

بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها 2 تا 4 برابر شایع‌تر است

شهردار تهران: اگر کرونا حادتر شود، کارمندان دورکار خواهند شد

«زنان باردار» درمقابل کرونا چه کارهایی باید انجام دهند؟

چطور بچه ها را لوس می کنیم؟

اینفوگرافیک/اصول صحیح ماسک زدن

رازیانه چه خواصی دارد؟

غذا با طبع گرم سیستم ایمنی بدن را در مقابله با کرونا تقویت می‌کند

چند درصد مردم بی‌خوابی را تجربه می‌کنند؟

وحشت برای مغز مفید است!

کرونا با گرم شدن هوا ضعیف می‌شود/افراد سالم نیازی به ماسک ندارند

قلیان‌ از سریعترین راه‌های انتقال ویروس کرونا است

تشخیص سرطان ریه ازروی وضعیت ناخن ها

فروش ماسک ممنوع می‌شود/ توزیع رایگان ماسک و محلول شوینده در دستور کار وزارت بهداشت

نامه حناچی به وزیر بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا

جزییات توزیع رایگان ماسک اعلام شد

3 عامل مهم‌ در بروز فقر آهن در کودکان

استرس ابتلا به کرونا از خود کرونا خطرناک تر است

اینفوگرافیک: علایم اولیه ابتلا به کرونا

حال پزشک مبتلا به کرونا در اراک خوب است

حریرچی: 80 تا 90 درصد مبتلایان کرونا درمان خاصی نمی‌خواهند

نکات کلیدی برای پیشگیری کرونا در آسانسور

چرا نباید با وقوع علائم کرونا خود درمانی کنیم؟