آریا بانو

آخرين مطالب

حفظ باروری در مبتلایان به سرطان را جدی بگیرید پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حفظ باروری در مبتلایان به سرطان را جدی بگیرید
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6029948
٦١
٠
سیناپرس / اگرچه میزان آگاهی عمومی درباره انواع بیماری سرطان افزایش یافته و روش‌های درمان آن پیشرفته‌تر و اثربخش‌تر شده، اما به نظر می‌رسد هنوز به حفظ باروری در مبتلایان به سرطان به عنوان جنبه‌ای از درمان این بیماری توجه کافی نشده است.
دکتر محمدرضا صادقی، جنین‌شناس و رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: خاستگاه روش‌های حفظ باروری (Fertility Preservation) تلاش برای افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان است و با پیشرفت‌های حاصل در تشخیص و درمان سرطان و افزایش شمار نجات‌یافتگان از این بیماری، توجه پژوهشگران و متخصصان به راه‌های افزایش کیفیت زندگی این گروه معطوف شد. این درحالی است که یکی از مهم‌ترین ارکان ارتقاء کیفیت زندگی این افراد مساله باروری و فرزندآوری آنها است‌.
این جنین‌شناس با اشاره به آثار درمان‌های سرطان بر دستگاه تولیدمثلی مبتلایان، افزود: متأسفانه، روش‌های پرتودرمانی و شیمی‌درمانی باعث آسیب به سیستم تولیدمثلی فرد می‌شوند و فرد مبتلا پس از بهبود توان باروری خود را از دست می‌دهد. با توجه به پیشرفت‌ها در زمینه تشخیص و درمان سرطان، امروزه با بسیاری از افراد روبه‌روییم که توانسته‌اند درمان سرطان را با موفقیت پشت سر بگذارند، اما به دلیل درمان‌های انجام شده توان فرزندآوری ندارند.
رییس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا راه حل این مشکل را استفاده از روش‌های حفظ باروری پیش از شروع درمان دانست و توضیح داد: خوشبختانه امروزه روش‌های مؤثری برای حفظ توان باروری وجود دارد که مبتلایان می‌توانند با استفاده از این روش‌ها، به‌نوعی توان باروری خود را برای آینده ذخیره کنند. فریز تخمک و اسپرم برای بزرگسالانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و فریز جنین برای زوج‌ها، روش‌های حفظ توان باروری برای آینده‌اند.
صادقی در تشریح کاربرد این روش‌ها افزود: وقتی که بروز سرطان در فرد تشخیص داده می‌شود، قطعاً با ترس و استرس همراه است. اما از سوی دیگر، افزایش اثربخشی روش‌های درمانی، امید به زندگی را نیز در مبتلایان افزایش داده است. بنابراین، لازم است که مبتلایان به دوران پس از بهبودی نیز توجه کنند و پیش از شروع درمان، از روش‌های حفظ باروری استفاده کنند. این کار باید با هماهنگی متخصص آنکولوژیست و متخصص باروری انجام شود و اگر زمان کافی برای استفاده از روش‌های حفظ باروری وجود داشته باشد، آنکولوژیست باید بیمار را برای حفظ باروری به متخصصان مربوط ارجاع دهد.
رییس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به ارائه خدمات حفظ باروری در مراکز درمان ناباروری، گفت: در روش فریز تخمک، خانم‌های مجرد می‌توانند با مراجعه به مراکز درمان ناباروری، با دریافت داروهای تحریک تخمک‌گذاری و انجام عمل پانکچر تخمدان، تخمک‌های خود را فریز و ذخیره کنند. آقایان نیز می‌توانند با دادن نمونه مایع منی و جداسازی و فریز اسپرم توسط متخصان، توان باروری خود را حفظ کنند.
وی تاکیدکرد: در افراد متأهل نیز، افزون بر روش‌های پیش‌گفته، امکان فریز جنین نیز وجود دارد. یعنی زوج وارد سیکل آی وی اف یا میکرواینجکشن شوند و جنین‌های به‌دست‌آمده برای آنها فریز و ذخیره شود. در این صورت، مبتلایان به سرطان می‌توانند پس از اتمام درمان و به دست آوردن بهبود کامل، با استفاده از تخمک، اسپرم و یا جنین خودشان صاحب فرزند شوند.
این جنین‌شناس درباره امکان حفظ باروری در کودکان توضیح داد: روش‌هایی که به آنها اشاره شد، مربوط به افراد بالغ است. یعنی این روش‌ها برای نوجوانان و بزرگسالان بالغ قابل استفاده است. اما در کودکان که هنوز به مرحله بلوغ و تولید تخمک و اسپرم نرسیده‌اند، ما از روش فریز بافت تخمدان برای دختران و فریز یافت بیضه برای پسران استفاده می‌کنیم. در این روش، بخش کوچکی از بافت نمونه‌برداری و فریز می‌شود تا در آینده مجدداً به تخمدان یا بیضه پیوند زده شود و به تولید سلول‌های جنسی کمک کند.
صادقی بر اهمیت آگاهی‌رسانی درباره روش‌های حفظ باروری تأکید کرد و گفت: اگرچه «سرطان» واژه‌ای ترسناک در ذهن عموم مردم است، اما آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مبتلایان با تشخیص و درمان به‌موقع می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند.
بنابراین، لازم است که جامعه از امکانات موجود برای افزایش کیفیت زندگی بهبودیافتگان، از جمله روش‌های حفظ باروری آگاه شود و خانواده‌ها بدانند که تشخیص سرطان به معنای پایان یافتن همه چیز نیست و به فکر فردای بهبود خود یا عزیزان‌شان باشند.
وی با اشاره به لزوم تعامل متخصصان و درمان‌گران سرطان و متخصصان باروری عنوان کرد: مهم‌ترین گام در این راه افزایش تعامل و ارتباط درمانگران سرطان و متخصصان باروری است‌.
اگر متخصصان آنکولوژیست پس از تشخیص سرطان، بیماران را به‌موقع به مراکز درمان ناباروری و حفظ باروری معرفی کنند و متخصصان باروری هم با هماهنگی درمان‌گران سرطان و با در نظر داشتن محدودیت‌های زمانی، اقدامات لازم برای حفظ باروری را انجام دهند، بار بزرگی از دوش مبتلایان به سرطان و خانواده‌های ایشان برداشته می‌شود.
البته، ایجاد این تعامل و همکاری مستلزم اقدامات کلان آموزشی از سوی مدیران و سیاست‌گذاران ارشد کشور در عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/261952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علل خودزنی در موقع عصبانیت چیست؟

چگونه کار پیدا کنیم؟

دلایل گریه کردن در هنگام عصبانیت چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

افسردگی ماسکه چیست؟ علائم و راه درمان آن

چرا بی دلیل احساس غم می کنیم؟

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع : علت ، علایم و درمان

افسردگی ماژور چیست و راه درمان آن کدام است؟

علت تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

کلپتومانیا یا جنون دزدی چیست؟ علل و درمان آن

افسردگی سایکوتیک چیست؟ علائم و درمان آن

روان پویشی چیست و چگونه عمل می کند؟

نوروتیزیسم یا روان رنجوری چیست؟ علائم و درمان آن

پاراسومنیا یا خواب پریشی چیست؟ علل ، انواع و درمان آن

هموفوبیا، ترس از خون چیست؟ علایم و راههای درمان

علایم و انواع اختلال یادگیری + راههای درمان اختلال یادگیری

نوروپلاستیسیتی: چگونه از قابلیت شکل پذیری مغز خود استفاده کنیم؟

معنا درمانی: تعریف ، تکنیک و اثربخشی

آشنایی با پدیده ای به نام هیپنوتیزم درمانی

علایم ، جلوگیری و درمان بحرانی به نام سرماخوردگی روانی

معرفی 10 نوع از رایج ترین انواع سخنرانی ها

همه چیز درباره ی انحصارطلبی و افراد انحصار طلب

کهن الگوی شخصیتی چیست و چه کسی کهن الگو را ارائه داد؟

چگونه هنر درمانی روح و روان را التیام می بخشد؟

سوگیری پس نگری چیست و چه تاثیری بر زندگی فرد دارد؟

علائم و راه درمان سندرم چارلز بونت بیماری مربوط به چشم

7 نوع سبک مدیریت: کدام یک بهترین است؟

سایبربولی یا زورگویی سایبری چیست و چگونه جلوی آن را بگیریم؟

آشنایی بیشتر با روانشناسی سازمانی

چگونه با از دست دادن یک حیوان خانگی محبوب کنار بیاییم؟

طرحواره درمانی چیست و چگونه کار می کند؟

سن گرایی چیست و راههای مبارزه با سن گرایی

چگونه با غم از دست دادن نوزاد کنار بیاییم؟

ادراک یا دریافتن چیست و چه تاثیری در زندگی دارد؟

همه چیز درباره تیپ شخصیتی ENTP

چه چیزی باعث ترس از صمیمیت می شود؟

اثر پروانه ای : هر آنچه باید درباره آن بدانید

علل، علایم و درمان HPPD یا اختلالات ادراک توهم زا

هر آنچه که باید قبل از داشتن فرزند دیگر در نظر بگیرید!

اعتماد به نفس غیر منطقی چیست و آیا چیز خوبی است؟

خودبیانگری چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

چرا باید به انجام درمان های روانشناسی پایبند باشید؟

آشنایی با مکتب ندانم گرایی یا آگنوستیک

مصرف قهوه و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند؟

ویژگی ها و عملکردهای شناختی تیپ شخصیتی entj

وظایف وکیل خانواده چیست و چرا باید از وکیل کمک بگیریم؟

همه چیز درباره روانشناسی محیطی

علل بیماری کندن پوست چیست و چگونه درمان می شود؟

انواع گفتگوهای درونی و راههای تقویت گفتگوی درونی مثبت

نام یک نفر چگونه می تواند بر سرنوشت او تأثیر بگذارد؟

رسانه های اجتماعی و تأثیر آن بر سلامت روان