«دوزیست»، جهش بزرگ در کارنامه برزو نیکنژاد
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - «دوزیست»، جهش بزرگ در کارنامه برزو نیکنژاد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6036756
٢١٧
٠
فیلم نیوز / در این مطلب نقدی از فیلم سینمایی «دوزیسـت» را میخوانید.
جمعی مردانه که مناسبات و روابطش با ورود ناگهانی زنی بر هم می خورد، در سینمای ما قدمتی دارد و شاید خیلی زود ذهن را به سمت غزل کیمیایی ببرد. اما برزو نیک نژاد در دوزیست (که جهش بزرگی در کارنامهی اوست) تمام آن مناسبات مبتنی بر رفاقت و ابراز ارادت های متقابل مردان را از ابتدا کنار میگذارد. آدم هایی پیش چشم مان می گذارد که از بدحادثه گرد هم آمده اند.
چند سیلی خورده از زندگی و زمانه که اتفاقا اگر منفعتی حقیر هم در کار باشد، فرصت را برای نارو زدن به یک دیگر از دست نمی دهند. ادعاهای رفاقت شان باد هواست و به نظر می رسد حتی توان تحمل هم را ندارند. ورود زن تنها به بروز جلوه های جدیدی از این بی اخلاقی ناشی از تیپاخوردگی کمک می کند. وقتی پژمان جمشیدی در دفاع از خود حق به جانب می گوید: «من حاضرم دزدی بکنم اما زیر منت کسی نرم،» انگار مانیفست زندگی در این روزگار را پیش روی ما می گذارد؛ ناگزیری انتخاب بین ضدارزش ها.
شاید اگر فیلم در روزگاری دیگر یا بدون هراس از تیغ سانسور ساخته می شد، می توانست جسورتر باشد اما راستش در همین حد هم، خواسته یا ناخواسته، شهادت دهنده است و این پیام را به سانسورچیان می رساند که فیلم گاه با فرامتنش از تغییر دوران خبر می دهد و گاه استیصال شخصیت ها بیش از ارتکاب اعمال قهرمانانه شان ذات زمانه را افشا می کند! شاید به همین دلیل دوستش داشتم. شاید هم چون مدت ها بود از این جمع های مردانه (گیرم چند مرد ناتوی بی اصول و تحقیرشده) در سینمای مان ندیده بودیم.
پوریا ذوالفقاری
عکس: مجید طالبی
-
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱:۵۹
-
۲۱ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/263115/