آریا بانو

آخرين مطالب

تصمیم بگیریم شاد باشیم! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تصمیم بگیریم شاد باشیم!
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6052668
٦
٠
باشگاه خبرنگاران / اگر به شادی به چشم قضیه "فیثاغورث" نگاه می‌کنید بیراهه می‌روید. شادی آن قدر پیچیده نیست و معما هم نیست به دنبال حل آن باشید و قضیه ریاضی هم نیست که بخواهید آن را اثبات کنید. آیا پیش می‌آید گاهی از خودتان بپرسید شادی چیست و من چقدر شادم؟! سال‌هاست که ما عجیب درگیر روزمرگی‌های زندگی شده‌ایم و مدام سرمان در چرتکه انداختن و تامین معاش است و این تنها ما نیستیم و البته که این خاصیت زندگی ماشینی و شهری و پر هزینه و پر مشغله‌ای است که ماحصل سبک مدرن زندگی است و ما با آن خو گرفته‌ایم.
در واقع ناخواسته در مسیر این نوع زندگی قرار گرفته‌ایم و این جریان ما را با خود به پیش می‌برد. اغلب از این جریان و این سرعت نالانیم و کمتر پیش می‌آید کمی بایستیم و درنگ کنیم و با خود بیاندیشیم که آیا نمی‌شود کمی این فضای پر تنش و پردغدغه را تلطیف کرد؟ واقعیت این است که می‌شود و بی‌تردید می‌شود. این لطافت وقتی رخ می‌نماید که ما به"شادی" فکر کنیم. همین ابتدا بگوییم که اگر به شادی به چشم قضیه "فیثاغورث" نگاه می‌کنید بیراهه می‌روید. شادی آن قدر پیچیده نیست و معما هم نیست به دنبال حل آن باشید و قضیه ریاضی هم نیست که بخواهید آن را اثبات کنید. شادی لابه‌لای همین روزمرگی‌هاست که باید آن را پیدا کنید و اگر نیست آن را بسازید. به همین راحتی.
شادی یک حس درونی و سرشار از رضایتمندی است. کمی با خودتان خلوت کنید چه وقت‌هایی حالتان خوب است، همان وقت شما شادید و درون پر از آرامشی دارید که باید قدرش را غنیمت بشمارید. قرار نیست همیشه قهقهه شادی سر بدهیم. نه اینکه قهقهه بد باشد، اما کمتر پیش می‌آید فرد در چنین موقعیت‌هایی قرار بگیرد. مهم این است که ما بتوانیم حس شادی را تداوم ببخشیم و خودمان را به کرات در چنین موقعیتی قرار دهیم. تحقیقات نشان داده است افراد شاد در مواجهه با استرس و بیماری‌ها بهتر عمل می‌کنند. همین طور کمتر دچار بیماری می‌شوند و نگرش شان به زندگی بهتر است.
اما چه طور خودمان را در موقعیت‌هایی قرار بدهیم که شادی آور است؟
سفر کنید. حتی یک روزه و حتی چند ساعته. چارچوب ذهنی‌تان را در مورد سفر بشکنید که سفر یعنی یک مسافرت چند روزه‌ی پر هزینه که سالی یک بار یا چند سال یک بار پیش می‌آید. اولویت‌های هزین‌های را بازنگری کنید. مثلا خرید لباس‌های گران شما را شاد می‌کند یا خرید لباس کم قیمت‌تر و اندوختن بخشی از درآمد با هدف رفتن به سفر؟
بخشی از هزینه‌هایی که ما در زندگی می‌کنیم به خاطر آسایش و آرامش و لذت بردن ما از زندگی نیست، بلکه به خاطر دیگران است. اگر واقع بینانه و منطقی باشیم می‌شود بخشی از هزینه‌های زائد را حذف کرد و آن را پس‌انداز برای روز‌های سفر. سفر را هم می‌شود با مدیریت درست، کم هزینه اداره کرد. کافی است درباره سفر ارزان قیمت و چگونگی استفاده بهینه از پول مان در سفر کمی جست و جو و مطالعه کنید.
به دیگران کمک کنید تا حس شادی در شما موج بزند. کمک می‌تواند مالی و غیرمالی شود. گاهی به دوست صمیمی‌تان کمک کنید، مثلا در تمیز کردن خانه‌اش و یا در نگهداری چند ساعته از کودکش، اگر نیاز به کمک شما دارد. به افراد مسن در خانواده و فامیل و همسایه یاری برسانید. مثلا می‌توانید خریدشان را انجام بدهید. هر از گاهی برای خانواده‌ای که از وضعیت دشواری مالی شان خبر دارید آذوقه مختصری در کنار خرید‌های بی شمار خودتان تهیه کنید و بی‌بهانه به دست‌شان برسانید.
با کودکان همراه باشید. با آن‌ها بازی کنید و مثل آن‌ها برای ساعتی کودک باشید. اسباب خنده آن‌ها شوید تا شادی آن‌ها در شما هم رخنه کند. از دنیای جدی و پرحساب و کتاب کمی فاصله بگیرید و با آن‌ها همراه باشید.
با دوستان‌تان قرار ملاقات بگذارید. با آن‌ها به کافی و خرید و استخر و ... بروید. بودن در کنار دوستان‌تان یعنی فتح باب خاطرات خوش گذشته و یادآوری آن‌ها شما را خوشحال می‌کند.
هر لحظه و هرکسی ممکن است خاطر ما را مکدر کند. ما در روز با آدم‌های مختلفی از خانواده و دوست و همکار گرفته تا همسایه و ... روبه رو می‌شویم. ممکن است حرف و عمل برخی برای ما ناخوشایند باشد و موجب ناراحتی ما شود. روی فکر و ذهن خودمان کار کنیم و با خودمان قرار بگذاریم که نباید به این راحتی روح و روان ما دچار ناراحتی شود؛ بنابراین گذشت را خوب تمرین کنیم و به سهولت از دیگران بگذریم تا آرامش درون ما دچار تلاطم نشود. از ناراحتی‌های کوچک و بزرگ زود چشم بپوشیم، چرا که گذشت خود به تنهایی شادی آور است.
با گل و گیاهان هم همنشینی کنیم. چند گلدان همیشه در خانه و یا محل کارمان داشته باشیم. رسیدگی به آن‌ها و تماشای مداوم شان ما را سرزنده می‌کند و حس خوب شادی برای ما به ارمغان می‌آورد.
همه دارایی‌مان (مادی و غیر مادی) را برای روز‌های آینده که نمی‌دانیم کی و کجاست و آیا ما در آن روز‌های آینده زنده‌ایم یا نه اندوخته نکنیم. کمی آینده‌نگری و دوراندیشی حتما لازم است، ولی زندگی در حال و آنطور که ما را خوشحال می‌کند و رضایت برای مان تدارک می‌بیند ضروری‌تر است. زندگی با همه دشواری‌هایش شیرینی و شادی‌های زیادی هم دارد. آن‌ها را هم ببینیم. کمی‌خوش بین و مثبت اندیش باشیم. از پشت شیشه عینک خوش بینی چیز‌های خوبی عایدمان می‌شود، ولی قطعا از پشت عینک بدبینی زندگی سخت‌تر می‌گذرد. برای شاد بودن و رضایت از زندگی می‌شود بهانه‌های زیادی ساخت. فقط کافی است تصمیم بگیریم شاد باشیم آن وقت اسبابش را هم فراهم می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/265626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟