آریا بانو

آخرين مطالب

«قصیده گاو سفید»؛ فیلمی غیرایرانی اما به زبان فارسی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - «قصیده گاو سفید»؛ فیلمی غیرایرانی اما به زبان فارسی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6033501
٢٤٩
٠
فارس / «قصیده‌ای برای گاو سفید» نه قادر به خلق شخصیت است و نه می‌تواند داستان خود را به‌درستی تعریف کند و رابطه دو شخصیت اصلی فیلم بیش از آنکه ایرانی باشد، غربی از نوع اروپایی پست مدرن بی‌چارچوب و اصول است.
فیلم در ابتدا و تا رسیدن به سرخط اصلی داستان جدی به نظر می‌رسد و حرفی برای گفتن دارد. ضرب آهنگ (ریتم) درست است و تغییر و رنگ و قاب‌بندی‌ها در فضاهای داخلی به سنگینی فضا کمک می‌کند و خبر مهم در دقایق اولیه داده می‌شود: اشتباه شناسایی قاتل و اعدامی اشتباه.
همه اینها در فیلم مفروض است و ما به عنوان مخاطب باید بپذیریم. اصلا معلوم نیست چرا بعد از یک سال تصمیم به این اعتراف می‌‌گیرد. شاهد کیست؟ اصلا در فیلم دیده نمی‌شود و مخاطب باید همه این گزاره‌ها را بپذیرد.
خط داستانی ناقص از اینجا شکل گرفته و با اضافه شدن قاضیِ پرونده، _ که خود را دوست سابق و بدهکار رضا (مرد به اشتباه اعدام شده) جا می‌زند_ در مسیر خود قرار می‌گیرد و برای جبران مافات و رفع عذاب وجدان خود، 10 میلیون تومان به عنوان بدهی به دوست سابق خود به مینا (همسر مرد به اشتباه اعدام شده) داده و یکی از خانه‌های خود را به او اجاره می‌دهد، تکمیل می‌شود.
پس از کمک‌های قاضی، فیلمساز به سرعت به دنبال نشانه‌هایی برای ارتباط بیشتر قاضی با زن می‌گردد و روابطی را به شکل ابتدایی و خنده‌داری پیشنهاد می‌دهد. کارکتر (شخصیت) مینا که در اوایل فیلم تا حدودی قابل باور است رفته رفته عجیب و غریب می‌شود. آن مرد افسرده و ناراحت و کم حرف و نازیبا دل مینا را با پرداخت یک بدهی و تهیه یک خانه اجاره‌ای می‌برد و او مدام به هر بهانه‌ای به دنبال آویزان شدن به کسی که تصور می‌کند دوست همسرش است. یک بار به بهانه رفتن بر سر خاک رضا، یک بار برای سینما و همه این پیشنهادها از طرف مینا است.
اوج پیشنهادات دلبرانه مینای داغدار و سوگوار اعدام اشتباه همسر، پس از بیمارستان مطرح می‌شود. آوردن مرد به خانه خود! حضور مرد با وجود دختربچه زن توجیه می‌شود و آن مرد به ظاهر مذهبی در حالی که یکی دو بار ژست رفتن می‌گیرد، حضور در آن خانه را می‌پذیرد.
بعد از چند مقدمه‌چینی پیش پا افتاده فیلمساز، مثل بازی کودک با مرد و دیدن یکی دو فیلم قبل از انقلابی، مرد خسته به اتاق می‌ورد و مینا با مقداری آرایش وارد آن اتاق می‌شود. یک بار دیگر مرور کنیم. در مدت بسیار کوتاهی، مرد از یک مرد کاملا غریبه و با آن توصیفات ذکر شده فقط با پرداخت یک بدهی 10 میلیون تومانی و اجاره دادن منزل خود به محرم‌ترین شخص زندگی زن تبدیل می‌شود.
کارکتر قاضی هم بدجور نامتجانس و مقوایی‌ست. یک قاضی افسرده که گویا به خاطر حکم‌های متعددی که صادر کرده افسرده شده است اما در خلال گفت وگو یا همکارش می‌شنویم که تازه به بخش کیفری آمده و قبلا در بخش حقوقی بوده، پس این همه افسردگی و فاصله شدید با پسر و طلاق از همسر برای چیست؟ چیزی که از فضای منزل اعیانی و اشرافی قاضی در بالاترین نقاط شهر تهران می‌بینیم، _ که این هم یکی از عجایب فیلم است_ نتیجه سال‌ها اختلاف و فاصله و تفاوت است.
و معلوم نیست این قاضی باوجدان که مدت‌ها با عذاب وجدان درگیر است، با حقوق قضاوت چگونه این خانه چندین میلیاردی را به دست آورده است. این قاضی باوجدان در نهایت سر از یک رابطه نامشروع در می‌آورد و با کمال پررویی به رابطه ادامه می‌دهد.
این حماقت زن و رابطه نامشروع برای مرد قاضی بد به نظر نمی‌رسد و بعد از این رابطه دیگر مقاومت‌هایش برای ارتباط با زن از بین می‌رود.
بررسی اجزای مختلف فیلم نشان می‌دهد کارکتر زن نه ایرانی‌ست و نه عاقل. کدام زن ایرانی و حتی زن غیرایرانی دارای عقلانیت، با یک پرداخت بدهی و اجاره‌ دادن خانه توسط یک مرد، آن هم مردی به‌ شدت افسرده و کم حرف، در مدت چند روز عاشق و دلباخته شده و او را به خصوصی‌ترین حریم خود راه می‌دهد؟
این فیلم بدبختانه اقتباسی بوده از یک فیلمنامه خارجی و به‌ شدت در قاعده و وضعیت علت و معلولی فیلم 21 گرم قرار می‌گیرد. همین گزاره را در قالب سوال از بهتاش صناعی‌ها، سازنده فیلم پرسیدیم اما او ارتباط بین این فیلم و فیلم 21 گرم را رد کرد. با این حال اگر یک مخاطب عادی سینما این دو فیلم را با هم ببیند، قطعا پی به شباهت‌های زیاد این دو فیلم می‌رسد و مشکل از همین‌جا آغاز می‌شود.
کارگردان در ادامه گفته است فیلمنامه‌هایی شبیه به این وجود دارد و اینکه از قصه‌های مختلف و نمایش‌نامه‌های مختلف الهام بگیریم اشکالی ندارد. اما میزان الهام گرفتن از آن نمایشنامه‌ها به‌حدی بوده که فضا و فرهنگ حاکم بر فیلم را هم کاملا غیرایرانی و عجیب و غریب کرده است.
موقعیت اقتباسی یا به قول فیلمساز الهام گرفته شده به‌شدت خام مانده و فرهنگ و نگاه حاکم بر فیلمنامه مرجع در برداشت فیلمساز ایرانی، ایرانی نشده و حتی شرایط حاکم بر فیلمنامه مرجع را هم از بین برده است. با آن سکانس پایانی که انگار دو پایان مجزاست. اتفاق اول خیال است یا حقیقت؟ اتفاق دوم و دیدن مرد خیال است یا واقعیت؟ هیچکدام معلوم نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/262591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود