آریا بانو

آخرين مطالب

در‌ سفر به قشم کجا برویم؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در‌ سفر به قشم کجا برویم؟ 18
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6060018
١٢٠
٠
کجارو / جزیره‌ی زیبای قشم، نگین بی‌مثال خلیج فارس، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران است که می‌تواند هر گردشگر با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود سازد.
قشم، یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر ایران است که به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، همچون گوهری مثال‌زدنی در جنوب کشور می‌درخشد. همچنین آب‌وهوای معتدل و مطلوب این منطقه از کشور در فصل زمستان و بهار در کنار فرهنگ غنی ساکنین این جزیره‌، آن را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است که هر ساله جمع زیادی از هموطنان و توریست‌های سراسر جهان در آن حضور می‌یابند.
به جزیره قشم لقب «جزیره عجایب هفت‌گانه» داده‌اند. علت این موضوع تنوع در طبیعت بی‌نظیر آن است. جاهای دیدنی قشم مانند جنگل‌های حرا، دره ستارگان، غار نمکدان و تنگه چاهکوه، دست‌کمی از عجایب هفت‌گانه ندارند. جاذبه‌های گردشگری قشم شاید در یک سفر نگنجد، اما می‌توانید بسته به علاقه و روحیات خود برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. کجارو در ادامه منتخبی از جاهای دیدنی قشم را معرفی می‌کند.
اگر برای سفر به قشم برنامه‌ریزی می‌کنید و به‌دنبال انواع تور قشم می‌گردید، می‌توانید در کجارو آن‌ها را از لحاظ قیمت و خدمات پکیج از آژانس‌های معتبر مسافرتی مقایسه کرده و آفر مورد نظر خود را از آژانس مربوطه تهیه کنید.
1. مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)
مقبره‌ی بی‌بی مریم، آرامگاهی است باقی‌مانده از قرن 8 هجری قمری که در روستای تم سنیتی جزیره‌ی قشم قرار دارد. این بنای کهن، در بین اهالی روستا به تم سنیتی نیز شهرت یافته است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که معماری آن شبیه به معماری عمارات حکومت سلجوقیان است.
2. جزایر ناز
یکی از دیدنی های قشم، جزایر موجود در این منطقه از کشور است که به جزایر ناز شهرت یافته و دارای دیواره‌ای صخره‌ای و وسعتی حدود سه هکتار است. ویژگی‌ منحصربه‌فرد این جزیره، پیش‌روی با اتومبیل یا به‌صورت پیاده‌روی تا فاصله‌ی یک کیلومتری داخل آب‌های آن است که به‌دلیل شرایط جزر ممکن می‌شود و همین امر آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی قشم تبدیل کرده است. این جزیره تقریبا 22 کیلومتر از قشم فاصله دارد و مسکونی نیست. در زمان کوتاهی هنگام رخ دان جزر، فاصله‌ای بین جزیره و ساحل قشم ایجاد می‌شود. در این هنگام می‌توانید از بالای جزیره ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را نظاره‌گر باشید.
3. بام قشم
بام قشم، ارتفاعاتی قرار گرفته در بخش غربی جزیره‌ی قشم است که قسمت‌های مرتفع آن از سنگ آهک و در دامنه‌ها از ماسه سنگ، مارن و سیلت تشکیل شده است. در واقع این ارتفاعات، فلاتی نیمه‌ مرتفع است که سطح وسیعی از جزیره را تشکیل داده و به‌دلیل چشم‌اندازی زیبا از جنگل‌های حرا و سواحل شمال خلیج فارس، به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در این جزیره تبدیل شده است.
4. روستا و بندر لافت
روستای لافت، روستایی تاریخی و کهن در شمال غربی جزیره‌ی قشم است که در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد است. از ویژگی‌های این روستا می‌توان به منازل مسکونی آن اشاره کرد که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر بوده و همین امر سبب شهرت این روستا به بندر بادگیرها شده است. همچنین آثار تاریخی دیگری همچون قلعه‌ی نادری، قلعه‌ی پرتغالی‌ها، گنبد مدون و قبرستان این روستا که دارای سنگ‌نبشته‌هایی به قدمت هزارسال است، این منطقه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جزیره‌ی قشم، تبدیل کرده است.
5. سد گوران
در 78 کیلومتری جزیره‌ی قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و به قدمت حکومت پهلوی اول مشاهده می‌شود که برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان معتقدند که پی اولیه‌ی این بنا در دوران حکومت هخامنشیان و تاج آن را در دوران ساسانیان احداث کرده‌اند. آب شیرین از ویژگی‌های این سد است که در بین اهالی بسیار مهم و ارزشمند است.
6. روستای توریان
روستای توریان، روستایی واقع در 31 کیلومتری جنوب غربی جزیره‌ی قشم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه از خلیج فارس است که به‌دلیل حضور زمین‌های کشاورزی گل آفتاب‌گردان و نخلستان‌های متعدد، از منظره و چشم‌اندازی زیبا و مطلوب برخوردار است.
7. کاسه سلخ
منطقه‌ای واقع در ساحل جنوبی جزیره‌ی قشم که از آن به کاسه سلخ یاد می‌شود از وسعتی بالغ بر 35 کیلومتر مربع برخوردار بوده که خالی از هرگونه پوشش گیاهی است. این بخش از جزیره، به‌دلیل حضور چشمه‌ی گوگرد با خاصیت درمانی و چندین هزار تپه‌ی کوچک و بزرگ مخروطی شکل که بر اثر فرسایش و در طول زمان به وجود آمده و باعث ایجاد تپه‌ ماهورهای متداخل شده است، دیدنی خواهد بود.
8. تنگه عالی محمد
پدیده‌ای طبیعی و زیبا به فاصله‌ی کمی از تنگه‌ی چاهکو، واقع در جزیره‌ی قشم مشاهده می‌شود که از آن به تنگه‌ی عالی محمد، تنگه‌ی آب‌نما و تنگه‌ی سنگ‌آب یاد می‌شود. انتهای مسیر این جاذبه‌ی طبیعی، به گنبد نمکی نمکدان منتهی می‌شود که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.
9. غار نمکدان
غار نمکدان که زمین‌شناسان آن را طولانی‌ترین غار نمک جهان معرفی کرده‌اند، پدیده‌ای است طبیعی و بسیار زیبا که در 90 کیلومتری جزیره‌ی قشم قرار دارد. این جاذبه‌ی زیبا و دیدنی، داخل کوهی گنبدی شکل قرار گرفته است که بر بدنه‌ی آن، می‌توان رگه‌های سفید نمک و بر سطح آن جریان آب نمک را مشاهده کرد. قندیل‌های ایجاد شده بر اثر رطوبت زیاد جزیره و نفوذ آب در داخل غار بسیار زیبا و دیدنی است.
برای بازدید از غار نمکدان باید از جاده شوسه‌ای بگذرید. بین جاده هم‌جوار ساحل تا ورودی غار، حدود دو کیلومتر فاصله هست که می‌توانید آن را پیاده طی کنید. دهانه اصلی غار به‌سمت جنوب است. برای طی کردن غار تا عمق 20 متری نیازی به استفاده از چراغ قوه ندارید؛ چراکه نور خورشید تا این فاصله را پوشش می‌دهد.
گردشگران عادی و بدون تجهیزات مناسب غارنوردی، فقط تا عمق 100 متری این غار را می‌توانند پیمایش کنند. برای رفتن به بخش‌های داخلی‌تر این غار باید وسایل غارنوردی و تجهیزات حرفه‌ای تر به‌همراه داشته و حرفه‌ای باشید.
10. قلعه پرتغالی ها
در اوایل قرن 16 میلادی، در بخش شمال جزیره‌ی قشم، یکی از دریانوردی به نام «آلفونسو آلبرکرک»، دستور ساخت قلعه‌ای را صادر کرد که امروزه از آن به‌عنوان قلعه‌ی پرتغالی‌ها یاد می‌شود. چند ستون، آب‌انبار و برج مراقبت تنها چیزی است که در حال حاضر از قلعه پرتغالی‌ها باقی مانده است.
این اثر تاریخی از مساحتی بالغ بر 2 هزار متر مربع برخوردار بوده و با استفاده از سنگ‌های آهکی، گچی و ساروج محلی ساخته شده است. پرتغالی‌ها برای ساخت این قلعه از خاک سرخ هرمز استفاده کردند و معماری ایرانی را برای آن به‌کار بردند.
قلعه پرتغالی‌ها در ساحل واقع شده که محل رفت و آمد پرندگان دریایی مانند مرغ ماهیخوار و پلیکان است. اگر خوش‌شانس باشید احتمالا در بازدید از قلعه می‌توانید این پرندگان را هم از نزدیک ببینید.
11. تنگه چاهکوه
در فاصله‌ی 70 کیلومتری جزیره‌ی قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه‌ای جالب وجود دارد که به تنگه‌ی چاهکو شهرت یافته است. این تنگه دارای حفره‌ها، دالان‌ها و اشکال حیرت‌آور و عجیب است که تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز است. وجه تسمیه این تنگه به چاهکوه، به‌علت قرار گرفتن تعدادی چاه حفر شده در ابتدای آن است. اهالی روستا در گذشته برای جمع‌آوری و نگهداری آب باران، این چاه‌ها را حفر کرده بودند.
فرسایش سنگ‌های رسوبی در گذر زمان، عمق این دره را به 100 متر رسانده است. حفره‌ها، بافت سنگ‌ها و دالان‌های شگفت‌انگیز در چاهکوه، هر مسافری را به تحسین و شگفتی وا می‌دارد.
دیوارهای بلند و مسیر عریض این دره در ابتدای راه قرار دارند. هرچه به‌سمت جنوب حرکت کنید، مسیرتان باریک‌تر می‌شود؛ تا حدی که آسمان را گم می‌کنید و دیدن آن دشوار خواهد شد. عرض کم مسیر نیز در بخش‌هایی ممکن است ادامه راه را برای‌تان غیرممکن کند؛ اما ماجراجویی کم‌نظیری خواهد بود.
12. دره ستارگان
بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه که به واسطه‌ی باران، رگبارها و وزش باد ایجاد شده است، دره‌ای با قدمتی حدود 2 میلیون سال در جزیره‌ی قشم وجود دارد که به دره‌ی ستارگان شهرت یافته است. این پدیده‌ی طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود و به اعتقاد ساکنین محلی، بر اثر برخورد ستارگان با زمین به وجود آمده است و ازاین‌رو آن را دره‌ی ستارگان می‌خوانند.
13. غار خربس
از دیگر جاذبه‌های طبیعی جزیره‌ی قشم، غار خربس متعلق به دوران مادها است که در 15 کیلومتری جنوب جزیره قرار گرفته و از دنباله‌‌ی چین‌خوردگی‌های رشته‌کوه‌های زاگرس به وجود آمده است. از نکات قابل‌توجه در مورد این پدیده‌ی طبیعی، می‌توان به معماری منحصربه‌فرد و رمزآلود آن اشاره کرد که در نوع خود زیبا و جالب است. پرستشگاه مهر و الهه‌ی میترا، مکانی برای نگهداری استخوان‌های مردگان و پناهگاه مردم هنگام حمله‌ی دزدان دریایی، از جمله نظریاتی است که در مورد این غار وجود دارد.
14. جنگل‌ های دریایی حرا
قطعا یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای جزیره‌ی قشم، جنگل‌های دریایی حرا با وسعتی حدود 200 کیلومتر است که درختان آن در آب‌های شور رشد کرده و در زمانی که پدیده‌ی مد صورت می‌گیرد، تا گلوگاه درون آب می‌روند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد درختان حرا می‌توان به تصفیه‌ و شیرین کردن آب اشاره کرد.
به فاصله 60 کیلومتر از غرب جزیره می‌توانید جنگل‌های حرا را ببینید. عمر این جنگل‌ها به 30 تا 40 میلیون سال می‌رسد.
اینجا زیستگاه پرندگان مهاجری چون فلامینگو و پلیکان است که فصل‌های سردتر سال را برای مهاجرت به این جزیره انتخاب می‌کنند. انواع خزندگان، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌ها هم در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.
زمانی که مد اتفاق می‌افتد و بخش‌های زیادی از درختان در آب فرو می‌روند، منظره فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌شود که به نظر می‌رسد تمام درختان جنگل در آب شناور هستند. یکی از تفریحات جزیره قشم نیز قایق‌سواری در جنگل‌های حرا است که زمان رخ دادن مد، بهترین موقع برای تجربه آن است. قایق‌سواری در میان درختان شناور در آب، تجربه‌ای است که در کمتر جای دیدنی می‌توانید آن را امتحان کنید.
15. آب انبار بی بی
آب‌انبار بی‌بی یکی از قدیمی‌ترین آب‌انبارهای جزیره‌ی قشم است که دارای قدمتی بالغ بر دو قرن بوده و همچنان توسط مردم بومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معماری صورت گرفته در این اثر تاریخی، در نوع خود جالب و دیدنی است و یکی از جاذبه‌های گردشگری در جزیره‌ی قشم محسوب می‌شود.
16. گورستان‌های تاریخی قشم
در جزیره‌ی قشم، گورستان‌های متعددی وجود دارد که هرکدام از تاریخی کهن برخوردار بوده و نشان‌دهنده‌ی قدمت این بخش از خاک کشور است. در تعداد بسیاری از این گورستان‌ها می‌توان قبرهایی را یافت که از قدمتی برابر با چندین قرن برخوردار است. از جمله این مقابر می‌توان به قبرستان روستای کوشه با قدمتی حدود 12 قرن، قبرستان محله‌ی مسنی با قدمتی حدود 5 قرن، قبرستان گور فرنگی با قدمتی بالغ بر 4 قرن، قبرستان کولغا، قبرستان توریان با پیشینه‌ای حدود 10 قرن و قبرستان روستای تم سنیتی با قدمتی بالغ بر 9 قرن اشاره کرد.
17. ژئوپارک قشم
ژئوپارک قشم در سواحل خلیج فارس و جنگل دریایی حرا قرار گرفته و چندین پدیده مهم زمین‌شناسی را در خود جای داده است. این ژئوپارک در سال 2006 عنوان اولین ژئوپارک خاورمیانه و ایران را از آن خود کرده است.
مجموعه جهانی ژئوپارک قشم که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است، در مساحت 30 هزار هکتاری در غرب جزیره واقع شده که به روستای طبل، روستای کانی و گوری نیز نزدیگ است.
گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، ساحل زیبا و دیدنی، مجسمه‌ها و نش برجسته‌های طبیعی، کوه‌های شگفت‌انگیز و چین‌خوردگی‌ها و ستون‌هایی که بر اثر فرسایش ایجاد شده‌اند، جذابیت‌های منطقه را دوچندان کرده‌اند.
ژئوپارک قشم شامل 25 سایت گردشگری است که دره ستارگان، بام قشم، تنگه چاهکوه، گنبد نمکی و... جزو آن به شمار می‌آیند.
از دیگر مکان‌های دیدنی این جزیره‌ی زیبا می‌توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، تپه‌ی تاریخی کولغان، سد تاریخی پی‌پشت قشم، سد بالاتل، مسجد و بقعه‌ی شیخ برخ، سردار امام قلی خان و... اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/266809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ