آریا بانو

آخرين مطالب

مدرن‌ترین معماری‌های جهان را در باکو ببینید گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدرن‌ترین معماری‌های جهان را در باکو ببینید
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6013135
٣٨
٠
کجارو / جای تردیدی نیست که معماری‌های فوق‌العاده چشمگیر و مدرن از جمله‌ جاذبه‌های مهم باکو به شمار می‌رود، به‌خصوص که چهره‌ی سرشناسی نظیر زاها حدید از معماران این سازه‌ها بوده است.
جمهوری آذربایجان در همسایگی گرجستان، ارمنستان، روسیه، ایران و دریای خزر قرار دارد؛ کشوری که بین گردشگران دنیا کمتر مورد توجه بوده و سبک معماری آن ناشناخته مانده است. با توجه به محل قرارگیری این کشور در قفقاز جنوبی، آن را چیزی بیشتر از شهرهای کسل‌کننده‌ی شوروی نمی‌دانند و از همین رو هیچ‌کس انتظار ندارد که باکو، پایتخت آذربایجان، خط افق و چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی داشته باشد که بتواند با شهرهایی مثل پکن و لندن رقابت کند.
باکو به‌واسطه‌ی تاریخ پرتلاطمی که دارد، تلفیقی از نماهای رنگی نئوکلاسیک، آسمان‌خراش‌های پر زرق‌وبرق و بقایای سنت دیرینه‌ی زرتشتی را در خود جای داده است. اگر قلعه دختر به‌عنوان اثر ثبت‌شده در یونسکو را منعکس‌کننده‌ی گذشته‌ی پیش از اسلام باکو به حساب آوریم، جاذبه‌های دیگری نظیر برج‌های درخشان شعله هیچ جای شکی درباره‌ی مدرن‌شدن این شهر باقی نمی‌گذارند.
برای دیدن بخش‌های قدیمی شهر می‌توان سوار مترو شد و شاهد ایستگاه‌های خارق‌العاده‌ای بود که در اواخر دهه‌ی 60 ساخته شدند؛ هرچند زمان زیادی را به گشت‌وگذار در زیر زمین اختصاص ندهید تا بتوانید ساختمان‌های حیرت‌آور روی زمین را نیز مشاهده کنید.
مرکز حیدر علی اُف


آریا بانو


مرکز فرهنگی عظیم باکو، فقط یک سازه‌ی غیرمعمول در منطقه‌ای غیرمنتظره از دنیا به حساب نمی‌آید، بلکه دستاورد فوق‌العاده‌ی معماری است که در سطح بین‌المللی به‌عنوان شاهکار طراحی شناخته می‌شود. طراحی مرکز حیدر علی اُف در سال 2014 موفق به دریافت جایزه‌ی سال طراحی شد و اکنون یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی باکو برای عکاسی به شمار می‌رود. این سازه که به احترام رهبر و رئیس‌جمهور سابق آذربایجان، نام‌گذاری شده است، توسط زاها حدید، معمار سرشناس دنیا طراحی شد و کار ساخت آن در سال 2012 به پایان رسید. مرکز فرهنگی مذکور، سازه‌ای مدرن و معرکه در بلوار حیدر علی اُف است که در مسیر فرودگاه بین‌المللی این شهر تاریخی قرار دارد. از دوردست، دیوارهای این سازه شبیه به لایه‌های مواج پارچه‌ای لطیف به نظر می‌رسند.
اشکال سیال، دیوارهای شیشه‌ای درخشان و کاشی‌های سفید روشن این مرکز، به‌خوبی از ساختمان‌های پس‌زمینه‌ی آن که به دوران شوروی تعلق دارند، متمایز شده است.این سازه در میدان بسیار بزرگی ساخته شد و شامل باغ‌ها و فواره‌ها می‌شود. علاوه بر این، یک موزه، سالن‌های نمایشگاهی، اداره‌ها، کافی‌شاپ، سالن‌های کنفرانس، اتاق‌های ملاقات و مرکز رسانه نیز در مرکز حیدر علی اُف وجود دارد.
برج‌های شعله


آریا بانو


برج‌های شعله روی تپه‌ای مشرف به دریای خزر ساخته شده‌اند و از آن بالا می‌توان تمام نقاط شهر را مشاهده کرد. این سه سازه‌ی نمادین شیشه‌ای‌ که بین 36 تا 39 طبقه هستند، با هدف ادای احترام به باور باستانی مردم آذربایجان به آتش ساخته شد. مذهب زرتشتی، یکی از قدیمی‌ترین مذاهب توحیدی در جهان به شمار می‌رود که قبل از ظهور اسلام، در کشور آذربایجان رواج داشت و از همین رو بسیاری از بقایای سنت باستانی احترام به آتش نظیر آتشگاه باکو را می‌توان در حومه‌ی پایتخت مشاهده کرد.
برج‌های شعله توسط شرکت معماری HOK در سال 2013 ساخته شد و شامل سه برج می‌شود که در برابر بادهای دریای خزر با قدرت ایستاده‌اند. هر یک از این برج‌ها، عملکرد متفاوتی دارند: بلندترین برج، 130 آپارتمان لوکس دارد، در حالی که دو برج دیگر به هتل پنج ستاره‌ی فیرمونت و فضای اداری اختصاص یافته‌اند.
موزه ملی فرش آذربایجان


آریا بانو


با اینکه شاید معماری معاصر از نظر انسان‌های معمولی، خیلی مفهومی به نظر برسد، اما موزه ملی فرش آذربایجان با ارائه‌ی طرحی که به‌صراحت به محتوای ساختمان اشاره می‌کند، توانسته از مفاهیم انتزاعی فاصله بگیرد. به‌عبارتی، امکان ندارد که کسی طراحی آن را ببیند و اشتباه کند، چراکه این سازه به یک فرش لول‌شده شباهت دارد.
این سازه به یک فرش لول‌شده شباهت دارد
هنر سنتی قالی‌‌بافی بخش درخورتوجهی از فرهنگ آذربایجان را تشکیل می‌دهد و موزه ملی فرش آذربایجان با نمایش هزاران نمونه‌ی بی‌نظیر و ارزشمند از هنر قالی‌بافی از سراسر کشور، از فرش‌های بدون پرز تا پرزدار، به این سنت دیرینه می‌بالد. در این موزه همچنین سایر هنرهای کاربردی آذربایجان نظیر آثار فلزی، سرامیکی و جواهرات در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.
طراحی موزه ملی فرش آذربایجان را فرانز جانز (Franz Janz) و والتر ماری (Walter Mari) با حمایت یونسکو برعهده داشتند که در سال 2014 تکمیل شد. این موزه به مرکز تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی و آموزشی و همچنین جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شده است.
تالار کریستال باکو


آریا بانو


پس از آنکه در سال 2012، باکو برای مسابقه‌ی آواز یوروویژن معرفی شد، لزوم ساخت محلی برای میزبانی هزاران تماشاگر بیش از پیش احساس می‌شد. تالار کریستال یا کریستال هال توسط شرکت آلمانی GMP و شرکت سوئیسی Nussli فقط در مدت‌زمان هشت ماه، درست یک ماه قبل از شروع مسابقات، ساخته شد. این سازه با گنجایش 25 هزار تماشاگر، در ساحل باکو و نزدیک میدان ملی پرچم قرار دارد و هم به‌عنوان یک ورزشگاه و هم محل اجرای کنسرت استفاده می‌شود.
تالار کریستال، به هیچ ساختمان دیگری شباهت ندارد و به‌واسطه‌ی شکل مدورش، فضای بیرونی آن کاملاً شبیه به یک کریستال تراش‌خورده به نظر برسد و هر یک از نماهای مسطح آن با چراغ‌های ال‌ای‌دی پوشیده شده‌اند که با فرارسیدن شب، چشم‌انداز نورانی زیبایی پیدا می‌کنند. در طول مسابقات یوروویژن، از این نورپردازی برای نمایش رنگ پرچم‌های کشورهای شرکت‌کننده استفاده می‌شد.
برج سوکار


آریا بانو


برج سوکار در واقع دفتر مرکزی شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان است که پس از 6 سال در سال 2016 تکمیل شد و کار ساخت آن را شرکت کُره‌ای Heerim Architects برعهده داشت. در این سازه‌ی شیشه‌ای پیچ‌خورده، اداره‌های این شرکت نفت و گاز قرار دارد و به‌خاطر ارتفاع حدوداً 200 متری‌اش، در افق باکو به‌خوبی خودنمایی می‌کند. برج سوکار، بلندترین آسمان‌خراش در کل ناحیه‌ی قفقاز و احتمالاً بارزترین نشانه‌ی اهمیت صنعت نفت و گاز در این منطقه به حساب می‌آید.
مرکز همایش باکو


آریا بانو


یکی از نمونه‌های معماری‌ مدرن و کمتر شناخته‌شده‌ی باکو، مرکز همایش باکو نام دارد که در سال 2015 ساخته شد. این سازه با داشتن 17 سالن کنفرانس و ادیتوریوم بزرگی با گنجایش 3500 نفر (محل‌ برگزاری تئاتر، کنسرت‌ و سینما)، بزرگ‌ترین ساختمان از نوع خود در قفقاز محسوب می‌شود.
یکی از نمونه‌های معماری‌ مدرن و کمتر شناخته‌شده‌ی باکو، مرکز همایش باکو نام دارد
مرکز همایش درست در کنار مرکز حیدر علی اُف قرار دارد و به‌عنوان یک مجتمع آینده‌گرانه و خلاقانه که زوایای تیز و رنگ‌های متالیک دارد، از اشکال گِرد اطرافش متمایز شده است. طراحی این ساختمان را شرکت معماری استرالیایی کوپ هیملبلاو برعهده داشت و هدف از ساخت آن فراتر از زیبایی‌شناسی بود؛ در واقع از یکپارچه‌سازی ساختمان با سیستم‌های انرژی خورشیدی و سایر فناوری‌های مصرف بهینه‌ی انرژی استفاده شد تا به این ترتیب، تأثیرات مخرب زیست‌محیطی آن کاهش یابد.
ساختمان‌های تاریخی باکو


آریا بانو


در میان برج‌های شیشه‌ای و سازه‌های عجیب‌وغریب، ده‌ها ساختمان تاریخی نیز در باکو وجود دارد که گردشگران با بازدید از آن‌ها، جنبه‌های مختلف شهر را خواهند دید. در درون شهر قدیمی که توسط یونسکو محافظت می‌شود، کاخ شروان ‌شاهان قرار دارد که در فاصله‌ی قرن 12 تا 15 ساخته شد و شامل 9 ساختمان از جمله آرامگاه درویش و مسجد قصر می‌شود. این کاخ فقط چند دقیقه با قلعه دختر فاصله دارد که با ارتفاع 30 متری‌اش، از بالای دیوارهای شهر بیرون زده است. تاریخ دقیق این سازه هنوز مشخص نیست، هرچند برخی شواهد حاکی از آن است که شاید در حدفاصل قرون 6 و 7 ساخته شده و در اصل به‌عنوان نیایشگاه زرتشتی به کار می‌رفته که در طول تاریخ به رصدخانه و برج دیده‌بانی نیز تبدیل شده است.
در صورتی که به‌دنبال معماری برجسته‌ی دوران شوروی هستید، راهی خانه دولت باکو شوید، جایی که پس از استقلال، پرچم ملی این کشور جایگزین مجسمه‌ی برنزی لنین با ارتفاع 11 متر شد. کاخ حیدر علی اُف نیز که پیش‌تر به‌عنوان کاخ لنین شناخته می‌شد نیز یک سالن تئاتر است که ارزش دیدن دارد، هرچند که با مرکز اخیر حیدر علی اُف با معماری زاها حدید فرق دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/258792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی