آریا بانو

آخرين مطالب

سرخط خبرهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از اعلام وضعیت اضطراری جهانی درباره کرونا ویروس تا تلف شدن هزاران پرنده مهاجر در میانکاله اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - آمارهای شیوع ویروس جدید کرونا در چین و اعلام وضعیت اضطراری جهانی در پی شیوع این ویروس، آتش زدن کتاب ماخذ پزشکی "هاریسون" توسط یکی از مدعیان طب اسلامی، واریز زودهنگام بسته معیشتی به حساب سرپرستان خانوار، سوء برداشت سهمیه‌بندی ثبت طلاق، تکذیب بازسازی و احداث مدارس جنگ‌زده سوریه، تلف شدن بیش از 8000 قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله و انهدام هفت باند و دستگیری 2340 معتاد و خرده فروش در پایتخت در صدر اخبار اجتماعی ایسنا در هفته‌ای که گذشت، بود.

به گزارش ایسنا، شیوع ویروس جدید کرونا در چین و مشاهده مواردی از آن در چند کشور دیگر و اعلام وضعیت اضطراری جهانی در پی شیوع کرونا ویروس و همچنین آتش زدن کتاب ماخذ پزشکی "هاریسون" توسط یکی از مدعیان طب اسلامی ، در صدر اخبار حوزه سلامت در هفته‌ای که گذشت، بود.
ویروس جدید کرونا که ابتدا در شهر ووهان چین گزارش شد و محدودیت‌هایی را در رفت و آمد به این شهر و مسافران آن در پی داشت، خیلی زود به تمامی مناطق چین گسترش پیدا کرد؛ به طوری که تا روز گذشته (پنجشنبه - 10 بهمن ماه) شمار تلفات کروناویروس کشنده به 170 تن رسید و با تایید اولین مورد ابتلا به این ویروس در تبت، اعلام شد که کروناویروس در تمامی مناطق چین گسترش پیدا کرده است. بنابر اعلام مسئولان سلامت در چین تامقطع زمانی مذکور، حدود 7711 نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و این ویروس دست‌کم در 16 کشور دیگر نیز گسترش پیدا کرده است.
بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت در نشستی که روز پنجشنبه(10 بهمن) برگزار کرد، شیوع کرونا ویروس را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.
تدروس آدهانوم قبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: در حال حاضر اطلاعاتی در مورد خسارت‌ها و تلفات ناشی از شیوع ویروس موسوم به 2019nCoV در کشوری با سیستم سلامت ضعیف وجود ندارد. ما باید به کشورها کمک کنیم تا برای مواجهه با هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشند.
وی افزود: بنابراین دلایل، من به دلیل شیوع کرونا ویروس، وضعیت اضطراری جهانی اعلام می‌کنم.
با شیوع روزافزون کرونا ویروس در چین، دیگر کشورها نیز در تلاش برای مهار و کنترل گسترش این ویروس هستند. بر همین اساس در ایران نیز مراقبت و غربالگری مسافران از مبداء چین در تمام مبادی ورودی کشور در جریان است و وزیر بهداشت نیز تاکید کرده که برای مقابله با این ویروس تمام امکانات را به میدان آورده‌اند. به اذعان دکتر کیانوش جهانپور - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز تا کنون هیچ‌یک از موارد مشکوک به کروناویروس در کشور ما به این بیماری مبتلا نبودند و با توجه به نتایج آزمایشات، این افراد از مراقبت بهداشتی خاص، خارج شدند.
آتش زدن کتاب هاریسون به عنوان یکی از کتب ماخذ پزشکی دنیا، توسط یکی از مدعیان طب اسلامی در هفته گذشته واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه پزشکی، جامعه روحانیت، مسوولان و ... به دنبال داشت؛ به طوری که دکتر محمدرضا ظفرقندی - رییس‌کل سازمان نظام‌پزشکی در واکنش به آن با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «به حکم وظیفه قانونی، علمی، دینی و ضرورت حمایت و صیانت از حقوق بیماران، ضمن طرح شکایت از طریق مراجع قانونی و قضایی، از مسئولین محترم وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی و علمی عمل کنند.» دکتر سعید نمکی - وزیر بهداشت نیز در این زمینه با تاکید بر این‌که ورود به موضوعاتی نظیر آتش زدن کتاب "هاریسون" توسط یک فرد نادان آن هم از سوی وزیر یک کشور نوعی ارزش و بها دادن به این دسته از افراد جاهل محسوب می‌شود، گفت:«به نظر من قبل از وزیر بهداشت باید حوزه‌های علمیه در واکنش به اقدام این فرد در سوزاندن کتاب مرجع پزشکی فریاد بزنند و باید علما عمامه زمین بگذارند.»
این اقدام مدعی طب اسلامی در حالی واکنش جامعه علمی و دانشگاهی را به همراه داشت که به اذعان مدیرکل سابق دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت «پیش از این، از همین شخصی که در لباس روحانیت اقدام به آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون کرده، بارها شکایت شده بود و دادگاه ویژه روحانیت حکم به سه سال حبس و پلمب مراکز تحت فعالیت این فرد و مریدانش داده بود.»
از واریز زودهنگام بسته معیشتی به حساب سرپرستان خانوار تا سوء برداشت سهمیه‌بندی ثبت طلاق
واریز بسته معیشتی به حساب سرپرستان خانوار آنهم زودتر از وعده‌ دولت که به جای دهم بهمن این ماه در دقایق پایانی روز هشتم بهمن‌ واریز شد نیز از جمله خبرهایی بود که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و باز هم همانند مابقی خبرهای واریز یارانه در صدر بازدیدها قرار گرفت.
همچنین در هفته‌ای که آن را پشت سر گذاشتیم سهمیه‌بندی ثبت طلاق سوء برداشت‌هایی را با خود به همراه داشت و موج انتقادات را روانه خود کرد تا اینکه توضیحات تکمیلی در این باره که این سهمیه‌بندی صرفا برای اعمال عدالت در تعداد مراجعات به تعداد خاصی دفترخانه و جلوگیری از ایجاد فساد و رانت است، ماجرا را ختم به خیر کرد؛ به طوریکه سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده هم در گفت‌وگویی با ایسنا این اقدام را امری به جا و مدبرانه از سوی کانون سر دفترداران ازدواج و طلاق و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه دانست که می‌تواند در جهت نفی رانت و انحصار برخی دفاتر و کسادی دیگر دفاتر باشد.
خودداری وزارت بهداشت از پذیرش معتادان دارای زخم باز و مبتلا به ایدز هم جزو خبرهای پرمخاطب این هفته سرویس خانواده بود که به دنبال رسانه‌ای شدن این موضوع ایسنا سراغ فرید براتی‌سده معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور رفت که وی اعلام کرد که سازمان بهزیستی هم امکان پذیرش معتادان دارای زخم باز را در مراکز تحت امرش ندارد و آن را وظیفه وزارت بهداشت دانست؛ البته براتی به نکته جالب دیگری هم اشاره کرد و آن این بود که از خردادماه تا الان هیچ آزمایش ایدزی از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده گرفته نشده چرا که کیت آزمایش ایدزی که باید وزارت بهداشت برای این منظور و به مقدار کافی در اختیار بهزیستی قرار می‌داد، قرار نداده است.
تکذیب بازسازی و احداث مدارس جنگ‌زده سوریه
سفر وزیر آموزش و پرورش به سوریه هم با حواشی مواجه شد؛ بازسازی و احداث مدارس جنگ‌زده سوریه از جمله این حواشی بود که آموزش و پرورش نه تنها آن را تکذیب کرد، بلکه در نهایت برای پاسخ به این حواشی نشستی خبری برگزار کرد و غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به سوالات پاسخ داد. در این نشست خبرنگاران در مورد اعتباری که ایران برای ساخت‌وساز مدارس سوریه هزینه خواهد کرد پرسیدند که وی گفت: لزوماً هر تعهدی حتی در بحث ساخت‌وساز بار مالی ندارد لذا ممکن است مهندسین ایرانی برای ارائه خدمات به آن کشور اعزام شوند در حالی که سایر کشورها ممکن است حاضر به این همکاری نشوند. در موضوع چاپ کتب درسی نیز منظور انتقال تجارب بوده است.
احمد عابدینی، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم با اشاره به موضوع تقویم آموزشی، دراین باره که امسال دانش آموزان 150 روز به مدرسه می‌روند و بیش از 250 ساعت کاهش ساعات آموزش داریم تاکید کرد که زمان تغییر تقویم آموزشی فرارسیده است و در حالی که از سال 95 طرح و سناریوهای مختلف این امر در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند. متاسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی روبروییم که موانع جدی در راه تحول ایجاد کرده است. گاهی با یک طرح یک هفته ای، یک موضوع را تحمیل می‌کنند که تنوع مدرسه نمونه‌ای از آن بود.
بدنبال این بحث علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش پیشنهاد دایر شدن مدارس در 5شنبه‌ها را ارائه کرد و ادامه داد: از 10 سال قبل به این سو و از سال 90 تا کنون از 164 روز ناسالم در یک سال در تهران تا 42 روز ناسالم در سال دیگر داشته‌ایم. باید راهکار بیابیم. به عنوان مثال می‌توان 5شنبه‌ها کلاس درس دایر کرد، در این صورت 32 روز به ساعات آموزش افزوده می‌شود. یا می‌توان بسته آموزشی تولید و از طریق شبکه رشد و مجاری چندرسانه‌ای در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. اگر مدرسه دوشیفته نیست می‌توان کلاس برگزار کرد و یا سیستم دو ترمی را سه ثلثه کرد؛ در این صورت می توان برنامه را طوری تنظیم کرد که تعطیلی روزهای آلودگی هوا در بین دوثلث قرار بگیرد.
از تلف شدن بیش از 8000 قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تا آخرین وضعیت تالاب‌های کشور
تلف شدن بیش از 8000 قطعه پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دغدغه دوستداران محیط زیست طی هفته جاری تبدیل شده بود. در روزهای ابتدایی هفته و در حالی که تلفات این پرندگان به 2000قطعه رسیده بود، شهاب الدین منتظمی - مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست- از اعزام یک گروه پرنده‌شناسی از سازمان محیط زیست به منطقه میانکاله خبر داد و با استناد به آخرین آزمایشات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی ابتلای پرندگان تلف شده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل را منتفی دانست.
روز دوشنبه (7 بهمن ماه) در حالی که آمار تلفات پرندگان مهاجر میانکاله به 5000 قطعه رسیده بود، منتظمی از ممنوعیت شکار پرنده در «میانکاله» و توقف فعالیت بازار پرندگان مهاجر «فریدونکنار» خبر داد. در نهایت سه شنبه (8 بهمن ماه) در حالی که 8000 هزار پرنده مهاجر تلف شده بودند، سازمان دامپزشکی «بوتولیسم» را علت مرگ و میر آن‌ها اعلام کرد.
طی هفته جاری احمد لاهیجان‌زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست- به تشریح وضعیت تالاب‌های کشور پس از وقوع سیلاب پرداخت و گفت: در حال حاضر مجموعه تالاب‌های بین النهرین 90 درصد و تالاب مهارلو در نزدیکی شیراز 70 درصد آبگیری شده است.
وی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی گفت: ما منتظر دستور مقام قضایی درباره اجرا یا عدم اجرای طرح بایوجمی هستیم ولی در حال حاضر حتی اجازه نمونه‌برداری برای انجام آزمایش‌ها به ما داده نمی‌شود.
انهدام هفت باند و دستگیری 2340 معتاد و خرده فروش در پایتخت
اخبار حوادث در هفته‌ای که گذشت با یک هشدار مهم از سوی علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی آغاز شد که نسبت به تهدید مراکز جمعیتی درپی تغییرات اقلیمی سخن گفت.
در روز یکشنبه، سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت نیز سومین مرحله از دستاوردهای طرح ظفر را به مرحله نمایش گذاشت و از انهدام هفت باند و دستگیری 2340 معتاد و خرده فروش در پایتخت خبر داد.
در روز دوشنبه زلزله‌ای نسبتا شدید منطقه خانه‌زنیان در استان فارس را لرزاند و منجر به مصدوم شدن 33 نفر شد، 33 نفری که 32 نفرشان سرپایی درمان شدند، این زلزله گرچه به خیر گذشت، اما بار دیگر ضرورت آمادگی ما در برابر زلزله را یادآوری کرد.
سه‌شنبه اما روز پرخبری برای گروه حوادث بود، کشف بسته‌ای مشکوک در میدان تجریش افکار عمومی را نسبت به محتویات این بسته حساس کرد و همزمان با اعلام منتفی بودن هرگونه موارد مشکوک در این بسته بود که اعلام شد امیرحسین مقصودلو معروف به امیر تتلو به درخواست پلیس ایران در ترکیه دستگیر شده است.
در ساعات پایانی پنجشنبه نیز سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع آتش‌سوزی در ساختمان اداری بورس تهران در محله سعادت‌آباد خبر داد، حریقی که البته به خیر گذشت.
بحث و اظهارنظرها در مورد فروش خانه شهرداران
از نخستین روزهای هفته گذشته در حوزه شهری خبر قرار گرفتن یک منزل مسکونی متعلق به شهرداری تهران در لیست فروش مورد توجه قرار گرفت این ملک که در خیابان گلستان واقع در محله اقدسیه قرار دارد، سالهای دور به عنوان محل سکونت شهرداران از آن استفاده می‌شده اما بعد از آن رها شده و تنها برای برگزاری جلسات اندک از آن استفاده می‌شد. بحث و اظهارنظر در مورد فروش این خانه زیاد بود برخی ان را دارای ارزش تاریخی و میراثی می دانند و برخی دیگر با فروش آن توسط شهرداری مخالفتی نداشتند .
اعلام زمان زیرگذر استادمعین نیز از اخبار دیگری بود که در حوزه شهری مورد توجه قرار گرفت. در هفته گذشته ظاهرا بار دیگر با توجه به نزدیگی سالگرد حادثه تلخ پلاسکو ایمنی ساختمانهای بلند مرتیه و اماکن عمومی موضوع اظهارنظر بسیاری از مسئولین و کارشناسان شد.
رونمایی از سامانه یکپارچه حریم پایتخت نیز در هفته گذشته به همراه خبرهای ارائه بودجه 99 شهرداری تهران یکشنبه آینده به شورای شهر ، تهیه فیلمی فاخر از زندگی قاسم سلیمانی ، تهاتر پارک چیتگر خبری انحرافی است و آخرین اخبار و فرضیات جدید درباره بوی مرموز پایتخت از اخبار پر بازدید در حوزه شهری بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/261290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا