آریا بانو

آخرين مطالب

فاطمه راکعی: دیدگاه‌هایی خلاف نظر امام(ره) جامعه زنان را تهدید می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - نماینده مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تاکید بر نقش انکار ناپذیر و پررنگ زنان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دیدگاه‌هایی خلاف نظر امام (ره) و انقلاب، جامعه زنان را تهدید می‌کند.

فاطمه راکعی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، درباره اهمیت و تاثیر نقش زنان در پیروزی انقلاب و توسعه جامعه افزود: درباره نقش زنان همین بس که بنیانگذار جمهوری اسلامی، آن را در حد نقش رهبری و هدایتگری تعبیر کردند که با حضور خویش در صف مقدم تظاهرات، انگیزه قیام و مقابله با طاغوت را در مردها و جوان ها به وجود آوردند.
وی ادامه داد: زنان ایرانی نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند به نحوی که آنها با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند و با حضور در همه عرصه ها از جمله گردآوری اخبار و توزیع اعلامیه، پناه دادن به فعالان سیاسی زخمی و شرکت در راهپیمایی به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند.
به گفته راکعی، انقلاب اسلامی، قرائتی معاصر از اسلام به رهبری امام خمینی (ره) بود که دورنمایی از جامعه عدل اسلامی در دوران خدمت امام علی(ع) را نوید می داد. در این پایه و دوران زنان که همواره در حکومت های غیرمردمی مورد ستم واقع می شدند با توجه به اعتماد و اعتقادی که به تعلیمات و آموزه های اسلامی و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) در دورانی که خلافت جامه اسلامی را برعهده داشتند و جایگاهی بر مبنای تعالیم اسلام برای زنان ترسیم کرده بودند، پا به عرصه انقلاب نهادند.
آگاهی های نهادینه شده در تک تک زنان، برگشت ناپذیر است
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه در این سیمای تازه ترسیم شده که برای زنان، حرمت و کرامت انسانی مضاعفی برخودار بود، زنان به ظرفیت تربیت نسل های انسانی که خداوند در وجود آنان به ودیعه نهاده، بیشتر آگاهی پیدا کردند، تصریح کرد: این آگاهی زمینه و بستر اصلی برای همه پیشرفت های دیگر بود چون در وجود تک تک زنان ایران نهادینه و این پیشرفت ها که در سایه انقلاب اسلامی عاید جامعه زنان کشور شده بازگشت ناپذیر است.
راکعی یادآور شد: حضور زنان در اتفاقات و تظاهرات سیاسی در قبل، بدو انقلاب اسلامی و پس از آن در جبهه های حق علیه باطل به عنوان پرستاران، امدادگران تا حضور در عرصه های علمی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بسیار پررنگ بوده و خواهد بود زیرا انقلاب اسلامی هیچگونه تضاد، تضارب و تلاقی با شیوه های دموکراتیک امروزی در مورد زنان ندارد بلکه پیشرو و پیشگام تر از آنان این راه را چندصد سال پیش پیامبر اکرم (ص)در مورد زنان ترویج و تشویق کرده بودند و آن بوسه های تکریم پیامبر خدا بر دستان حضرت زهرا(س) نشان دهنده این بود که زن آگاه و فرهیخته وقتی به کمالات خود برسد آنقدر شکوهمند می شود که دستانش بوسگاه پیامبران الهی می شود.
عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان افتخارات کسب شده از سوی زنان پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: زنان با این آگاهی و شناخت از جایگاه خود در اسلام و نظامی که جمهوری اسلامی است بسیار عاشقانه و صادقانه پیش رفتند و در سازمان های مردم نهاد در حوزه های اجتماعی، حقوقی، خیریه، زنان سرپرست خانوار و محیط زیستی که زنان در آن پیشگام هستند، فعالیت های بیشمار دیگری را رقم زدند.
وی ادامه داد: در عرصه علمی هم چنان شد که بیش از یک دهه است در بسیاری از رشته های دانشگاهی، زنان پیشرو هستند و تعداد پذیرفته شدگان بیشتری دارند؛ چنانچه در المپیادهای علمی، مجامع جهانی هنری، فرهنگی، ورزشی و هر جا که توانسته اند خوش درخشیده اند. این آگاهی اجتماعی، سیاسی و عبادی و باورهای دینی در واقع از حمایت ها و تاکیدات امام (ره) بزرگوار در سخنانی همچون «از دامن زن مرد به معراج می رود»، «قران کریم انسان ساز است و زنان هم انسان سازی می کنند»، «تکریم نمی کنند زنان را مگر انسان های مکرم» و غیره نشات گرفته است.
منعی برای حضور زنان در عرصه های مختلف نیست
راکعی یادآور شد: اگر در جوامعی دیگر به اسم دموکراسی و آزادی خواهی به زنان امتیاز داده می شود در اسلام همه این ها بعلاوه تبعیض مثبت برای زنان وجود دارد. با این دیدگاه، به مجالس و شوراها، احزاب سیاسی، دولت، ارکان تصمیم گیری، دبیری کل احزاب و بسیار پایگاه های مدیریتی راه پیدا کردیم. حتی برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری هم زنانی همچون مرحومه اعظم طالقانی تلاش هایی کردند.
عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان افزود: متاسفانه امروزه دیدگاهی که هیچ قرابتی با خوانش و قرائت اسلام و نظرات امام راحل ندارد، وجود دارد تا زنان را به خانه بازگردانند و از حضور در عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منع کند. غافل از این که تاکید و تکیه همگان بر این است که 98 درصد مردم ایران به انقلاب اسلامی رای دادند که در واقع جمهوری اسلامی به تاکید امام(ره) هم جمهوریت و هم اسلامیت دارد که نتیجه این شد همه این انتظارات و باورها در حوزه زنان تا اینجا پیش رفت.
دیدگاه هایی خلاف نظر امام (ره) و انقلاب، جامعه زنان را تهدید می کند
وی تاکید کرد: این آگاهی و باورمندی زنان با روش های مغایر با دیدگاه حضرت امام(ره) به عقب بازنمی گردد حتی اگر پشت تریبون ها بر آن اصرار ورزند و بر طبل بازگشت زنان به خانه ها بکوبند و جایگاهی در مدیریت کلان کشور و تصمیم گیری ها در همه مسایل و حتی حضور فیزیکی در محافل عمومی برای زنان نداشته باشند.
راکعی یادآور شد: این اقدمات راه به جایی نمی برد و دیدگاه بسیار اقلیتی در جامعه بزرگ ایران است. زنان با آن ظرفیت و باور و انرژی که دارند در سایه اخلاق، معنویت و حفظ ارزش های انسانی جامعه زنان با یک چشم انداز بسیار روشن به طرف افق های روشن فردا پیش می روند.
مشاور شهردار تهران در امور بانوان این آگاهی را بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی برای جامعه زنان ایران عنوان کرد و گفت: زنان امروز برای یک زندگی معاصر توام با اخلاق و معنویت الگو هستند و بطور قطع زنان بسیاری ظرفیت حضور در کابینه را دارند تا به کشور خدمت کنند و به طور حتم با این رویداد از بار نگاه متعصبانه دور می شوند. ضمن اینکه شاهدیم در کشورهایی که زنان با رای اکثریت در سمت های تصمیم گیری قرار می گیرند می درخشند اما متاسفانه در کشور به دلیل نگا های خاص هنوز اجرایی نشده است.
راکعی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت چهار دهه، زنان هنوز از حقوق خود برخوردار نیستند و نتوانسته ایم قوانین را تبعیض زدایی جنسیتی کنیم اما در مدیریت های افقی خوشبختانه پیشرفت زیادی داشتیم و زنان توانستند هویت یابی واقعی و آگاهی هایی در سطح ملی و جهانی کسب کنند.
برچسب‌ها
پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعظم طالقانی فاطمه راکعی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/263752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی