آریا بانو

آخرين مطالب

روزهای بیماری و کار

مرخصی استعلاجی دارد منسوخ می‌شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح با گلودرد و تب بیدار می‌شوید. تصمیم می‌گیرید که خانه بمانید. زنگ می‌زنید به محل کارتان تا مرخصی استعلاجی بگیرید. رئیستان می‌پذیرد، اما می‌گوید حالا که خانه‌ای لطفاً این گزارش را هم بنویس و آن موضوعات را هم پیگیری کن.

استیون کوروتس، نیویورک تایمز — آدام تورِن آخرین باری که یک روز مرخصی استعلاجی داشت را به یاد دارد. خزید روی تخت‌خوابش، پتو را روی سرش کشید و با خیال راحت سر کار نرفت. تورن که نویسنده و کارآفرین حوزۀ تکنولوژی است می‌گوید: «حدود سال 2006 بود. همۀ خانواده‌ام به آنفلوانزا مبتلا شده بودند. امیدوارم دیگر پیش نیاید».
از آن روز به بعد، در طول این سیزده‌سال، آقای تورن، ساکن فینیکس، بنا به گفتۀ خودش حتی یک روز کاری را هم به‌خاطر بیماری از دست نداده و بسیار به این رکورد می‌بالد. تورن عواملی که او را سالم نگه داشته‌اند توضیح می‌دهد و می‌گوید: برای ادامۀ این روند، «حواسم به چرخه‌های خوابم هست. قهوه نمی‌نوشم. نوعی چایی مخصوص ژاپنی به نام گیوکورو می‌خورم. زردچوبه و رسوراترول -نوعی مکمل غذایی- استفاده می‌کنم».
رکورد حضور آقای تورن در محل کار شاید موردی منحصربه‌فرد باشد، اما به‌هرحال، مرخصی استعلاجی دارد روزبه‌روز از فرهنگ واژگان اداری محو می‌شود، حتی در فصل اوج آنفلوانزا. روزگاری مرخصی استعلاجی همین بود، یک روز از محل کار دور می‌شدی، تا استراحت کنی و بهتر شوی (یا حداقل تظاهر به آن: «مرخصی استعلاجی فریس بوئلر»1 را به یاد بیاورید).
اما در سال‌های اخیر، ابهامات بیشتری در تعریف این مرخصی به‌وجود آمده که بازتاب‌دهندۀ زندگی شغلی شبانه‌روزی و به‌شدت رقابتی ماست. تغییر تعاریف و افزایش پویایی اداره –به لطف کار در منزل و ظهور پیمانکارانِ اقتصاد گیگ– مرخصی استعلاجی را حداقل برای بعضی مشاغل تا حدی منسوخ کرده است.
کیت وارچول، رئیس بازاریابی محتوای اسکیل‌کراش که یک مدرسۀ آنلاین کدنویسی است، می‌گوید: «حتی اگر مرخصی استعلاجی بگیرید باز هم باید صبح ایمیل بزنید و چند ساعت بعد دوباره چک کنید. این به نوعی هنجار تبدیل شده که به همکارانتان ایمیل بزنید و به آن‌ها بگویید که آن روز در منزل کار می‌کنید».
قاضی روث بیدر گینزبرگ نیز این هفته همین کار را کرد. او در دوران بهبودی‌اش بعد از یک عمل جراحی مربوط به سرطان، در دیوان عالی حضور نداشت تا ادلۀ یک پرونده را بشنود. قاضی ارشد جان رابرتس می‌گوید او از منزل این کار را انجام می‌داد.
کار در منزل شاید آرامش‌بخش به نظر برسد، اما کلمۀ «کار» در این عبارت حکایت از انتظارات همراه با آن دارد: اینکه فرد در دسترس باشد تا ایمیل‌ها را بخواند و پاسخ دهد، وارد ویدیو کنفرانس شود، و درکل، حتی با وجود حال نه‌چندان خوشایندش، کارایی داشته باشد.
خانم وارچول در یکی از شغل‌های پیشینش به‌خاطر آنفلوانزا به پزشک مراجعه کرده و در سالن انتظار بود. در آن وقت آزاد با گوشی هوشمندی که در دستش بود سراغ ایمیل‌ها رفت. او می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند خیلی چیزها را عوض کرده‌اند».
کارمندان اسکیل‌کراش کارشان را از راه دور انجام می‌دهند (خانم وارچول در لس‌آنجلس زندگی می‌کند) و سیاست انعطاف‌پذیری در رابطه با ساعات کاری در این شرکت حکمفرماست. این شرکت محدودیت قاطعی در مورد آنچه به مرخصی استعلاجی مرسوم است ندارد، اما از کارمندان خود انتظار دارد تا اگر به‌خاطر بیماری یا هر مسئلۀ دیگر نمی‌توانند کار کنند، مسئولیت‌پذیرانه زمانشان را مدیریت کرده و با دیگر همکارانشان در ارتباط باشند.
پاییز گذشته خانم وارچول چند هفته پس از شروع به کارش سرما خورد، و مجبور شد صبح که از خواب بیدار شد و تازه قرص دی‌کوئیل خورده بود، ایمیل بنویسد. بعدازظهر هم از طریق سامانۀ اسلک به همکارانش می‌گفت که ساعت کارش تمام است.
خانم وارچول ترجیح می‌داد در زمان بیماری کار کند تا مبادا با «استرس عقب‌ماندن کارها» روبه‌رو گردد. این حکایت از افزایش حجم کار دارد که به‌خاطر تعدیل نیروها (یا تازه‌تأسیس‌بودن یک شرکت) است.
بعضی کارمندان هراس این را دارند که اگر مرخصی استعلاجی بگیرند، جایگاه خود را نزد کارفرمای خود از دست می‌دهند. به بیان خانم وارچول: «آیا مرخصی‌گرفتن را نشانۀ نداشتنِ وفاداری و سخت‌کوشی خواهند دانست؟» آزادکارها هم که فاقد امنیت شغلی هستند، شاید بیش از دیگران چنین دغدغه‌هایی داشته باشند.
مارک جی. مارسن، مدیر منابع انسانی مؤسسۀ «با هم برای سلامت و تندرستی» (آژانسی در پیتسبرگ برای مبتلایان به ایدز و دیگر بیماری‌های مقاربتی) می‌گوید مرخصی استعلاجی در شرکت او «پابرجا و برقرار» است، هرچند واژگان آن تغییر یافته است.
آقای مارسن می‌گوید: «ما به این موارد، روزهای فوریت شخصی می‌گوییم». او می‌گوید که گسترده‌سازی تعریف باعث می‌شود کارمندان حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. با این تعریف جدید، موارد جدیدی هم لحاظ می‌شود: سلامت ذهنی، یا اینکه فرزند یا عضو دیگری از خانواده که تحت تکفل کارمند موردنظر است بیمار و نیازمند مراقبت باشد.
درضمن، کارمند مجبور نیست با فهرستی از سمپتوم‌ها، بیماریش را به رئیس خود «بفروشد».
آقای مارسن می‌گوید روزهای شخصی یعنی «به‌خاطر شرایطی که پیش آمده، امروز نمی‌توانید کار کنید».
ماه گذشته آقای مارسن هنگام سفر سرما خورد و دو روز کاری را از دست داد. او در روز سوم اعلام کرد که آنقدری بهبود یافته که در منزل کار کند. ایمیلش را چک کرد و اضافات را حذف نمود. مارسن می‌گوید: «این روش باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود».
اما آیا برای سلامتی بد نیست که حتی یک روزِ جدا از کار و مخصوصِ نقاهت وجود نداشته باشد؟ خانم وارچول به‌شخصه به انعطاف موجود در این مدل جدید علاقه‌مند است. در شغل باریستا که پس از دانشگاه به آن مشغول شد (و خیلی کارهای دیگر) کار در منزل امکان‌پذیر نیست.
او می‌گوید: «مهم نبود اگر صبح با گلودرد از خواب بیدار می‌شدم. باز هم می‌بایست ساعت 6 آنجا باشم و قهوۀ مردم را آماده کنم. اینکه مجبور به گرفتن مرخصی استعلاجی نباشیم امتیازاتی هم دارد، چون می‌توانید راحت در تختخواب کارهایتان را انجام دهید».
پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را استیون کوروتس نوسته است و در تاریخ 10 ژانویه 2019 با عنوان «The Death of the Sick Day» در وب‌سایت نیویورک تایمز منتشر شده است. وب‌سایتترجمان آن را در تاریخ 5 بهمن 1398 با عنوان «مرخصی استعلاجی دارد منسوخ می‌شود» و ترجمۀ علیرضا شفیعی‌نسب منتشر کرده است.
•• استیون کوروتس (Steven Kurutz) روزنامه‌نگاری است که در نیویورک تایمزمی‌نویسد. سینما و سبک زندگی مردانه اصلی‌ترین علایق او هستند.
[1] Ferris Bueller"s Day Off: فیلمی کمدی دربارۀ پسر نوجوانی با بهانه‌های واهی از کلاس‌های درس دبیرستان فرار می‌کند [مترجم].

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/258155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن